Djurskyddsregler för akvariefiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tors hammare
    • April 2007
    • 572

    #46
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    SLU utbildar de som skall ha hand om kontrollen av akvariefisk i kommunen och i den utbildningen ingår ungefär 1,5 timmars utbildning i ämnet akvariefisk (jag har en gång hållit i detta). Det säger sig självt att det är helt omöjligt att ens tillgodogöra sig basic kunskaper för att kunna fullgöra sitt uppdrag under denna tid.
    1,5 timme löjligt lite
    Mvh Peter

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #47
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      1/ Man pratar om den naturliga miljön för att det låter vackert - istället för att vara realist och skriva lagstiftningen utifrån den artificiella akvariemiljön (som ställer helt andra krav än vad som finns i naturen för att livsmiljön skall bli bra).
      Förmuleringarna, naturligt beteende finns på flera olika ställen i den svenska djurskyddslagen, så jag kan tänka mig att anledningen att man skriver om den naturliga miljön beror på att man använder sig av vedertagna uttryck snarare än på populism. Även om jag håller med dig om att det kan bli fel.

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      2/ Man slår bara ner på guldfiskkupor och eftersom folk ogillar sådana - vilket är ett meningslöst populistiskt beslut. Det viktiga är ju att ALLA fiskarter har ett behov av ett visst utrymme och hur stort det är och hur det skall se ut beror på sådana faktorer som artens storlek och beteende etc.
      Jag tycker t.ex. att det är djurplågeri att hålla påfågelsciklider i ett 200 liters akvarium, medan det är OK att hålla dvärgkardinallfisk i en 20 liters guldfiskskål.
      Visst - det är få arter som kan hållas i en guldfiskskål, men det finns trots allt några och det vore bättre att informera om att alla arter behöver akvarium av en viss storlek istället för att bara peka ut skålarna som "skurken".
      Problemet är att mer än 99% av dem som köper en guldfiskskål gör det för att ha guldfiskar i den. Dessutom är det svårare att skapa en lämplig miljö i en kupa än i ett akvarium med flera sidor. Så jag tillhör dem som skulle blir väldigt glad om fiskskålar förbjöds. Heja Roma
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #48
        Ursprungligen postat av Anneth
        Jag tycker nog att det är mest skit med dessa lagar som djurskyddsmyndigheten spyr ur sig. Jag tror att dom sätter den ena korkade lagen efter den andra enbart för att dom vill vara kvar där dom är. Vad jag har för mig så skulle ju Djurskyddsmyndigheten läggas ner.
        Ja det stämmer att den kommer att läggas ner. Då kommer Jordbruksverket att ta över ansvaret för djurskyddet och då kommer allting att bli sååå bra eftersom de har så stora kunskaper om tropiska fiskar

        Ursprungligen postat av Anneth
        Om jag skulle få för mig att ringa till kontoret här i stan ,dom som har hand om just djurskydd och beklagar mig över att grannen har ett alldeles för litet akvarium och i det akvariet simmar det för stora fiskar så skulle jag nog inte få så värst mycket respons ifrån dom, tvärtom så kanske dom antecknar lite på ett papper lägger det åt sidan och sedan är det totalt bortglömt. Dom har varken resurser, kunskap eller tid till att lägga ner ngt jobb på sånt...
        Så därför tycker jag att dessa lagar bara är skit.
        Har du försökt? Jag har vid ett par tillfällen ring djurskyddsinspektörarna och anmält olagliga eller vanskötta akvarier och de har visst kollat upp det och agerat.

        Ursprungligen postat av Anneth
        Okey att lille John köper ett för litet akvarium med en salig blandning med fisk, lille John byter knappt ngt vatten i akvariet till följd att fiskarna dör & han går och köper nya eftersom, men tids nog börjar lille John att tänka efter & han lär sig om akvaristik, hur det fungerar för att fiskarna ska överleva.
        Så du tycker att det är ok att otaliga fiskar får plågas ihjäl för att folk ska lära sig av sina misstag? Skulle du tycka likadant om det rörde sig om hundar eller katter?

        Vill vi människor "leka" med djur för att vi tycker är trevligt/kul så är det minsta man kan göra att se till att de får det så bra som möjligt. Inlägg som ditt är ett bevis på att djurskyddslagen behövs och att den tom borde vara tuffare.

        Sen att myndigheter inte bryr sig om vissa lager behöver inte nödvändigtvis betyda att det är fel på lagarna, utan det kan vara precis tvärt om att det är fel på attityder. Tycker du att lagar mot diskriminering är skit bara för att de ofta inte följs?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #49
          Ursprungligen postat av batski
          Problemet är att mer än 99% av dem som köper en guldfiskskål gör det för att ha guldfiskar i den. Dessutom är det svårare att skapa en lämplig miljö i en kupa än i ett akvarium med flera sidor. Så jag tillhör dem som skulle blir väldigt glad om fiskskålar förbjöds. Heja Roma
          Vet inte vad du har för statistiskt underlag som gör att du kan slå fast att 99% av dom som köper guldfiskskålar gör det för att ha guldfiskar i dom - fram med bevis.
          Sedan visst - vissa fiskar kräver skyddade sidor men dit hör inte guldfiskar.
          Vissa fiskar är väldigt syrekrävande men dit hör inte guldfiskar.
          Så jag kan inte förstå hur det kan vara bättre att ha guldfisk i ett 40 liters akvarie än i en 40 liters skål (det är ju ändå den minimumstorlek som skall gälla nu).
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #50
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Vet inte vad du har för statistiskt underlag som gör att du kan slå fast att 99% av dom som köper guldfiskskålar gör det för att ha guldfiskar i dom - fram med bevis.
            Sedan visst - vissa fiskar kräver skyddade sidor men dit hör inte guldfiskar.
            Vissa fiskar är väldigt syrekrävande men dit hör inte guldfiskar.
            Så jag kan inte förstå hur det kan vara bättre att ha guldfisk i ett 40 liters akvarie än i en 40 liters skål (det är ju ändå den minimumstorlek som skall gälla nu).
            Nej jag har inga bevis. Men du vet lika väl som jag att de vanligaste fiskar i fiskskålar är just guldfiskar. Det är ju inte heller så lätt för folk att förstå att dessa skålar är alldeles för små för guldfiskar när butiker fortsätter att sälja dem till guldfiskar. Ja de heter ju tom guldfiskskålar.

            Det är givetvis inte bra att ha guldfiskar i 40 liters akvarier över huvud taget. Men det är väl svårare att ha en bra filtrering i en kupa och guldfiskar kräver bättre filtrering än många andra arter eftersom du skiter ner så mycket.

            Men visst, skulle man tydligt informera om fiskarnas behov och sluta sälja skålarna som guldfiskskålar. Och skulle man tydligt informera om att dessa skålar är olämpliga som akvarier till de flesta arterna utom räkor, dvärgkardinalfiskar och några få till arter. Ja då skulle inte jag se det smom något större problem att de säljs. Men hur många affärer som säljer fiskskålar rekommenderar eller ens säljer dvärgkardinalfiskar?!
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Anneth
              • August 2006
              • 412

              #51
              Ursprungligen postat av batski
              Ja det stämmer att den kommer att läggas ner. Då kommer Jordbruksverket att ta över ansvaret för djurskyddet och då kommer allting att bli sååå bra eftersom de har så stora kunskaper om tropiska fiskar
              Har du försökt? Jag har vid ett par tillfällen ring djurskyddsinspektörarna och anmält olagliga eller vanskötta akvarier och de har visst kollat upp det och agerat.
              Så du tycker att det är ok att otaliga fiskar får plågas ihjäl för att folk ska lära sig av sina misstag? Skulle du tycka likadant om det rörde sig om hundar eller katter?
              Vill vi människor "leka" med djur för att vi tycker är trevligt/kul så är det minsta man kan göra att se till att de får det så bra som möjligt. Inlägg som ditt är ett bevis på att djurskyddslagen behövs och att den tom borde vara tuffare.
              Sen att myndigheter inte bryr sig om vissa lager behöver inte nödvändigtvis betyda att det är fel på lagarna, utan det kan vara precis tvärt om att det är fel på attityder. Tycker du att lagar mot diskriminering är skit bara för att de ofta inte följs?

              Djurskyddsmyndigheten har inte funnits så himla länge, och jag tror inte att dom kan så mycket mer om tropiska fiskar än vad Jordbruksverket kan.

              Okey till en viss del är det bra att det finns djurskyddslagar men myndigheterna behöver ju inte gå till överdrift. Förhoppningsvis så kan ju faktiskt vi vanliga människor tänka själva och använda vårt eget förstånd. Storebror ska inte behöva stå över varenda människa med sina pekpinnar..

              Jag har aldrig behövt ringa till kommunen pga att ngn har misskött sina djur för det är oftast mycket lättare att prata med dom berörda personerna dirrekt istället för att "sätta dit dom".. Men faktiskt så har jag inte träffat på ngn som har vanskött sina djur på ngt vis så jag tror nog att de flesta människorna änvänder sitt eget sunda förnuft utan att behöva gå efter en massa mer eller mindre onödiga lagar.

              På vilket vis är mitt inlägg ett bevis på att Djurskyddslagarna behövs och att dom behöver vara tuffare?? Är det för att jag tycker att de flesta djurskyddslagarna bara är skit. Bara för att jag tycker det betyder ju inte att mina djur har det sämre för det, tvärtom så har dom det riktigt bra här hemma hos mig..

              Och vad har diskriminering med djurskyddslagarna att göra??

              Hälsningar Anneth
              Senast redigerad av Anneth; 07 May 2007, 18:26.
              Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
              Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

              Kommentar

              • Anneth
                • August 2006
                • 412

                #52
                Jag kan ju tillägga det att just nu är vi väldigt olagliga här hemma, vi har, eller min son är det som har ett 45liters akvarium med tre slöjstjärtar i;=), men det är enbart tillfälligt för sonen har blivit lovad ett större akvarium av sin pappa som förövrigt jobbar på stans enda zooaffär, eller han är chef där ngt som han har varit sedan butiken startades för flera år sedan, och före det hade vi en mindre zoobutik så helt bakom flötet är vi inte bara för att jag tycker att de flesta av djurskyddslagarna är helt uppåt väggarna..

                Hälsningar Anneth, 30 år som akvarist...
                Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #53
                  Ursprungligen postat av batski
                  Nej jag har inga bevis. Men du vet lika väl som jag att de vanligaste fiskar i fiskskålar är just guldfiskar. Det är ju inte heller så lätt för folk att förstå att dessa skålar är alldeles för små för guldfiskar när butiker fortsätter att sälja dem till guldfiskar. Ja de heter ju tom guldfiskskålar.
                  1/ Jag kollade på 3 grossisters hemsidor - 2 kallade dom för glaskupor, en för kupor. Så varför de skulle "heta" Guldfiskskålar vet jag inte, däremot så kanske vi på Zoopet borde skärpa oss och inte kalla dom för guldfiskkupor för då kan ju folk tro att de är bra för dessa fiskar.
                  På den tid jag hade affär så sålde vi också glaskupor och till 90% så användes de nog till annat än till guldfiskar/slöjstjärtar.
                  Varför skriver du hela tiden "jag vet" när du uppebarligen inte vet något utan du bara tror.

                  Det är givetvis inte bra att ha guldfiskar i 40 liters akvarier över huvud taget. Men det är väl svårare att ha en bra filtrering i en kupa och guldfiskar kräver bättre filtrering än många andra arter eftersom du skiter ner så mycket.
                  Det finns kupor med både integrerad belysning och integrerat filter.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #54
                    Ursprungligen postat av Anneth
                    Djurskyddsmyndigheten har inte funnits så himla länge, och jag tror inte att dom kan så mycket mer om tropiska fiskar än vad Jordbruksverket kan.
                    Kanske inte, men de hade nog kunnat lära sig med tiden (och med Kjells hjälp ). Jordbruksverket däremot har funnits länge, men tropiska fiskar är ju inte lantbruksdjur...

                    Ursprungligen postat av Anneth
                    Okey till en viss del är det bra att det finns djurskyddslagar men myndigheterna behöver ju inte gå till överdrift. Förhoppningsvis så kan ju faktiskt vi vanliga människor tänka själva och använda vårt eget förstånd. Storebror ska inte behöva stå över varenda människa med sina pekpinnar..
                    Jag är ju själv allergisk mot pekpinnar, men då det gäller andras liv och välfärd kan de vara nödvändiga. Det är tyvärr många människor som inte tänker så mycket själva. Dessutom är det svårt att göra rätt när man inte har rätt kunskaper.

                    Ursprungligen postat av Anneth
                    Jag har aldrig behövt ringa till kommunen pga att ngn har misskött sina djur för det är oftast mycket lättare att prata med dom berörda personerna dirrekt istället för att "sätta dit dom".. Men faktiskt så har jag inte träffat på ngn som har vanskött sina djur på ngt vis så jag tror nog att de flesta människorna änvänder sitt eget sunda förnuft utan att behöva gå efter en massa mer eller mindre onödiga lagar.
                    De gångerna som jag har gjort det har det inte rört sig om privatpersoner.

                    Ursprungligen postat av Anneth
                    På vilket vis är mitt inlägg ett bevis på att Djurskyddslagarna behövs och att dom behöver vara tuffare?? Är det för att jag tycker att de flesta djurskyddslagarna bara är skit. Bara för att jag tycker det betyder ju inte att mina djur har det sämre för det, tvärtom så har dom det riktigt bra här hemma hos mig..
                    Jag tror dig när du säger att dina djur har det bra. Men jag blev både förvånad och upprörd över det du skrev om lille John (nånting med Robin Hood att göra förresten? ) Djur är levande varelser och ska varken betraktas eller behandlas som slit och släng. Och just fiskar är väldigt utsatta i det avseende. Fiskar är ju ryggradsdjur med ett centralt nervsystem och ska inte behöva plågas ihjäl pga människors bristande kunskaper/slarv/ekonomiska intressen osv.

                    Ursprungligen postat av Anneth
                    Och vad har diskriminering med djurskyddslagarna att göra??
                    Du skrev ju att du tyckte att dessa lagar var skit eftersom man inte följer dem. Och då undrade jag om du också tycker att antidiskrimineringslagar är skit, då dessa ofta inte heller följs. Jag jämförde bara resonemanget.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #55
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      1/ Jag kollade på 3 grossisters hemsidor - 2 kallade dom för glaskupor, en för kupor. Så varför de skulle "heta" Guldfiskskålar vet jag inte
                      Jag har sett att det stått guldfiskskål ibland. Dessutom har jag sett såna kupor som visnings-ex i affärer med guldfiskar i.

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      däremot så kanske vi på Zoopet borde skärpa oss och inte kalla dom för guldfiskkupor för då kan ju folk tro att de är bra för dessa fiskar.
                      Ja Kjell, det är bara att ändra på det då

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      På den tid jag hade affär så sålde vi också glaskupor och till 90% så användes de nog till annat än till guldfiskar/slöjstjärtar.
                      Varför skriver du hela tiden "jag vet" när du uppebarligen inte vet något utan du bara tror.
                      Jag utgår ifrån mina egna observationer och erfarenheter, precis som du utgår ifrån dina. Det skulle vara intressant med en sån fråga i nån dagstidning och se hur många som skulle svara guldfiskar/slöjstjärtar. Då skulle vi slippa bråka om det här

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det finns kupor med både integrerad belysning och integrerat filter.
                      Skulle ett sånt filter vara tillräckligt för guldfiskar? Antagligen inte, om det inte rör sig om kupor på flera hundra liter
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #56
                        Skulle ett sånt filter vara tillräckligt för guldfiskar? Antagligen inte, om det inte rör sig om kupor på flera hundra liter
                        Nu är det ju inte som så att det införs förbud mot alla hålla guldfiskar i för små akvarier (vilket vore det rätta) utan det införs förbud mot att hålla fisk i glaskupor (även om fiskarna är så små att de mycket väl kan få där)
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Agnez
                          • February 2007
                          • 337

                          #57
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Man får väl ringa miljökontoret o fråga.

                          Hej jag heter Kaj o skall köra igång ett kar med Bilbukfisk o stänktetror. Vad skall de ha för bottenbeläggning??
                          hahahahaha...hade varit kul att höra deras reaktion/svar på den frågan.


                          Agnez
                          Agnez

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #58
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Nu är det ju inte som så att det införs förbud mot alla hålla guldfiskar i för små akvarier (vilket vore det rätta) utan det införs förbud mot att hålla fisk i glaskupor (även om fiskarna är så små att de mycket väl kan få där)
                            Ja jag håller med om att det bästa skulle vara att utgå ifrån de olika fiskarnas behov. Men då måste folk få mycket tydligare - och helst skriftlig - information. Det är ytterligare en lag som inte följs, vilket är riktigt tråkigt. Själv tycker jag att det är en grymt bra lag. Ingen skulle acceptera att man inte fick nån instruktionsmanual när man köper en DVD-spelare (trotts att det bara rör sig om en apparat som inte kan lida), men när det rör sig om fiskar (som ju är levande och ofta ganska känsliga varelser) verkar de flesta tycka det är helt ok att lämna affären utan "instruktionsmanualen".
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Agnez
                              • February 2007
                              • 337

                              #59
                              Inser ju att mitt inlägg här ovan #57 var lite sent påkommet, såg inte att tråden var flera kilometer lång

                              Lagar hit eller dit. Både av ondo och av godo. En lag som man borde införa genast är att alla som arbetar med att sälja akvarium och fiskar var TVUNGNA att gå någon form av utbildning och lära sig grunderna och lite om de vanligaste nybörjarfiskarna. Man ska alltså inte ställa en helt okunning människa i en affär där det handlar om andra individers väl och ve.
                              Håller helt med batski om att när man inhandlar div elektronik får man bruksanviskningar tjocka som biblar. Varför inte ett litet informationsfolder till alla nyblivande akvarister åtminstonde.

                              Agnez
                              Agnez

                              Kommentar

                              • Rambo
                                • February 2004
                                • 672

                                #60
                                Ursprungligen postat av batski
                                Ingen skulle acceptera att man inte fick nån instruktionsmanual när man köper en DVD-spelare (trotts att det bara rör sig om en apparat som inte kan lida), men när det rör sig om fiskar (som ju är levande och ofta ganska känsliga varelser) verkar de flesta tycka det är helt ok att lämna affären utan "instruktionsmanualen".
                                Det finns ganska mycket som du accepterar att du inte får nån manual till när du köper, t.ex. så får du oftast ingen manual till matvaror. Däremot så säljer man ofta kokböcker eller lämnar ut små gratis häften.
                                Så kanske skulle zoobutikerna bli bättre på att sälja akvarieböcker? (eller vad tycker herr fohrman )
                                Krav på utbildning finns väll redan för pesonal i zoobutiker men om jag inte minns helt fel så var kravet att minst en person ska vara utbildad.
                                575l Åleds
                                80l JAD
                                Tiffany - perser/norskskogskatt
                                Lizton - renrasig Bengal

                                Kommentar

                                Arbetssätt...