En obekväm sanning, Al Gore...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vance
    • December 2004
    • 872

    #31
    Men jag tycker att det är skitsnack. Jag tror att Joacim fixar att ta det också, han kör själv mycket med ironi och lite sarkasm... Eller har jag fel Joacim?
    Bara döda fiskar simmar med strömmen

    Kommentar

    • miluhe
      • June 2006
      • 2090

      #32
      Jag är en av dem som kör huvudet i sanden o hoppas det fixar sig. Dåligt jag vet men jag klarar inte alla negativa rapporter om allt hälsa jord behövande vikt utseende m.m m.m dåligt av mig jag vet men jag måste överleva också

      Kommentar

      • THE_DUDE
        • February 2004
        • 764

        #33
        Katharina: tänk på att den tuffa och nonchalanta attityden från vissa i den här tråden kan ha att göra med från vilket politiskt håll kritiken mot utsläppen ofta kommer.
        http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
        ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #34
          Aha...

          Jag har bara roligt jag... Trots ämnets allvar... man kan inte förändra allt över en natt men det här berör ju alla... oavsett politiska åsikter för.. (nu börjar jag låta som Baski) men det är ju fakta och ingenting som vetenskapen tror eller har olika åsikter om...

          miluhe... jag håller med dig... man orkar inte... men det går faktiskt att göra nått.. man kan ju börja med en eko lampa... ställa bilen lite oftare osv... ett litet steg i taget... Kunde man inte köpa regnskog förrut??? Det vore ju nått bra också... Jordens lungor...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Sara1111
            • April 2007
            • 202

            #35
            Det är klart att det går att göra något. Det gäller bara att komma ihåg att alla inte kan göra allt. Kanske inte på en gång åtminstone. Som vanlig människa kan man gå över till lågenergilampor, minska bilåkandet, köpa kravmärkt och/eller närproducerat... Vi alla skulle förmodligen kunna göra mycket mer än vi gör idag. Jag vet att jag skulle kunna göra mycket mer och tänkte ta igen det genom att rädda Östersjön när jag blir klar med min utbildning
            Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

            Kommentar

            • Joacim
              • December 2003
              • 964

              #36
              Jodå Vance jag har inga problem med att du _tror_ dig veta hur allt ligger till. Vad jag förmedlade var att debatten finns. Vetenskapen är inte helt odelad i frågan och om man nu skall tala "fakta" så undrar jag hur tidigare värmeökningar/minskningar kunde ske eftersom människan inte var så "utvecklad" att den kunde påverka.

              /J *behåller en skeptisk inställning till att ta allt för sanning som, för stunden, är det nya hotet*
              Det finns 10 sorters människor här på jorden.
              De som förstår binära tal och de som inte gör det.

              Kommentar

              • vance
                • December 2004
                • 872

                #37
                Nejdå, jag tror mig inte veta hur allting ligger till. Däremot förstår jag inte folk som än idag förnekar att vi (delvis) är orsaken till temperaturökningen. Sen kan man naturligtvis vara skeptisk till alla domedagsscenarier som målas upp.

                Aldrig förut har ökningen skett i så här hög takt. (vad man sett iaf)
                Bara döda fiskar simmar med strömmen

                Kommentar

                • Sara1111
                  • April 2007
                  • 202

                  #38
                  Ursprungligen postat av Joacim
                  Vetenskapen är inte helt odelad i frågan och om man nu skall tala "fakta" så undrar jag hur tidigare värmeökningar/minskningar kunde ske eftersom människan inte var så "utvecklad" att den kunde påverka.
                  De flesta vetenskapsmän är överens om att den utökade växthuseffekten beror på oss människor och vårt överutsläpp av CO2. Det finns ett antal som hävdar motsatsen och dom är väldigt bra på att skrika högt.

                  Vad gäller de tidigare värmeökningarna/minskningarna har de berott på att jorden helt naturligt i perioder befinner sig närmare eller längre ifrån solen och också i olika vinkel till den (den så kallade Milankovitch-cykeln). Det påverkar naturligtvis även idag men faktum är att CO2-halten aldrig stigit så snabbt eller varit så hög som den är nu. Den enda skillnaden mellan föregående höjningarna av CO2 och den nuvarande extrema höjningen är vi människor.
                  Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #39
                    650 tusen år om jag förstod det rätt?!?

                    ... har de kunnat titta på hur mycket koloxid det har funnits i luften genom att borra upp is och idag är det 3 gånger så högt som det någonsin har varit tidigare...
                    Så om vi har påverkat eller inte råder det inga tvivel om inom vetenskapen såvitt jag förstår?!?

                    Hur som helst är vetenskapen helt ense om att det kommer att förändra klimatet till människans nackdel och att vi kan göra saker för att försöka sänka dessa koloxidvärden...

                    Så vari ligger problemet??? Vill man inte lämna en bra jord vidare till våra barn??? Då kan vi ju låta bli att behandla HIV, TBC osv.. Vi kan låta alla mördare gå fria och mörda till höger och vänster... Total anarki eller naturens gång... den starka överlever... Eller tänker jag fel??
                    Senast redigerad av Katharina; 26 April 2007, 16:37.
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #40
                      Naturliga klimatförändringar förekom ju långt innan människan satte sina lortiga små fötter på planeten. Därmed inte sagt att vi inte har nå´t med det hela att göra den här gången. Det kan helt enkelt vara en kombination av naturliga förändringar, och människans obetänksamhet.

                      En sak jag funderar på, är att bilar i stor sett fungerar som för 100 år se´n, och det tror jag man kan tillskriva girighet, olja är en storindustri, och förmodligen har oljebolagen sett till att utvecklingen mot bilar som inte använder olja och bensin har gått långsammare än nödvändigt. Se´n finns det ju en del grönska i många städer, som man tycker borde stendö med tanke på alla bilar, men som ändå tycks klara sig ok. Jag undrar om inte så´nt som fabriker spyr ut är värre än bilar.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Joacim
                        • December 2003
                        • 964

                        #41
                        Katharina sökte balans och då föreslår jag de som "köpt" argumenten för global warming att även läsa vad skeptikerna har att säga.

                        Nivån av CO2 har f.ö. varit mycket högre under planetens existens så även om vi kan tycka att de är höga nu så kanske vi inte skall skriva rena falsarier kanske?

                        /J
                        Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                        De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                        Kommentar

                        • cobra
                          • December 2004
                          • 1743

                          #42
                          Man har ju hittat en ny planet nu så gör slut på jorden och dra dit blir bra vi har ju redan varit på månen?
                          Fotosidan.se

                          Kommentar

                          • Joacim
                            • December 2003
                            • 964

                            #43
                            Ursprungligen postat av cobra
                            Man har ju hittat en ny planet nu så gör slut på jorden och dra dit blir bra vi har ju redan varit på månen?
                            Kewl Det tar ju inte så lång tid att ta sig dit heller

                            /J
                            Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                            De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #44
                              När var CO2:s värden högre???

                              Ursprungligen postat av Joacim
                              Katharina sökte balans och då föreslår jag de som "köpt" argumenten för global warming att även läsa vad skeptikerna har att säga. Nivån av CO2 har f.ö. varit mycket högre under planetens existens så även om vi kan tycka att de är höga nu så kanske vi inte skall skriva rena falsarier kanske?
                              /J
                              Var det när jorden bildades eller??? Enligt Al Gore har det som sagt inte mer än 1/3 del så högt som nu på 650 tusen år... Varifrån har du fått de uppgifterna?

                              Nu har jag gått med i Greenpeace igen... En kille kom och ringde på dörren igår... "Va bra att du kommer idag", sa jag och han stod gapandes..
                              Sen ville han dra sin värvningsramsa... "Ja, jag går med", avbröt jag... Vad gör ni rent konkret idag"? Återigen stod han och gapade...

                              Sen började han prata om solceller och varmvatten... "Ja, men hur gör jag det?? Går det att omvandla 12 V till 230 eller kan jag köpa en 12 V varmvattensberedare??? Stort flin. "Ja, jag kan inte det där"...

                              Ha ha... vilken mardrömskund jag är... hade en dammsugarförsäljare en gång som frågade om jag sålde dammsugare själv... för de brukade jäklas med varandra så...
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • Joacim
                                • December 2003
                                • 964

                                #45
                                Tja, Wikipedia är ju ett ställe. T.ex. sök på "Ordovician period" så ser man att det var över 7000 ppm (parts per million) mot våra 375 ppm (2005). Min invändning var dock emot Sara1111's påstående "faktum är att CO2-halten aldrig stigit så snabbt eller varit så hög som den är nu" eftersom det är fel. Precis som mycket annat som nu är "faktum" i folkmun.

                                Det mesta av "fakta" som folk sprider runt omkring sig är vad massmedia (som lever på att skrämma folk att konsumera deras produkt) förmedlar. Jag är fortfarande inte emot att folk gör vad de känner är rätt men jag tycker man skall lyssna på mer än en sida och kanske då inte bilda sig en uppfattning om "sanningen" endast genom en så kallad dokumentär producerad av en politiker vi troligtvis ser som ny presidentkandidat under 2008 samt en erkänt duktig regissör.

                                Så som drevet nu går kan ni vara övertygade om att många forskare, som kanske hade haft invändningar, kommer hålla tyst eftersom det inte går att protestera utan att samtidigt riskera både födokrok (forskningsanslag) som karriär.

                                Jag sitter inte inne med någon sanning, men det gör nog inte aftonbladet heller...

                                /J *kometen kommer! SARS!! Fågelinfluensa!! Istiden kommer! (70-talet ang temperaturminskningen då) osv. Vi är alltid på väg att gå under och någon gång kommer de träffa rätt*
                                Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                                De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...