En obekväm sanning, Al Gore...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    • February 2003
    • 801

    #46
    Ursprungligen postat av Joacim
    Tja, Wikipedia är ju ett ställe. T.ex. sök på "Ordovician period" så ser man att det var över 7000 ppm (parts per million) mot våra 375 ppm (2005). Min invändning var dock emot Sara1111's påstående "faktum är att CO2-halten aldrig stigit så snabbt eller varit så hög som den är nu" eftersom det är fel. Precis som mycket annat som nu är "faktum" i folkmun.

    Det mesta av "fakta" som folk sprider runt omkring sig är vad massmedia (som lever på att skrämma folk att konsumera deras produkt) förmedlar. Jag är fortfarande inte emot att folk gör vad de känner är rätt men jag tycker man skall lyssna på mer än en sida och kanske då inte bilda sig en uppfattning om "sanningen" endast genom en så kallad dokumentär producerad av en politiker vi troligtvis ser som ny presidentkandidat under 2008 samt en erkänt duktig regissör.

    Så som drevet nu går kan ni vara övertygade om att många forskare, som kanske hade haft invändningar, kommer hålla tyst eftersom det inte går att protestera utan att samtidigt riskera både födokrok (forskningsanslag) som karriär.

    Jag sitter inte inne med någon sanning, men det gör nog inte aftonbladet heller...

    /J *kometen kommer! SARS!! Fågelinfluensa!! Istiden kommer! (70-talet ang temperaturminskningen då) osv. Vi är alltid på väg att gå under och någon gång kommer de träffa rätt*
    Well said!!! tangerar mina tankar där, ja.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #47
      Ja du Joakim...

      ... vem är domedagsprofeten?

      För hur länge sen var CO2 så högt?

      Varför inte göra någonting om vi nu kan???
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #48
        Ny domedagsprofetia..

        Man blir lite mörkrädd, faktiskt. Läste ni i DN igår om höga halter metan i atmosfären. Det har legat i isen utanför kusterna i Sibiren och nu håller det på att tina...

        Hua.. Vad gör man då??? Vad händer då???

        Jag vill inte vara en hysterisk "Svensson" som tror på all domedagsprofetia men jag vill ju inte vara "sitting duck" heller...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #49
          Fast metan är ju brännbart så det innebär alltså att allt kommer att bli jättevarmt och lättantändligt här på jorden.. Då spelar det ju inte så stor roll vad vi gör.. Kan man binda metan i större skala på konstgjord väg??? Det känns ju också omöjligt att genomföra..
          Kan man elda det så man blir av med det då???
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #50
            nja nu är ju då metan precis som co2 en växthusgas.. ..visst ska det bli gött att lägga sig i solstolen och hälla upp en iskall margarita framåt jul..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #51
              Ursprungligen postat av Gaffel
              nja nu är ju då metan precis som co2 en växthusgas.. ..visst ska det bli gött att lägga sig i solstolen och hälla upp en iskall margarita framåt jul..
              Ha ha... Jag håller med om att jag gillar värmen också men det är klart att när man börjar att bli svedd i kanterna så är det ju lite väl hot..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Joacim
                • December 2003
                • 964

                #52
                Jag tycker man borde förbjuda diväteoxid eftersom det är livsfarligt och dessutom en växthusgas!

                vad som är än mer skrämmande är att Katharina slutade skriva i tråden 2007-04-27 och skrev sedan ett nytt inlägg 2008-04-28... Det, om något, är skumt...
                /J
                Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #53
                  Ursprungligen postat av Joacim
                  Jag tycker man borde förbjuda diväteoxid eftersom det är livsfarligt och dessutom en växthusgas!
                  vad som är än mer skrämmande är att Katharina slutade skriva i tråden 2007-04-27 och skrev sedan ett nytt inlägg 2008-04-28... Det, om något, är skumt...
                  /J
                  Ha ha... Nej det är inte mer skumt än att NOAA har kommit med sin årliga rapport igen. Det blir ju bara värre för varje år så debatten tar ju fart då i tidningarna.

                  Är diväteoxid och metan-gas samma sak då alltså?!
                  Men det hjälper ju inte att förbjuda det om det stora problemet är att isarna smälter och släpper loss gaser!?
                  Var det ett helt år sen vi pratade om det här... Ja, hur går det med rökningen då?? Vi spar ju miljön där iaf.. Man kan ju dra sitt lilla strå till stacken så kan man bli uppeldad med gott samvete sedan..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #54
                    Intressant film det där, man lär sig en hel del om hur vi krossar isär moder natur där
                    Såg den för första gången i skolan.

                    Kommentar

                    • mcben
                      • March 2008
                      • 57

                      #55
                      Jag tror att detta inte är så farligt som många tror. Media tjänar miljoner på detta heta ämne. Hur vet vi att det inte var så här före förra istiden? Det kan vi knappast mäta med 100% säkerhet nu eller? Och då hade dom inga instrument att mäta med. Jag tror att jorden sköter detta på sitt egna vis. När det var för mycket folk kom pesten, större vågor. För mycket älg, då kom älfsborgs sjukan. För mycket räv, då kom rävskabb.

                      Men nu är det ju bara min teori, behöver ju inte vara så. men jag tror att media gör det så mycket större än vad det är.

                      "Duckar för alla kastade tomater"

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #56
                        Ursprungligen postat av mcben
                        Jag tror att detta inte är så farligt som många tror. Media tjänar miljoner på detta heta ämne. Hur vet vi att det inte var så här före förra istiden? "Duckar för alla kastade tomater"
                        Ha ha... Men det var ju just så här de tror att det var före förra istiden!!! Att det var därför det blev istid. Instrumenten de mäter med är att borra upp is och kolla vad det var för halter i luften för si och så många år sedan...

                        Ja, snacka om att ducka.. Det är det jag som får göra när jag tar upp det.. Nästan lynchad.. Alla som stoppar huvudet i sanden får ångestattacker..
                        Nej, allvarligt..
                        Jag håller med att lagom är bäst. Inte bli hysterisk och inte blunda!!!
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • mcben
                          • March 2008
                          • 57

                          #57
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Ha ha... Men det var ju just så här de tror att det var före förra istiden!!! Att det var därför det blev istid. Instrumenten de mäter med är att borra upp is och kolla vad det var för halter i luften för si och så många år sedan...

                          Ja, snacka om att ducka.. Det är det jag som får göra när jag tar upp det.. Nästan lynchad.. Alla som stoppar huvudet i sanden får ångestattacker..
                          Nej, allvarligt..
                          Jag håller med att lagom är bäst. Inte bli hysterisk och inte blunda!!!
                          Precis. Vi kan ju inte skita i det helt heller. Får nog ta och kika på den där Gore och se vad han säger. Har inte sett den än.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #58
                            Ursprungligen postat av mcben
                            Precis. Vi kan ju inte skita i det helt heller. Får nog ta och kika på den där Gore och se vad han säger. Har inte sett den än.
                            Ta med en stor kudde att krama..
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #59
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Varför inte läsa Michael Crichton's (Jurassic Park etc) roman om miljöterrorism (State of Fear) som en liten motvikt till alla skriverier om Global Warming.
                              Fast den boken är trams.
                              Al Gore själv konsumerar mångfaldigt mer energi än medelamerikanen och han har blivit attackerad för detta både i USA och Kanada.
                              Det är dels felaktig propaganda (t.ex. har det påståtts att han har flera Hummer) dels ett resultat av att han flyger mycket för att promota sin film. Men framförallt är det ett logiskt fel att angripa hans budskap genom att angripa hans person. Även om han var ett miljösvin så är det irrelevant för om En Obekvän Sanning är sann eller inte.

                              Fakta i hans film är i stort sett korrekta. Han har fått kritik framförallt för två saker i filmen:
                              1) att han antyder att isbjörnar redan nu dör pga att isen smälter, och
                              2) att han säger att havsytan kan höjas 11 meter istället för den knappa meter FN's miljökommission kom fram till. Skillnaden beror dock på att han räknar in den västantarktiska ismassan, som kanske eller kanske inte kan smälta mycket snabbt. FN valde att bortse ifrån den västantarktiska isen för att man idag inte kan beräkna hur den kommer att agera.

                              Min personliga åsikt har jag dragit förr:
                              Global warming är inget stort problem för jorden; tvärtom, ur naturens synvinkel är det ett totalt icke-problem. Det är däremot ett stort problem för mänskligheten pga de stora kostnader uppvärmningen kommer att orsaka.
                              Överbefolkningen är ett gigantiskt problem för jorden, så till den grad att cirka hälften av alla jordens arter tros dö ut pga det inom 100 år. Det är inget stort problem för mänskligheten, utom i så mån att överbefolkningen är grundorsaken till att vi har global warming och oljebrist.
                              Senast redigerad av Azur; 28 April 2008, 22:04.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                #60
                                Ursprungligen postat av Azur
                                Även om han var ett miljösvin så är det irrelevant för om En Obekvän Sanning är sann eller inte.
                                Det är däremot ett stort problem för mänskligheten pga de stora kostnader uppvärmningen kommer att orsaka.
                                Överbefolkningen är ett gigantiskt problem för jorden, så till den grad att cirka hälften av alla jordens arter tros dö ut pga det inom 100 år. Det är inget stort problem för mänskligheten, utom i så mån att överbefolkningen är grundorsaken till att vi har global warming.
                                Åhh.. Vad kul att du kommer in på den här tråden. Jag har, som jag har sagt tidigare, den största respekt för dina åsikter och kunskaper.
                                Vad tror du om den här stora mängden metan gas som de nu larmar om?
                                Det är alltså redan uppmätt höga halter metan i atmosfären och isen kring kusterna i Sibirien som innehåller en massa metan gas håller på att smälta. Vad sker då?

                                Jag måste också försvara Al Gore, som jag har sagt tidigare så har jag fått den uppfattningen att hans miljökamp har legat honom i fatet under hans politiska karriär som borde ha varit hans prio 1 om det var pengar och makt han var ute efter. Jag köper inte smutskastningen av honom som jag ser som mycket mer motiverad.
                                Senast redigerad av Katharina; 28 April 2008, 22:11.
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...