KOLLA HIT alla som har akvarium och fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #61
    Vi kan ju faktiskt inte ta in alla invandrare till lilla Sverige.
    Lögn - vi tar inte emot ens 1% av alla flyktingar som finns.

    Om vi nu kollar Sveriges anstalter så är det ca 90 % som är av utländsk härkomst.
    Lögn igen, fler svenskar än invandrare döms till fängelse i Sverige. Däremot så döms fler invandrare än svenskar till fängelse satt i relation till deras andel av befolkningen, men det är en helt annan sak.
    Oavsett vilket så är dessa "kriminella invandrare" bara någon promille av den totala andelen invandrare och det skall ju inte de övriga invandrarna behöva lida för.
    Man kan bevisa allt med statistik - t.ex. så utförs nästan alla allvarligare brott av män, det bästa vore i så fall att utvisa alla män (oavsett nationalitet) från Sverige om man vill få ner brottstatistiken rejält.
    En mer intressant utredning som gjordes visar att de allra flesta brott begås av arbetslösa. Om man tittar på gruppen med arbetslösa så begår svenska arbetslösa lika många brott som invandrande artbetslösa, däremot finns det fler invandrare som är arbetslösa än det finns svenskar - så om man verkligen på allvar vill ha ner brottsstatistiken vore det att se till att alla såväl invandrare som svenskar får jobb (speciellt ungdomar).
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #62

      Bra att du kommer med riktiga rättelser. Jag trodde inte för en sekund att våra kriminalvårdsanstallter skulle bestå av en så stor andel invandrare.

      Guy
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • discus10
        • April 2003
        • 413

        #63
        Vad har Sjöbo med saken att göra? Och du bor i andra sidan av Sverige & ser inte problemen.... Det är väl inte det jag försöker komma fram till. Många invandrarna säger själv: "Dom vill inte jobba." "Dom är bara ute & slåss & lever j*vel."

        Tyvärr så är, om vi nu säger "renodlade svenskar" så vill dom inte ta allt för shitiga arbeten för att man blir ju smutsig (nu säger jag inte alla). Jag är varken för eller emot svenskar eller invandrare, bara dom sköter sig.
        Mvh Jonas
        http://www.discusklubben.se

        Kommentar

        • cool
          • October 2002
          • 1869

          #64
          Bara undar men hur har vi kommi fram till invandrare när det handlar om akvarier???
          Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
          NY MSN:t__skate@hotmail.com
          Skorpion och amfibie fantast

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #65
            Fortsätt å undra du cool...

            Det händer allt för ofta att i en diskussion så måste man ta in andra aspekter som underlag för sina argument SÅ därför... är vi där vi är… på den här tråden.
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • discus10
              • April 2003
              • 413

              #66

              Guy
              [/quote]
              Då borde du göra ett besök för att kolla läget. Tex på Malmö anstalten som dom grövsta brottslingarna sitter på så är det ca 90 % invandrare, tyvärr. Trodde själv inte det var sant förrän jag var där och lämnade klienter.

              "Lögn - vi tar inte emot ens 1% av alla flyktingar som finns."

              Jag menade givetvis inte alla i hela världen, för dom flesta som flyr sitt hemland flyr till ett grannland.

              Mvh Jonas
              http://www.discusklubben.se

              Kommentar

              • acc
                • March 2003
                • 470

                #67
                Tack Kjell för dina rättelser faktamässigt!
                Ganska intressant statistik det där om arbetslösa svenska män...
                Någon som har lite funderingar om vad vi ska göra med dem kanske?

                Och Discus, du vet väl om att det inte blir sant, bara för att många tycker likadant?

                Även om jag som "svensk" säger att alla svenskar är kantarellälskare så betyder inte det att alla är det... -hur många jag än får med mej som säger samma sak.
                Och visst florerar det fördomar i alla folkgrupper. Det vore naivt att tro någonting annat.

                Men det mest naiva är att tro att vi själva är utan fördomar.

                /Acc, frustrerad

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #68
                  Då borde du göra ett besök för att kolla läget. Tex på Malmö anstalten som dom grövsta brottslingarna sitter på så är det ca 90 % invandrare, tyvärr.
                  Har ingen aning om hur det är på Malmö-anstalten och tycker också det är ganska ointressant eftersom jag inte är så inskränkt att jag tror att Malmö är detsamma som Sverige. De fakta som jag redogjorde för gäller hela Sverige.
                  Kjell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #69
                    Ja, inte blev Sjöbo känd för att ta mot flyktingar.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • cecilia
                      • January 2003
                      • 754

                      #70
                      Citat: "Jag är inte rasist men jag anser att vi fyllt den kvot av invandrare vi klarar av. Våra äldre får ingen bra vård..."

                      Jag har iofs inga siffror, men min erfarenhet är att äldrevården hade kollapsat utan invandrarna. Det finns många invandrare på undersköterskeutbildningarna, och många invandrare som arbetar som vårdbiträden i väntan på svensk legitimation till sina egentliga yrken i sjukvårds"branschen" (väntan blir ofta lång pga helt orimliga språkkrav). / Cecilia (som ska gå och natta sina invandrade asiatiska och afrikanska fiskar)

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #71
                        Sverige är faktiskt ett ganska fördelaktigt land att ha industrier i. Det är väldigt lätt att avskeda folk, vi har låg bolagskatt, man kan få EU-bidrag, vi har lägre löner än många andra västländer. Ja det är några exempel. Det går inte att jämföra med låglöneländer som kina etc. En kines vid ett löpande band jobbar ca 10ggr effektivare till en tiondel av lönen. Det är fördelaktigt för västerländska företag att ha löpande-band industrier i låglöneländer och ha mer krävande industri och tjänster i de högutbildade länderna som exempelvis Sverige. Företagen tjänar mer pengar och kan nyinvestera vilket skapar mer jobb både hemmavid och i låglöneländerna.

                        Att det skapas spökstäder och stötvis hög arbetslöshet pga dessa flyttar är tragiskt men i långa loppet är jag övertygad om att det kommer gynna alla parter. Vi får se lite längre än till bara oss själva också. Vi har barn, barnbarn som också kommer få barn och barnbarn osv. Sen att det finns företag som missbrukar systemet som exempelvis Gisslavedfabriken är tragiskt och jag vet inte vad man kan göra åt det.

                        Genom att gynna låglöneländerna. Ge de arbete och en stabilare ekonomi genom att etablera industrier. Då kommer det i långa loppet skapa mindre flyktingar. Men det finns alltid utsugare som tvingar på länder att sälja snuskigt billig olja vars intäkter inte ens kommer befolkningen till gagn och liknande. Jag vet inte vad man kan göra åt det heller.

                        Visst är det hemsk med barnarbete. Men varför arbetar barnen? För att de inte har råd att inte göra det. Vad sägs om att bojkotta produkter tillverkade av barnarbetare? Det låter väl bra, så slipper barnen arbeta? Men hur ska de då ha råd med lite mjöl och bönor till middagen? Hur ska de då någonsin få råd att gå i skolan?


                        Kan vi skylla på grupper som missbrukar Seriges sociala skyddsnät? Eller ska vi skylla på det sociala skyddsnätets utformning? Om vi gör skyddsnätet mindre finmaskigt så att det blir svårare att missbruka/fångas upp i det. Hur kommer det då gå för de som verkligen är i behov av hjälp? Vill vi ha kvar vårt skyddsnät får vi acceptera att det finns de som missbrukar det. Det är ett pris vi får betala.

                        För att kunna bevara nuvarande system måste vi låta miljontals personer arbetskraftsinvandra precis som på 60-talet då min far kom till Sverige. Ett problem som detta skulle medföra är som nämnts tidigare att vi plockar in högutbildade personer från fattiga länder som därmed får det ännu svårare. Här vill jag dra en parallell till en sak som jag absolut inte vill jämställa med det men som kan ge en uppfattning om hur det skulle fungera. I Sverige utbildar vi ett antal tandläkare varje år. Denna utbildning kostar ca en miljon kr för Sverige per utbildad tandläkare. Pga tandläkarnas dåliga lön i Sverige flyttar de till exempelvis Norge eller Storbritannien där de tjänar mångdubbelt mer. Då har vi betalat en dyr utbildning som inte har gagnat oss själva. Tänk då vilken enorm investering det är för exempelvis ett fattigt land som Brasilien som har fri skola och universitet precis som Sverige. Sen tar vi hit deras dyrt utbildade läkare och skor oss på det. Vad vi ska göra åt det vet jag inte. Sverige kan kanske låta personer från fattiga länder att komma hit och utbilda sig för att sedan jobba i Sverige. Då slipper vi suga ut de fattiga ländernas knappa resurser. Men detta skulle bli en hög nota initialt.

                        Sen tycker jag att alla asylsökande och långtidsarbetslösa ska få göra samhällstjänst och få lön för det istället för bidrag. De kan göra vad som helst. Städa skolor, registrera sjukanmälningar, agera ordningsvakter, klippa kommunens gräsmattor, fälla sjuka träd, sopa gatorna, laga staket, tvätta nerklottrade bussar, listan kan göras lång. På så vis får de göra något för sitt bidrag, får arbetslivserfarenhet, får lust att söka ett "riktigt" jobb där de kan tjäna mer pengar för lika långa arbetsdagar. Nu kan inte asylsökande söka "riktiga" jobb men när de väl får asyl har de fått in en fot på arbetsmarknaden.


                        Nu har jag precis kommit hem från farsans 60-årsfest och borde väl egentligen inte skriva ett sånt här inlägg i nuvarande tillstånd. Men men, det får bära eller brista...
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • Oscar Cederqvist
                          • November 2002
                          • 6546

                          #72
                          "Citat: "Jag är inte rasist men jag anser att vi fyllt den kvot av invandrare vi klarar av. Våra äldre får ingen bra vård..."

                          Jag har iofs inga siffror, men min erfarenhet är att äldrevården hade kollapsat utan invandrarna. Det finns många invandrare på undersköterskeutbildningarna, och många invandrare som arbetar som vårdbiträden i väntan på svensk legitimation till sina egentliga yrken i sjukvårds"branschen" (väntan blir ofta lång pga helt orimliga språkkrav). / Cecilia (som ska gå och natta sina invandrade asiatiska och afrikanska fiskar)"

                          Visst jobbar de inom vården också och jag måste säga igen till alla tröga människor som inte kan läsa JAG HAR INGET EMOT FOLK SOM JOBBAR. Det är de som inte jobbar som kostar pengar som annars hade kunnat använndas till skola, vård mm.
                          Kjell som bor i lilla Jonsered bör nog gå ut ur sitt hem ibland, kör ut till Hammarkullen eller liknande förort och se dig omkring.
                          Oscar Cederqvist

                          Kommentar

                          • jarinen
                            • February 2003
                            • 801

                            #73
                            Att ta emot invandrare eller inte och hur invandringspolitiken fungerar när dom väl är här, är väl två skilda saker.

                            Att som mr.sonk menar lösa problemet genom att begränsa det förstnämnda det vill säga invandringen är ju uteslutet, vi skall ju inte tro att vi kan skilja oss från övriga europeiska länder och inte ta emot flyktingar i samma utsträckning som andra europeiska länder.

                            Oftast brukar de som sysslar med den typ av argumentation som Mr.sonk försöka göra gällande att sverige tar emot ovanligt mycket flyktingar eller invandrare, så är inte fallet, det är vår skyldighet helt enkelt gentemot övriga västländer att ta emot våran beskärda del, det kan vi inte ens ändra på rent politiskt utan andra tråkiga konsekvenser.

                            Så då återstår det andra alternativet, hur får vi inom sverige invandringspolitiken att fungera, när du Mr.sonk börjar spåna i de frågorna vilket du inte gjort ännu så kommer du med rätta inte längre kallas rasist av en del och trångsynt av andra.

                            Politiken idag vad gäller invandrare är ju minst sagt bristfällig, så det är den biten vi behöver lösa, så att som Kjell säger vi får nytta av även den kompetens som kommer med invandringen, svenska folkets låga kompetens är ju det stora problemet idag sägs det ju.

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #74
                              Kjell som bor i lilla Jonsered bör nog gå ut ur sitt hem ibland, kör ut till Hammarkullen eller liknande förort och se dig omkring.
                              Inskränkthet har ytterst lite att göra med var man bor Oscar, om du tror det är du definitivt inskränkt.

                              Sedan kan jag bara hålla med om det som jarinen, Andreas, Cecilia, acc etc skrivit.

                              Detta med rädsla för det okända bottnar i en osäkerhet hos sig själv som ibland yttrar sig i ett rasistiskt tänkande. Detta är självklart inget specifikt svenskt utan är tämligen allmängiltigt. Speciellt om det kommer många "nya" till ett nytt ställe så uppstår en rädsla gentemot det okända. Detta gäller både omflyttningar inom ett land och utanför ett land. Därför är integrering av nykomlingarna in i ett samhälle både vad gäller arbete och bostad oerhört viktigt.
                              Denna "rasism" gentemot svenskar som flyttat till andra länder finns det många exempel på. Se bara hur de svenskar behandlades som flyttade till Amerika en gång i tiden. De betraktades då ofta som parias och inte alls i de rosenröda sken som man pratar om dem idag.
                              För en tid sedan visades ett TV-program om de rika svenskar som flyttat till solkusten i Spanien. På vissa orter bor det väldigt mycket svenskar och dessa betraktades som parias av ursprungsbefolkningen. Så fort det var ett inbrott så var det dom där jävla svenskarnas fel för de var tjuvar och banditer allihop.
                              Så ett rasiskt tänkande finns överallt.
                              Kjell
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Oscar Cederqvist
                                • November 2002
                                • 6546

                                #75
                                Jo Kjell, det stämmer som du säger. Jag såg det programet och tyckte det var intresant.
                                Om du läser vad jag skriver så ser du nog att jag inte har något emot hudfärg, religon etc, jag har inte heller något emot invandring, så länge vi kan ge dem det de behöver. Det anser inte jag vi kan idag, därför bör vi se över alternativen.
                                Oscar Cederqvist

                                Kommentar

                                Arbetssätt...