KOLLA HIT alla som har akvarium och fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #46
    Många av de som kom hit som flyktingar är inte längre flyktingar. Jobbar de inte så kan de åka hem igen.
    Problemet är att de inte får arbeta - hur skall de kunna arbeta om de inte får börja arbeta utan tvingas leva på bidrag.

    Jag har aldrig sagt att vi inte ska bidra till att ordna det i deras hemland. Att ta hit alla som har det svårt hemma anser inte jag är rätt, först ska problemen lösas på hemmaplan.
    Håller med och det gör även flyktingarna som självklart vill leva kvar i sitt hemland - problemet är att vi inte som ett rikt land tar vårt ansvar och som du säger "bidrar till att ordna det i deras hemland".

    Arbetskaraft invandring är jag för.
    När företagen vill ha hit färdigutbildad arbetskraft som lever ett hyfsat liv i ett fattigt land som betalt för deras utbildning så är det OK. Detta leder till att det fattiga landet blir ännu fattigare.
    Låt istället företagen stå för utbildningen av de människor som flytt till Sverige pga förföljelse så får de sin arbetskraft.

    Först och främst anser att det är pga Sveriges skatte politik och marknaden som gör så att företag flyttar till mer gynsamma regioner, det är ett helt annat problem.
    Företagsbeskattningen i Sverige är relativt låg jämfört andra europeiska länder, det vet jag av egen erfarenhet eftersom jag drivit företag i flera olika länder. Anledningen till att de flyttar är i huvudsak tre
    1/ Lönerna (svältlöner är att föredra).
    2/ Närmare marknaden (vi bor för få människor i Sverige, vi behöver bli många fler).
    3/ Bidrag (man får bidrag för att få flytta, exempel Gummifabriken i Gislaved som drevs med vinst stängdes och flyttades till Portugal -för detta fick de åtskilliga miljoner i EU-bidrag.
    mvh kjell







    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #47
      Med marknaden menar jag också löner som är en del av "produktions kostnaderna" samt att komma närmare marknaden.
      Att sen vi inte får spela med samma regler som resten av Europa tycker jag är tråkigt. De borde ha samma hårda krav som vi har.

      Att det ska löna sig att flytta pga bidrag kan jag också anse att det är fel, i alla fall som det utnyttjas idag. Det ska klart ges bidrag för att skapa jobb på en plats, men det får absolut inte generera arbetslöshet på en annan plats.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Mathias-D

        • December 2002
        • 1122

        #48
        håller med dig mrsonk till viss del men tänk på alla högt uppsatta politiker!!!!
        i måndags kunde man läsa i tidningarna (än en gång) att nån jävla politiker hade ÄTIT en lunch för 400 000kr som skatte betalarna hade fått betala... alltså VI!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Kommentar

        • acc
          • March 2003
          • 470

          #49
          Hej igen!

          Först och främst vill jag understryka att jag inte kallar dej för någonting. Det är dina åsikter jag inte delar.
          Orsaken till att jag jämförde dig med killen som satt inne beror på att du ordagrant upprepade vad han sa, och det fick nackhåren att resa sig på mig.
          Om du sedan vill sänka nivån på den här diskussionen genom att hemfalla till tillmälen, då får det stå för dej.

          Du skrev: "En flykting är en person som flyr pga av krig eller att de blir förföljad eller riskerar fängelse eller reprisalier pga deras religon, tänkande, sexuella läggning mm."
          -Instämmer till fullo.

          Därför kommer dessa människor till Sverige. De söker asyl och sedan medborgarskap. (Asyl får de om de uppfyller FNs flyktingkriterier.) Får de inte medborgarskap blir de deporterade till sina hemländer.

          Men om de får medborgarskap, så är de enligt Svensk lag svenska medborgare. Svenska medborgare har rätt att vara arbetslösa utan att bli utslängda.-Och tuuuur är väl det??!!

          Därmed faller din utsago:
          "Många av de som kom hit som flyktingar är inte längre flyktingar. Jobbar de inte så kan de åka hem igen." (Näe, nu är de svenska medborgare och de ÄR hemma!!!)
          Du skrev vidare:
          "De som är här som kan återvända till sitt hemland och inte jobbar vill jag inte betala för om jag inte har råd att se om mitt eget hus först."
          -Om de är svenska medborgare så är detta deras hemland. De har samma rättigheter som du och jag.

          En fundering: Det står en 7-årig handikappad flykting vid vår gräns och vill ha asyl. Det är fullt uppenbart att han aldrig kommer att kunna jobba, han är för gravt handikappad för det.
          Enligt ditt resonemang ska vi "först lösa problemen i hans hemland".
          För honom kan vi inte ta emot, han kommer ju bara att kosta pengar...
          Vart ska han ta vägen tycker du?

          Jag tycker nog att det är du mrsonk, som ska vakna.

          Det pågår elände som vi inte ens har fantasi nog att föreställa oss, och det är vår förbannade medmänskliga skyldighet att hjälpa till på de sätt vi kan.

          /acc

          Kommentar

          • acc
            • March 2003
            • 470

            #50
            Ett tillägg...

            Du vet om att man inte FÅR arbeta under tiden som man söker asyl?

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #51
              Om en 7 årig handikappad ska få komma in beror ju på ett par skaer. Är det krig mm så är han välkommen. Har han inga föräldrar etc. får han komma. Får han inte den vård han behöver så ska han självklart få komma.
              Jag säger inte att vi inte ska ta in några människor här, men vi får nog sätta lite högre gränser. Vi kan INTE hjälpa alla, tyvärr. Men det är klart vi ska hjälpa alla som vi KAN hjälpa.
              Jag vill igen säga att jag inte har några fördomar pga etniskt ursprung, religon mm. det verkar du inte förstå Acc.

              Att man inte får arbeta under asyl prövning är väl en sak, att det sen ska ta så lång tid att få saken utredd är väl ett problem som vi måste se över.

              Jag tänker inte disskutera vidare då du verkar villja hjälpa alla till vilket pris som helst. Det spelar ingen roll hur mycket vår egen befolkning får lida.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #52
                Jag säger inte att vi inte ska ta in några människor här, men vi får nog sätta lite högre gränser.
                Både Sverige och andra rika länder har idag alldeles för höga gränser för att få stanna. Tvärtom se till att de utbildas och om de har utbildning se till att de får jobb - det skulle vi alla tjäna på.

                Vi kan INTE hjälpa alla, tyvärr.
                Vi har idag inte ens emot 1% av alla de människor som är på flykt världen runt, att mena att vi idag tar emot alla blir lite löjligt.

                Så slutgiltligen:
                Detta blir en tämligen meningslös diskussion eftersom problemen I Sverige inte beror på att vi tar emot för många flyktingar utan pengarna försnillas på annat sätt som jag skrivit om ovan.
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #53
                  Vad det gäller invandrare, homosexuella, Romer, samer, osv då är det inte tillåtet att framföra vad man själv tycker för det är hets mot folkgrupp/diskriminering, lagar har gjort att yttrandefriheten är begränsad, även om det någon vill utrycka är sant.
                  Det går inte längre att säga vad man själv anser, "eliten" bestämmer vad vi ska tycka.

                  Och vad har det här på en sida om fiskar att göra.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • discus10
                    • April 2003
                    • 413

                    #54
                    Vi kan ju faktiskt inte ta in alla invandrare till lilla Sverige. Om vi nu kollar Sveriges anstalter så är det ca 90 % som är av utländsk härkomst. Tyvärr så kommer inte dom hit som behöver ha hjälp för att dom har inte råd etc etc.
                    Man har rätt att framföra sin åsikt utan att kallas rasist. Invandrarna själva är ju mer rasister än svenskarna i sig. Jag har jobbat med mycket invandrare & dom tycker (överlag) att dom senare på 90 talet är ett j*vla pack. "Dom vill inte jobba." "Dom är bara ute & slåss & lever j*vel."
                    Tyvärr så finns det en del brist yrken såsom hantverksyrken typ plåtslagare, svetsare mm som inga "svenskar vill ha". Jag själv har varit svetsare sen jag var 16 år & har sett detta problemet mer & mer tyvärr för att det är ett shitigt yrke. Alla vill ju vara rena om fingrarna.
                    Till saken.
                    Jag tycker det är bättre att hjälpa alla som har det svårt här hemma först. Tex att få sysselsättning till alla som går arbetslösa så det kanske bli så lite vandalism & våldsbrott som möjligt. Det är ju tyvärr ett stort problem i samhället idag som kostar mycket pengar.
                    Mvh Jonas
                    http://www.discusklubben.se

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #55
                      Hej Jonas
                      Om vi nu kollar Sveriges anstalter så är det ca 90 % som är av utländsk härkomst.
                      Har du belägg för detta påstående eller är siffran bara gripen ur luften ?
                      Jag är nyfiken.

                      Guy
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • discus10
                        • April 2003
                        • 413

                        #56
                        Det är så att jag har jobbat inom kriminalvården, så jag har belägg. Har du?
                        Mvh Jonas
                        http://www.discusklubben.se

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #57
                          Om jag hade haft det så hade jag aldrig frågat.

                          Guy
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #58
                            Nja, nu har diskus10 passerat gränsen för det anständiga.
                            Det är på grund av sådana som du, som gjort att vi har de lagar vi har om hets mot folkgrupp tex.
                            När man kritiserar eller anklagar någon/något bör kritiken vara väl underbyggd.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • discus10
                              • April 2003
                              • 413

                              #59
                              Vet inte riktigt vad du syftar på?? Jag har inte anklagat någon. Jag har mycket god kontakt med människor med invandrar bakgrund. Så jag får inte säga min åsikt? Du läste nog inte hela mitt inlägg..........
                              Mvh Jonas
                              http://www.discusklubben.se

                              Kommentar

                              • Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

                                #60
                                Jo, jag läste det du skrivit.
                                Staffanstorp,ligger det nära Sjöbo?
                                Men du är konsekvent du har fördommar mot både invandrare och Svenskar (dom vill inte ta ett skitigt jobb)
                                http://www.kramforskoi.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...