KOLLA HIT alla som har akvarium och fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MichaelE
    • June 2002
    • 903

    #31
    tyvär kan jag inte hålla med kjell i den här frågan, jag tycker att man ska få ha giftormar om man är en erfaren reptilägare.
    Alla som håller giftormar borde vara tvungna att ha ett tillstånd för att få ha dom.
    Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

    Nu med både salt och sött .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

    Kommentar

    • darkside
      • November 2003
      • 165

      #32
      När det gäller giftormar håller jag med MichaelE, ett sådant tillstånd skulle ju kunna funka på samma sätt som en vapenlicens, att det är säljarens uppgift att kontrollera att personen han säljer giftorm till har ett tillstånd.

      Kommentar

      • Alva
        • May 2003
        • 434

        #33
        Till nemesis:
        fråga vilken förälder eller gammal du vill! alla vill ha skydd från polisen, men dom kanske inte har råd att betala den där avgiften, för att dom måste köpa en skolplats till sina barn, sjukvård eller hemhjälp.
        hur skulle det gå med skolplikten i ett sånt samhälle?man kan ju inte kräva att alla ska ha råd med att betala en avgift???
        Kan du lösa dessa frågor eller finns det svagheter i dina åsikter kanske?
        <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #34
          Jag kan tänka mig ett scenario där brandkåren inte släcker huset för man har inte betalar brandkårsavgiften. De pumpar inte igång hjärtat efter en hjärtattak på akuten för man har inte betalt sjukhusavgiften. Man får inte gå ut och promenera på trotoaren för man har inte betalt vägavgiften. osv osv osv...
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #35
            Bara för att man privatiserar sjukvård och skola betyder det inta att det inte ska finnas ett socialt "skyddsnät". Jag har inte lust att betala 1 000 000 invandrares och uteliggares sjukvård och skola mm.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Bara för att man privatiserar sjukvård och skola betyder det inta att det inte ska finnas ett socialt "skyddsnät".
              Vilket det i praktiken innebär och vi är med stormsteg på väg dit.

              Jag har inte lust att betala 1 000 000 invandrares och uteliggares sjukvård och skola mm.
              Lika förbaskat har Sverige och andra rika länder genom åren byggt sig en förmögenhet genom att utnyttja fattiga länders naturtillgångar och utnyttja deras arbetskraft när vi behöver dom. Företag som Volvo etc. hade överhuvudtaget inte existerat om det inte varit för invandringen. Idag byggs tullmurar upp runt EU etc.
              Nej jag tycker det är helt OK att vara solidarisk och betala skatt till de som har det svårt i samhället, däremot har jag ingen lust att min skatt går till sådant som bonusar och fallskärmsavtal, till att göda en ofantlig byråkrati i EU, till att producera jordbruksprodukter som man sedan elder upp eller gräver ner. Detta gör mig för....d, inte att vi tar hit människor från andra länder som drabbats av krig, svält och förföljelse, inte att min skatt går till människor med psykiska problem (deras sjukhus har försvunnit) eller med alkoholproblem som är utan bostad. Snarare tycker jag att vi borde hjälpa dessa människor ännu mer.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Poseidon
                • February 2003
                • 1255

                #37
                Citat från mrsonk :
                ”Jag har inte lust att betala 1 000 000 invandrares och uteliggares sjukvård och skola mm.”

                Fy…ty du börjar låta som en okunnigrasist å sådanna åsikter ska man vara lite mer försiktigt mä här på Forumet har Kjell sagt tidigare!!!

                Sverige är ett rikt land där alla som jobbar osv. betalar skatt för att vi ska kunna bibehålla det system vi har… När det gäller Sjukvård, å vård i alla dess former samt att hjälpa folk från krigshärjade länder att få en fristad här i Sverige, däremot är jag inte nöjd… på det sättet som vissa skor sej på Systemet typ vissa chefers privilegier där åxå vi som skattebetalare är mä å betalar.

                jag tycker att det är inte förenligt med demokrati att de rika blir rikare å de fattiga fattigare.


                Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #38
                  Jag är inte rasist men jag anser att vi fyllt den kvot av invandrare vi klarar av. Våra äldre får ingen bra vård, våra unga får ingen bra skola pga av att vi inte har råd, har vi då råd att ta in folk som inte jobbar eller på annat sätt bidrar till samhället. Många av de "flyktingar" som kom hit 90-96 kan återvända till sina hemländer idag, ändå får de stanna fast de inte har jobb eller annan försörjning, det vill jag INTE bidra till. Jag vill heller inte bidra till samma folk som gång på gång begår brott(gäller även svenskar). Sen skiter jag fullständigt i om ni kallar mig rasist eller inte.

                  "Företag som Volvo etc. hade överhuvudtaget inte existerat om det inte varit för invandringen"

                  Det var då det Kjell, då hade vi plats till dem, inte idag, VAKNA.
                  Ps: Jag menar inte vi ska slänga ut de som kom då Ds.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #39
                    Sverige är på väg brant utför, det är "marknaden" som bestämmer S har blivit lättmoderater.
                    Se bara inom djurskyddet, ekonomin avgör om ett djur plågas, det finns inte pengar till kontroll.
                    Gamla är en belastning, skolan är kostsam, till och med Stockholm har börjat få stora under skott i landsting och kommun.
                    Mutor och "fallskärmar" kan vi läsa och höra om varje dag.
                    Här i Kramfors har vi Sveriges näst dyraste vatten, vår kommunal+landstingsskatt är bland det högsta i landet, orsaken till det är lätt att förstå, vår kommun tappar närmare 500 invånare varje år, orsak, jo, "marknaden" vill producera sina varor i "fattiga" länder där de kan köpa arbetskraft billigt.
                    Se bara på det barnarbete som förekommer i U-länderna.

                    Nå, vi får leva på turister som kommer hit till Höga Kusten.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #40
                      Jag är inte rasist men jag anser att vi fyllt den kvot av invandrare vi klarar av
                      Tror du att de som flyr till Sverige idag gör det för att det är så himla skoj att komma till ett kallt regnigt land där det är näst intill omöjligt för dem att skaffa sig ett jobb och försörja sin familj, där deras barn kommer att trakasseras i skolan, där de av en stor del av befolkningnen kommer att betraktas som parasiter.
                      Nej knappast de kommer hit för att de tvingas lämna allt de äger och fly från släkt och vänner pga av att de själva och deras barn riskerar att dödas, våldtas eller svälta ihjäl om de stannar kvar.
                      Alla som begår brott skall självklart straffas vare sig det rör sig om invandrare eller svenskar. Så är det inte idag - idag kan man svindla till sig gigantiska pengar och gå fria. Hur många miljarder försnillades under den s.k. bankkrisen för några år sedan, ja det rörde sig inte om en eller två utan hundratals med miljarder som var puts väck. Hur många av dessa miljarder har hittats? Hur många har blivit dömda för dessa miljardsvindlerier? Alla vet nog svaret.
                      Vad hände - jo istället fick staten (dvs vi skattebetalre) gå in med en massa miljarder för att rädda bankerna och deras ägare. Var tas dessa pengar ifrån - jo från sjukvård, äldrevård, skola etc.

                      "Företag som Volvo etc. hade överhuvudtaget inte existerat om det inte varit för invandringen"
                      Det var då det Kjell, då hade vi plats till dem, inte idag, VAKNA.
                      Även idag finns det ett stort behov av arbetskraft och företagen ligger på för att vi skall öppna för arbetskraftsinvandring igen. Detta samtidigt som vi inte utnyttjar den resurs som redan finns i Sverige idag i form av många utbildade flyktingar som år efter år får sitta på flykting reservat och inte ens får arbeta.
                      Även idag skulle Sverige rasa ihop om invandrarna försvann - de flesta skitjobb som existerar i Sverige utförs idag av invandrare. Hur många svenska städerskor (sorry lokalvårdare) etc. etc. finns det.
                      Hur många svenska egna företagare finns det som driver pizzerior och servicebutiker (arbetstid 80 timmar i veckan till en låg lön) etc. etc.
                      Sverige är fortfarande ett rikt land som t.o.m. har råd att betala ut 20 miljarder om året i "socialbidrag" till byråkrater i EU och till att stödja lantbrukare i södra Europa som får betalt för att producera matvaror som sedan bränns upp, samtidigt som människor runt om i världen svälter ihjäl - .
                      Kjell
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Poseidon
                        • February 2003
                        • 1255

                        #41
                        Skit bra sagt Kjell...ursäkta språket men det ger lite mera tyngd av det jag uttrycker...

                        Å det gör jag med handen på hjärtat...

                        Då jag själv är invandrad pga PINOCHET då var jag bara barnet som var tvungen att fly ditt föräldrarna flydde!!!
                        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                        Kommentar

                        • acc
                          • March 2003
                          • 470

                          #42
                          Oj oj oj!!!

                          Ibland blir jag alldeles matt...

                          Mrsonk skriver:"Jag är inte rasist men..."
                          Mmm... Det är den vanligaste frasen invandrarfientliga använder.

                          Du skriver vidare att:"Våra äldre får ingen bra vård, våra unga får ingen bra skola pga av att vi inte har råd, har vi då råd att ta in folk som inte jobbar eller på annat sätt bidrar till samhället."

                          Min fråga: -Vad ska vi göra med alla arbetslösa som inte bidrar till samhället? Alla handikappade? Alla sjukskrivna som tär på vår kassa?

                          Och när ska vi inse att det faktiskt FINNS invandrare som VILL jobba, men som faktiskt inte får jobb just därför att smygrasismen florerar?

                          Du skriver vidare:"Många av de "flyktingar" som kom hit 90-96 kan återvända till sina hemländer idag, ändå får de stanna fast de inte har jobb eller annan försörjning, det vill jag INTE bidra till."

                          Vad menar du med citattecknet kring ordet flyktingar?

                          Och, om det nu är så illa att de inte kan återvända till sina hemländer på grund av omständigheter (de blir mördade, torterade, försvinner mm), -är det deras eget fel då?

                          OCH, om vi nu accepterar det faktum att de inte kan återvända, och att det inte är deras fel att situationen ser ut som den gör i deras hemland.
                          -Vad tycker du då att vi ska göra? Du vill ju inte bidra till det säger du.

                          Du bygger ditt resonemang kring att vi (Sverige och vi som bor här)
                          inte har råd att ta in fler som inte kan bidra till sin egen försörjning. Att vi måste se om vårt eget hus först. Ja, jag har hört det resonemanget många gånger förut. Och varje gång har det fallit platt till marken.

                          Vi har inte råd att INTE ta emot de som söker hjälp!
                          40-talisterna går in pension nu, och vi behöver alla händer vi kan få för att jobba inom vård skola och omsorg!

                          Företagen flyttar från Sverige för att det inte finns nog med kompetent folk, samtidigt som vi har läkare och ingenjörer som skurar våra skitiga golv. Därför att vi inte kan ta vara på deras kompetens. (Kan, eller vill? Ibland undrar jag...)

                          Mrsonk, du säger att du skiter i vad vi kallar dej.
                          Jag väljer att inte kalla dej för någonting alls, vem du är spelar ingen roll. Men dina åsikter väljer jag att bemöta.
                          Sist jag hade en riktigt het diskussion kring just det här ämnet "vi har inte råd att ta in fler invandrare", hade jag det på Norrköpingsfängelse där jag jobbade som vakt.
                          Killen som delar dina åsikter hade kastat in en molotowcoctail på en flyktingförläggning. 2 barn under 7 år brann inne.

                          Tro mej, jag är vaken.

                          Mina ögon är vidöppna, och jag ryser!!!

                          /Acc, inte att leka med just nu

                          Kommentar

                          • Oscar Cederqvist
                            • November 2002
                            • 6546

                            #43
                            "Mrsonk skriver:"Jag är inte rasist men..."
                            Mmm... Det är den vanligaste frasen invandrarfientliga använder."

                            Vet inte om du ens vet vad ordet betyder.
                            Jag tycker inte hudfärg eller religon eller etnisk bakgrund spelar någon roll. Jag tycker inte om folk som kommer hit när de inte behöver det och inte har någon inkomst.
                            Oscar Cederqvist

                            Kommentar

                            • acc
                              • March 2003
                              • 470

                              #44
                              hej igen mrsonk!
                              Joddå jag är fullt medveten om vad det ordet betyder. Och jag konstaterade som sagt att den frasen är den vanligaste som invandrarfientliga använder.

                              Jag tycker att du ska svara på mina frågor till dej som jag skrev i inlägget ovan. Jag ser fram emot dina svar.

                              Sedan skulle jag bli jätteglad om du ville förklara vad som kännetecknar en flykting med anledning av att du skrev:

                              "Jag tycker inte om folk som kommer hit när de inte behöver det och inte har någon inkomst."


                              /Acc, lyssnar tålmodigt

                              Kommentar

                              • Oscar Cederqvist
                                • November 2002
                                • 6546

                                #45
                                "Min fråga: -Vad ska vi göra med alla arbetslösa som inte bidrar till samhället? Alla handikappade? Alla sjukskrivna som tär på vår kassa?"
                                Självklart ska vi ta hand om så många vi kan, men när vi inte har råd med de vi har kan vi inte ta in fler.

                                "Vad menar du med citattecknet kring ordet flyktingar?"
                                Många av de som kom hit som flyktingar är inte längre flyktingar. Jobbar de inte så kan de åka hem igen.

                                "OCH, om vi nu accepterar det faktum att de inte kan återvända, och att det inte är deras fel att situationen ser ut som den gör i deras hemland.
                                -Vad tycker du då att vi ska göra? Du vill ju inte bidra till det säger du."

                                Jag har aldrig sagt att vi inte ska bidra till att ordna det i deras hemland. Att ta hit alla som har det svårt hemma anser inte jag är rätt, först ska problemen lösas på hemmaplan.

                                "Vi har inte råd att INTE ta emot de som söker hjälp!
                                40-talisterna går in pension nu, och vi behöver alla händer vi kan få för att jobba inom vård skola och omsorg!"

                                Jag har aldrig kritiserat de som jobbar, de behövs. Arbetskaraft invandring är jag för. De som är här som kan återvända till sitt hemland och inte jobbar vill jag inte betala för om jag inte har råd att se om mitt eget hus först.

                                "Företagen flyttar från Sverige för att det inte finns nog med kompetent folk, samtidigt som vi har läkare och ingenjörer som skurar våra skitiga golv. Därför att vi inte kan ta vara på deras kompetens. (Kan, eller vill? Ibland undrar jag...)"

                                Först och främst anser att det är pga Sveriges skatte politik och marknaden som gör så att företag flyttar till mer gynsamma regioner, det är ett helt annat problem. Att ingenjörer mm sopar golv är tragiskt men det är inte jag som anställer dem.


                                "Killen som delar dina åsikter hade kastat in en molotowcoctail på en flyktingförläggning. 2 barn under 7 år brann inne."

                                Tack för jämföringen. Du verkar ju vara en person som är ganska trångsynt. Bara för jag inte tycker folk som lever på bidrag gör rätt för sig betyder det inte att jag vill mörda dem, samma som att jag tycker om barn men är inte pedofil.

                                En flykting är en person som flyr pga av krig eller att de blir förföljad eller riskerar fängelse eller reprisalier pga deras religon, tänkande, sexuella läggning mm.

                                Ps: Jag syftade på alla forna Joguslaver som kom hit pga krig mm som idag inte jobbat en minut som kan återvända till sina hemländer. Jag vet att inte alla kan det men det finns många som kan.







                                Oscar Cederqvist

                                Kommentar

                                Arbetssätt...