Handel med akvariefiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joppan94
    • February 2011
    • 105

    Handel med akvariefiskar

    Hej
    Jag jobbar om handel med djur i skolan och jag valde ju så klart handel med akvariefiskar.
    Det är mycket jag inte vet om de och som jag vill lära mig. Detta är några utav frågorna:
    • Är de lagligt att sälja och köpa vildfångade Akvariefiskar
    • Har Zoo butikerna tillstånd att köpa in vildfångade akvariefiskar eller gör dom de olagligt.
    • Måste man har nått sorts tillstånd för att odla och sälja akvariefiskar till djuraffärer och privat personer
    • Är de lagligt att zoo butiker säljer Fiskar till kunder som dom vet har för små akvarium. Tex sälja en guldfisk till en skål.
    • Hur hålls fiskar innan dom säljs.
    • Vad säger lagen om att importera fiskar
    • Hur transporterar man akvariefiskar
    Jag skulle gärna behöva hemsidor där det står fakta med handel om akvarie fiskar.
    För jag måste ha källor där jag fått det ifrån och då funkar inte zoopets forum så bra :P
    Tack för svar
    MvH // Joppan
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kolla bland annat här: http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...00103&lopnr=18. Gammal artikel av Kjelle, och det finns länkar till andra sidor där också.
    Annars kan du ringa till Jordbruksverket, så skickar de säkert gärna info till dig.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      • Är de lagligt att sälja och köpa vildfångade Akvariefiskar
      Ja, fast det finns krav på utbildning (se Zoopetartikel) samt på lokalernas utseende

      Har Zoo butikerna tillstånd att köpa in vildfångade akvariefiskar eller gör dom de olagligt.
      Finns inga specifika krav på om man säljer just vildfångat eller odlat. Internationella miljömyndigheter/organisationer lobbar dock för att det skall säljas mer vildfångat.

      Måste man har nått sorts tillstånd för att odla och sälja akvariefiskar till djuraffärer och privat personer
      Beror på omfattningen. Som det står i lagen - är det i "större omfattning" så gäller i princip samma krav på dessa som på affärer. Dock definieras inte ordet "större".


      Är de lagligt att zoo butiker säljer Fiskar till kunder som dom vet har för små akvarium. Tex sälja en guldfisk till en skål.
      • Ja, dock är affären skyldig att informera kunden om de djur som säljs (finns också en Zoopetartikel om detta.
      Hur hålls fiskar innan dom säljs.
      Vad menar du - i affär, hos grossist, hos expoertören .....

      Vad säger lagen om att importera fiskar
      Finns en Zoopet artikel även om detta (den som Jens.A länkar till)

      Hur transporterar man akvariefiskar
      Vilken transport menar du - från exportör till grossist, från grossist till affär, från affär till kund?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Joppan94
        • February 2011
        • 105

        #4
        Hej.
        Tack ska kolla länken
        Förlåt om jag var lite otydlig,
        -Jag menade hur hålls fiskarna innan dom säljs till affären, De är så klart olika men brukar akvariumen vara för små eller utsäts fiskarna för djurplågeri. Vet inte om du förstår hur jag menar:P
        - Jag tänkte mer hur transpoteras dom om dom tex är vildfångade. Asså med flyg och så och vad har dom då för något sorts akvarium.
        Tack för svaaren

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          [QUOTE=Joppan94;1503098]Hej.
          Tack ska kolla länken/QUOTE]
          Samt artiklarna som jag hänvisade till hoppas jag

          Jag menade hur hålls fiskarna innan dom säljs till affären, De är så klart olika men brukar akvariumen vara för små eller utsäts fiskarna för djurplågeri. Vet inte om du förstår hur jag menar:P
          Både hos grossisterna och affärerna så hålls ju fiskar ganska tätt - men detta har enbart fördelar eftersom fiskar känner sig tryggare om de har sällskap av många andra. Det är också en fördel om akvarierna är så rena som möjligt eftersom det då är lättare att kontrollera fiskarna. Detta handlar ju också bara om ett "korttidsboende" och då är denna typ av akvarier att föredra framför den typ av akvarier som man skall ha för ett "långtidsboende".
          Sedan finns det förstås alltid undantag från regeln men en grossist (eller för den delen en affär) som vansköter sina djur får nog svårt att i längden klara sig.

          - Jag tänkte mer hur transpoteras dom om dom tex är vildfångade. Asså med flyg och så och vad har dom då för något sorts akvarium.
          Både vildfångade och odlade transporteras på samma sätt - varför vill du hela tiden skilja på dessa?
          Akvarierna hos exportörerna är oftast inredda på ungefär samma sätt som akvarierna hos grossiten. Dvs de är uppbyggda så rena som möjligt och med många fiskar så att fiskarna skall känna sig trygga och akvarierna vara lättskötta.
          Fiskar transporteras i stort sett alltid med flyg (en del grossister i Tjeckien kör dock hit fiskarna med lastbil) och de är då syrgasförpackade i plastpåsar som ligger i frigolitlådor. På detta sätt kan de transporteras några dygn utan problem. Det största problemt som kan uppstå är om fisklådan skulle bli stående utomhus (vintertid) vid någon omlastning mellan olika flyg. En tidsförsening på något dygn brukar sällan vara några problem.
          Det mest stressande under transporten är normalt den "besiktning" som görs av veterinärer i det första EU-landet som fiskarna kommer till - detta är ett myndighetskrav.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Något behöver det Kjell säger styras upp. Det är tillåtet att sälja vildfångade fiskar utom fridlysta vilket då skulle handla om svensk mal. Det är ingen skillnad på krav som ställs för att handla när det gäller vildfångat och uppfött. Säljer man i större omfattning så behöver man gå kurser. Man kan dock i och för sig sälja i större omfattning utan tillstånd, det avgörande för om man behöver tillstånd är i stället om det är yrkesmässigt eller inte. För att det skall vara yrkesmässigt så skall det bland annat finnas ett vinstsyfte.

            När det gäller att sälja fisk till för små akvarier så finns det i och för sig ingen regel som förbjuder just det. Saken är dock inte helt okomplicerad, affärer som säljer olämpliga saker kan åka dit enligt reglerna i marknadsföringslagstiftningen. Vidare så är enligt regler för konsumentskydd en vara som säljs så att den inte är laglig att använda att se som felaktig vilket ger en rätt att lämna tillbaka den. En affär som säljer en fisk till förhållanden som ligger bortom det lagliga riskerar alltså i vart fall att få köpa tillbaka den. Även om det inte finns några direkta förbud så är det alltså för enkelt att säga att det är ok rakt av att sälja t ex guldfiskskålar, det finns risk för komplikationer.

            Just vildfångat ger ibland anledning till våldsamma diskussioner. För andra ryggradsdjur än fiskar är det förbjudet att ha vildfångade exemplar och det finns folk som slåss våldsamt för de reglerna och även vill utvidga dem. Man är då bekymrade för både djurskyddet vid transport och risken för utfiskning. Samtidigt så är de vildfångade fiskarna väldigt viktiga för vissa regioner, det finns stora områden i Brasilien t ex där i stort sett hela ekonomin baseras på neontetror. Tar man bort de inkomsterna är det stor risk att folk i brist på den försörjningen börjar med nåt annat som blir mycket värre för miljön.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Joppan94
              • February 2011
              • 105

              #7
              [QUOTE=Kjell Fohrman;1503108]
              Ursprungligen postat av Joppan94
              Hej.
              Tack ska kolla länken/QUOTE]
              Samt artiklarna som jag hänvisade till hoppas jag


              Både hos grossisterna och affärerna så hålls ju fiskar ganska tätt - men detta har enbart fördelar eftersom fiskar känner sig tryggare om de har sällskap av många andra. Det är också en fördel om akvarierna är så rena som möjligt eftersom det då är lättare att kontrollera fiskarna. Detta handlar ju också bara om ett "korttidsboende" och då är denna typ av akvarier att föredra framför den typ av akvarier som man skall ha för ett "långtidsboende".
              Sedan finns det förstås alltid undantag från regeln men en grossist (eller för den delen en affär) som vansköter sina djur får nog svårt att i längden klara sig.


              Både vildfångade och odlade transporteras på samma sätt - varför vill du hela tiden skilja på dessa?
              Akvarierna hos exportörerna är oftast inredda på ungefär samma sätt som akvarierna hos grossiten. Dvs de är uppbyggda så rena som möjligt och med många fiskar så att fiskarna skall känna sig trygga och akvarierna vara lättskötta.
              Fiskar transporteras i stort sett alltid med flyg (en del grossister i Tjeckien kör dock hit fiskarna med lastbil) och de är då syrgasförpackade i plastpåsar som ligger i frigolitlådor. På detta sätt kan de transporteras några dygn utan problem. Det största problemt som kan uppstå är om fisklådan skulle bli stående utomhus (vintertid) vid någon omlastning mellan olika flyg. En tidsförsening på något dygn brukar sällan vara några problem.
              Det mest stressande under transporten är normalt den "besiktning" som görs av veterinärer i det första EU-landet som fiskarna kommer till - detta är ett myndighetskrav.
              Jag ville inte skilja dom jag tänkte mer att vildfångade transpoteras längre i vissa fall och då kanske behöver bättre tansport akvarie. Menar att tex en odlare som bor ca en timme från affären kan ju bara ta bilen medans vildfångade måste åka flyg länge.
              Men tack för svaren

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                [QUOTE=Joppan94;1503201]
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                Jag ville inte skilja dom jag tänkte mer att vildfångade transpoteras längre i vissa fall och då kanske behöver bättre tansport akvarie. Menar att tex en odlare som bor ca en timme från affären kan ju bara ta bilen medans vildfångade måste åka flyg länge.
                Men tack för svaren
                De transporteras inte i ett "transportakvarium" utan i plastpåsar. Nästan all fisk importeras - dvs både vildfångad och odlad. 99,9% av den odlade fisken kommer från länder lång bort ifrån (t.ex. Singapore) eller från Tjeckien men därifrån kommer den med bilar så det tar ungefär lika lång tid som med flyg från Asien.
                Dock oavsett vilket - det är inga problem att packa fisken för långa transporter.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Joppan94
                  • February 2011
                  • 105

                  #9
                  Tack för all din kunskap kjell och tack även Bygert som hade mycket bra att säga. Skicka gärna fler hemsidor där de står om just detta
                  Har bara en fråga kjell. Hur gör man om de är större och ovanliga fiskar som inte kan hållas i plastpåsar :P
                  tack för alla svar

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #10
                    Det finns faktiskt stora plastpåsar
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • Joppan94
                      • February 2011
                      • 105

                      #11
                      De är sant haha men jag tänkte typ på riktigt stora fiskar, har man plast påsar till dom med?

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        Ja, fast tänk snarare såhär att du har en frigolitlåda tillräckligt stor för fisken. Hela den lådan är fylld av en plastpåse med vatten.
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • Joppan94
                          • February 2011
                          • 105

                          #13
                          okej de lät bra xD haha

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av danne0301
                            Ja, fast tänk snarare såhär att du har en frigolitlåda tillräckligt stor för fisken. Hela den lådan är fylld av en plastpåse med vatten.
                            En gång fick jag in en fisk som var för stor för att komma plats i en frigolitlåda. Då hade exportören gjort om 2 frigolitlådor till en och i den placerat en jätteplastpåse
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Joppan94
                              • February 2011
                              • 105

                              #15
                              Länkar

                              Finns de fler länkar om just detta, Den länken där kjell hade skrivit var jätte bra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...