Back to Nature guide om diskus på tradera! Hur mycket ska man betala?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MAX_Q
    • April 2002
    • 113

    Back to Nature guide om diskus på tradera! Hur mycket ska man betala?

    Det finns ett ex av boken på tradera just nu.

    Köp och sälj Husdjursböcker enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


    Hur mycket ska man betala för en sån?
    Uppdaterad!!! Info om mina akvarium finns i min profil

    Pease out!
  • Nanoräkan
    • May 2011
    • 255

    #2
    Brukar gå för 400+

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      En av de sämre böcker som finns om discus om jag ska vara helt ärlig. Finns bra mycket bättre böcker om man vill lära sig något om fisken.

      Har den där boken hemma och den var en grym besvikelse. De står bara att han som skrivit boken kör "Bare Bottom" kar och att det är det bästa för det är lätt att städa. Läser man kapplitlet om inredda kar sedan så står det samma sak men man kan ställa ner växter i krukor för då blir det lätt att rengöra...

      Så betala mer än 150kr för den är bara dumt i min mening. Om du MÅSTE ha den köp den billigt på engelska i stället, då får du en ny bok mycket billigare än 400kr.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av AffeAlien
        En av de sämre böcker som finns om discus om jag ska vara helt ärlig. Finns bra mycket bättre böcker om man vill lära sig något om fisken.

        Har den där boken hemma och den var en grym besvikelse. De står bara att han som skrivit boken kör "Bare Bottom" kar och att det är det bästa för det är lätt att städa. Läser man kapplitlet om inredda kar sedan så står det samma sak men man kan ställa ner växter i krukor för då blir det lätt att rengöra...

        Så betala mer än 150kr för den är bara dumt i min mening. Om du MÅSTE ha den köp den billigt på engelska i stället, då får du en ny bok mycket billigare än 400kr.
        Smaken är som baken.......

        Fast kör man med oxhjärta som foder (vilket de flesta diskushållare underligt nog gör trots att det är ett väldigt onaturligt foder) så är dock ett "rent akvarium" det enda lämpliga.

        Om jag själv skulle hålla diskus så skulle jag ha valt en naturform och ett inrett akvarium med många snygga växter, ha haft lite svalare vatten (än vad de flesta har) samt matat med ett mer naturliknande foder.

        Det vore skoj med en diskusbok som skrevs utifrån dom förutsättningarna och inte utifrån hur diskus tyvärr hålls idag.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Back to Nature guide om diskus på tradera! Hur mycket ska man betala?

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Smaken är som baken.......

          Fast kör man med oxhjärta som foder (vilket de flesta diskushållare underligt nog gör trots att det är ett väldigt onaturligt foder) så är dock ett "rent akvarium" det enda lämpliga.

          Om jag själv skulle hålla diskus så skulle jag ha valt en naturform och ett inrett akvarium med många snygga växter, ha haft lite svalare vatten (än vad de flesta har) samt matat med ett mer naturliknande foder.

          Det vore skoj med en diskusbok som skrevs utifrån dom förutsättningarna och inte utifrån hur diskus tyvärr hålls idag.
          Det är bara att be Mats att skriva boken. ett föredöme när det gäller diskushållning och en av få som verkligen behärskar konstformen. Sen kanske det är begränsat på ZzZZoopet i frågan, Roger (?) hade ett riktigt maffigt diskuskar uppe för någon månad sedan..

          (Har sett filmer från Ansjos kar också, han vet också vad han pysslar med)



          Ett kar som inte är en kuvös är ju roligare alla gånger, speciellt om ozon och allt annat mög stannar på hyllan.

          Det jag ville få fram var nog att jag delar Alf's syn på boken..

          Det är nästan lite sorgligt att se fisken i nakna kar ibland, även fast jag kanske väger in mer av mig själv än jag borde..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Fast det är ju egentligen lite märkligt att denna bok är den av BTN böckerna som fått mest beröm och även av de som har sålts bäst så uppenbarligen är det en hel del som gillar denna bok

            Fast oavsett om man inte gillar "rena akvarier" så ges det ju en hel del andra matnyttiga tips om genetik, odling, uppförning, matning, sjukdomar etc.

            Oavsett vilket - om man vill ha den så får man snabba sig på - den är sedan länge slutsåld på alla språk (utom tyska) så springer man på ett andrahandsexemplar så kan det vara värt att slå till.

            Och den har som sagt tidigare sålts för 400 kr på Blocket.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Man skulle ju kunna dokumentera (och detta kommer att ske så småning om) hur man kan tänkas inreda när karets storlek inte är något problem med tanke på utrymme. I stugkaret kommer det att bli flockar med Discus som kommer att få göra sin grej helt på eget bevåg. Jag skall också sätta in en rejäl grupp Fjärilsciklider som skall få gå i sumpiga lågområden där mulmen får ligga fritt och någon typ av täta, låga buskage utgör skydd.

              Jag har inte läst boken som diskuteras, tyvärr!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Boken är egentligen rätt lik alla andra diskusböcker. Om det förekommer diskus i inredda akvarier i dessa böcker så är dessa foton nästan alltid tagna på utställningar etc. - dvs ej i författarens egna akvarier. Helt enklet för att författarna ofta är framgångsrika odlare och diskus odlas i rena akvarier.

                Vore kul och intressant om du plitade ihop en artikel Mats så garanterar jag att den kommer att läggas in här på Zoopet.

                Du får också dyka upp på någon västträff för att kolla på denna bok - jag (och även flera andra västare) har den i våra bokhyllor.

                Sitter just nu för övrigt och bläddrar i två nya akvarieböcker på tyska som levererades för någon timme sedan. En stor tjock (1000 sidor) fotobok och en om inredning.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Boken är egentligen rätt lik alla andra diskusböcker. Om det förekommer diskus i inredda akvarier i dessa böcker så är dessa foton nästan alltid tagna på utställningar etc. - dvs ej i författarens egna akvarier. Helt enklet för att författarna ofta är framgångsrika odlare och diskus odlas i rena akvarier.

                  Vore kul och intressant om du plitade ihop en artikel Mats så garanterar jag att den kommer att läggas in här på Zoopet.

                  Du får också dyka upp på någon västträff för att kolla på denna bok - jag (och även flera andra västare) har den i våra bokhyllor.

                  Sitter just nu för övrigt och bläddrar i två nya akvarieböcker på tyska som levererades för någon timme sedan. En stor tjock (1000 sidor) fotobok och en om inredning.
                  Visst! Just nu är det artiklar både högt och lågt - håller just på med en om steninredning...
                  En framtida artikel om "stugkaret" kan nog banne mig skriva sig själv, har jag en känsla av - det blir ju ett jädra donande med detta! Den där tyska inredningsboken verkar lovande - och visst fasen kommer jag att frekventera västträffarna framledes, skall bara vara spelledig så kommer jag!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Den där tyska inredningsboken verkar lovande - och visst fasen kommer jag att frekventera västträffarna framledes, skall bara vara spelledig så kommer jag!
                    Den var då så där - men en del matnyttiga tips var det i alla fall.
                    Spelar du när vi har grillfest hemma hos Pia - i så fall kan jag ta med lite böcker dit. Det finns säkert någon du kan åka med dit. Du hade kunnat åka med oss - men vi åker upp tidigare för att hälsa på min mor - men Maria kommer säkert.

                    Nåväl - detta var väldigt mycket Off topic


                    Men Max Q har ju fått svaret. Boken ifråga har tidigare sålts för 400 spänn på tradera och blocket och den kostade ny ca. 200 kr. Vad man vill betala är naturligtvis upp till var och en själv hur mycket glädje man tror att man får av boken.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 May 2013, 11:11.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      Det sämsta med böcker är att de ofta blir gamla, folk kommer på nya saker och det görs framsteg inom olika områden vilket gör att man ändå måste leta reda på ny information på andra håll som är mer uppdaterad.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Det sämsta med böcker är att de ofta blir gamla, folk kommer på nya saker och det görs framsteg inom olika områden vilket gör att man ändå måste leta reda på ny information på andra håll som är mer uppdaterad.
                        Ja fast å andra sidan så är oftast det som skrivs i böcker sant åtminstone när det skrivs - så är det sällan när det gäller information som återfinns på nätet (dvs där stämmer det inte ens när det skrivs)
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #13
                          Det gäller ju att kunna sortera och analysera information och källor etc på saker man läser på internet, vilket självklart kan vara en konst i sig ibland.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...