3000 fiskar dog i zoobutik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    3000 fiskar dog i zoobutik

    En oerfaren praktikant fyllde på kallvatten vid vattenbyte i en zoobutik:

    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hur fasen kan alla fiskar dö av kallvatten. det är ju det jag byter med o alla andra jag känner med. lyckades han byta allt vatten i karen då eller?

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      jävlar vilket ostabilt läge!!!
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        hur fasen kan alla fiskar dö av kallvatten. det är ju det jag byter med o alla andra jag känner med. lyckades han byta allt vatten i karen då eller?

        förmodligen....för annars skulle alla mina fiskar dö varje vecka....använder bara kallt vatten...
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ja mina med liksom

          Kommentar

          • Fishface
            • October 2010
            • 385

            #6
            Kanske var nått fel på vattnet, inte första eller sista gången, nämns inte att man testat det bara att det var kallt...

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Gör man ett byte på säg 25 % så händer inget speciellt om man använder kallt vatten men i zooaffärer förekommer det att de kanske byter 90 % i stället. Då funkar det inte med iskallt vatten. Jag har själv sett det när jag gjorde ett radikalt vattenbyte och skruvade lite fel på kranarna så det blev för kallt, fiskarna svimmade av men kom sig igen när jag fick upp värmen igen.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jo det låter ju rätt troligt att praktikanten gjort ett 90% vattenbyte.

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  i affärer byter man vatten oftare och mer.
                  Akvarierna innehåller nästan alltid för mkt fisk i en affär så då är det viktigt med stora vattenbyten och ofta.
                  Dessutom matar man ju mer i dessa kar..kunderna vill ofta se att fisken äter normalt och då blir det ju skitigt.
                  Ett 50% - 90% iskallt vattembyte ställer nog till (som framgår i artikeln) för fiskarna.

                  Brukar göra 30% vb i mitt 900 har iofs inte ISKALLT vatten men kanske en 18 grader... och detta gör fiskarna lite piggare.
                  Kyligt friskt vatten, men det kan ju inte alltid ligga på 18 heller.
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Vid det veckoliga bytet om 50% i mitt kar sjunker tempen från 26°C till 22°C när jag fyllt på 25% av volymen med enbart kallvatten. Därefter brukar jag fylla resten med tempererat vatten ur båda kranarna. Skulle jag inte göra det hamnade jag väl på 18°C eller så. På tok för lågt!

                    Detta gäller för vintern då kallvattnet i kranen är betydligt kallare än under sommarhalvåret. Då fungerar det fint att endast fylla på ur kallvattenkranen.

                    Kan ju vara något liknande som hänt praktikanten.

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Fy fanken oxå då ....den drabbade hade mycket fisk som strukit med nu .
                      Massa importerat från amazonas, diskus,skalarer och mycket annat och många L-malar och olika corydoras säkert en hel del L46 och jag vet att där gick ett gäng blåögda panaquer som nu inte simmar längre då om alla dog
                      Hade faktiskt själv planer på att åka över till jylland och kolla in fisk där men det slapp man nog nu....
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        ajajajaj
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Den där praktikanten borde få sina fiskar varma.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            #14
                            Satan vad tråkigt att läsa.. Men det låter ju onekligen lite annorlunda...!?

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Men att visa så hans bror byter på rätt sätt är inte så avancerat. Tycker en del av fiskarna ser magra ut oxå.
                              Finns några länkar i den här tråden som är intressanta att läsa http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63091
                              Senast redigerad av eriahl; 28 October 2010, 22:28.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...