Oförstålse och ifrågasättande av vår hobby.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #31
    Ursprungligen postat av redrobjem
    Wow 30 cm snäcka visste jag inte ens att det fanns.


    Visst är dom söta
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • redrobjem
      • November 2009
      • 304

      #32
      Karrokaja: Denna måste filmas sen hur får man tag på en sån och hur kommer den att bo?
      350 liter Sydamerika
      250 liter sydostasien
      30 liter sydamerika

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #33
        Ursprungligen postat av redrobjem
        Karrokaja: Denna måste filmas sen hur får man tag på en sån och hur kommer den att bo?
        nja detta hör inte riktigt till ämnet hehe...
        Men den bor fuktigt i typ en plastbunke med möjlighet att kunna gräva ner sej (typ ekologiskt blommjord, då den inte innehåller kemikaler)
        Hittade dom som jag ska köpa på blocket. och det är den absolut största i familjen.
        man ger den mat och kalk varje dag, låter den promenera i gräset. sprayar terrariet med vatten (blommspruta)
        Rengör nångång ibalnd.
        Dom lägger ägg i bottensubstratet och när du rengör så MÅSTE du bränna bottensubstratet du skall slänga eftersom nån tror att dom kan överleva i Sverige... jag tror inte det, men jag är inte allt för säker i frågan
        dom är hermafroditer... sen finns det MASSOR av info på nätet... googla african giant snail så kommer det massa
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Jag vet inte om jag har rätt att ytra mig om akvarier som hobby.
          Jag har faktiskt inte ett enda hemma och har inte haft det på många år.
          Men jag vill påpeka att vårt intresse för djurhållning inte bara är ”vårt intresse”
          De människor som ser ett akvarium hemma hos någon automatiskt förstår att det finns något under ytan.
          Detta låter kanske självklart men det är det inte!
          Jag bor och lever i ett land (Guatemala) som kanske inte är så utvecklat som Sverige men i alla fall.
          Jag odlar Tilapia i dammar och folk kommer och köper fisk av mig för att äta. När jag började med det ville alltid folk ha med sig fisken levande i en bärkasse så den skulle hålla sig färsk. Jag försökte förklara att det var djurplågeri och att fisken sakta skulle dö på vägen hem. Kommentarerna till detta var till 99% att det ju bara var en fisk! Man såg dom bara som mat.


          Jag grubblade länge på detta och till slut köpte jag mig ett akvarium som jag fyllde på med fisk var morgon.
          Sedan såg jag till att folk hamnade framför akvariet innan dom köpte sin fisk och helt plötsligt började folk förstå att fisken var levande väsen.
          Nu händer det att folk vill ha levande fisk med sig hem men då kommer dom med en hink eller balja! Dessutom får jag kommentaren:
          ”Varför har du den stackars fisken i ett litet akvarium när du har stora dammar dom kan simma i.”
          I princip ingen vill ha levande fisk i plastkasse nu för tiden.


          Detta har i sin tur lätt till att jag fått ett litet anslag till att sätta upp ett par akvarium vid vår station vid Amatitlan sjön. Dessa akvarium kommer att vara en viktig del i vår miljöutbildning av skolbarn för att få dom att förstå att en sjö inte bara är till för att slänga skräp i eller åka båt på och kanske bada i.


          Vad har nu det med akvariehobby att göra?
          Jo, jag tänker ofta på hur mina kompisar retade mig för akvarierna jag hade på mitt pojkrum och varför jag gick på akvarieföreningens möten. Kanske jag inte var så knäpp i alla fall?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • ElinM
            • August 2009
            • 28

            #35
            Jag är ganska van vid att folk skrattar när de kommer hem till oss..."Herregud 3 akvarium, ni är inte kloka!!"
            (Brukar inte nämna att vi dessutom har ett till på min killes jobb haha)
            Självklart försöker jag inte pracka på mina vänner som inte är intresserade en massa akvariesnack men man kan väl tycka att om de inte bryr sig så kanske de bara kan låta saken vara. Varför gå hem till sina vänner och skratta åt hur de har det hemma liksom??

            Jag har även ett stort fotbollsintresse men eftersom det är så pass vanligt är det inget folk kommenterar, snarare är det så att de låtsas kunna en massa de inte har en aning om. Säger en hel del om hur männinskor fungerar, man ska helst vara som alla andra och inte sticka ut:P

            Kommentar

            • redrobjem
              • November 2009
              • 304

              #36
              Ursprungligen postat av ElinM
              Jag har även ett stort fotbollsintresse men eftersom det är så pass vanligt är det inget folk kommenterar, snarare är det så att de låtsas kunna en massa de inte har en aning om. Säger en hel del om hur männinskor fungerar, man ska helst vara som alla andra och inte sticka ut:P
              Det var lite dit jag ville komma intressen som är ovanliga anses som "knäppa" mest för att dom är ovanliga.
              350 liter Sydamerika
              250 liter sydostasien
              30 liter sydamerika

              Kommentar

              • SenorBastardo
                • November 2006
                • 121

                #37
                Jo, jag kan absolut relatera till att folk kollar lite snett på en när man berättar att man bedriver sin fritid med (än så länge) sju akvarier. Men man kan lätta upp stämningen och berätta för folk att jag även är intresserad av (inte sympatiserar med) nazistyskland. Då brukar folk generellt sätta en i dårpippifacket, men va fan "if the shoe fits".

                Kommentar

                • redrobjem
                  • November 2009
                  • 304

                  #38
                  Haha ja den var bra ska dom tycka man är knäpp så är det lika bra att dom gör det ordentligt. Men jag har full förståelse för nazitysklands intresset jag har funderat mycket på hur det kundw bli som det blev bakomliggande orsaker sätt att förföra folket osv opps of topic (igen).
                  350 liter Sydamerika
                  250 liter sydostasien
                  30 liter sydamerika

                  Kommentar

                  • akvavirum

                    #39
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Jag vet inte om jag har rätt att ytra mig om akvarier som hobby.
                    Jag har faktiskt inte ett enda hemma och har inte haft det på många år.
                    Men jag vill påpeka att vårt intresse för djurhållning inte bara är ”vårt intresse”
                    De människor som ser ett akvarium hemma hos någon automatiskt förstår att det finns något under ytan.
                    Detta låter kanske självklart men det är det inte!
                    Jag bor och lever i ett land (Guatemala) som kanske inte är så utvecklat som Sverige men i alla fall.
                    Jag odlar Tilapia i dammar och folk kommer och köper fisk av mig för att äta. När jag började med det ville alltid folk ha med sig fisken levande i en bärkasse så den skulle hålla sig färsk. Jag försökte förklara att det var djurplågeri och att fisken sakta skulle dö på vägen hem. Kommentarerna till detta var till 99% att det ju bara var en fisk! Man såg dom bara som mat.


                    Jag grubblade länge på detta och till slut köpte jag mig ett akvarium som jag fyllde på med fisk var morgon.
                    Sedan såg jag till att folk hamnade framför akvariet innan dom köpte sin fisk och helt plötsligt började folk förstå att fisken var levande väsen.
                    Nu händer det att folk vill ha levande fisk med sig hem men då kommer dom med en hink eller balja! Dessutom får jag kommentaren:
                    ”Varför har du den stackars fisken i ett litet akvarium när du har stora dammar dom kan simma i.”
                    I princip ingen vill ha levande fisk i plastkasse nu för tiden.


                    Detta har i sin tur lätt till att jag fått ett litet anslag till att sätta upp ett par akvarium vid vår station vid Amatitlan sjön. Dessa akvarium kommer att vara en viktig del i vår miljöutbildning av skolbarn för att få dom att förstå att en sjö inte bara är till för att slänga skräp i eller åka båt på och kanske bada i.


                    Vad har nu det med akvariehobby att göra?
                    Jo, jag tänker ofta på hur mina kompisar retade mig för akvarierna jag hade på mitt pojkrum och varför jag gick på akvarieföreningens möten. Kanske jag inte var så knäpp i alla fall?
                    Detta var roligt att läsa - det som började som en tragisk story , - vände till en solskenshistoria :-)

                    Kommentar

                    • hawkse
                      • December 2009
                      • 781

                      #40
                      Är det bara jag som tycker det är otroligt kul att lyssna på någon som beskriver sin hobby ända ned på nörd-nivå? Oavsett om jag är intresserad av hobbyn eller ej tycker jag det är fascinerande att få alla detaljer beskrivna av någon som brinner för sitt ämne. Jag kan lyssna och diskutera hur länge som helst. (Undantag: sport!)

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #41
                        Ursprungligen postat av hawkse
                        Är det bara jag som tycker det är otroligt kul att lyssna på någon som beskriver sin hobby ända ned på nörd-nivå? Oavsett om jag är intresserad av hobbyn eller ej tycker jag det är fascinerande att få alla detaljer beskrivna av någon som brinner för sitt ämne. Jag kan lyssna och diskutera hur länge som helst. (Undantag: sport!)
                        Jorå visst är det kul...men snart tröttnar man
                        Jag tröttnat till och med på folk som pratar om akvarium
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #42
                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          Jorå visst är det kul...men snart tröttnar man
                          Jag tröttnat till och med på folk som pratar om akvarium
                          Om man verkligen lyssnar? Inte en chans! Som jag ser det är det troligare att man tröttnar på att höra om akvarium eftersom det inte är säkert att den som pratar kommer med något nytt. Den som pratar sig svettig om något jag inte har en aning om har betydligt bättre chans att fånga min uppmärksamhet.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #43
                            Har precis lagt på luren efter 1 ½ timme med en av dom yngre ”nördarna”, Fabian min dotterson på 7 år. Han gick igenom alla nya växter han fått från en tant i Järna, och vad vi skall göra när jag kommer hem.
                            Ett av förslagen var att vi skall göra ”lokal” av huset jag håller på att bygga och att jag gott kan bo i husvagnen. I vilken jag borde kunna få in ett 300 liters i enligt honom.
                            Han hade varit hos mormor (mitt x) och troligtvis fått lite järntvätt eftersom han sa ”Jag skall ha flera 100 akvarier, precis som du hade”!


                            Stackars barn skall han bli mobbad i skolan och av kompisar?
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #44
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Fabian min dotterson på 7 år. Han gick igenom alla nya växter han fått från en tant i Järna, och vad vi skall göra när jag kommer hem.
                              Tack ♥
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #45
                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                Tack ♥
                                Det är jag och Fabian som skall tacka!
                                Stinker av klor här och sitter och väntar på bildbevis att allt är planterat!
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...