Oförstålse och ifrågasättande av vår hobby.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

    Oförstålse och ifrågasättande av vår hobby.

    Möts ni ofta av oförståelse och ifrågasättande av erat fiskintresse? Kommentarer som varför måste du ha så många akvarium osv himmlande ögon mm. Eller är det bara min umgängeskrets som tycker det är knäppt att intressera sig för naturens kretslopp och djurs beteende men helt naturligt att i timmar prata om och titta på ett gäng grabbar som försöker få en boll mellan två pinnar. Berätta om era erfarenheter och hur ni får försvars våran hobby.
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika
  • RobFrazie

    • May 2010
    • 842

    #2
    Det där med Boll och pinnar stämmer hur bra som helst!
    ALLA (de flesta) fotbollsintresserade har bara sitt intresse i huvudet. Har dom inga större intressen förutom det så kan det vara. De flästa står gärna i grupp, och diskuterar olika matcher som gick för flera veckor sen........

    Gällande de flesta andra intressen jag har/haft så har man oftast fått försvara sitt intresse då andra inte förstått varför det kan vara kul.
    Jag umgås ju oxå med rätt mycket sportintresserat folk. Men dom har börjat vänja sig vid mina konstiga och ibland impulsiva intressen.

    Innan höll jag på med råttor, fick försvara genom att säga att det var trevliga djur! roligt sällskap mm
    Omgivningen bara skakade på huvudet!

    har hållt på med skateboard och varit intresserad av extreme sporter i övrigt, var bara jag och några andra som höll på med, vilket fick fotbolls- intresserade att rynka på näsan då man helt plötsligt bröt mot fotboll och började med sådant!

    Det är likadant med Akvarie-intresset det ända där är att folk kan tycka att det är snyggt att titta på. en liten stund iaf....
    nu har jag inte så många akvarium ännu, så ännu tkr dom inte att det är farligare än att, vad onödigt att skaffa dem!

    När jag skaffade mig min hund, ja då var det lita onödigt att jag hade den och fick ta upp tid med den. Men dom hade ändå mer intresse och förståelse för en hund än för annat man hållt på med.
    Och det är nog bara för att,, ja En hund, det har ju alla, så det vet dem ju, den skäller lite, fäller lite, och måste rastas.
    Så en hund är okej!


    Men allt annat man har sysslat med då? Varför är det bara okej att hålla på med saker som alla andra gör? typ fotboll, innebandy osv.

    Så någon direkt försvars mekanism har jag inte, mer än att förklara hur allt ligger till och varför jag har intresset osv.
    Det är faktiskt svårt att för omgivningen förklara varför man fått intresset och varför man vill ha det, eller testa på det!
    720L Soppa
    200L Asien
    Räkvas
    65L Betta

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Jag är sportintresserad och känner knappast att det har med saken att göra, snarare är det många "sporthatare" i min omgivning som är helt oförstående till akvaristik. Problemet är att fiskar inte är något folk känner en närhet till, det är mat som fastnar på krokar och inget mer. Hundar ser man, fåglar likaså men fiskar är inte lätta att studera i naturen.

      Citat från den senaste tiden:
      "Fiskar är inte ens riktiga djur"
      "En guldfisk simmar till andra sidan skålen och glömmer bort var den kom ifrån"
      "Fiskar simmar bara runt på måfå"
      När jag berättade att man kan träna fiskar att göra saker på kommando fick jag "Haha, du är tokig du och inbillar dig bara"
      "Det är bara vatten med tråkiga fiskar i"

      Rent allmänt verkar folk underskatta fiskars beteende och intelligens (beroende på vad man klassar som intelligens). Folk har ofta fel fiskar för sig och fel förhållanden så att de aldrig får se deras riktiga beteenden och slutar efter barndomen med akvarium för att racka ner på andra som tar hobbyn seriöst.

      Gnagare vet ju de flesta att de är "någorlunda klipska" och det blir då lite accepterat medan hundar och katter är såpass välkända hos gemene man att folk förstår hur smarta de är.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Ursprungligen postat av RobFrazie
        Det där med Boll och pinnar stämmer hur bra som helst!
        ALLA (de flesta) fotbollsintresserade har bara sitt intresse i huvudet. Har dom inga större intressen förutom det så kan det vara. De flästa står gärna i grupp, och diskuterar olika matcher som gick för flera veckor sen........
        Dösnack, de flesta av mina akvariekompisar ser jag på Örjans Vall eller några andra av Halmstads fotbollsarenor. Om du följer akvarieforumen så skall du se att trådar som Fotbolls-VM, fotbolls-EM eller allsvenskan är flitigt besökta av alla utom dig.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Jag har alltid varit djurnörd, det vet folk... ofta drar dom nytta av det
          men jag vet att folk inte gillar att lyssna på djurtjat hela tiden så med folk som inte har det intresset så är jag "normal"
          Men med folk som är intresserade kan man ju babbla med i timmar och djur, växter och balaser i naturen osv osv...

          Folk som för första gången får reda på att jag har 4 akvarium hemma och fler planer på att skaffa "udda" djur.
          Dom tycker att jag är nutts.
          Men kom hem till mej och titta då, så ska jag visa dej en sorts fisk som fläktar sina ägg och faktiskt bryr sej om sina avkommor.
          Och så ska jag visa dej hur snäckor ser ut när dom andas
          Att visa hur fiskar gör...visst dom simmar runt. men dom tar hand om sina små, dom har matkö.
          Visa olika sätt som bevisar att fisk inte är nåt som man käkar, utan att det är nåt som lever.
          När folk fattar hur det hela funkar (vilket dom på sätt ofta gör när dom vart hemma hos mej och tittat)
          Så är det helt plötsligt intressant

          Senast idag hade jag en familj hemma som kollade in mina kar... Och dom stog ju i timmar och frågade om ALLT
          Och var - efter ett tag, riktigt fascinerade över hur allt måste passa ihop för att det ska bli bra.

          Folk som inte gillar det dom behöver man ju inte belasta med heller...då kan man prata om annat

          Men om en annan nörd kommer och snackar om hur onödigt akvarium är...rackar ner på min hobby, då får dom igen.
          Då brukar jag jämföra med deras egen hobby.
          "Du håller på med dina jävla datorer och gör program kompatibla...tsss jag har ett helt kretslopp i min lägenhet så håll käften"
          Då håller dom tyst, eftersom dom inte vill ha sin hobby sågad av mej så fattar dom att jag inte vill samma sak

          Vissa tycker att det är intresant att höra om allt - det är ok
          Andra bryr sej inte- det är ok
          och några tycker att det är urlöjligt - det är inte ok = smack!

          Men sen funkar våran familj och vår vänkrets på det viset att vi är dom vi är och vi ska inte förlöjliga varandra
          För det finns ALLTID nåt att lära av en annan
          Senast redigerad av karrokaja; 31 July 2010, 11:55.
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • redrobjem
            • November 2009
            • 304

            #6
            Ang fotboll så tog jag endast upp det då det är en av dom största ingresserna och ville visa på att det inte innebär att det är logiskt bara för det är stort men allt behöver inte vara logiskt så inget ont om fotbollsintresserade (min fru är fotbollsnörd).
            350 liter Sydamerika
            250 liter sydostasien
            30 liter sydamerika

            Kommentar

            • RobFrazie

              • May 2010
              • 842

              #7
              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Dösnack, de flesta av mina akvariekompisar ser jag på Örjans Vall eller några andra av Halmstads fotbollsarenor. Om du följer akvarieforumen så skall du se att trådar som Fotbolls-VM, fotbolls-EM eller allsvenskan är flitigt besökta av alla utom dig.
              Nja nu tog du mig lite fel!
              Jag gillar att utföra sporter av de nämnda ovan, men folk jag känner med de intressena förstår inte alls hur man kan ha ett annat intresse eller varför man kan ha intresse för något annat än just fotboll som är en folksport och den största sporten osv osv...

              Ja jag skrev lite fel, ALLA är inte såna, men dom jag känner som bara har intresset för sporten kan inte alls förstå hur man kan ha intresse för något annat.

              Det är som när man var liten och mobbade tjejerna för att dom gillade hästar!
              Fast nu är det på mer moget stadium och handlar mer om oförståelse för intresset.

              Detta är ju hur jag ser på saken och hur det är för mig. Jag bor i ett litet samhälle där sport är en vardag för många.
              720L Soppa
              200L Asien
              Räkvas
              65L Betta

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Kan absolut inte påstå att jag bemöts av någon "oförståelse eller ifrågasättande av min hobby" - snarare är det väl tvärtom och jag drar sällan upp det om jag inte blir "tvingad". Tyvärr är det dock oftast som så att "alla" ickeakvarister man träffar en gång i tiden har haft ett akvarium som de då tröttnade på och då vill dom bara diskutera varför deras akvarium inte funkade. Detta har jag för länge sedan tröttnat på.

                Jag är en akvarienörd men är medveten om att jag är det och då plågar jag inte andra med mitt intresse, samtidigt som jag respekterar andras "nördinriktningar" så länge dom inte plågar mig med sina intressen.

                Heja Elfsborg - 5 mål i torsdags kväll var rätt "hyfsat" - mitt andra nördintresse
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Jag bryr mig helt enkelt inte om vad andra tycker. Är det någon som ifrågasätter så svarar jag oftast något neutralt och låter ämnet falla. Insisterar dem så vässar jag humorn och ger svar på tal. Sen är det sällan något problem. Jag umgås inte med intoleranta människor...tycker de är för negativa och tråkiga.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • redrobjem
                    • November 2009
                    • 304

                    #10
                    Kjell: Bra inställning men som ickefotbollsintresserad blir man ständigt plågad av fotboll via media folk i hissen folk i almänhet osv för alla förutsätter att man gillar fotboll speciellt om man är man och bor i Solna. Därför kan jag ibland vara extra syrlig för att visa på att det faktiskt inte är självklart att man gillar fotboll (nu pratar jag om att hålla på lag och titta på fotboll att spela är en annan femma).
                    350 liter Sydamerika
                    250 liter sydostasien
                    30 liter sydamerika

                    Kommentar

                    • RobFrazie

                      • May 2010
                      • 842

                      #11
                      Det är viktigt att lyssna på sina vänner om deras intressen. Men för att återkomma till fotbollen, som jag inte är så intresserad av att kolla på, men hellre spelar. Är att Det är som du redrobjem säger, Det syns och hörs överallt om just denna sporten. Så det blir lätt lite tjatigt.

                      Jag säger även som Kjell, jag plågar inte så många med mitt intresse då jag vet att det blir tjatigt. Ibland glider man ju in på ämnet bara föra att försöka få med fler till att kanske prova på eller bli intresserade.
                      720L Soppa
                      200L Asien
                      Räkvas
                      65L Betta

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Jag har då aldrig förstått hur folk orkar bry sig om hur det slutar i en fotbollsmatch mellan länder man knappt hört talas om - men så länge de inte tycker att jag också skall bry mig om sånt så får de gärna hållas. Man behöver inte begripa vad folk kan se för spännande i sånt som man själv tycker är sömnpiller, var och en kan väl få bli lycklig på sitt sätt.

                        För min del brukar folk knappt notera akvarierna, efter att ha tittat på fladdermöss och präriehundar så är det där med akvarier liksom inget som gör nåt till eller från. Det jag däremot får ägna mig mycket åt att förklara är ormarna, det verkar vara svårast att förstå för de som inte har dem. Där kommer också de konstigaste argumenten, rena fördomar plus sånt som att man kan ju inte kela med dem, nej och än sen då, brukar man kela med akvariefisk och krukväxter?

                        Att fotbollsintresserade kan se djurhobby som lite udda mås så vara, det som är tråkigt är att se hur även de som har ett djurintresse är komplett oförstående till att andra kan ha något annorlunda djurintresse. Speciellt är ormarna illa ute där men det gäller annat också, även genuint djurintresserade kan ha hatobjekt som hundar, katter, råttor osv. Det finns också tråkiga tendenser till snobberi, det är trams att ha guppy men fint att ha diskus, att ha sebrafinkar är blaha, aror skall det vara. Och så vidare.

                        Det där har jag lite svårt att förstå, att man kan nörda in sig så totalt på ett djurslag att man inte alls förstår att nån kan vara intresserad av andra djur. Det är ju inte bara tråkigt utan också riskabelt. Att fotbollsintresserade inte förstår sig på akvarier må så vara, jag förstår mig inte på fotboll och ingen behöver egentligen fundera så mycket mer på den saken. En annan sak är att det finns folk som jobbar för att i stort radera ut allt vad husdjur heter, tro inte att aktivisterna bara är ute efter djurförsök och pälsdjur, agendan är mycket större än så.

                        När vi gnabbas inbördes och argumenterar om det hemska i att hålla ormar, kamphundar, stora papegojor eller vad som så är de som tjänar mest på den saken de som inte vill att vi skall ha djur överhuvudtaget. De finns och de jobbar aktivt, tro inget annat. Respekterar vi inte varandras olika inriktningar så får vi helt enkelt skylla oss själva när det kommer fler och fler förbud.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Tyvärr är det nog så att många som är "ointresserade" av t.ex akvarier nog ofta är det för att de är okunniga och fördomsfulla, de verkar se på fiskar som nå´n sorts grönsaker med fenor, och det är ju rätt tragiskt faktiskt.

                          Tyvärr har nog människan rent allmänt ganska lätt för att se ner på andra varelser, och se sig själv som störst, bäst, och vackrast.

                          För övrigt är jag lite idrottsintresserad, utan att gå till överdrift, kollar på fotbolls och hockeylandskamper, men kunde inte bry mig mindre om allsvenskan och elitserien. OS och så´nt följs ju såklart.
                          Senast redigerad av Shepard; 31 July 2010, 14:01.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av redrobjem
                            Kjell: Bra inställning men som ickefotbollsintresserad blir man ständigt plågad av fotboll via media folk i hissen folk i almänhet osv för alla förutsätter att man gillar fotboll speciellt om man är man och bor i Solna. Därför kan jag ibland vara extra syrlig för att visa på att det faktiskt inte är självklart att man gillar fotboll (nu pratar jag om att hålla på lag och titta på fotboll att spela är en annan femma).
                            Ja men hallå där - jag tycker det är fullständigt meninsglöst att prata om vädret, men lika förbaskat är 99,9% av alla svenskar vädernördar som i tid och otid (mest) skall prata om väder - trots att de inte kan påverka det ändå
                            Det borde vara mer fotbollssnack och mindre vädersnack

                            Sedan uppriktigt sagt - oavsett vilket hobby man har snöat in på så tror jag att orsaken till att man skulle ses ned på inte beror på hobbyn i sig utan snarare pga en själv.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Lilla Damen
                              • February 2008
                              • 2649

                              #15
                              Bingo Micke A !

                              Hade en jobbarkompis en gång som kommenterade mitt akvarieintress som följer; Jo, hon hade oxå haft fiskar i en skål... men det hade hon inte längre, för att 1: Hon fick köpa nya väldigt ofta, och 2: De höll henne vaken på natten... eftersom de "suppade" hela tiden.
                              Orkade inte förklara varför de "suppade" ...

                              Brukar ljuga om mina katter... för om jag säger att jag har fem, brukar det ge negativa kommentarer, typ: FEM?!? Du är inte klok!

                              Å nu, gott folk, skall jag snart bänka mig framför TVn. Heja Mjällby, bästa gul-svarta laget !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...