Oförstålse och ifrågasättande av vår hobby.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spirea2
    • May 2010
    • 98

    #46
    Är det bara jag som tycker det är otroligt kul att lyssna på någon som beskriver sin hobby ända ned på nörd-nivå? Oavsett om jag är intresserad av hobbyn eller ej tycker jag det är fascinerande att få alla detaljer beskrivna av någon som brinner för sitt ämne. Jag kan lyssna och diskutera hur länge som helst. (Undantag: sport!)
    Nej. Jag tycker också det! Det spelar liksom ingen roll om det är något avancerat universitetssnack eller bara om hur man får gräsmattan att bli extra fin (kanske är dåliga exempel). Att få lära sig mer om något, och helst få lyssna på någon som KAN är superkul!
    Spirea2
    http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
    http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #47
      Ursprungligen postat av Spirea2


      Nej. Jag tycker också det! Det spelar liksom ingen roll om det är något avancerat universitetssnack eller bara om hur man får gräsmattan att bli extra fin (kanske är dåliga exempel). Att få lära sig mer om något, och helst få lyssna på någon som KAN är superkul!
      Visst är det? Någon som lagt massor av tid och arbete på att bli bra på något berättar i hyfsat koncentrerad form om sina erfarenheter och kunskaper. Sådant ska man inte missa!

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #48
        Ursprungligen postat av hawkse
        Visst är det? Någon som lagt massor av tid och arbete på att bli bra på något berättar i hyfsat koncentrerad form om sina erfarenheter och kunskaper. Sådant ska man inte missa!
        I bland kan det dock gå fel! Satt en gång och lyssnade mycket intresserad på en man som förklarade hur han byggde flaskskepp.
        Som det ”smart ass” jag är sa jag till slut, ”Jag skall nog också börja med det men då vill jag nog bygga ett skepp av flaskor i stället”, hade hört det någon stans tror jag men de blev inte populärt!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #49
          Ursprungligen postat av bossep
          I bland kan det dock gå fel! Satt en gång och lyssnade mycket intresserad på en man som förklarade hur han byggde flaskskepp.
          Som det ”smart ass” jag är sa jag till slut, ”Jag skall nog också börja med det men då vill jag nog bygga ett skepp av flaskor i stället”, hade hört det någon stans tror jag men de blev inte populärt!
          Lyssna skrev jag

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #50
            Ursprungligen postat av hawkse
            Visst är det? Någon som lagt massor av tid och arbete på att bli bra på något berättar i hyfsat koncentrerad form om sina erfarenheter och kunskaper. Sådant ska man inte missa!
            Jo en sån VET vad h*n snackar om, en som KAN och en som vill dela med sej av det h*n har varit med om, absolut...såna kan man ju lyssna på i timmar.
            Men en sån där bessewisser, som pratar i termer (som man inte förstår) Och näst intill idiotförklarar en om man frågar vad det och det betyder... såna blir man TRÖTT på
            Men det var förmodligen inte en du menade
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #51
              Ursprungligen postat av karrokaja
              Men en sån där bessewisser, som pratar i termer (som man inte förstår) Och näst intill idiotförklarar en om man frågar vad det och det betyder... såna blir man TRÖTT på
              Men det var förmodligen inte en du menade
              Nej, men det brukar man sällan behöva för de avslöjar sig oftast tidigt. Då kan man antingen hålla låda själv eller avlägsna sig.

              Kommentar

              • akvavirum

                #52
                Ursprungligen postat av bossep
                Har precis lagt på luren efter 1 ½ timme med en av dom yngre ”nördarna”, Fabian min dotterson på 7 år. Han gick igenom alla nya växter han fått från en tant i Järna, och vad vi skall göra när jag kommer hem.
                Ett av förslagen var att vi skall göra ”lokal” av huset jag håller på att bygga och att jag gott kan bo i husvagnen. I vilken jag borde kunna få in ett 300 liters i enligt honom.
                Han hade varit hos mormor (mitt x) och troligtvis fått lite järntvätt eftersom han sa ”Jag skall ha flera 100 akvarier, precis som du hade”!
                Stackars barn skall han bli mobbad i skolan och av kompisar?
                Min sons andra halva familj (pappa, plastmamma och halvbror) kom hit och hälsade på för 3 månader sen, där grabben är en sladdis på 8 år. Denne blev då våldsamt fascinerad av mina akvarier och ringer 1 gång i veckan för att kolla vad/om något hänt och berättar för alla i Bollnäs om mina fiskar och hur man sköter dem... till sina föräldrars förtret, som inte är såå intresserade :-) Senast i fredags ringde han och pratade 1 timme om hur jag skulle göra ditten och datten med dem - han hade googlat stackarn och läst både det ena och det andra (lillgammal sak)
                Man får väl hoppas att han lugnar ner sig till skolstart för just nu är de tydligen lite trötta på hans akvariepladder däruppe :-)

                Men vilken härlig entusiasm, för att vara 8 år och så många mil emellan så måste jag säga att 3 månader är lång tid att intressera sig för en 8-åring
                Kanske en blivande akvarist :-)

                Kommentar

                • RobFrazie

                  • May 2010
                  • 842

                  #53
                  Dröjer inte länge innan han är en zoopet snigel och läser varenda rad
                  720L Soppa
                  200L Asien
                  Räkvas
                  65L Betta

                  Kommentar

                  • redrobjem
                    • November 2009
                    • 304

                    #54
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    Jorå visst är det kul...men snart tröttnar man
                    Jag tröttnat till och med på folk som pratar om akvarium
                    Men folk som skriver om akvarium funkar bättre eller .
                    350 liter Sydamerika
                    250 liter sydostasien
                    30 liter sydamerika

                    Kommentar

                    • akvavirum

                      #55
                      Ursprungligen postat av RobFrazie
                      Dröjer inte länge innan han är en zoopet snigel och läser varenda rad
                      Ja, jisses du då kommer de aldrig att förlåta mig...
                      men nog vore det trevligt

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #56
                        Ursprungligen postat av akvavirum
                        Min sons andra halva familj (pappa, plastmamma och halvbror) kom hit och hälsade på för 3 månader sen, där grabben är en sladdis på 8 år. Denne blev då våldsamt fascinerad av mina akvarier och ringer 1 gång i veckan för att kolla vad/om något hänt och berättar för alla i Bollnäs om mina fiskar och hur man sköter dem... till sina föräldrars förtret, som inte är såå intresserade :-) Senast i fredags ringde han och pratade 1 timme om hur jag skulle göra ditten och datten med dem - han hade googlat stackarn och läst både det ena och det andra (lillgammal sak)
                        Man får väl hoppas att han lugnar ner sig till skolstart för just nu är de tydligen lite trötta på hans akvariepladder däruppe :-)

                        Men vilken härlig entusiasm, för att vara 8 år och så många mil emellan så måste jag säga att 3 månader är lång tid att intressera sig för en 8-åring
                        Kanske en blivande akvarist :-)
                        Skrattar! kan inte vänta tills jag kommer hem och får det hela live!
                        Blir nog et Nano i husvagnen som han får sköta när jag åker hem!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Per/Haninge
                          • January 2007
                          • 285

                          #57
                          Jag bryr mig för mycket om min hobby för att bry mig om vad andra tycker
                          Per/Haninge

                          Kommentar

                          • GöranE
                            • November 2008
                            • 735

                            #58
                            Då har du ju nästa födelsedagspresent given till grabben.


                            Ursprungligen postat av akvavirum
                            Min sons andra halva familj (pappa, plastmamma och halvbror) kom hit och hälsade på för 3 månader sen, där grabben är en sladdis på 8 år. Denne blev då våldsamt fascinerad av mina akvarier och ringer 1 gång i veckan för att kolla vad/om något hänt och berättar för alla i Bollnäs om mina fiskar och hur man sköter dem... till sina föräldrars förtret, som inte är såå intresserade :-) Senast i fredags ringde han och pratade 1 timme om hur jag skulle göra ditten och datten med dem - han hade googlat stackarn och läst både det ena och det andra (lillgammal sak)
                            Man får väl hoppas att han lugnar ner sig till skolstart för just nu är de tydligen lite trötta på hans akvariepladder däruppe :-)

                            Men vilken härlig entusiasm, för att vara 8 år och så många mil emellan så måste jag säga att 3 månader är lång tid att intressera sig för en 8-åring
                            Kanske en blivande akvarist :-)
                            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                            Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                            Kommentar

                            • akvavirum

                              #59
                              Ursprungligen postat av GöranE
                              Då har du ju nästa födelsedagspresent given till grabben.
                              Ja, hihi alltså Men då kan jag inte vänta 1 år till. Han fyllde för inte sålänge sen - däremot är det ju snart jul......
                              tack för tipset!

                              Kommentar

                              • Grothras
                                • July 2009
                                • 401

                                #60
                                Jag har inte utvecklat min hobby till någon stor nivå än. Har bara ett 325L kar men det ska bli ett ca 50l till på den stora TVbänken tänkte jag. Ska försöka få fram en lite egen färgkombination som är Endlerhybrider Kanske blir ett till litet kar för att sprida ut generna lite bättre sen.

                                Har dock inte direkt fått några kommentarer om mitt akvarium förutom att många tycker att det ser fint ut

                                Kommentar

                                Arbetssätt...