Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5

    Alla skall rösta har inget med fototeknik att göra,rösta på foton som man tycker bäst om
    Senast redigerad av Gäst; 04 November 2013, 15:11.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      Ursprungligen postat av noisy
      OK. Bra så. Jag röstade denna omgång och vad jag kommer ihåg så var det första gången jag röstat i denna tävling överhuvudtaget men jag kommer nog att rösta i fler omgångar nästa år eftersom det är rätt kul. Jag ser ju vilka foton jag tycker ser bra ut men känner mig lite osäker eftersom jag inte kan så mycket om fotografering. Kanske vore det bättre att låta personer med mer kunskap rösta och att jag avstår tänker jag ibland, så jag inte ställer till det.
      Det är ju vad som tilltalar just dig som är intressant. Experter och förståsigpåare tittar på helt andra saker än amatörer, det är sant, men om du bara röstar på den bild du tycker är fin eller talar till dig på ett speciellt sätt är det gott så. Annars finge ju omröstningarna göras av en jury - inte speciellt kul.
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Jag håller med, och det är en anledning varför det har hänt att ganska dåliga bilder rent tekniskt kan vinna då de tilltalar ändå.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av noisy
          OK. Bra så. Jag röstade denna omgång och vad jag kommer ihåg så var det första gången jag röstat i denna tävling överhuvudtaget men jag kommer nog att rösta i fler omgångar nästa år eftersom det är rätt kul. Jag ser ju vilka foton jag tycker ser bra ut men känner mig lite osäker eftersom jag inte kan så mycket om fotografering. Kanske vore det bättre att låta personer med mer kunskap rösta och att jag avstår tänker jag ibland, så jag inte ställer till det.
          Som flera har sagt - alla skall rösta efter sitt eget tycke och smak.
          Detta är ingen professionell fotosida där proffsfotografer ställer upp och förväntar sig en professionell bedömning. Detta är en tävling för ett gäng med akvarister som gillar att fota och som vill att så många som möjligt röstar och var och en gör det efter sin egen smak.
          Som vanligt så har också alla foton i denna omgång redan fått röster - så smaken är varierad (vilket är kul)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • noisy
            • October 2006
            • 338

            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag håller med, och det är en anledning varför det har hänt att ganska dåliga bilder rent tekniskt kan vinna då de tilltalar ändå.
            Det är just detta om det är ok att tekniskt sett sämre bilder vinner. Men ni som svarat hittills verkar ju eniga om att det är om man gillar bilden som skall vara avgörande. Som knax skriver så borde möjligen tävlingen varit utformad på ett annat sätt om man behövde speciella kunskaper för att rösta eller skicka in bilder och att det inte vore lika roligt.

            Det som gör denna tävling så rolig är kanske just det att alla kan rösta och även skicka in bilder och att en mindre kunnig fotograf ibland kan vinna över en skickligare fotograf om bara motivet är tillräckligt intressant. Tack för svar och eftersom jag tycker det verkar kul så kommer jag säkert att rösta fler gånger och kanske till och med att skicka in en bild någon gång i framtiden
            Senast redigerad av noisy; 04 November 2013, 15:53.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Sedan är det även bra om det blir många frågor i denna tråd - det gör att tävlingen blir mer uppmärksammad och folk påminns om att rösta. Helt enkelt fler röstar
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Omröstningne är i full igång (OBS alla kan rösta) i årets sista omgång som har ett valfritt tema. Observera att poäng i denna omgång räknas tredubbelt vilket innebär att det kan bli stora omkastningar i tävlingen - Årets fotograf. Sista röstdatum är den 21/11.
                Än så länge har det kommit in 116 röster

                OBS. Tänk på att man måste rösta på 3 foton för att ens röster skall räknas (just nu är det 2 personer vars röster inte räknas eftersom de inte röstat på 3 foton).
                OBS. Alla som deltar i tävlingen måste själva rösta - annars får de ett 20 poängs poängavdrag

                nytt för 2013
                a) det blir bara 6 omgångar (+ finalen) i årets fototävling
                b) från varje omgång så går de 3 bästa fotona vidare till finalen - dvs det blir totalt 18 foton i finalen
                c) den näst sista omgången ger 2 ggr så många poäng som de andra omgångarna
                d) den sista omgången ger 3 ggr så många poäng som de andra omgångarna

                teman under 2013:
                November – tema: Valfritt (deadline för inskick den 21/10) (obs - tredubbla poäng i denna omgång).
                December - årsfinalen
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Jojje_
                  • January 2013
                  • 335

                  Hej alla!

                  Jag har nu tagit mig lite tid att göra ett inlägg som kan editeras in i förstainlägget vilket kommer att hjälpa extremt mycket för de som inte hittar.

                  Kjell, du får gärna sno allt i nästa inlägg jag gör och lägga in det högst upp i det allra första inlägget i denna tråd. =)
                  Fluval Edge 46L
                  Projekt - Ciklidhörna

                  Kommentar

                  • Jojje_
                    • January 2013
                    • 335

                    EDIT:

                    1.
                    För att RÖSTA på bilder, klicka på denna länk:

                    Här finns även information om hur tävlingen går till.


                    2.
                    För att LADDA UPP BILDER till en tävling, klicka på denna länk:

                    Här finns även information samt regler om tävlingen.


                    3.
                    Regler för att medverka samt rösta i fototävlingarna.

                    Regler för medverkar i fototävling – OBS Läs dessa INNAN du skickar in.
                    1: Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och goldmedlem.
                    2: Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på Zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                    3: Fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
                    4: Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                    5: OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
                    6: Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                    7: Bidrag till en månadstävling skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad.
                    8: Under december månad sker en finalomröstning med månadsvinnarna.
                    9: Zoopet har rätt att lägga in inkomna foton på andra ställen på Zoopet som i fotoarkivet och i artbeskrivningarna.

                    Regler för Röstningen – OBS Läs dessa INNAN du röstar på bilder.
                    Steg 1: Bestäm dig för vilka 3 foton du skall rösta på.
                    Steg 2. Välj ut det foto du tycker är bäst och klicka på, ”Klicka här om du anser att ovanstående foto är bäst”-texten under det valda fotot
                    Steg 3. Upprepa proceduren för det foto du tycker är näst bäst.
                    Steg 4. Upprepa proceduren för det foto du tycker är tredje bäst.
                    OBS. Du måste rösta på 3 foton i ett sträck, annars registreras inte dina röster.
                    Steg 5. Kommentera gärna också – det gör du genom att klicka på ”kommentera fotot”
                    Senast redigerad av Jojje_; 05 November 2013, 11:30.
                    Fluval Edge 46L
                    Projekt - Ciklidhörna

                    Kommentar

                    • Christer5

                      under 3. ...extremt lata ?

                      Vad är det för språk ?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Omröstningnen är i full igång (OBS alla kan rösta) i årets sista omgång som har ett valfritt tema. Observera att poäng i denna omgång räknas tredubbelt vilket innebär att det kan bli stora omkastningar i tävlingen - Årets fotograf. Sista röstdatum är den 21/11.
                        Än så länge har det kommit in 116 röster

                        OBS. Tänk på att man måste rösta på 3 foton för att ens röster skall räknas (just nu är det 2 personer vars röster inte räknas eftersom de inte röstat på 3 foton).
                        OBS. Alla som deltar i tävlingen måste själva rösta - annars får de ett 20 poängs poängavdrag

                        För att RÖSTA på bilder, klicka på denna länk: Här finns även information om hur tävlingen går till.

                        För att LADDA UPP BILDER till en tävling, klicka på denna länk: Här finns även information samt regler om tävlingen.

                        nytt för 2013
                        a) det blir bara 6 omgångar (+ finalen) i årets fototävling
                        b) från varje omgång så går de 3 bästa fotona vidare till finalen - dvs det blir totalt 18 foton i finalen
                        c) den näst sista omgången ger 2 ggr så många poäng som de andra omgångarna
                        d) den sista omgången ger 3 ggr så många poäng som de andra omgångarna

                        teman under 2013:
                        November – tema: Valfritt (deadline för inskick den 21/10) (obs - tredubbla poäng i denna omgång).
                        December - årsfinalen
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 November 2013, 10:10.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          Sv: Fototävlingen - Huvudtråd

                          Ursprungligen postat av Christer5
                          under 3. ...extremt lata ?

                          Vad är det för språk ?
                          Haha! Jag reagerade också på det. Så kan man ju inte skriva.
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag tror att de som har gjort detta har gjort det avsiktligt. För det står ju klart och tydligt efter varje röst man avger att man måste rösta vidare för att rösterna skall räknas. Dessutom kan man i efterhand se på röstsidan om man har röstat eller inte.
                            Vad kan meningen med att medvetet rösta på bara två vara?
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Ursprungligen postat av eriahl
                              Vad kan meningen med att medvetet rösta på bara två vara?
                              Att man ännu inte har bestämt sig för nummer tre, och det förstår jag för denna gången är det ju flera bilder som är riktigt bra!

                              Hade jag gjort likadant och bara röstat på två bilder, för att ta lite mer tid på mig att bestämma mig för den tredje så hade valet fallit på en annan bild, så det kan nog vara klokt att ta god tid på sig och titta igenom bilderna flera gånger i lugn och ro...

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av eriahl
                                Vad kan meningen med att medvetet rösta på bara två vara?
                                Säg det. Spekulation. Jag tror att det kan vara att man bara tycker att ett foto är värt att rösta på eller det kan vara att man bar vill rösta på ett visst foto för att just det skall få fördelar. Man chansar kanske då och tror att jag inte ser detta - vilket är fel för jag behöver inte se det utan rösterna registreras helt enkelt inte.
                                Det kan ju också vara slarv - även om det verkar konstigt eftersom det anges tydligt att inte rösterna kommer att räknas.

                                Jag vet som sagt inte utan kan bara spekulera. Det är dock ytterst sällan dessa enstaka röster har spelat någon avgörande roll.

                                et kan
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...