Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Försöker kommentera men får bara upp följande: Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1428065295.663108.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,5 KB
ID: 2170940
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Vet liksom inte varför det skulle dra igång en diskussion för den sakens skull. Om man skall vänta som du tänker göra så har man ju då väldigt kort tid (handlar om timmar) på sig från låsningen och tills dess att resultatet publiceras. jag tror att om man tittar på sina kommentarer så gör man nog det precis efter att resultatet blivit synligt (i alla fall gör jag så).

      Oavsett vilket - kommentera gärna fotona och ju fler som har synpunkter (både positiva och negativa omdömen) desto bättre är det.

      Nja nu tror jag nog att vi pratar om lite olika saker vilket är lätt hänt när man för ett samtal över skrift

      Vad jag syftade till var att jag låter bli att här i denna tråd kommentera bilder som ligger för röstning nu i denna omgång och då kanske skapa en diskussion om dessa. Är nämligen en bild i denna omgång som jag skulle vilja lyfta fram som ytterligare ett exempel på en bild som jag tror kommer hamna högt men som inte är av särskilt hög fototeknisk kvalitet, på samma sätt som jag nu lyfte bilden Nyfikna som ett exempel, men detta väntar jag med tills dess att tävlingen är avslutad.

      Menade alltså inte att jag tänker vänta med att kommentera bilderna, det ser jag precis som du ingen anledning till att göra.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av HWH
        Försöker kommentera men får bara upp följande: [ATTACH]75277[/ATTACH]
        Fick precis samma sak när jag skulle kommentera.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Juwel350

          Alltid har man fel.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
            Nja, håller nog inte riktigt med. Titta tex på det bidrag som kom två förra omgången Nyfikna. Med all respekt för fotografen så är inte det en särskilt bra fototeknisk bild, med risk för att irritera någon så tycker jag att det faktiskt är en ganska dålig bild ur den aspekten. Ett bra exempel på hur svårt det är att förutspå denna tävling och därmed själv veta vad man skall skicka in som bidrag och att de allra flesta röstar på helt andra saker än att det tekniskt är en bra bild med hög kvalitet.

            Jag skall inte kommentera denna omgångs bilder förrän omröstningen är stäng men jag tror att även denna omgångs tävling kommer toppas av någon bild som jag själv inte tycker är så bra tekniskt sätt men som lockar röster av en helt annan anledning. Återkommer till detta om det visar sig efter stängd omröstning att jag har rätt
            ...men Tommy, detta är ju en tävling bara på skoj för oss som gillar att fota sina fiskar. Sen om fotot är "fototekniskt" eller inte spelar väl inte så stor roll. Tror inte, att någon som gillar ett speciellt foto tänker så mycket på det där med fototekniken (om fotot nu är bra för övrigt)
            Mina bilder är sällan fototekniska - eftersom jag liksom bara fotar, fast det är väl därför att det går som det går för mig .
            Tror dessvärre Tommy, att du med ditt inlägg skrämmer bort några för att deltaga i den här kuliga fototävlingen, som sagt är på skoj.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av Inger H
              Tror dessvärre Tommy, att du med ditt inlägg skrämmer bort några för att deltaga i den här kuliga fototävlingen, som sagt är på skoj.

              //Inger
              Den här tävlingen går ju i vågor men det går faktiskt att se tydliga tendenser när det gäller deltagare. Det är väl vanligare att kärnan deltar än att det kommer med några nya i tävlingen?

              Jag tänker att det är en tävling för inbördes beundran mer än något annat. Om vi ser antalet goldmedlemmar kontra deltagande så ser vi klart att en grupp är överrepresenterad. Ser vi till aktiva medlemmar som inte är guldisar så är det ännu tydligare. Tävlingen kommer alltså inte till den breda massans nytta i stort tänker jag.

              Det är kul att 10-20 av zoopets medlemmar gillar bilder, det är klart att ni ska få tävla. Tyvärr ger inte tävlingen den gemene akvaristen någonting.

              För mig är tävlingen på samma nivå som Leksands IF. Noterar att den finns men bryr mig inte alls om den degraderas.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                Nja nu tror jag nog att vi pratar om lite olika saker vilket är lätt hänt när man för ett samtal över skrift

                Vad jag syftade till var att jag låter bli att här i denna tråd kommentera bilder som ligger för röstning nu i denna omgång och då kanske skapa en diskussion om dessa. Är nämligen en bild i denna omgång som jag skulle vilja lyfta fram som ytterligare ett exempel på en bild som jag tror kommer hamna högt men som inte är av särskilt hög fototeknisk kvalitet, på samma sätt som jag nu lyfte bilden Nyfikna som ett exempel, men detta väntar jag med tills dess att tävlingen är avslutad.

                Menade alltså inte att jag tänker vänta med att kommentera bilderna, det ser jag precis som du ingen anledning till att göra.
                Ok - ja då missförstod jag
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av HWH
                  Försöker kommentera men får bara upp följande: [ATTACH]75277[/ATTACH]
                  Jag ber Christian kolla om något är fel. Tack för påpekandet
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av Juwel350
                    Alltid har man fel.
                    Ibland är livet hårt
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      ...men Tommy, detta är ju en tävling bara på skoj för oss som gillar att fota sina fiskar. Sen om fotot är "fototekniskt" eller inte spelar väl inte så stor roll. Tror inte, att någon som gillar ett speciellt foto tänker så mycket på det där med fototekniken (om fotot nu är bra för övrigt)
                      Mina bilder är sällan fototekniska - eftersom jag liksom bara fotar, fast det är väl därför att det går som det går för mig .
                      Tror dessvärre Tommy, att du med ditt inlägg skrämmer bort några för att deltaga i den här kuliga fototävlingen, som sagt är på skoj.

                      //Inger
                      Nu tycker jag att du överreagerar. Jag tycker att lite av poängen med en tävling är att man skall utvecklas som fotograf och då är det väl bara bra att man får både ros och ris.

                      Alla är så klart välkomna att delta även om man inte alls vill utvecklas som fotograf och då kanske man inte heller skall läsa kommentarerna efteråt.

                      Sedan är det ju till slut ändå placeringen som visar hur många som gillar ens foto. Så om man hamnar i topp och någon ändå dissar ens foto - so what. Det spelar ju ingen roll.

                      Faktum är också att oavsett vilken placering man har fått (även det som hamnar "sist") alltid har uppskattats rejält av åtminstone några. Det har ännu aldrig hänt att ett tävlande foto har fått 0 poäng (dvs det är minst en person som har ansett att fotot tillhör de 3 bästa).
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 April 2015, 15:10.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Den här tävlingen går ju i vågor men det går faktiskt att se tydliga tendenser när det gäller deltagare. Det är väl vanligare att kärnan deltar än att det kommer med några nya i tävlingen?

                        Jag tänker att det är en tävling för inbördes beundran mer än något annat. Om vi ser antalet goldmedlemmar kontra deltagande så ser vi klart att en grupp är överrepresenterad. Ser vi till aktiva medlemmar som inte är guldisar så är det ännu tydligare. Tävlingen kommer alltså inte till den breda massans nytta i stort tänker jag.

                        Det är kul att 10-20 av zoopets medlemmar gillar bilder, det är klart att ni ska få tävla. Tyvärr ger inte tävlingen den gemene akvaristen någonting.

                        För mig är tävlingen på samma nivå som Leksands IF. Noterar att den finns men bryr mig inte alls om den degraderas.
                        Självklart är en tävling som denna till för de som gillar fiskfotografering - vore ju märkligt annars.
                        Några fotografer försvinner och nya kommer in - det är väl så det skall vara. Tycker att det är kul att så många nya faktiskt har tillkommit i år (alltså tvärt emot vad du påstår).
                        Av de som ligger på topp tio listan just nu så var INTE ettan, tvåan, sexan, sjuan, nian eller tian (dvs 6 st) bland de 10 bästa i senaste årstävlingen.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Överreagerat eller inte, det är så jag tänker i alla fall. Man lär sig fototeknik under årens gång...

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Överreagerat eller inte, det är så jag tänker i alla fall. Man lär sig fototeknik under årens gång...

                            //Inger
                            Ja för att citera dig -Felix qui potuit rerum cognoscere tempus. Så lycklig är den som börjar förstå orsaken till att ens foton inte blir riktigt som man tänkt sig och man av detta lär sig hur man skall fota bättre
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Ja för att citera dig -Felix qui potuit rerum cognoscere tempus. Så lycklig är den som börjar förstå orsaken till att ens foton inte blir riktigt som man tänkt sig och man av detta lär sig hur man skall fota bättre
                              Gillar mitt citat - ligger en hel del i det .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Bra för övrigt att det har blivit en diskussion i synen på fototävlingar. Diskussionen har ju om inte annat visat att vi ser på denna tävling på lite olika sätt och det är väl kanske inte så förvånande när man ser hur olika vi röstar.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...