Tips om fotoutrustning och fototeknik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5

    #31
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag skaffade ett micro-nikkor till min Nikon och då ett 60 mm. Skälet till att jag valde ett 60 är ju att jag inte ville ha så smalt skärpedjup. Ju längre brännvidd ju kortare skärpedjup. Har haft längre brännvidder förr men tyckte detta var ett lyckokast och dessutom Kjells förtjänst.
    Jag trodde du köpte ett Tamron objektiv men jag har läst fel

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      Ursprungligen postat av Einarsson
      Kort skärpedjup är ju det bästa som finns. Tycker jag. Iaf när man ska fota fiskar.
      Men om man vill ha det så är det ju bara att ändra skärpedjupet med bländarinställningen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #33
        Tips om fotoutrustning och fototeknik

        Men även om du ökar skärpedjupet med bländaren så är ändå skärpedjupet större ju kortare brännvidd man har. En millimeter hit och dit kan göra mycket med en bild i hög förstoring.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #34
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Men om man vill ha det så är det ju bara att ändra skärpedjupet med bländarinställningen.
          Har för kasst objektiv för att bara det ska räcka. Men ja, you're right.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #35
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Har haft längre brännvidder förr men tyckte detta var ett lyckokast och dessutom Kjells förtjänst.
            Trevligt att mitt råd föll väl ut
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #36
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Jag skaffade ett micro-nikkor till min Nikon och då ett 60 mm. Skälet till att jag valde ett 60 är ju att jag inte ville ha så smalt skärpedjup. Ju längre brännvidd ju kortare skärpedjup. Har haft längre brännvidder förr men tyckte detta var ett lyckokast och dessutom Kjells förtjänst.
              Det där stämmer förstås inte, skärpedjupet bestäms av avbildningsskalan och bländaren. Vill man att fisken ska avbildas lika stor på sensorn oavsett brännvidd kommer skärpedjupet att vara lika.
              Tobbe

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #37
                Tips om fotoutrustning och fototeknik

                Ok. Känns ju lite snopet när man har haft fotokurser och lärt ut något under flera år. Så får man i ett djurforum veta att man haft det om bakfoten alltid får man lära om (suck). Ok men tack för undervisningen
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #38
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Ok. Känns ju lite snopet när man har haft fotokurser och lärt ut något under flera år. Så får man i ett djurforum veta att man haft det om bakfoten alltid får man lära om (suck). Ok men tack för undervisningen
                  Det finns skäl att tro så. Eftersom förstoringsgraden bakom objektet ändras olika ger det en skenbar effekt av större skärpedjup. Man ser dock inte fler detaljer.

                  Klippt från Fotosidans teknik-kurs:

                  På samma avstånd ökar avbildningsskalan med ökande brännvidd. Detta har gett upphov till missuppfattningen att teleobjektiv ger kortare skärpedjup än vidvinklar. Om vi med teleobjektivet ökar avståndet så att avbildningsskalan blir densamma får vi samma skärpedjup.

                  slut på klippet.

                  Tobbe
                  Senast redigerad av Tobbe R; 12 December 2012, 19:54.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #39
                    Ursprungligen postat av Tobbe R
                    Det finns skäl att tro så. Eftersom förstoringsgraden bakom objektet ändras olika ger det en skenbar effekt av större skärpedjup. Man ser dock inte fler detaljer.

                    Klippt från Fotosidans teknik-kurs:

                    På samma avstånd ökar avbildningsskalan med ökande brännvidd. Detta har gett upphov till missuppfattningen att teleobjektiv ger kortare skärpedjup än vidvinklar. Om vi med teleobjektivet ökar avståndet så att avbildningsskalan blir densamma får vi samma skärpedjup.

                    slut på klippet.

                    Tobbe
                    Ja nu är jag dubbelövertygad!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #40
                      Helt ärligt har jag svårt att se varför bildstabilisering skulle vara avgörande vid makrofotografering av akvarier då man ändå inte kan gå på längre slutartider, om man nu inte råkar ha väldigt stillastående fotoobjekt. Själv så har jag Pentax med sensorbaserad stabilisering så jag får det oavsett objektiv, även utan objektiv , och stänger allt som ofta av den för akvariefoto så att jag kan panorera fritt. Slutartider hamnar ändå under 1/150s så tiderna är så snabba att skakningsoskärpa blir ett väldigt sekundärt problem.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #41
                        Min första bild med Canon EFS 60mm/2,8 Macro USM,tror att jag behåller detta objektiv


                        Klicka på bilden för större version

Namn: prov macro 120 bra bild ändrad_redigerad-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,3 KB
ID: 2144810
                        Senast redigerad av Gäst; 19 December 2012, 18:44.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #42
                          Det blev mycket bra tycker du gör rätt att behålla det
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #43
                            Jag har bara haft det 1 timma så jag får träna

                            Tycker att 60 mm är lagom bränvidd, om man använder 100 mm så kommer man så nära när man använder objektivet för övrig fotografering.
                            Senast redigerad av Gäst; 19 December 2012, 15:20.

                            Kommentar

                            • Robin_Hedstrom
                              • January 2005
                              • 1818

                              #44
                              Bra ljus gör så ofantligt mycket mer än objektivet har jag lärt mig. Visst det blir enklare med ett bra objektiv och andra dyra tillbehör men det behövs inte.
                              I min värld är tröskeln till att ha rätt förutsättningar för att ta en bra bild en digital systemkamera med blixten uppepå kameran eller vid sidan av. När jag fotade som mest hade jag en riktigt billig systemkamera och två gamla analoga blixtar som jag fyrade av med hjälp av en sladd till första och en optisk slavtändare på den andra. När jag väl hittat rätt styrka på blixtarna var det bara att ställa in kameran för önskad exponering.

                              Jag måste tillägga att en bekant tog utomordentligt bra bilder helt utan blixt. Det han gjorde var att experimentera med vilket lysrör som gav bäst ljus och var det skulle ligga på akvariet för att lysa upp fisken bäst.

                              Kjell, det går inte komma åt mina gamla blogginlägg utan guldmedlemskap eller? Det står ju lite om fiskfoto där.
                              Senast redigerad av Robin_Hedstrom; 19 December 2012, 18:08.
                              /Robin Hedström
                              http://www.robinhedstrom.se/

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #45
                                Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                                Kjell, det går inte komma åt mina gamla blogginlägg utan guldmedlemskap eller? Det står ju lite om fiskfoto där.
                                Vet inte riktigt vad du menar med "komma åt". Du och andra kan naturligtvis titta på dom, men du kan inte redigera gamla inlägg eller skriva nya om du inte är goldis
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...