Tips om fotoutrustning och fototeknik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Tips om fotoutrustning och fototeknik

    När jag sitter och beundrar alla fina bilder som medlemmarna tar häpnar jag över hur snygga en del foton är.
    Satt nyss och beundrade PiaJo`s foton. Så fina! Sett många andra vackra bilder men det var det senaste.

    Då undrar jag mera över hur ni som tar mycket bilder gör egentligen.

    Det jag tänkt är att ta min Nikon D90 och använda min 18-200 mm zoom tillsammans med en Nikon blixt monterad i en trådlös mottagare. Blixtpaketet används med en bounce och är fastsatt på kamerastativet. Eftersom mitt Juwel Vision inte har täckglas får jag lösa blixtljuset så.

    Men hur gör ni andra? Finns det andra knep och trix att få till riktigt bra bilder som du har lust att dela med dig av.
    Finns det prylar du tycker fungerat särskilt bra?

    Hur gör du t.ex. med reflexer från rummet? Kryper du runt under en filt eller vad ?

    Funderade också på att skaffa ett 90 mm makroobjektiv från Tamron. Kostade hälften av Nikon original. Någon som testat just det?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag tar också de flesta foton med blixten fastsatt på kameran. Vil man slippa reflexer från rummet så får man antingen släcka ner i rummet eller gå närmare rutan med kameran. Om man kan göra det beror på vilka fiskar man fotar samt vilket objektiv man har - jag fotar mest med ett 60 mm macro
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag tar också de flesta foton med blixten fastsatt på kameran. Vil man slippa reflexer från rummet så får man antingen släcka ner i rummet eller gå närmare rutan med kameran. Om man kan göra det beror på vilka fiskar man fotar samt vilket objektiv man har - jag fotar mest med ett 60 mm macro
      Att du valt just 60 mm är det för att få skärpedjup trots att det är ett makro-objektiv?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Att du valt just 60 mm är det för att få skärpedjup trots att det är ett makro-objektiv?
        Nja det är dels för att jag fotar en hel del väldigt små fiskar och då är det en fördel med ett kort macro. sedan vill jag inte heller stå en bit ifrån akvariet eftersom det blir reflexer med blixten när jag har den på eller vid kameran. Då hade jag behövt placera blixten ovanpå akvariet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Faktiskt var ner och inhandlat ett 60 mm macro nu. Håller på att testa det för fullt. Provade olika brännvidder. Eftersom jag för plåtat mkt med 135 film förut var ju brännvidderna annorlunda. Så jag fattade först igår att 60 mm. är ju ungefär lika det 100 mm macro jag haft förr

          Problemet jag har nu är egentligen att lära mig blixten. Någon inställning måste göras annorlunda eftersom när jag tagit bilder med blixten blir det faktiskt rörelseoskärpa. Vilket känns konstigt. Kollat att slutartiden är 17125 och blixten borde ju ha kortare tid ändå. Nu är denna blixt som en kommandocentral på ett hangarfartyg. Måste vara en inställningsgrej. Manualen känns som en tegelsten.
          Bilder kommer när detta frustrerande projekt är slutfört. Nån som har tips?
          Senast redigerad av Bluewing; 19 August 2012, 09:27.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Lusläst manualen på den komplexa blixten. Som det står där ska det vara 1/880 vid fullt blås på blixten i manuellt läge och det är ju tillräckligt för en skarp bild.
            Fotade makro förr men verkar ha glömt en del (altzheimer light kanske?). Är nyfiken hur ni andra genomför själva hantverket på vägen till en perfekt bild. I väntan på det kan man ju alltid fortsätta att prata för sig själv i forumet (tecken på senilitet möjligen).
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Du måste ha någon felinställning på blixten/kameran för normalt blir det väldigt bra skarpa foton med blixt.

              SEdan när det gäller att fota så handlar det egentligen inte så mycket om att man skall fota si eller så för det mesta funkar egentligen.
              Det viktiga är att träna och träna och åter träna. Till slut hittar man en teknik som passar en själv.

              Själv fotar jag utan problem små snabbsimmande fiskar, men mina foton på små stillastående räkor blir sällan skarpa traots att det egntligen borde vara tvärtom.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Äntligen! Nu funkar det. Börjat bemästra blixten och nu bara testat fjärrutlösaren till blixten.
                Så här har jag monterat grejorna.
                Det visade sig att det hela gick mycket smidigt om blixten var i manuellt läge.
                Med max styrka blev det bländare 22 och då blir ju skärpedjupet hyggligt.
                Klicka på bilden för större version

Namn: d90 m fjarrutlosare.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,1 KB
ID: 2142138
                Satt blixten på ett stativ med bouncer så här:
                Klicka på bilden för större version

Namn: blixtarrangemang akvariet.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,4 KB
ID: 2142139
                Efter ett par försök blev min mest nyfikna Kardinaltetra (Bertil) fast på bild.
                Klicka på bilden för större version

Namn: Kardinaltetra.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,8 KB
ID: 2142140
                Nu gäller det att få till det bildmässiga också
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ser nu när jag laddat in bilderna att jag också fotat en häftklammer som den nitiske akvarieägaren satt fast i Javaormbunken. Tar bort den direkt.....
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • roffen2
                    • August 2012
                    • 197

                    #10
                    Jag har Tamron 90 mm makron till Canon. Mycket skarpt och trevligt objektiv. Nackdelarna är att det är FULT och att det slamrar en del. Inte så snabbt på att hitta fokus heller, men massa skärpa för pengarna. Ingen IS.

                    (Har inte fotat så mycket akvarie ännu, men vänta bara....)

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Jag är långt ifrån nåt foto-proffs, men jag kör med en slavblixt ovanpå akvariet och en 60 mm Micro-Nikkor macro, det funkar. Har testat att använda två slavblixtar ovanpå akvariet och 105 mm Micro-Nikkor, och det funkade betydligt bättre får jag nog säga. Med 105'an kunde jag ta foton längre från akvariet (dvs skrämde fiskarna mindre) och hade faktiskt mindre problem med reflexer i glaset. Det längre avståndet gjorde också att jag kunde använda betydligt mindre bländare utan att det blev suddigt, vid F8 blir bilden från 60 mm objektivet märkbart "mjuk", men är fortfarande knivskarp med 105'an.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Jag är långt ifrån nåt foto-proffs, men jag kör med en slavblixt ovanpå akvariet och en 60 mm Micro-Nikkor macro, det funkar. Har testat att använda två slavblixtar ovanpå akvariet och 105 mm Micro-Nikkor, och det funkade betydligt bättre får jag nog säga. Med 105'an kunde jag ta foton längre från akvariet (dvs skrämde fiskarna mindre) och hade faktiskt mindre problem med reflexer i glaset. Det längre avståndet gjorde också att jag kunde använda betydligt mindre bländare utan att det blev suddigt, vid F8 blir bilden från 60 mm objektivet märkbart "mjuk", men är fortfarande knivskarp med 105'an.
                        Fast 105 förutsätter som du skriver att man kan placera blixtar ovanför akvariet - vilket ibland kan vara svårt
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #13
                          Även jag funderar på att inhandla ett makro objektiv till min Canon EOS D50,hur har det gått för dig Bluwing och vad har du att säga om funktionen av ditt nya 60 mm Tamron ?.

                          Funderar själv på om jag skall köpa 100mm elleer 60mm.

                          Jag behöver egentligen inte något nytt tele utan det makro som gäller.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Önskar mig detta av tomten i julklapp, valde på denna och det som är 60mm men jag behöver nog en stabilisatorfunktion i objektivet då jag lätt blir lite skakig om kameran blir för tung och om jag fotar länge så denna står högst på listan
                            Senast redigerad av PiaJo; 11 December 2012, 18:57.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #15
                              Det tror jag det att du önskar ett L Objektiv men tycker att det för dyrt då man inte använder makro så ofta.

                              Jag behöver inte mer tele det har jag redan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...