tekniktips med d60 tack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    tekniktips med d60 tack

    Hej skulle vilja ha lite tips på hur jag kan förbättra mina bilder, jag är hyfsat intresserad men har ingen bra pejl på hur man ställer in kameran manuellt. Det är för det mesta auto som gäller.

    Har en Nikon D60 med det vanliga 18-55mm tror jag det heter. Är det möjligt att få till makrofunktion utan att byta objektiv? Det är nog där det felar mest antar jag, ljuset brukar också bli lite för dåligt trots att fisken simmar rakt under ett 30w aquarelle.
    Här är ett exempel på hur det brukar bli.

    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • Danne_85
    • September 2009
    • 667

    #2
    Ja brukar rikta en trådlösblxt uppifrån på karet för att fota mina fiskar, få macro funktion utan att byta objektiv kan bli svårt men du skulle kunna köra med närbildslinser som är lite billigare en att köpa en ny fin macro glugg men det blir såklart inte riktigt lika bra.
    En annan sak som du kan börja med fota fota rawbildsformat så har du större möjlighet att redigera bilden i efterhand går inte att jämföra med att fota i Jpg format sen konverterar du filerna själv till det format du vill ha.
    Bilden du precis postade är ju tillexempel väldigt underexponerad vilket enkelt talat betyder att du har haft en förkort Slutartid mot Bländarvärdet anänt histogrammet när du kollar bilderna i kameran och se till att det inte hamnar uttryckt mot kanterna då förvinner detalerna i skuggområden respektive högdagrar använt exponeringskompensations knappen för att ändra exponeringen i små steg o testa igen bara prova sig fram allt finns att läsa om i instruktionsboken.

    Mvh: Daniel
    Mvh: Danne

    Foton:
    http://www.blackroomphotos.com

    Kommentar

    Arbetssätt...