En bra kamera? NIKON

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Sultanen
    Jag anser att om man inte vet vad man är ute efter kan man lika gärna lägga pengarna på en billigare kamera än denna. Ett billigt kamerahus och dyrare objektiv är viktigare än det omvända.
    Håller väl inte riktigt med eftersom det i de lite bättre kamerorna oftast också finns lite bättre automatfunktioner vilket underlättar en del om man inte är så där himla kameraintresserad.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Håller väl inte riktigt med eftersom det i de lite bättre kamerorna oftast också finns lite bättre automatfunktioner vilket underlättar en del om man inte är så där himla kameraintresserad.
      Låt säga såhär, vi tar D3000 som exempel mot D5000

      Har verkligen D3000 såpass mycket sämre auto-funktioner att det skulle vara värt att lägga mellanskillnaden på det istället för att lägga mellanskillnaden på ett begagnat macroobjektiv av halvgo kvalitét? (Så länge ett objektiv är varsamt behandlat är det ett ypperligt alternativ att köpa dessa begagnade anser jag, då prisskillnaden mot nytt är riktigt stor)
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Danne_85
        • September 2009
        • 667

        #18
        Nu har jag inte järnkoll på dessa instegsmodeller då jag fotar mkt med D300 o har kört D200 innan dess.Men jag tror de större skillnaderna mellan 3000 och 5000 kan vara Bla Hur den hanterar högre isovärden 5000 kanske e ett snöpp snabbare också sensor mässigt tror jag nog det är samma men som sagt jag har inte järnkoll på dessa modeller med det brukar kunna vara dessa saker som skiljer på en lite uppdaterad variant annars ganska lika kameror.
        Mvh: Danne

        Foton:
        http://www.blackroomphotos.com

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #19
          Jag ska ju bli pappa nu i Mars och då är en filmkamera ett måste.
          Ni som har 5000, hur blir filmerna med den?
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #20
            Ursprungligen postat av Saturnus80
            Jag ska ju bli pappa nu i Mars och då är en filmkamera ett måste.
            Ni som har 5000, hur blir filmerna med den?
            Det lilla jag testat den mkt bra, men är som sagt amatör. I de olika testerna som skrivits om den säger de "tyvärr inte full hd".

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Håller väl inte riktigt med eftersom det i de lite bättre kamerorna oftast också finns lite bättre automatfunktioner vilket underlättar en del om man inte är så där himla kameraintresserad.
              Håller med, utan att egentligen göra något med kameran har jag fått bilder med en sådan skärpa m m som jag aldrig kunde drömma om, ja tryckt på knappen har jag gjort, men inte mkt mer. Lär mig dock så sakta och konsulterar släkten som är i branchen.

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #22
                Hur är filmfunktionen på 5000?
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  #23
                  Jag har fastnat i objektivträsket och skulle behöva råd.
                  Jag har tagit fram en lista på nikon d5000 med olika objektiv, vilken skulle ni rekomendera till en amatörfotograf som vill ta snygga bilder i olika sammanhang http://www.pricerunner.se/cl/29/Digi...3B&sp=1&sort=4, dessutom skulle jag behöva råd gällande ett macroobjektiv.
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  • Nilsrolf
                    • November 2006
                    • 549

                    #24
                    Köpte med 18-105, fick den rekomendationen av expert, konstaterar att det kommer man rätt långt med, är ju om jag nu förstår det riktigt allround, med mitt måt mät jättebra fiskbilder och användbart generellt, funderar dock på ett "riktigt" makro.

                    Kommentar

                    • Saturnus80
                      • October 2009
                      • 943

                      #25
                      Jag har tittat på en Nikkor 18-200mm för det ska vara bra och har en stor bredd på fotograferingsmöjligheter, men vad menas med de här milimetrar?
                      //Daniel

                      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                      23l aqualandscape med dvärgkulor

                      Kommentar

                      • Wictor_88
                        • March 2007
                        • 210

                        #26
                        Det är zoomomfånget, ju högre mm ju mer zoom ju mindre ju mer vidvinkel. Vad ligger detta objektivet på i pris? För du ska veta att det inte är speciellt smidigt och ljusstarkt för den delen heller.
                        Jag skulle kanske hellre titta på ett 55-200 med VR för knappt 2500:-, för jag gissar att du redan har kittobejektivet? Vilken kamera är det du har ?

                        Edit det är till en Nikon d5000 du skall köpa objektiv?

                        Om du då Köper kameran i grund utförande så får du med ett 18-55 objektiv det duger gott åt alldagliga foton, om du vill ha mer zoom för fåglar etc så kan du lägga till ett 55-200 i väskan som jag nämnde ovan.

                        Jag själv är såpass nöjd med zoomomfånget på 18-55 så jag ska nog investera i ett 17-55 Tamron som då har en större bländare och kan därför ta bilder med bättre förutsättningar i mörka förhållande.
                        Senast redigerad av Wictor_88; 22 December 2009, 22:41.

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #27
                          Det är det här objektivet jag har tittat på AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR Ⅱ
                          Jag har ingen kamera än, så det blir nog inte ett 18-55, jag har hittat ett ställe där dom säljer kameran och 18-200 objektivet för ca 12000. Är det ett dåligt köp?
                          Senast redigerad av Saturnus80; 22 December 2009, 23:19.
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • Nilsrolf
                            • November 2006
                            • 549

                            #28
                            Ursprungligen postat av Wictor_88
                            Om du då Köper kameran i grund utförande så får du med ett 18-55 objektiv det duger gott åt alldagliga foton, om du vill ha mer zoom för fåglar etc så kan du lägga till ett 55-200 i väskan som jag nämnde ovan.
                            Finns har jag lärt mig i flera "utföranden", men 18-55 är "standard".

                            Kommentar

                            • Wictor_88
                              • March 2007
                              • 210

                              #29
                              Ursprungligen postat av Saturnus80
                              Det är det här objektivet jag har tittat på AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR Ⅱ
                              Jag har ingen kamera än, så det blir nog inte ett 18-55, jag har hittat ett ställe där dom säljer kameran och 18-200 objektivet för ca 12000. Är det ett dåligt köp?
                              Dåligt vet jag inte men ta iaf med i detta i beräkningen.

                              Hos japanphoto som enligt mig en bra butik, finns på nätet och i fysiska butiker.

                              Kostar Nikon D5000 plus 18-55 Vr 7274 :-

                              Nikkor 55-200 Vr 2285:-

                              Då landar vi på 9559:- Då har du ca 2500:- att köpa mer saker för och du kan även välja om du ska ha det smidiga objektivet eller det större zoom objektivet.

                              Nu får någon annan gärna rätta mig om jag har fel, men vill bara upplysa dig.

                              Kommentar

                              • Nilsrolf
                                • November 2006
                                • 549

                                #30
                                Priserna har sjunkit desto närmare jul vi kommit, sjunker väl ännu mer närmsta dagarna, net on net var billigast för några månader sedan.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...