En bra kamera? NIKON

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    En bra kamera? NIKON

    Idag la den gamla kameran av, den ville inte mer (det gör iofs inte så mycket för den tog inte speciellt bra "fiskbilder")

    Funderar på att köpa denna kameran http://www.onoff.com/online/se/inet....arkID=70-15-10
    nån som vet om det åtminstånde tar hyffsat bra bilder?
    / dtoppen /
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Köpte en D500 för ett tag sedan, är nybörjare, men är imponerad av den, sköter det mesta själv, även om jag börjar kunna hantera den lite manuellt, 3000 är väl snäpet "under", den borde väl också kunna göra hyfsade bilder, min 5000 gör utmärkta bara jag hanterar den någorlunda rätt

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      menar du denna http://www.onoff.com/online/se/inet....arkID=70-15-10
      / dtoppen /

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Värt att betänka vilken typ av objektiv man vill kunna köpa till kameran. Har du inte en autofocusmotor i huset blir du ju begränsad, så det bör man försöka ha. Likaså får man kika på om det finns bildstabilisator i huset eller objektivet.

        Kittobjektivet som följer med Nikonkameror är väl okey, men satsa på att köpa ett riktigt objektiv redan ifrån början, annars kan du köpa en betydligt billigare kamera då objektivet begränsar huset otroligt mycket. Köpte en Nikon D80 för ett tag sedan. Inkl. kitobjektiv.
        Köpte även ett begagnat 50mm Macroobjektiv. Bilderna ifrån de olika objektiven är verkligen som natt och dag om man ser till skärpa och färgåtergivning!
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          • August 2009
          • 245

          #5
          Nikon D3000 är som en uppdaterad D60, den är väldig bra tycker jag. Vi har en D90 nu och valde den därför att den har autofocus i huset. Skaffa ett macro-objektiv säger jag bara. Det är grymt när man håller på med fisk

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Macroobjektiv och extern blixt så har du det som behövs för bra fiskfoton/akvariefoton, fungerar givetvis utan det också men det är så otroligt mycket smidigare och det är närmare 1/10 som har acceptabel skärpa utan blixtreflektioner istället för 1/100

            Sen är korrekta manuella inställningar otroligt viktigt också, kan du inte få till dem spelar det ingen roll vad du har för teknik xD Autofunktionen fungerar väl i vissa fall men är inte speciellt smidig när du vill fota rörliga tingester.
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Jag har "bara" en Nikon D60...och den är helt utmärkt, den knäpper jättebra kort på akvarium och fiskar........På annat också för den delen...
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Nilsrolf
                • November 2006
                • 549

                #8
                Ursprungligen postat av rödtoppen
                Ja, fast med 18-105 objektiv, de andra som nämns här är inte tokiga heller förstår när jag pratat med folk jag känner som har nikon kameror. Med d5000 tar jag i mitt tycke helt ok fiskbilder, även om det säkert skulle bli bättre med makroobjektiv och en extern blixt. Bilden bredvid här är tagen med den, helt ok för mig som amatör.

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Helt ärligt så ligger kameran bakom omkring 10% av en bra bild, resten ligger hos fotografen. Så länge du kan ställa in hela kameran obehindrat manuellt så räcker det.

                  Det finns dock en del smidiga saker funktioner som kan vara värt att betala för:
                  Macroobjektiv
                  Möjlighet att köra trådlös extern blixt
                  Bildstabilisator
                  osv.

                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • Nilsrolf
                    • November 2006
                    • 549

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sultanen
                    Helt ärligt så ligger kameran bakom omkring 10% av en bra bild, resten ligger hos fotografen. Så länge du kan ställa in hela kameran obehindrat manuellt så räcker det.
                    För mig som knappet vet vad slutartid (eller om jag nu vet det) är behövs det någon en mer automatisk som D5000, om de andra nu är mindre automatiska. Använder man den så lär man sig, kan mer nu efter en månads eller så användning.

                    Kommentar

                    • Saturnus80
                      • October 2009
                      • 943

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nilsrolf
                      För mig som knappet vet vad slutartid (eller om jag nu vet det) är behövs det någon en mer automatisk som D5000, om de andra nu är mindre automatiska. Använder man den så lär man sig, kan mer nu efter en månads eller så användning.
                      Kan man ändra slutartiden på D5000?
                      //Daniel

                      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                      23l aqualandscape med dvärgkulor

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #12
                        Ursprungligen postat av Saturnus80
                        Kan man ändra slutartiden på D5000?
                        Det kan man
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #13
                          Det verkar som en bra kamera, har den de där andra grejerna som gör en bra kamera, som auto... osv?
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            #14
                            Ja, det är en bra kamera, den var menad att ersätta D60 men har många funktioner som D90 har.
                            Den har "alla" viktiga inställningsmöjligheter du kan tänkas behöva. Det svåra är bara att förstå sig på det och lära sig använda de olika möjligheterna, det är svårare än att lägga dyra pengar på en bra kamera.

                            Jag anser att om man inte vet vad man är ute efter kan man lika gärna lägga pengarna på en billigare kamera än denna. Ett billigt kamerahus och dyrare objektiv är viktigare än det omvända.
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              #15
                              Jag har en Nikon Coolpix L20 (avataren är tagen med den), visst det funkar men det blir inte riktigt bra, jag har lite kunskaper om fotografering, jag gick en kurs på 60h för 10 år sedan, men vi använde inte digitalkamera och det fans ingen autofokus.

                              Kan du rekommendera en kamera och objektiv?
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...