Storauktion i Malmö 9 mars 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Ursprungligen postat av MagicFingers
    jaså, ni kom hem ungf. när vi kom hem, måste vart ett helvete på vägen efter Gbg...

    jag skall inte säga att efter ni gått så sjönk priserna på ancistrus., 6st för 60:- och paren för MAX 120:-, närmare 60-100:- ...
    Det var ju för ancistrusarna vi väntade.!! Synd att alla kom nära slutet.. :S
    Men får hitta någonsom säljer billigt i gbg. :P
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      Ursprungligen postat av EvaPeva
      En grej att korta ner tiden på är kanske att han en höstauktion & en vårauktion?
      Mvh Eva
      Att korta ner tiden genom att ha två auktioner/år tror jag knappast är en bra lösning.
      Det bästa är nog att kolla vad det är som tar tid och ändra på det. En sak som tar mycket tid både i Malmö och Göteborg är alla dessa växtpåsar med vanliga växter. Lägg dem på det fasta bordet, spelar nog ingen större roll för säljaren eftersom han kommer att få sålt dem ändå. Ett förslag kan vara att man sätter ett fast pris (t.ex 50:-/st) Efter en timma sänks priset med 5:- o.s.v.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        Ursprungligen postat av Guy Palm
        Ett förslag kan vara att man sätter ett fast pris (t.ex 50:-/st) Efter en timma sänks priset med 5:- o.s.v.
        Det var smart tänkt, hade garanterat sparat tid.
        / dtoppen /

        Kommentar

        • EvaPeva
          • May 2007
          • 765

          Jag förökte ju på ett lite diskret sätt få till 2 auktioner per år istället för en, Guy! Nu sumpa du ju den utomordentligt geniala ide´n ;-) ;-)

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            Ursprungligen postat av EvaPeva
            Jag förökte ju på ett lite diskret sätt få till 2 auktioner per år istället för en, Guy! Nu sumpa du ju den utomordentligt geniala ide´n ;-) ;-)
            Det är redan två auktioner om året nu, vår Malmö och höst Göteborg
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              Guys förslag hade nog sparat tid ja det hade nog minskat till hälften och det hade varit bra.Eller dem kunde ha en växt auktion istället kanske för dem som är sugna på sånt.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av stene
                Guys förslag hade nog sparat tid ja det hade nog minskat till hälften och det hade varit bra.Eller dem kunde ha en växt auktion istället kanske för dem som är sugna på sånt.
                Jag har ju alltid förespråkat att man skulle dela upp auktionerna på så sätt att man tar olika "intresseområden" för sig - t.ex (påhittade exempel)-

                12.00-12.30 Afrikanska ciklider
                12.30-12.45 Räkor
                12.45-13.00 Levandefödare
                13.00-13.30 Växter
                13.30-13.45 Levandefödare
                13.45-14.15 Övriga ciklider
                14.15-15.30 Tillbehör
                15.30- etc. etc.

                Har man bara malawi hemma så kan man ju då vara där mellan 12.00-12.30 och sedan ta lunch och kanske besöka någon affär och sedan komma tillbaka till 14.15 när tillbehören går på auktionen.
                Nackdelen med detta system är väl bara ett - det kräver att det mesta är föranmält så att arrangörerna kan planera programmet hyfsat noggrant och dessutom kan lägga ut tiderna på nätet i förväg
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • _stiffe_
                  • March 2006
                  • 520

                  det verkar vara en väldigt bra lösning Kjell
                  man hade ju även kunnat få listorna när man kommer in i lokalen... sen gissar jag på att man får räkna till ganska mycket extra tid för att det inte ska bli fördröjningar.
                  A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                  Skåne biotiop, + sebrafisk..

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    Det var smart det också kjell,men som du nämner då måste allt klaffa till 100% och det tror jag mindre på att det gör det är nog alltid nåt strul.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • _stiffe_
                      • March 2006
                      • 520

                      denna gången var det _lite_ klydd med listorna... men det löste sig och blev en trevlig auktion
                      A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                      Skåne biotiop, + sebrafisk..

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        Jag tror ändå mer på idén om fler poster på det fasta bordet. En hel del växt -och räkposter säljs ändå för ungefär samma pris vid varje auktion så det borde vara lätt att sätta pris.
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av stene
                          Det var smart det också kjell,men som du nämner då måste allt klaffa till 100% och det tror jag mindre på att det gör det är nog alltid nåt strul.
                          Strul kan det alltid bli - men det är ju rätt lätt att räkna ut hur lång tid ett utrop tar i snitt och sedan tar man till "lite" extra" för sent inkommet gods, eller så lägger man helt enkelt detta sist på dagen. Sista anmält, sist på auktionen, sämst pris - ja då lär man sig snart att föranmäla
                          Det borde faktiskt inte vara så svårt att organisera.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av Guy Palm
                            Jag tror ändå mer på idén om fler poster på det fasta bordet. En hel del växt -och räkposter säljs ändå för ungefär samma pris vid varje auktion så det borde vara lätt att sätta pris.
                            Det ena förslaget utesluter inte det andra.

                            Mitt förslag skulle också ge lite större möjlighet till social samvaro - dvs några stycken kan gå ifrån och ta en fika och prata lite strunt/fisk utan att riskera att missa något.

                            Nåväl nu grundar sig mitt förslag egentligen på att jag tycker att det är skittråkigt att sitta timme efter timme och vänta på att de objekt jag är intresserad av skall dyka upp på auktionen.
                            Fler tycker dock uppenbarligen som jag - eftersom det alltid är lite folk kvar i slutet på auktionerna (med urusla priser (för säljarna) till följd)
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • EvaPeva
                              • May 2007
                              • 765

                              Mkt bra förslag, Kjell!

                              & Guy, jag förstår vad du menar, men som du sa i söndags, du har lika avstånd till båda det har inte jag. Jag har knappa 10 mil till Malmö ,men 30 till Gbg...
                              Så givetvis vill jag ha 2 i Malmö ju! :-) ;-)

                              Mvh Eva

                              Kommentar

                              • MagicFingers
                                • November 2003
                                • 3136

                                Ursprungligen postat av EvaPeva
                                Mkt bra förslag, Kjell!

                                & Guy, jag förstår vad du menar, men som du sa i söndags, du har lika avstånd till båda det har inte jag. Jag har knappa 10 mil till Malmö ,men 30 till Gbg...
                                Så givetvis vill jag ha 2 i Malmö ju! :-) ;-)

                                Mvh Eva
                                du kan ju åka över bron då.. där går det oxå auktioner...
                                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                                Nunc Est Bibendum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...