Storauktion i Malmö 9 mars 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    Precis som Guy så har jag oxå hornsäv från det fasta bordet i mitt kar nu. Var säkert från dig, Mona.

    Jag ska också på auktioner fler ggr-absolut!

    Mvh Eva

    Kommentar

    • Guest

      Nästa gång ska jag ta med mer PENGAR : )

      Och själv köra dit så kan man vara där tills det är slut : )

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        Hoppas den växer lika galet i ditt kar som i mitt, det är snart dags för mej att trimma ned den igen.
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          Ursprungligen postat av EvaPeva
          Precis som Guy så har jag oxå hornsäv från det fasta bordet i mitt kar nu. Var säkert från dig, Mona.

          Jag ska också på auktioner fler ggr-absolut!

          Mvh Eva
          Om det var i en ziplock påse så var det den jag lämnade in. Isåfall har jag koll på alla mina tre köpare.
          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          • EvaPeva
            • May 2007
            • 765

            Japp, det var en sån påse. Jag stod & valde mellan den & en i en vanlig påse men valde den med zip för att den var så mörkt grön & frodig! :-)

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              Ursprungligen postat av aggehunk
              Nästa gång ska jag ta med mer PENGAR : )

              Och själv köra dit så kan man vara där tills det är slut : )
              köra dit, bor du inte i Malmö?
              / dtoppen /

              Kommentar

              • EvaPeva
                • May 2007
                • 765

                Har man med sig mkt pengar så betyder det mkt inropat gods & då behövs bilen ;-) Även fall man bor i Malmö :-)

                Kommentar

                • Mona
                  • October 2002
                  • 840

                  Ursprungligen postat av EvaPeva
                  Japp, det var en sån påse. Jag stod & valde mellan den & en i en vanlig påse men valde den med zip för att den var så mörkt grön & frodig! :-)
                  Tack Jag slängde säkert 2/3 delar, topparna planterade jag tillbaka så mycket jag behövde och resten följde med på auktionen. Det är också ingen risk att det finns snäckor med i de växterna, jag har både zebra- och dvärgbotia i det akvariet.

                  Ursprungligen postat av aggehunk
                  Nästa gång ska jag ta med mer PENGAR : )

                  Och själv köra dit så kan man vara där tills det är slut : )
                  Köra själv rekommenderas, trots att det var inne i MALMÖ och att ingen hade med sig multisar som jag kunde köpa.
                  Senast redigerad av Mona; 11 March 2008, 19:06. Anledning: Svarar för långsamt
                  Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    Ursprungligen postat av EvaPeva
                    Har man med sig mkt pengar så betyder det mkt inropat gods & då behövs bilen ;-) Även fall man bor i Malmö :-)
                    Dem hade bilen med sig ju
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                      Jag får nog säga att Kjell har en poäng när det gäller impulsköp, men tycker inte det vore en bra idé att dela in utropen i grupper. Själva charmen med auktioner tycker jag är blandningen av högt och lågt i alla bemärkelser: rariteter och guppyyngel, tokbilliga fynd och priser som drar iväg när två köpare hetsar varandra.

                      Kjells ideér och kritik grundar sig som han själv säger till stor del på att han inte gillar akvarieauktioner över huvud taget. Men det finns det många andra som gör även i dess nuvarande form, uppenbart.

                      1. Tvärtom så fick vi en del kritik för att det kom för många poster av samma typ efter varandra: kritikerna menade att det blev tråkigt och pressade ner priserna. Så det finns flera infallsvinklar på det problemet.

                      2. Jag tror att det bästa är att styra fler utrop mot det fasta bordet, särskilt när det finns flera av samma typ. Där kan man köpa i lugn och ro utan att hetsas till impulsköp på samma sätt. För de utrop det bara finns enstaka exemplar av tror jag en traditionell auktion är det bästa och roligaste. På så sätt får man det bästa av två världar.

                      3. Beträffande information kring de fiskar som säljs så finns det mycket att göra, men detta måste falla på försäljaren. Det finns några försäljare som är exemplariska när det gäller detta och sätter en lapp med fotografier och artinformation och skötselråd på varje påse. Alf och Anita tex, gör detta på alla sina fiskar och då är de ändå bland de som har flest utrop på auktionen, så att det skulle vara för jobbigt för försäljaren tror jag inte på. Kanske är detta något vi skulle kunna begära av alla försäljare inför nästa auktion?
                      Dax att flika in i diskutionen.

                      1. kritiken bestod i att detta skulle dra ner priserna för kommande försäljare... ödets lott så som jag ser det., i räkornas fall (WP) så fanns det hela 11poster, och 2 försäljare) och växter é ju alltid gott om... samma där, ödets lott vem som får sälja först. (tex. dom första posterna Jättevalle gick för 90:- och på slutet gick dom för 30:- så..

                      2. Verkade ju inte spela någon större roll på denna auktionen, eftersom inlämnat auktionsgods gick både dyrare (hornsärv) och billigare(Mangrove plantor) än gods på fasta bordet. men jag tycker placeringen av fasta bordet var urselt. inklämmt i ett hörn....

                      3.
                      "Följande information bör du ha med:

                      Vetenskapligt namn: Om det är djurväxter och du vet namnet
                      Handelsnamn/Produkt: Svärdbärare/Jäger doppvärmare etc
                      Kort beskrivning: tex: Fint lekpar, vildfångade/I nyskick etc
                      Antal: 5 st okänt kön/ 1 hane + 1 hona/ 1st etc
                      Storlek: 4-5 cm/ 1200 l/h / 50W etc
                      Utropspris: Standard är 30 kr men du kan begära annat.

                      Ditt namn, adress och telefonnummer.
                      Gärna användarnamn på Zoopet/Ciklid.se"

                      vart tog detta vägen?, det var INTE många som hade varken vad det var i påsen eller namn på försäljaren.
                      hade vart mkt lätt att "vägra" dessa poster att komma med på auktionen. och sedan kan man hålla benhårt på inlämningstiden.

                      i övrigt som jag tagit via PM, kan man ha Nummerlappar om man vet att man skall köpa mkt gods så kan man hålla upp den och bli bokförd och betala när auktionen är slut/i paus/ liknande. ev. att man inför att man måste lämna en summa i buffert för ett sådant nummer för att skydda föreningen/säljare...

                      vidare hade det varit smidigt att få NUMRERADE listor, så man vet att man har rätt lista för kommande gods, och så att löparna kan sköta sin del av arbetet. (det var ju både en och 2 gånger löparna saknade listor) Jag vill ge både ris och ros till auktionsförättaren,
                      Ris: Hittar inte löparen en post, gå till nästa efter (om den finns till hands), som det var i söndags så vart det MKT pauser för att vi MÅSTE följa ordningen på listan... det drar ner tempot och det é inge bra.
                      Ros: för väl och tydlig infogivning av dom posterna han fick i sin hand, mkt kunnigt och svarade på ev. frågor publiken hade (eller frågade säljaren).
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        • April 2002
                        • 1103

                        Ursprungligen postat av MagicFingers
                        3.
                        "Följande information bör du ha med:

                        Vetenskapligt namn: Om det är djurväxter och du vet namnet
                        Handelsnamn/Produkt: Svärdbärare/Jäger doppvärmare etc
                        Kort beskrivning: tex: Fint lekpar, vildfångade/I nyskick etc
                        Antal: 5 st okänt kön/ 1 hane + 1 hona/ 1st etc
                        Storlek: 4-5 cm/ 1200 l/h / 50W etc
                        Utropspris: Standard är 30 kr men du kan begära annat.

                        Ditt namn, adress och telefonnummer.
                        Gärna användarnamn på Zoopet/Ciklid.se"

                        vart tog detta vägen?, det var INTE många som hade varken vad det var i påsen eller namn på försäljaren.
                        hade vart mkt lätt att "vägra" dessa poster att komma med på auktionen. och sedan kan man hålla benhårt på inlämningstiden.
                        Ja, det försvann i det havererade incheckningssystem som jag redogjort för tidare i denna tråd, i de fall infon fanns med i föranmälningen. Det gjorde den bara från fyra-fem föranmälare. Dessutom, ca hälften av godset var inte föranmäla alls. men som sagt var, jag är inne på vi kräver betydligt mer info än så av försäljarna nästa år - men då måste också vårt system funka så att det kommer köparna till godo.

                        Ursprungligen postat av MagicFingers
                        i övrigt som jag tagit via PM, kan man ha Nummerlappar om man vet att man skall köpa mkt gods så kan man hålla upp den och bli bokförd och betala när auktionen är slut/i paus/ liknande. ev. att man inför att man måste lämna en summa i buffert för ett sådant nummer för att skydda föreningen/säljare...
                        Mycket intressant förslag som vi inte hade tänkt på själva och som vi inte hann ta ställning till innan denna auktion.

                        Ursprungligen postat av MagicFingers
                        vidare hade det varit smidigt att få NUMRERADE listor, så man vet att man har rätt lista för kommande gods, och så att löparna kan sköta sin del av arbetet. (det var ju både en och 2 gånger löparna saknade listor) Jag vill ge både ris och ros till auktionsförättaren,
                        Absolut, nu när vi inte hann kopiera upp listor så att de kom ut till alla med en gång och ihophäftade så var det uppenbart att listorna måste vara numrerade för att undvika kaos.

                        Ursprungligen postat av MagicFingers
                        Ris: Hittar inte löparen en post, gå till nästa efter (om den finns till hands), som det var i söndags så vart det MKT pauser för att vi MÅSTE följa ordningen på listan... det drar ner tempot och det é inge bra.
                        Håller med här också, ibland blev det lite för stor fixering vid att hitta rätt gods. Egentligen tog det nog inte så lång tid extra, men eftersom tidsschemat var så pressat blev det ett litet irritationsmoment att vänta de gånger rätt post inte kommit fram i tid.

                        Här finns det ju en enkel lösning - fler löpare:
                        Så alla som tycker auktionen är kul och bor i området (hmm vi har medlemmar ändå uppe i Varberg ) kan ju fundera på om det inte vore kul att gå med i MAF och hjälpa till att arrangera Skånes största återkommande akvaristiska arrangemang. Och vi hittar ju på mycket annat kul också.
                        Ursprungligen postat av MagicFingers
                        Ros: för väl och tydlig infogivning av dom posterna han fick i sin hand, mkt kunnigt och svarade på ev. frågor publiken hade (eller frågade säljaren).
                        Ja vad kan man säga, MAFs ordförande Niclas är en klippa som utropare.
                        Senast redigerad av daniel_i_malmö; 11 March 2008, 20:52.
                        Malmö Akvarieförening
                        no hope, no harm, just another false alarm

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          • April 2002
                          • 1103

                          Passar på att göra reklam för MAFs nästa arrangemang i den här välbesökta tråden:

                          Nästa möte är nu på torsdag och då kommer Jesper Flygare och håller ett foto-föredrag från sin resa till Zimbabwes djungler där han fångade fisk och tittade på andra djur. Jesper var tidigare chef för Malmö Museums Akvarium, är MAF flitigaste fiskodlare (han hade 64 poster med på auktionen!) och alla som hört hans tidigare föredrag vet att de är både intressanta och underhållande.

                          Naturligtvis går det bra att komma ner på våra möte även om man ännu inte är MAF-medlem. Välkomna!
                          Malmö Akvarieförening
                          no hope, no harm, just another false alarm

                          Kommentar

                          • danneregner
                            • October 2006
                            • 1347

                            jaha jag får la nöja mig med den i gbg. nån som vet var dom brukar hållas? blir min första aktion.

                            PS: tonåringar får roppa in va?
                            Diskus

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av danneregner
                              jaha jag får la nöja mig med den i gbg. nån som vet var dom brukar hållas? blir min första aktion.

                              PS: tonåringar får roppa in va?
                              De senaste åren har den hållit i Västra Frölunda. Var den skall hållas till hösten är inte bestämt.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Guest

                                Ursprungligen postat av rödtoppen
                                köra dit, bor du inte i Malmö?

                                Jo, men man får ju inte plats med hur mycket som helst på en cykeln

                                Kommentar

                                Arbetssätt...