sarf-aktuellt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #31
    Jag vill bara svara Ricard att jag fortfarande väntar på samtliga 4 nr av Sarf-aktuellt från 2006 som jag indirekt betalt för och sedan får det vara nog för mej.

    Och hur man än vrider och vänder på det hela får ett inlägg mer uppmärksamhet om jag skriver det på Zoopet även om det tydligen inte tycks stimulera till förbättringar på det lokala planet. Jag har i bland annat den här tråden fått intressant information om att sarf-aktuellt faktiskt utkommit och att olika föreningar tycks hantera tidskriften på olika sätt. Alla tycks dock inte förfara som SARF avsett - däribland Jönköping.

    Vi har fortfarande yttrandefrihet i det här landet hur mycket än Ricard ogillar det hela. Och jag kunde ha framfört samma kritik i JAF:s forum efter att inhämtat informationen på Zoopet men det forumet är ju så sönderhackat att förmodligen få läser något där. Jag har fått upp till 5 spam-mail från JAF:s forum på en dag då robotarna hittat en "ny" gammal tråd att posta något "häftigt" i.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Ricard
      • April 2004
      • 138

      #32
      Ursprungligen postat av erikthur
      Jag vill bara svara Ricard att jag fortfarande väntar på samtliga 4 nr av Sarf-aktuellt från 2006 som jag indirekt betalt för och sedan får det vara nog för mej.
      Då har du mycket spännande läsning framför dig! De kommer att finnas för avhämtning på årsmötet.

      Ursprungligen postat av erikthur
      Och hur man än vrider och vänder på det hela får ett inlägg mer uppmärksamhet om jag skriver det på Zoopet även om det tydligen inte tycks stimulera till förbättringar på det lokala planet. Jag har i bland annat den här tråden fått intressant information om att sarf-aktuellt faktiskt utkommit och att olika föreningar tycks hantera tidskriften på olika sätt. Alla tycks dock inte förfara som SARF avsett - däribland Jönköping.
      Låt mig då vrida och vända på det som följer: om Du skulle passa på och dyka när du är på Filipinerna men då plödsligt få slut på syre i tuberna och då för full hals ropar på min hjälp, som själv sitter på en föreläsning i annan stad och reion av världen, kan Du då förvänta Dig någon hjälp från mig, eller några "förbättringar på det lokala planet"? Knappast. Beror det då på avsiktlig ovilja? Knappast! Problemet är och var att dem du vill ge konstruktiv kritik inte var inom hörhåll.
      Ang. utskick och hur olika föreningar sköter sitt sarfAförmedlande till sina medlemmar så är mitt förslag å det varmaste att du lämnar in en motion till SARFs årsmöte och där ser om inte föreningnarna tillsammans kan enas om en gemensam policy. För oss eller mig är det absolut inga problem att skicka dessa tidningar till dig. Problemet är om man inte känner till problemet, alltså att du önskar det. Sen kan man iof diskutera varför du ensam skall ha den förmånen, men som sagt, om du p.g.a. arbete eller annan orsak inte kan komma på föreningsmöten så visst.

      Ursprungligen postat av erikthur
      Vi har fortfarande yttrandefrihet i det här landet hur mycket än Ricard ogillar det hela. Och jag kunde ha framfört samma kritik i JAF:s forum efter att inhämtat informationen på Zoopet men det forumet är ju så sönderhackat att förmodligen få läser något där. Jag har fått upp till 5 spam-mail från JAF:s forum på en dag då robotarna hittat en "ny" gammal tråd att posta något "häftigt" i.
      Var det sakligt? Är det kärnfrågan? Att ordförande i din lokala förening ogillar att nationen har yttrandefrihet? Väljer att inte vidare kommentera det. Ditt inlägg får stå för sig själv Eric. Grattis! Problemet är ,än en gång, att de du adresserar inte nås av dina budskap.

      Ang. hemsidan så släpper vi en ny i och med årsmötet. Det gamla är förbi och något nytt har kommit!



      Avslutningsvis: för något år sedan hade du Eric ett samtal på zoopet om vår förening, då med min företrädare. Även den gången upplevde vi det beklämmande och svårhanterat att du hängde ut vår förening till allämt spe.
      Vi är inte många men har en uppsluppen stämning och skön gemenskap. Vi står inför positiva förändringar i och med nästa verksamhetsår och som sagt, vi är ett "gôtt gäng"! (visst vill vi vara fler och har massor med tankar kring det men gällande stämning och känsla - go gubbar & gummor ) Utifrån det är det beklagligt att detta samtal förs på detta forum. Kjell, Daniel, Kaj och ni andra måst känna en viss avmättnad inför denna minst sagt interna fråga.

      Till slut: För egen del avser jag inte skriva mer i denna tråd utan vänder mig vid behov till admin/moderator. Det enda jag kan skicka med i detta sista inlägg är:
      1. försök hitta konstruktivare kanaler att kommunicera med din styrelse Eric.
      2. Lycka till med hobbyn och övriga till livet knutna äventyr!

      Mvh.
      Ricard Hulteke
      Jönköpings Akvarieförening
      ordf.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #33
        Jag vet inte vad som är den bästa lösningen, men det är uppenbart att det finns ett problem med distributionen av SARF-aktuellt. Det är väl lämpligt att ta upp det på Riksstämman i Bollmora om några månader.

        Jag talade med en bekant igår som också hade svårt att få SARF-aktuellt på medlemsmötena eftersom han bor i Peru...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #34
          Kontentan av denna tråd tycker jag är att om någon skall kritiseras så är det i så fall endast SARF eftersom de har en felaktig streamer på sin hemsida som utlovar något annat än vad som de facto gäller.
          De kan inte lova att tidningen skall skickas ut till sina medlemmar eftersom det är upp till varje förening att själva besluta hur de skall göra.
          Vill man som medlem i en förening att föreningen skall skicka ut SARF-nytt till sina medlemmar så är det en fråga som man får ta upp på föreningens årsmöte. Om medlemmarna tycker det är en bra idé så kan man ju då i samband med årsmötet också då passa på att höja medlemsavgiften så att portot för utskicket täcks.
          Men detta är då upp till varje enskild akvarieförening att besluta om och definitivt inte någon som kan bestämmas här på Zoopet.

          Jag vill också fått sagt att jag tycker att SARF-nytt är en rätt OK liten tidskrift och att man får den är en av anledningarna till att man skall gå med i en SARF-ansluten förening.
          Själv tänker i alla fall jag masa mig iväg till GAF-mötet ikväll. Jag hade egentligen inte tänkt det - men jag vill gärna ha senaste numret av SARF-nytt så det blir nog så ändå
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #35
            Ricard!

            Jag förstår inte varför jag måste gå till nästa årsmöte, när jag nu tänker lämna föreningen, för att hämta mina sarf-aktuellt? Kassör Pär J och jag hade ju på gång en överföring via Juneporten.

            Dessutom har jag inte sett till någon skriftlig kallellse till årsmötet överhuvudtaget.
            Men det har ju varit si och så med tidigare årsmöten vill jag minnas.

            Slutligen undras jag över din skeva debatt-teknik.
            Något liknande har jag då aldrig träffat på vare sej i Uppsala eller Norrbotten där jag varit aktiv debattör och föreningsmänniska i många år.
            Ganska mångordigt från dej men inte alltid med största klarhet och precision.

            PS Jag har förstått att du inte vill ha en öppen debatt om JAF men det här tycks nog vara den mest konstruktiva formen för kommunikation ändå med tanke på ditt engagemeng i tråden.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Som sagt - en diskussion om hur det skall fungera internt i en akvarieförening har inte här på Zoopet att göra utan är självklart något som skall föras i föreningen.

              Kontentan är att
              1/ Det står fel på SARFs hemsida (tack för att du informerade oss om detta Erikthur)
              2/ Det är upp till varje förening att själv besluta huruvida de skall skicka ut SARF-nytt eller inte.
              JAF, GAF och de flesta andra föreningar har valt att inte göra detta. Är man inte nöjd med sin förenings beslut så får man ta upp det på årsmötet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #37
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Som sagt - en diskussion om hur det skall fungera internt i en akvarieförening har inte här på Zoopet att göra utan är självklart något som skall föras i föreningen.
                Anar påtryckningar någonstans ifrån.
                Men om man nu får kritisera t ex akvarieaffärer (förutsatt att det inte sker anonymt) så är det väl rimligt att även akvarieföreningar kan kritiseras. Annars vore det väl märkligt säj.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Anar påtryckningar någonstans ifrån.
                  Skitsnack - ingen har utövat några påtryckningar mot mig.

                  Men om man nu får kritisera t ex akvarieaffärer (förutsatt att det inte sker anonymt) så är det väl rimligt att även akvarieföreningar kan kritiseras. Annars vore det väl märkligt säj.
                  Visst och det har du ju gjort nu. Fakta är ju att ingen akvarieförening har någon som helst skyldighet att skicka ut tidningen till medlemmarna om inte annat har bestämts på något årsmöte i föreningen. Uppenbarligen har så inte skett i JAF så det finns absolut ingen anledning att då fortsätta gnälla på det här.
                  Vill du ha en förändring - ta upp det på årsmötet i JAF.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #39
                    Jag gnäller inte - utan har åsikter faktiskt.
                    Något hövligare kan man väl ändå vara som moderator...

                    Varför skulle jag ta upp det på årsmötet då jag faktiskt försöker avsluta medlemskapet ifråga?
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #40
                      Jag berättar om jag får tag på mina ex någon gång.
                      Eller om jag inte får det.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #41
                        Fortfarande inte fått några sarf-aktuellt men än är inte hoppet helt ute.
                        Jag fick ett meddelande i söndags om att de skulle försöka vaska fram dem.
                        Senast redigerad av erikthur; 02 February 2007, 08:43.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #42
                          Jag har inte orkat läsa hela tåten... den kändes rätt långrandig...

                          Jag är ordförande i Glada Fisken, en liten förening i Östersund. Fram till nu har vi haft med tidningarna, även gamla ex, till våra möten... alla har fått hämta dem där. Möjligheten har funnits för medlemmarna att betala en slant per år för att få dem hemsända...

                          Efter årsmötet kommer vi nog att ha samma regler, men hoppas få igenom att vi skickar tidningarna till dem som bor utanför kommunen. Östersund har ett upptagningsområde som är rejält stort, så några har 10 mil till Östersund. Vi försöker också att lägga våra möten i utkanterna ibland... men då blir det ju genast många som får rejäla resekostnader...

                          Jag tycker att du Erik ska ta och fixa fyra frankerade och adresserade kuvert /år som du lämnar till den som ansvarar för tidningarna. Annars kan du ju ta och engagera dig i föreningen, så försvinner problemet direkt, eller hur???

                          Apropå föreningars rättigheter och skyldigheter, så undrar man ju om en akvarieförening får utesluta en medlem som hela tiden tjafsar??? Jag skulle nog överväga det ...
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #43
                            Kan väl nämna att i senaste numret av SARF-nytt så fanns det bl.a. en mycket intressant artikel om odling av dvärgkulfisken Carinotetraodon travancoricus
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #44
                              Tant Nancy, egentligen är jag ju glad att du är på G igen.

                              Jag var medlem tre år i JAF och gick på några möten - oftast när jag hade något föredrag att hålla där (tre stycken föredrag tror jag det blev, något fler möten). Jag kan inte minnas att jag någonsin fått sarf-aktuellt någon gång på mötena, men jag kan minnas fel.

                              Vad gäller JAF:s stadgar så har jag aldrig sett till dem heller och inte hittat dem på deras sajt heller för den delen så om man kan utesluta en medlem för att han eller hon är missnöjd vet jag inte.

                              Dessutom är det nog vansinnigt svårt att utesluta någon som inte längre är medlem.
                              Senast redigerad av erikthur; 02 February 2007, 12:51. Anledning: klargöranden ang mötena
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              • erikthur
                                • March 2004
                                • 9953

                                #45
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Kan väl nämna att i senaste numret av SARF-nytt så fanns det bl.a. en mycket intressant artikel om odling av dvärgkulfisken Carinotetraodon travancoricus
                                Vilket nummer är då detta?
                                Killies is a lifetime passion

                                Kommentar

                                Arbetssätt...