sarf-aktuellt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boss
    • March 2005
    • 50

    #16
    I Bollmora Akvarieförening skickas SARF-Aktuellt ut till samtliga medlemmar varje gång den dyker upp. En av poängena med tidningen är ju att samtliga som är med i en akvarieförening som i sin tur är ansluten till SARF skall få tidningen.

    Kommentar

    • Pär J.
      • March 2002
      • 284

      #17
      Hej.

      Har du frågor till oss i styrelsen i JAF så vand dig gärna direkt till oss, det finns inte en möjlighet i världen att vi ska lusläsa alla akvarierelaterade forum i jakt på frågor, kritik eller förbättringsförslag till oss.
      Mail, telefon eller PM som nyss användes är ypperligt.

      30kr/medlem betalar föreningen som medlemsavgift till SARF (ej för tidningen). Detta medför i sin tur att man får en medlemstidning. Dessa skickas till en ansvarig i föreningen. Hur dessa sedan fördelas till medlemmarna varierar säkert från förening till förening, just JAF önskar att medlemmarna kommer till mötena och på så sätt slipper "onödiga" portokostnader.

      Väck gärna frågan på kommande årsmöte, förhoppningsvis är det nya krafter som tar tag föreningsarbetet under 2007.

      God fortsättning på 2007!
      /Pär

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Ursprungligen postat av Boss
        I Bollmora Akvarieförening skickas SARF-Aktuellt ut till samtliga medlemmar varje gång den dyker upp. En av poängena med tidningen är ju att samtliga som är med i en akvarieförening som i sin tur är ansluten till SARF skall få tidningen.
        Bollmora Akvarieförening har så långt jag kan minnas alltid skött sin verksamhet på ett föredömligt sett.

        Ursprungligen postat av Pär J.
        30kr/medlem betalar föreningen som medlemsavgift till SARF (ej för tidningen). Detta medför i sin tur att man får en medlemstidning. Dessa skickas till en ansvarig i föreningen. Hur dessa sedan fördelas till medlemmarna varierar säkert från förening till förening, just JAF önskar att medlemmarna kommer till mötena och på så sätt slipper "onödiga" portokostnader.
        Så då finns det med andra ord lite fler kronor att fördela till porto.
        När jag var (mycket) aktiv inom föreningsakvariestiken en gång i tiden var vi mycket noggranna med utskick för att få medlemmarna just till medlemsmötena. En helt motsatt taktik med andra ord. Kanske något att fundera över.
        Hälsn Erik T
        PS Jag vill också understryka att jag i grunden är mycket positiv till SARF och övrig akvarieföreningsverksamhet.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Pär J.
          Hej.
          just JAF önskar att medlemmarna kommer till mötena och på så sätt slipper "onödiga" portokostnader.
          Så resonerar nog de flesta föreningar
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Ursprungligen postat av Pär J.
            just JAF önskar att medlemmarna kommer till mötena och på så sätt slipper "onödiga" portokostnader.
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Så resonerar nog de flesta föreningar
            Ursprungligen postat av erikthur
            När jag var (mycket) aktiv inom föreningsakvariestiken en gång i tiden var vi mycket noggranna med utskick för att få medlemmarna just till medlemsmötena. En helt motsatt taktik med andra ord.
            Det här var min nya poäng i resonemanget. Upprepar detta för klarhet.
            Vi upplevde nog att man måste vara aktiv även mot medlemmarna (och ge dem viss service) för att ha en bra verksamhet. Jämför med t ex affärsverksamhetens reklamutskick som kostar men är viktig för deras verksamhet. Så om portokostnader är "onödiga" utgifter vete f**n...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #21
              Problemet som många föreningar har är just att det blir mindre o mindre personer som vill vara aktiva på annats sätt än att bara delta. Generellt är att det är svårare o svårare att få folk till styrelser o andra poster som kräver arbetsinsatser samt personligt engagemang.
              Och här som i samhället för övrigt förväntas det att färre o färre skall göra jobbet men servicen skall bestå eller kanske tom bli bättre.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Problemet som många föreningar har är just att det blir mindre o mindre personer som vill vara aktiva på annats sätt än att bara delta. Generellt är att det är svårare o svårare att få folk till styrelser o andra poster som kräver arbetsinsatser samt personligt engagemang.
                Och här som i samhället för övrigt förväntas det att färre o färre skall göra jobbet men servicen skall bestå eller kanske tom bli bättre.
                Instämmer med kaj. Ett utskick innebär mer arbete och en kostnad på 40 spänn per medlem
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Kaj och Kjell,
                  Ni får det att låta som vi var fullständigt fantastiska som slet med Uppsala Akvarieförenings tidning (salig Aqua Upsaliensis) och månadsutskick i början av 1980-talet. Men kändes i alla fall inte så. Visst var vi entusiaster och man häckade inte lika mycket framför varken den gamla eller nya dumburken.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #24
                    Jag meddelade Perre (som är webmaster för SARFs nya hemsida) om diskussionen om streamern och fick följande svar:

                    Hej Erik!

                    Jag har läst eländet, avsikten med SARF:s låga medlemsavgift inkl tidning är att om medlemmen inte får den på ett anslutande möte, så SKALL föreningen skicka ut den, precis som Bollmora AK, Karlstads AF med flera föreningar gör, detta är en fråga för resp förening, samt att vi får ta upp problemet i SARF:s styrelse och som en punkt på Riksstämman i april.

                    Då jag inte är "medlem" på Zoopet kan du gärna vidarebefordra mitt svar.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #25
                      Elände o elände Så farligt är det väl inte utan tycker nog det är bra att diskuteras. I halland har vi utlämningsställen T.ex Halmstad zoologiska för de som bor söderut o hos mig för de som bor norrut. Det aviseras sedan på hemsidan när det finns ett nytt nr för avhämtning. (Förutsätter så klart att föreningar har en hemsida)
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        Jag meddelade Perre (som är webmaster för SARFs nya hemsida) om diskussionen om streamern och fick följande svar:
                        Hej Erik!
                        Jag har läst eländet, avsikten med SARF:s låga medlemsavgift inkl tidning är att om medlemmen inte får den på ett anslutande möte, så SKALL föreningen skicka ut den, precis som Bollmora AK, Karlstads AF med flera föreningar gör, detta är en fråga för resp förening, samt att vi får ta upp problemet i SARF:s styrelse och som en punkt på Riksstämman i april.

                        Då jag inte är "medlem" på Zoopet kan du gärna vidarebefordra mitt svar.
                        Nog tycker jag att det under alla omständigheter är fel att det finns en streamer som skriver - Om Du är medlem i en Akvarieförening så skall Du få SARF-Aktuellt hem i Din Brevlåda! - uppenbarligen stämmer det ju inte och då finns det ingen anledning att skriva så. Det är ju inte heller något som SARF kan besluta att alla föreningar skall göra - eftersom det är upp till varje förening.
                        För min del är det annars helt OK att hämta den på något möte.

                        PS: Det tar högt räknat en minut att registrera sig på Zoopet - men det klart det liksom att ändra en felaktig streamer är väl för jobbigt
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                          PS: Det tar högt räknat en minut att registrera sig på Zoopet
                          Om du anade vad mycket tid Zoopet har tagit sedan jag registrerade mig...som jag kunde använt till nyttiga saker istället.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                            Om du anade vad mycket tid Zoopet har tagit sedan jag registrerade mig...som jag kunde använt till nyttiga saker istället.
                            OK - nu förstår jag varför du aldrig får klar valörlistan för odlingen
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Ricard
                              • April 2004
                              • 138

                              #29
                              SARF - till JAF

                              HEJ PÅ ER ALLA!

                              Jag heter Ricard och är ordförande och alltså ytterst ansvarig i den styrelse som väljer att inte skicka hem SARF-aktuellt till Eric. Förra året hade vi en liknande diskussion som jag tror, Eric jag litar på rättelse om jag har fel , löste vi det genom att jag la dem i ett kuvert och skickade hem till dig. Kan bara dela vår kassörs mening och spä på den och personligen ge uttryck för mitt ogillande å det starkaste för ditt sätt att vid missnöje skriva här på detta forum. Zooopet må vara guds (ta åt dig Kjell! ) gåva till akvaristen och jag har förståelse för att många av läsarna här ägnar timmvis per dag på denna site, men jag gör det inte. Jag ser det tämligen meningslöst att skriva om din kritik på en plats där de personer du tycker missköter sig, sällan vistas. Tycker det är botten att inte först ge uttryck för det till mig eller ngn av de andra sk. funktionärerna. Är trött på att få höra att du skriver så om vår förening på detta forum.
                              E D I T: fick ett pm av en trevlig styrelsekollega från annan förening som gav några konstruktiva påpekanden ang. detta stycke. Det är aningen kantigt men andemeningen i vad jag vill säga är att om man vill föra ett samtal så är väl poängen att påverka och förmedla budskap/information? Då måste nästa fråga bli: är min mottagare motaglig och inom hörhåll?


                              Glädjande nyhet inför 2007:

                              vi får ny hemsida - www.jonkopingsakvarieforening.se som sjösätts 23 januari i samband med vårt årsmöte.
                              vidare får vi ny grafisk profil som följer hemsidans startsida. Värt att nämnas är att vi får förstärkning med en verksamhetsansvarig vice ordf. - en styrelsepost och ett ansvarsområde som tidigare ej funnits.

                              Förlåt om det blev lite kapning av tråd men så ser det ut och som sagt, Eric, vill du ha samtal på forum så visst, kör för det du men låt mig veta om den så blir den så meningsfull den kan blir!

                              Mvh.
                              Ricard
                              Senast redigerad av Ricard; 09 January 2007, 09:50. Anledning: edit

                              Kommentar

                              • daniel_i_malmö
                                • April 2002
                                • 1103

                                #30
                                Hej Erik!

                                Jag har läst eländet, avsikten med SARF:s låga medlemsavgift inkl tidning är att om medlemmen inte får den på ett anslutande möte, så SKALL föreningen skicka ut den, precis som Bollmora AK, Karlstads AF med flera föreningar gör, detta är en fråga för resp förening, samt att vi får ta upp problemet i SARF:s styrelse och som en punkt på Riksstämman i april.
                                Finns det ett avtal som förbinder föreningarna att skicka ut tidningen till de medlemmar som inte får den på ett anslutande möte?

                                Vi i MAF, där jag är styrelsemedlem, skickar inte ut tidningen. Den finns till avhämtning på varje möte. Jag var inte styrelsemedlem när beslutet om att inte skicka ut tidningen fattades men har uppfattat att detta framför allt är en kostnadsfråga.

                                Vi skickar redan ut ett medlemsblad på 4-8 sidor (1-2 vikta A4) till alla medlemmar 4-6 ggr per år så det hade nog inte varit ett enormt merarbete att skicka ut SARF-aktuellt också, men vikten på brevet hade ökat radikalt. En merkostnad på 40 kr som nämnts tidigare i tråden hade varit mycket tuff att klara av med nuvarande medlemsavgift.

                                Att skicka information till medlemmarna tror jag kan vara ett viktigt verktyg för att skapa en föreningskänsla, men i detta fall prioriterar vi vårt eget föreningsblad framför SARF-aktuellt.

                                Jag ska ta upp frågan på vårt nästa styrelsemöte.
                                Malmö Akvarieförening
                                no hope, no harm, just another false alarm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...