Fisknördarna i Växjö (The Nörds)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av Bilbo
    Inte för att jag vill vara grinig på något sätt men det har ju tidigare raderats inlägg som egentligen inte varit annonser, utan mer förfrågningar kompisar emellan.
    Det råder en uppfattning bland en del här att denna är någon slags intern tråd er "Växjö-bor" emellan och att det då är t.ex. är OK att skriva - är det någon som vill köpa XX fiskar som jag kan plocka med mig nästa gång vi träffas - eller nåt sånt.
    Detta är en offentlig hemsida och det finns inga slutna rum i forumet där man kan annonsera (däremot kan ni självklart skicka priv. mess mellan er) - att man sedan kallar det för "förfrågningar" spelar ingen roll.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • mr malawi
      • October 2005
      • 124

      ok..!!
      Vi fär väll skärpa till os några hekton. men jaja!!! Vi har kul tillsammans i alla fall och det tycker jag är huvudsaken med det hela! eller?

      Och lite skoj tycker jag personligen att vi alla här på forumet skall klara av. Sen kan det ju alltid bli missförstånd och att folk är oense men det tycker jag personligen kan vara rätt kul faktist......!
      zooooopet såklart - Rezzzzzzobbbbbbbb!!!!!!!

      Kommentar

      • Kenell
        • September 2002
        • 499

        Ursprungligen postat av Patrik_växjö
        Funderar förresten på att annonsera om möte hos mig! Passar det herrarna Torsdag nästa vecka (23e)?
        Halvbra dag för mig, men jag kan nog komma en stund efter 20...
        Zoo what? -Zoopet - Zoo lame...
        www.fisknördarna.se

        Kommentar

        • Kenell
          • September 2002
          • 499

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Gång på gång bryts det mot forumets regler och jag får gå in och radera annonser i denna tråd - hittar jag en annons till i denna tråd så låser jag nu istället hela tråden.
          Jag förstår på sätt och vis din hållning, men jag förstår verkligen inte ditt hot om att låsa tråden??!! Det om något får oss garanterat att tystna här det kan jag ju säga direkt, vi lämnar forumet allihop på stört de flesta av oss, det är jag relativt säker på. Jag lämnar direkt i alla fall, detta är den enda tråden jag är inne på, och det dagligen. Är vi inte mer värda än så så... Flera stycken av oss "nörds" har dessutom varit betalande medlemmar förra året.

          Att det provoceras är i alla fall lite delvis administratörernas fel, regler är bra, men att radera inlägg utan att ens säga varför (har hänt ett flertal gånger), eller att kort och gott bara hänvisa till reglerna med en trist attityd är inget som gagnar forumet. Man blir lätt rebellisk då och vill gå mot strömmen, så är det, och så har det alltid varit. Det man inte får göra vill man göra igen för att se vad som händer.

          Personligen är jag för att moderering sker, men då kan man lätt bara stryka bara det som är fel och tillrättavisa tydligt och inte radera en hel diskussionsföljd. Tydliga modereringar är A och O. Att Goldmedlemmar enbart får lägga in annonser är ju uppenbart det som gör att vi inte får annonsera här, säg det då rakt ut istället, vi är inte barn i denna tråden i alla fall, vi tål "sanningen". Om det nu sedan skulle vara en Gold-medlem som lägger ut en annons i tråden, varför inte se genom fingrarna då? Vederbörande har ju betalat avgiften, och det är ju uppenbarligen det det handlar om. Nu råkar ju ingen vara Goldmedlem längre så ok... Och med din trista attityd skulle jag inte tro någon betalar ny "guldfisk" heller, vi annonserar nog hellre på Blocket eller andra sajter där det är gratis nu tyvärr.

          Tills vidare får vi väl hoppas att någon av oss inte skriver något som kan tolkas som en annons eller någon hemsk provokation så tråden låses, det vore trist.

          Min summering:
          Släpp annonserna fria och moderera bättre (tydligare och TREVLIGARE) så tror jag du får fler och gladare besökare till Zoopet och dessutom istället kan mjölka fler sposorer på pengar.

          Detta är bara mina högst personliga åsikter, jag kan nog få både medhåll och mothugg och jag kan ta både ris och ros utan problem.

          Tack för ordet.

          Tillägg:
          Kollektiv bestraffning (trådlåsning) är ju högst effektivt med förresten, men knappast "fair play". Nä, säg du till "rötäggen" på skarpen istället och missköter dom sig igen så ta bort eller blockera deras användarnamn. Det tycker jag är mer reko än att behandla oss allihop som "rötägg" bara för att vi är kompisar och har likvärdiga åsikter.
          Senast redigerad av Kenell; 16 March 2006, 21:50.
          Zoo what? -Zoopet - Zoo lame...
          www.fisknördarna.se

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Nej kollektiv bestraffning är fel - men när det gång på gång läggs in annonser i denna tråd så tröttnar jag till slut. Hade de av er som är ansvarsfulla sagt till den som gör överträdelsen att skärpa sig och följa reglerna och radera sitt inlägg så hade det ju varit bra och problemen ur världen. Hade ni tagit detta personliga ansvar hade det varit OK.
            Nu är det inte så, utan istället gnälls det till förbannelse över Zoopet/mig och våra regler. Reglerna är klara - ingen annonsering får förekomma i forum, bildarkiv eller profil och sedan struntar jag totalt i om det är goldmedlemmar eller inte som bryter mot regeln.

            Nu blir det en kollektiv bestraffning, men om nu någon trots detta skulle bryta mot annonsförbudet så kontaktar ni själva först denne och ber denne ta bort sin annons. Vill denne inte göra det så maila mig så jag bort både annonsen och personen ifråga från forumet. I så fall blir det ingen kollektiv bestraffning.

            Tycker ni att reglerna här på Zoopet är korkade, diktatoriska eller vad ni nu kan tycka så är det självklart upp till er att tycka så och då är det ju ganska naturligt att ni istället annonserar och skriver på en hemsida som passar er bättre.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • LN
              • November 2004
              • 1478

              Huuuu det var ett långt inlägg. Håller med dig Kenell i långa stycken. Håller med dig oxå Malawi - vi har kul tillsammans ialla fall.


              1125.an är på plats.
              Larry
              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

              Kommentar

              • LN
                • November 2004
                • 1478

                Ahhh du han emellan med ditt inlägg Kjell.
                Jag och alla här förstår att du sitter inne med valmöjligheten att utesluta oss. Vi retas inte mer med dig/zoopet reglerna än vi gör mellan oss själva. Att gnabbas tycker vi är oxå är kul men huvud anledningen till att jag är här är att lära mig så mycket som möjligt om akvarium och dess skötsel. Att man dessutom kan tipsa andra om man kommit på något nyttigt ser ja också som ganska trevligt. Sen kan man alltid diskutera tonläge i debatten, men jag tror att vi alla har olika sätt att utrycka oss. Hittar vi dessutom en gemensam nämnare att diskutera så är det lätt för en utomstående att missförstå.
                Larry
                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                Kommentar

                • Redbullen
                  • April 2005
                  • 1129

                  Ursprungligen postat av Larry Nilsson
                  1125.an är på plats.
                  FETT MOS

                  Var du inte en liten smula nervös när de fylldes med vatten, tänkte sej så blött de hade blivit på fossingarna annars

                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    Patrik - tyvärr kan inte ja den 23:e. C ska på krogen den kvällen säger hon.

                    Ja har inte fyllt det än. Har en massa sand o tvätta. Dessutom grunnar jag på att idag skaffa något stötdämpande för bottenglaset.
                    Vilket bamse ytterfilter som levererades till mig igårkväll. Aquael 700 med inbyggt UV-filter. 24 liters filterkammare. Har börjat bli lite som Torstensson
                    - Störst vinner-.
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • poppo
                      • September 2002
                      • 155

                      Till ägare/administratörer av Zoopet

                      Jag vill börja med att be Zoopet om ursäkt för mitt inlägg som uppenbarligen tolkades som en annons.
                      Jag såg själv inte den kopplingen då jag aldrig hade något uppsåt att tjäna pengar på sakerna i fråga. Anledningen att jag publicerade det här var helt enkelt att denna tråd av naturliga skäl läses av akvarister i Växjö, och jag ville snarast möjligt, p g a förestående flytt, avyttra mitt akvarie medelst bortskänkning.
                      Vidare vill jag också klargöra att jag inte aktivt deltagit i detta forum sedan "Guldmedlemskapen" infördes, varpå jag saknade full insyn i Zoopets regelverk rörande annonsering.

                      Jag har alltså inte på något sätt medvetet agerat bedrägligt gentemot Zoopet, och har jag omedvetet gjort så vill jag ännu en gång utrycka mitt beklagande av detta.
                      Jag vill då också be trådens deltagare om ursäkt i händelse av att jag äventyrat er existens på detta forum.

                      Om nu Zoopets ägare anser detta övertramp så allvarligt att en bestraffning är ofrånkomlig, hoppas jag bara att ni har så mycket förnuft att det utdelas till mig personligen och inte kollektivt till alla trådens deltagare, bland vilka merparten måste betraktas som fullständigt utan inblanding i den aktuella frågan.
                      //Pontus

                      Fisklös

                      Kommentar

                      • Hank
                        • August 2002
                        • 675

                        Det var VÄLDIGT formellt av dig Pontus!! (eller kan jag urskilja en viss ironi?)
                        Knappast bara ditt fel, har ju hänt ett antal ggr. innan i VÅRAN tråd
                        (hade du varit aktiv hade du sett det)
                        Vi får väl ta det lite lugnt och ringa, SMSa, MMSa eller maila varann när det är något man vill kränga eller ha....
                        Lycka till med huset!!
                        Senast redigerad av Hank; 17 March 2006, 09:03.
                        /Hank
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
                        Uppdaterad 2006-08-22

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursäkten från dig är godtagen poppo (även det som du skickade via priv. mess.), men det är inte om enbart detta som det handlar, utan man kan väl på sin höjd säga att den blev droppen.

                          Det har nämligen gång på gång lagts in annonser i denna tråd och det är ingen tvekan om att en del här totalt struntar i de regler som gäller på Zoopet. Du har kurage nog att be om ursäkt och det förtjänar all respekt, men det hör till ovanligheterna vid övertramp i denna tråd, istället brukar vi och de som hjälper till att hålla ordning på det att bemötas med ett raljerande förakt med ord som forumpoliser, angivare etc.

                          Så mitt beslut står fast - dyker det upp en annons (även skänkes, bytes etc. är annonsering) till i denna tråd så låser jag tråden.
                          Detta om inte ni övriga tar ert eget personliga ansvar och städar i "eget bo" - dvs direkt kontaktar den som annonserat och säger till denne att deleta sin annons och om inte det görs mailar mig så att både annonsen och personen ifråga kan "deletas".

                          Detta är nu slutdiskuterat för min del - jag har tidigare i "demokratisk" ordning tagit upp vilka regler som gäller, men utan resultat så nu ids jag inte längre. Sköter ni er i fortsättningen och själva städar så kommer denna i övrigt trevliga tråd säkert att fortsätta i all oändlighet (eller åtminstone så länge Zoopet finns i alla fall ).
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • poppo
                            • September 2002
                            • 155

                            Ursprungligen postat av Hank
                            Det var VÄLDIGT formellt av dig Pontus!! (eller kan jag urskilja en viss ironi?)
                            Knappast bara ditt fel, har ju hänt ett antal ggr. innan i VÅRAN tråd
                            (hade du varit aktiv hade du sett det)
                            Vi får väl ta det lite lugnt och ringa, SMSa, MMSa eller maila varann när det är något man vill kränga eller ha....
                            Lycka till med huset!!
                            Ingen ironi här.....jag är högst allvarlig. Då jag inte längre tillhör "innersta kretsen" skulle jag inte vilja ha det på mitt samvete att tråden stängs p g a det enda innlägg jag gjort på 2.5 år.

                            Det hade känts ganska taskigt....
                            //Pontus

                            Fisklös

                            Kommentar

                            • Kenell
                              • September 2002
                              • 499

                              Ursprungligen postat av poppo
                              Ingen ironi här.....jag är högst allvarlig. Då jag inte längre tillhör "innersta kretsen" skulle jag inte vilja ha det på mitt samvete att tråden stängs p g a det enda innlägg jag gjort på 2.5 år.
                              Det hade känts ganska taskigt....
                              Nu var det ju bara droppen som var ditt inlägg, vi har väl under en längre tid accumulerat så bägaren blev full. Men det var storsint av dig...!

                              Vi får sluta vara så gnälliga och anpassa oss helt enkelt, eller flytta, det finns bara de två alternativen. Jag har en server och kan lätt lägga upp ett forum där om det önskas, men jag tror att det kanske skulle bli ganska enahanda på sluttampen ändå.
                              Zoo what? -Zoopet - Zoo lame...
                              www.fisknördarna.se

                              Kommentar

                              • Redbullen
                                • April 2005
                                • 1129

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Så mitt beslut står fast - dyker det upp en annons (även skänkes, bytes etc. är annonsering) till i denna tråd så låser jag tråden.
                                Så alltså....om vi vill göra en intresseförfrågan på något just för oss här inne i Nördtråden så får vi ta de via PM eller andra sätt, eller är det godkänt att tex skriva "Jag har en sak till salu, kontakta mej via PM om intresse finnes" ?

                                Många gånger kanske man vill fråga här inne innan man lägger den på andra offentliga ställen köp/sälj ställen

                                Mvh Peter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...