Resa till Duisburg med Zoopetare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #76
    Jag lyckades betala märket idag, det var fel IBAN-nummer jag fått, men när väl rätt bokstäver var där så gick det fint. En grej mindre att tänka på.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #77
      Ursprungligen postat av ansjo
      Jag lyckades betala märket idag, det var fel IBAN-nummer jag fått, men när väl rätt bokstäver var där så gick det fint. En grej mindre att tänka på.
      Bra

      Jag mailade också över "vår affärsrunda" till Kaj så han har "lite" att gå efter

      Har fått svar med synpunkter på listan från ansjo och Annika men från Max är det tyst som i graven - han verkar sova länge
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #78
        Jag "pratade" med honom om det igår, och han är inte så noga med vart vi åker, han är bara glad att få följa med. Så du behöver inte vänta på Mats synpunkter på den biten iaf.
        Sedan håller han på att renovera lite hemma, så datarummet är just nu utröjt så det är bara på jobbet han kan kolla hit ibland...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #79
          Programmet

          Time

          Speaker

          Title of the lecture

          12:00 - 13:00Heiko BleherDiscovering new green Discus variations and new Angelsfish from Apaporis.
          13:00 - 14:00Horst LinkeRaising Discus without parents, another way of Discus breeding.
          14:00 - 15:00Klaus SchmitzMy experiences with Discus fish.

          Friday oct. 1


          Time

          Speaker

          Title of the lecture

          11:00 - 12:00Horst LinkeBreeding Discus fish, observations in reproduction.
          12:00 - 13:00Horst K�hlerPrevention of Discus diseases.
          13:00 - 14:00Bernd DegenWhere to leads the path of the Discus.
          14:00 - 15:00Heiko BleherPotamotrygonidae - Singray, a partner of Discus with new findings.
          15:00 - 16:00Patriz HilsenbeckDiscus - attitude and problems.

          Saturday oct. 2


          Time

          Speaker

          Title of the lecture

          10:00 - 11:00Patriz HilsenbeckDiscus - attitude and problems.
          11:00 - 12:00Heiko BleherDiscovering new green Discus variations and new Angelsfish from Apaporis.
          12:00 - 13:00Horst K�hlerDiscus fish, Quo Vadis.
          13:00 - 14:00Bernd DegenWhere to leads the path of the Discus.
          15:00 - 16:00Jack WattleyJack Wattley answers questions about Discus fish.
          16:00 - 17:00Ingo KoslowskiColorfull fish for in the Discus aquarium.

          Sunday oct. 3


          Time

          Speaker

          Title of the lecture

          10:00 - 11:00Dr. Wolfgang StaeckSouth American aquariumplants and their natural habitat.
          12:00 - 13:00Heiko BleherPotamotrygonidae - Singray, a partner of Discus with new findings.
          15:00 - 16:00Dr. Wolfgang StaeckAngelfish of the Pterophyllum genus.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #80
            Vet du om något av föredragen är på engelska? Jack Wattleys frågestund antar jag är det - men någon annan?

            Sedan kan man tro vad man vill om Heiko Bleher - men nog skrävlar han väl mer än vanligt när han påstår att finns sjungande rockor

            12:00 - 13:00Heiko BleherPotamotrygonidae - Singray, a partner of Discus with new findings
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #81
              Det är ju inte bara diskusföredrag där utan även andra - lägger in listan nedan, men med tysk text. Antar att föredagen ändå är på tyska

              Torsdag:
              11:30-12:30 Chris Lukhaup Nano-Aquaristik
              12:30-13:30 Stefan Gohmann Wie wird man Meerwasseraquarianer?
              13:30-14:30 Ingo Seidel Auf der Suche nach neuen L-Welsen im Norden Brasiliens
              14:30-15:30 Friedrich Bitter Amerikanische Krebsarten im Hobby
              15:30-16:30 Marco Hasselmann Pelvicachromis und Co. – Diese Typen aus dem Westen!
              Freitag, 01.10.2010
              Fredag
              10:30-11:30 Marco Hasselmann Unternehmen Afrika – Die Entdeckung Gabuns
              11:30-12:30 Friedrich Bitter Zwerggarnelen – Den Züchtern über die Schulter geschaut
              12:30-13:30 Rainer Stawikowski Kakteen & Buntbarsche - Aquarianer besucht Aquarianer in Nordmexiko
              13:30-14:30 Stefan Gohmann LEDs und andere Beleuchtungsmethoden in der Aquaristik
              14:30-15:30 Ingo Seidel Pflege und Zucht einiger neuer L-Welse
              15:30-16:30 Dr. Dieter Brockmann Großpolypige Steinkorallen im Riffaquarium
              16:30-17:30 Sascha Thamm Mittelamerikanische Buntbarsche

              Lördag
              10:30-11:30 Chris Lukhaup Wirbellose im Süßwasseraquarium
              11:30-12:30 Horst Linke 100 Jahre Siamesicher Kampffisch – Ein Fisch mit Geschichte(n)
              12:30-13:30 Bühne Claus Schaefer Workshop Aquarien einrichten
              13:30-14:30 Ingo Seidel Algenfresser im Aquarium - Fische, Schnecken und Garnelen zur biologischen Algenbekämpfung
              14:30-15:30 Harro Hieronimus Keine Angst vor Wasserwerten - richtig messen und verstehen
              15:30-16:30 Dr. Dieter Brockmann Einstieg in die Meerwasseraquaristik – Von der Planung bis zur erfolgreichen Pflege
              16:30-17:30 Ernst-Otto von Drachenfels Streifzug durch die Aquaristik, in 40 Minuten von Afrika zum Rio Negro

              Söndag
              10:30-11:30 Horst Linke Der Altum – König im Aquarium
              11:30-12:30 Armin Kandler Höhlenbrütende Tanganjikasee-Cichliden aus der Gattungsgruppe Lamprologini
              12:30-13:30 Bühne Siegerehrung Diskus Championat
              13:30-14:30 Chris Lukhaup Wirbellose im Süßwasseraquarium
              14:30-15:30 Christian Homrighausen Einrichtung eines Nano-Meerwasseraquariums nach der Schnellstart-Methode (Workshop)
              15:30-16:30 Chris Lukhaup Nano-Aquaristik
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #82
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Vet du om något av föredragen är på engelska? Jack Wattleys frågestund antar jag är det - men någon annan?

                Sedan kan man tro vad man vill om Heiko Bleher - men nog skrävlar han väl mer än vanligt när han påstår att finns sjungande rockor
                Det vill jag se, Heiko i sin svarta hatt sjunger rock(a)...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #83
                  Även om jag åker med MAF istf med Zoopet så har jag lurat på att vika hela lördagen för föredragen - det finns mycket som lockar där!!

                  Hilsen,

                  /P
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #84
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Även om jag åker med MAF istf med Zoopet så har jag lurat på att vika hela lördagen för föredragen - det finns mycket som lockar där!!
                    Hilsen,
                    /P
                    Vi kommer sannolikt inte alls att vara där på lördagen. Däremot hela söndagen och säkert också en del på torsdag och fredag. Orsaken till att vi inte är där på lördagen är att det är så jäkla mycket folk där då att det blir jobbigt att ta sig runt, få i sig mat, fota och handla. Söndagen brukar vara lite bättre än lördagen i det avseendet och dessutom brukar det gå bra att göra bra affärer i slutet av söndagen.
                    Fast vardagarna är egentligen bäst som besöksdagar eftersom det är minst med folk där då - speciellt i år eftersom helgdagen i år infaller på söndagen då blir det extra tryck på helgen eftersom folk jobbar på torsdag och fredag.

                    Men som du säger så är lördagen extra intressant ur föredragssynpunkt - men även de andra dagarna innehåller ju en del gobitar
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #85
                      Jag tror inte heller MAF kikar inom på lördagen, det blir en liten egen tur där om det blir av... samtidigt trist att missa buss, butiker och allt, men just lördagen känns otroligt lockande. Nå. Jag får se.

                      Hilsen,

                      /P
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #86
                        Vet inte alls hur schemat ser ut för mig men jag kommer ju o finnas därnere o har plats i bilen. Jag vet också att det finns enn annan hyrbil med plats i, så saker o ting går säkert o lösa.
                        Sedan var det förr fria almänna kommunnikationer för hotelgäster, det var barar o säga tilli receptionen, vet dock inte om detta finns kvar.
                        Senast redigerad av kaj.p; 11 September 2010, 05:36.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #87
                          Jag frågade dom om några föredrag var på engelska och fick då svaret att de flesta var på tyska, men man kunde fråga föredragshållaren om han kunde hålla dem både på tyska och engelska.
                          Jag frågade då vilka som var på engelska och fick då svaret
                          I don't know which lectures will be in English, but as I said above just ask the speaker to do his lecture in two languages. Most of the speakers are willing to do so.
                          Goddag yxskaftsvar - föredragen är mycket tidsbegränsade och att någon oförberedd skulle hinna med att hålla sitt föredrag både på tyska och engelska är ju löjligt att tro.
                          Men det är ju bekvämt att säga så för de vet ju att ingen kommer att fråga.
                          Så föredragen lär vara på tyska
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #88
                            Tja, det får vara så. Lördagen känns ändå extremt lockande att sitta ned och insupa det jag lyckas få med mig. Lyssnade på ett par föredrag på tyska för ett tag sedan, och akvaristiktyskan är ändå rätt ok. Bara ta folket som håller föredragen, Lukhaup, Linke, Seidel och Hieronimus ville jag gärna höra vad de har att säga. Worldclass, helt enkelt.

                            Kaj,
                            vi får höras om hur sakerna fungerar därnere, misstänker det blir lite improvisationer för mig/andra plus att vi säkerligen ses någonstans. Kunde trasport lösas vore det finfint, men alls inget nödvändigt. Funkar det, så funkar det. Vill jag till föredragen så kommer jag dit, det vet jag. Det enda jag är säker på är att jag inte kommer haka på engelsmännen i baren... *s*

                            Hilsen,

                            /P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 September 2010, 21:29.
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #89
                              Idag kom klistermärket i brevlådan iaf, så nu kan vi cruisa var vi vill i städerna och kanske Reeperbahn i Hamburg ligger illa till, där har vi ju varit en gång tidigare...nu är det bara 12 dagar kvar....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Annika
                                • January 2002
                                • 2518

                                #90
                                Jag ser fram emot att få cruisa med ett gäng shysta grabbar
                                Har även övat på att bära en massa tunga saker i helgen. Uppsala Akvarieförenings fisklokal går i graven. Sista september måste vi vara ute. HSB höjde hyran med 350%. Lite väl saftigt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...