Auktion i göteborgs ciklidgrupp ????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #91
    Ursprungligen postat av Guy Palm
    Misstänker att det som vanligt fanns en hel del "Fasta priset" poster som drog ut på tiden.
    Huvudet på spiken, det var särskilt mycket växter som gick för 20:- då folk inte ville bjuda högre och dessa poster drog ut en hel del på tiden...har prislistan framför mig om du vill veta hur många dessa poster var
    Fynd kunde man verkligen göra på tex Viktoriaciklider och faktiskt små L-malsyngel såsom L-340 .
    Tyckte det var riktigt synd att det inte stod ett tomt kar här hemma då Viktorior är fruktansvärt snygga fiskar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #92
      Ursprungligen postat av ansjo
      Huvudet på spiken, det var särskilt mycket växter som gick för 20:- då folk inte ville bjuda högre och dessa poster drog ut en hel del på tiden...har prislistan framför mig om du vill veta hur många dessa poster var
      Fynd kunde man verkligen göra på tex Viktoriaciklider och faktiskt små L-malsyngel såsom L-340 .
      Tyckte det var riktigt synd att det inte stod ett tomt kar här hemma då Viktorior är fruktansvärt snygga fiskar.
      Det var snarare de stora mängerna "dussinväxter" som gjorde att det drog ut på tiden.

      Kan inte alla rensa ur akvarierna och SLÄNGA hälften istället för att släpa det till auktionen? "2miljoner" plantor av vallisneria och liknande växter blir helt enkelt för mycket.....
      Det var (enligt listan) bara 15-talet "lägstapriser" på lite mer speciella saker, bland annat var det två royal pleco, räkor och pansarmalar bland dessa poster. De gick sedan för betydligt mer än lägstapriset, det är enligt mig ett bra sätt att slippa långrandiga budgivningar att redan från början sätta ett högre utrop.

      Antalet osålda poster var väl också mindre än föregående år, om detta inte ändrades efter att jag gick...?
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #93
        Ja Victoriaciklider är vackra, Yssichromis piceatus är helt underbara.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #94
          Ursprungligen postat av tummen
          Det var snarare de stora mängerna "dussinväxter" som gjorde att det drog ut på tiden.
          Det är de som borde säljas på fasta bordet och inte belasta auktionen.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #95
            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Ja Victoriaciklider är vackra, Yssichromis piceatus är helt underbara.
            Det fanns också (som ett glänsande undantag) flera påsar Poecilia salvatore "Liberty molly" som gick för hyfsade summor, ungefär mellan 100-150:- per påse, det var 14 stycken i varje.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #96
              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Det är de som borde säljas på fasta bordet och inte belasta auktionen.
              Och buntas till större mängd per post kanske? Nåja, detta är nog nå´t man får dras med är jag rädd, men det beror också på föreningen som anordnar auktionen hur man skall hantera detta.....kanske man skulle säga det redan vid registreringen? Alltså att föreningen och inte säljaren bestämmer vilket som får anses som auktionsgods respektive "fasta bordet-gods"?
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #97
                Hade inte alla dessa växter som gick för 20kr auktionerats ut utan istället legat på bordet i bakgrunden hade de inte sålt, det är jag rätt säker på, alla dessa najas påsar (var väl säkert 10 stycken iaf) hade nog inte gått ut till folk om de som sagt var inte hade auktionerats ut då det egentligen inte är så stort intresse för dem men de säljer för att en auktion inspirerar folk till att köpa sånt de inte behöver egentligen
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #98
                  Ursprungligen postat av Sultanen
                  Hade inte alla dessa växter som gick för 20kr auktionerats ut utan istället legat på bordet i bakgrunden hade de inte sålt, det är jag rätt säker på, alla dessa najas påsar (var väl säkert 10 stycken iaf) hade nog inte gått ut till folk om de som sagt var inte hade auktionerats ut då det egentligen inte är så stort intresse för dem men de säljer för att en auktion inspirerar folk till att köpa sånt de inte behöver egentligen
                  Men det tråkar också ut folk med saker som de egentligen inte vill ha, släng 80% av dessa växter istället för att släpa iväg dem till auktionen, eller gör ett växtpaket med flera olika sorter. Målet är väl inte bara att sälja allt till vilket pris som helst, det är ju också att göra en bra auktion som många vill gå på, och risken är att folk (som Guy t.ex.) avstår från att komma om det blir för långrandigt..... Själv avvek jag när det var "3 sidor" med auktionsgods kvar att ropa ut.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #99
                    Ursprungligen postat av Sultanen
                    Hade inte alla dessa växter som gick för 20kr auktionerats ut utan istället legat på bordet i bakgrunden hade de inte sålt, det är jag rätt säker på, alla dessa najas påsar (var väl säkert 10 stycken iaf) hade nog inte gått ut till folk om de som sagt var inte hade auktionerats ut då det egentligen inte är så stort intresse för dem men de säljer för att en auktion inspirerar folk till att köpa sånt de inte behöver egentligen
                    83 poster från samma person, varav två med räkor, och resten växter är aldeles för mycket. Även om det inte blir några bud så tar varje post sin lilla tid.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Vad var det som gick så osmidigt då?
                      Äh, det är inte alltid så lätt att veta vad man tar med sig till auktionen när väl håven kommer fram, så det passar nog inte alla att planera så långt i förväg...
                      nä, men många bäckar små. ...
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Tror du det är bättre med bara ett fåtal personer som lämnar in saker som de odlat,sparat och planerat på i flera månader, kanske ett år i förväg?
                        Om nu bara dessa lämnar in med föranmälningar och "vanliga" akvarister som inte planerar långt i förväg blir portade med sina grejer bara för att de inte föranmält, skulle det vara bättre?
                        Nej, jag tror inte du heller tycker det, och som jag skrev i ett tidigare inlägg sköter GCG auktionen med bravur,
                        Starten för auktionen blev försenad ca 40 minuter och detta ser jag inte som något problem, då är det ett värre tidsödande med alla dessa likadana poster som knappt går för en 20:a...men det är helt frivilligt, antingen gillar man läget eller så stannar man hemma.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • PlatyYngel
                          • January 2006
                          • 1105

                          Tackar för ännu en lyckad auktion i år igen! Måste dock tyvärr hålla med om att det blir för mkt med 10 exakt likadana växtpaket... Men det man skulle kunna göra är att han som står med hammarn (vad han nu kallas ) är snabbare på de poster det finns många av, då får man snabba på om man vill ha denna och bjuda snabbare istället för att sitta och avvakta. Detta sköttes riktigt bra vissa poster "lägg ett bud så slår jag" gillades

                          Men som sagt, bra jobb!
                          / Marcus

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Kan ju inte direkt uttala mig eftersom jag inte var där men tycker att det vore helt fel att inte växter skulle vara med i auktionen.
                            Istället vore det bättre med att man t.ex. får lämna högst 2 påsar av en art. Kanske dessutom så borde det t.ex. vara en maxgräns med högst 5 påsar av en art. Detta skulle dock kräva att det presenteras en bokningslista på det stora hemsidorna - detta skulle också göra att fler föranmälde.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • alcar
                              • April 2005
                              • 1398

                              håller med kjell max 2 påsar av samma sort per person till aktionen resten till fastprisbordet
                              mvh alexander
                              min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                              Kommentar

                              • GöranE
                                • November 2008
                                • 735

                                En riktigt trevlig föreställning! Kul att täffa er igen! SYnd man inte hade ett kar för afrikanska ciklider hemma. Vilka fynd några gjorde..
                                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                                Kommentar

                                Arbetssätt...