Auktion i göteborgs ciklidgrupp ????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    Göran skulle inte du ha med jordätare? ångra du dig?
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      Ursprungligen postat av ansjo
      Tror du det är bättre med bara ett fåtal personer som lämnar in saker som de odlat,sparat och planerat på i flera månader, kanske ett år i förväg?
      Om nu bara dessa lämnar in med föranmälningar och "vanliga" akvarister som inte planerar långt i förväg blir portade med sina grejer bara för att de inte föranmält, skulle det vara bättre?
      Nej, jag tror inte du heller tycker det, och som jag skrev i ett tidigare inlägg sköter GCG auktionen med bravur,
      Starten för auktionen blev försenad ca 40 minuter och detta ser jag inte som något problem, då är det ett värre tidsödande med alla dessa likadana poster som knappt går för en 20:a...men det är helt frivilligt, antingen gillar man läget eller så stannar man hemma.
      om du nu syftar på mig utan att citera igen så svarar jag som så:

      jag skrev för ANNAT folk (dvs dom som läser på dessa berörda forum) om dom föranmälde sitt gods i den mån det går. jag har inte skrivit någonting om att porta folk, nu é det du som är ute och cyklar!
      jag har vidare inte kritiserat GCG för någonting, dom sköter sitt jobb mkt väl.

      personligen tog jag bara med mig hälfften av dom posterna jag hade tänkt. !
      och vidare var det inga små mängder, det bara verkade så pga viss komprimering (dvs mindre luft i påsarna) till skillnad från andra varor (ta tex den ech. bleheri som gick för 10:-) som folk bara ögglade åt för att mängden inte ens kom upp i 30:- strecket..., skulle inte ha något emot om gcg går in och säger att den och den har du många av, sätt dom på fastprisbordet, MEN då borde man "få" något för det, kanske lägre procent till föreningen (mindre jobb för dom) eller åtminstånde ett bord som ligger nära där folk passerar och inte lång bak i lokalen, kanske med en fin skylt hängandes ovanför. .

      det fanns även poster som skulle kunna klubbas högre men där folk inte hann buda, ...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • GöranE
        • November 2008
        • 735

        Jo det var meningen men det blev inte av.
        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

        Kommentar

        • alcar
          • April 2005
          • 1398

          jag tyckte fastprisbordet fungerade bra hadde med mej 2 påsar najas och 3 påsar javamossa och dom blev sålda innan aktionen hadde börjat
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            Hej jag var en av funktionärerna under auktionen. Vill börja med att säga att det är kul att läsa att så många var nöjda med auktionen. Själv tyckte jag att det var väldigt kul på alla sätt (lite stressigt ibland kanske men).

            Tänkte bara kommentera lite av det som sagts på tråden. Att det blir många poster med samma innehåll är ju oundvikligt (såvida man inte gör som nån föreslog att man begränsar det) men detta sabbar bara enligt mig. Visst det gick mkt snäckor, växter av samma slag och ancistrus men dessa föremål är ju de som går mest. Hade inte den personen (vet inte vad han heter) som kom in med så mkt växter gjort detta hade vi inte haft så mkt växter att auktionera och priset på de "få" växter som sålts hade troligtvis blivit oskäligt högt. Alla vinner ju på detta, den som har mkt att sälja kan göra det och de som köper får varorna till ett rimligt pris.

            Många arter både vad det gäller växter och djur finns ju inte så stor efterfrågan på och hade därför blivit svårsålda och sålts till rejäla underpris. Jag menar det gör kanske inte så mkt att det var mkt ancistrus och vallisneria eftersom det finns en stor efterfrågan på dem (var för övrigt bara en handful poster som inte blev sålda, kom dock inte ihåg vad det var för nått).
            Förstår att det kan bli lite långrandigt att lyssna på om man inte skall ha nått av "det vanliga" men lets face it det handlar om några timmar per år som dessutom är frivilliga.
            Men som sagt jag vill ändå avsluta med att påpeka att det var mkt trevligt både på auktionen och att här läsa att så många tyckte detsamma.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • lillfrasse
              • February 2002
              • 2228

              Först tack för en lyckad auktion det var roligt och spännande att vara där.

              Ni tycker alltså att det är bättre att slänga växter än att ta med och sälja dom så andra får nytta och glädje av dom lite konstigt tycker jag. Det är ju helt frivilligt att gå på auktionen. Kanske skulle varit mer på fastprisbordet men som någon annan skrev är det nog lätt att det blir kvar grejer där.

              Sedan kan jag inte låta bli att reflektera över hur mycket fin fisk som odlas odlas hålls i våra akvarier och att många av dessa gick för nästan inga pengar alls.
              Senast redigerad av lillfrasse; 29 November 2009, 21:12.
              Simma lungt..
              Lillfrasse..

              Kommentar

              • Tryland
                • January 2009
                • 22

                Er det noen som vet ca. hvor mange objekter som ble solgt på auksjonen? Hvor lang tid varte auksjonen, når var den ferdig?
                Oslo Akvarieklubb

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Ursprungligen postat av alcar
                  jag tyckte fastprisbordet fungerade bra hadde med mej 2 påsar najas och 3 påsar javamossa och dom blev sålda innan aktionen hadde börjat
                  Jag vet vem som har två av de påsarna hemma, och även vem som har de tre andra!

                  Som sagt, det är bara att gilla läget eller stanna hemma...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ursprungligen postat av Tryland
                    Er det noen som vet ca. hvor mange objekter som ble solgt på auksjonen? Hvor lang tid varte auksjonen, når var den ferdig?
                    Det var lite över 400 poster, varav en handfull av dessa blev inte sålda. Auktionen var över vid ca 18-tiden och det första utropet var strax efter 12.00.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      Ursprungligen postat av Tryland
                      Er det noen som vet ca. hvor mange objekter som ble solgt på auksjonen? Hvor lang tid varte auksjonen, når var den ferdig?
                      Kom inte ihåg exakt hur många det var men närmare 500st har jag för mig. Det höll på till ca kl. 18. Det var bara en handfull poster som inte blev sålda.
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • Rooster
                        • March 2006
                        • 1468

                        Haha såg svaret direkt efter att jag postade mitt. Ja närmare 400 var det nog kanske, det var ju många "nummer" som fattades...
                        Fish for Life!!!

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          Ursprungligen postat av MagicFingers
                          och vidare var det inga små mängder, det bara verkade så pga viss komprimering (dvs mindre luft i påsarna) till skillnad från andra varor (ta tex den ech. bleheri som gick för 10:-) som folk bara ögglade åt för att mängden inte ens kom upp i 30:- strecket..., skulle inte ha något emot om gcg går in och säger att den och den har du många av, sätt dom på fastprisbordet, MEN då borde man "få" något för det, kanske lägre procent till föreningen (mindre jobb för dom) eller åtminstånde ett bord som ligger nära där folk passerar och inte lång bak i lokalen, kanske med en fin skylt hängandes ovanför. .
                          Ett tips till kommande auktioner till en grupp som inte har växter som huvudintresse i karen är att bifoga en "info-lapp" på varje växtpåse med en liten bild på hur växten ser ut samt lite sammanfattad information om den, skulle nog vara väldigt uppskattat, såg vissa som gjort detta men det var nog allt för få. Likaså bör denna märkning vara på fiskarna också, skulle ge en nybörjare större chans att ha en aning om vad det är som auktioneras ut så han vet om det är något han kan vara intresserad av.

                          Ett latinskt namn på en växt eller en fiskbenämning säger inte en som inte är gammal i gemet nämnvärt mycket faktiskt, speciellt inte när luften är utsugen ur påsen så man inte kan se hur växten ser ut, inte heller är det lätt att se en stressad ciklids fulla prakt i en plastpåse.
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • PlatyYngel
                            • January 2006
                            • 1105

                            Det du skriver Sultanen, tänkte jag på när jag gick där och kollade... Jag är helt grön vad gäller växter och har aldrig riktigt lyckats, då är det bra med mer än bara ett latinskt namn. Jag missade kanske en del växter som kunde vart roliga att prova som kunde ha funkat och gick därför på säkra kort istället. (Kollade extra på växerna då det var mest för dessas skull jag åkte dit, vad gäller att köpa)
                            / Marcus

                            Kommentar

                            • Raskens
                              • April 2006
                              • 933

                              Ursprungligen postat av MagicFingers
                              MEN då borde man "få" något för det, kanske lägre procent till föreningen (mindre jobb för dom) eller åtminstånde ett bord som ligger nära där folk passerar och inte lång bak i lokalen, kanske med en fin skylt hängandes ovanför. .
                              ..
                              Där förstår jag inte riktigt vad du menar. Visst var fasta pris bordet långt bak men det låg ju där man gick in och ut.
                              Själv köpte jag flera poster på detta bord och slängde ett öga på det varje gång jag passera. Med två pauser så passera man detta bord en fasligt massa gånger.
                              Bättre kunde det inte varit placerat för att locka köpare.
                              Agneta

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                Ursprungligen postat av lillfrasse
                                Först tack för en lyckad auktion det var roligt och spännande att vara där.

                                Ni tycker alltså att det är bättre att slänga växter än att ta med och sälja dom så andra får nytta och glädje av dom lite konstigt tycker jag. Det är ju helt frivilligt att gå på auktionen. Kanske skulle varit mer på fastprisbordet men som någon annan skrev är det nog lätt att det blir kvar grejer där.

                                Sedan kan jag inte låta bli att reflektera över hur mycket fin fisk som odlas odlas hålls i våra akvarier och att många av dessa gick för nästan inga pengar alls.
                                Jag håller också med om att auktionen var väldigt välorganiserad och lyckad.

                                Ja jag tycker (faktiskt) att om man tömmer ett helt akvarium på t.ex. vallisneria så är det bättre att satsa på kvalitet än kvantitet, ta de 10-20% som är snygga och packa dessa för försäljning, och släng resten....eller lägg alltihop i en post som någon hade gjort, det var en hel 5-litershink med växter.... Ansvarig förening borde också överväga att klumpa ihop flera "snålt tilltagna" poster till en större, allt för att begränsa antalet utbud lite grann. Då skulle inte auktionen behöva hålla på så länge, fast med bibehållen hög kvalitet.

                                Ja jag håller med om att vissa poster går ruskigt billigt, men det är ju samtidigt charmen med auktioner...
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...