Christian o Kjell går i "pension" - Imazo tar över Zoopet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Christian o Kjell går i "pension" - Imazo tar över Zoopet

    Imazo tar över Zoopet fr.o.m. den 1/1 2024.
    Den 1/1 2002 startades hemsidan Zoopet av Kjell Fohrman och Christian Alfredsson. Ambitionen från början var stor och sidan var tänkt att så småningom innehålla information om alla slag av hemdjur som fiskar, fåglar, smådjur, terrariedjur etc och sidan var främst tänkt att finansieras främst annonsering.
    Innan vi startade sidan jobbade vi i drygt ett år med att skriva text, samla in foton göra och tekniskt bygga hemsidan. Intresset var redan från starten stort från läsarna, även om tyvärr inte var så stort från annonsörer. Zoopet stannade därför vid att vara en ren akvariehemsida eftersom det var inom akvaristiken som vårt stora hobbyintresse fanns och det därför också var roligt att hålla på med detta. Även om det blev fler och fler som läste akvarieinformationen på Zoopet, kostar det att driva en hemsida (serverutrymme, programvaror (bl.a. forum- o backup-program), domännamn etc. etc. och Zoopet gick inte ens jämnt ut (allt arbete ändå oräknat) så för att få in pengar beslöt vi oss år 2005 för att införa ett s.k. goldmedlemskap för privatpersoner (220 kr/år (=180 exkl. moms)).
    Under de dryga 20 år som Zoopet har funnits har mycket hänt på Zoopet, men i än högre grad har ”akvariesamhället” förändrats – akvarieböcker har ”slutat” ges ut, och även de flesta andra svenska akvariehemsidor har tyvärr också försvunnit (Facebook har nu "tagit över"). Så har också verkligheten sett ut för oss, men till skillnad från många andra akvariehemsidor har vi i alla fall överlevt och t.o.m. faktiskt kunnat utvecklas (tack vare goldmedlemskapet). Vi har idag ca. 2.500 besökare per dag och dessa tittar på i genomsnitt 18 sidor. På Zoopet finns bl.a. ca. 2.860 artbeskrivningar (som genom åren har haft fler än 29 miljoner visningar), ca. 330 artiklar, i Zoopets fotokartotek finns fler än 20.000 foton (dessutom har zoopetmedlemmarna lagt in fler än 13.000 foton i sitt fotoarkiv). I vårt forum har också fler än 1,5 miljoner inlägg skrivits.
    Dessvärre är det inte bara Zoopet som blivit 21 år äldre utan även Kjell och Christian – Kjell är sedan många år tillbaka pensionerad och vill nu helt dra sig tillbaka. Christian har ett heltidsjobb och hinner inte längre riktigt med att sköta den tekniska delen av Zoopet. Detta samtidigt som kostnaderna har stigit vilket gör att Zoopet nu under flera år bara gett ett minimalt överskott och därför hade vi väl mer eller mindre bestämt oss för att lägga ner Zoopet. Det kändes trots allt ändå lite sorgligt eftersom Zoopet idag (som ni kan se ovan) fortfarande är en väldigt livaktig akvariehemsida.
    Vi är därför mycket glada över att kunna meddela att Zoopet ändå kommer att fortleva (både med namnet och innehållet) genom att Imazo AB fr.o.m. den 1/1 2024 tar över Zoopet. Imazo är ett företag med fler än 100 anställda och de är Sveriges särklassigt största grossist (också Nordens) på akvariesidan. De har genom åren (företaget startades 1962) skaffat sig ett brett akvaristiskt kunnande inom företaget. De inser också vikten med att det i Sverige också finns en bra akvariehemsida för att sprida akvariehobbyn till så många som möjligt, vilket i längden också kommer att leda till att även de indirekt kommer att få sälja mer (de levererar till zooaffärerna). Den på Imazo som flest akvarister känner till är säkert Mikael Håkansson som under många år har bidragit med massor av foton till Zoopets artbeskrivningar. Han håller också varje år åtskilliga akvarieföredrag (främst från hans akvarieresor världen runt) i Sveriges akvarieföreningar. Vi är därför mycket glada över att Imazo kan fortsätta vårt arbete och vi är övertygande om att de inte bara kan göra detta, utan även att de med tiden kommer att kunna utveckla Zoopet än mer.
    Övertagandet sker den 1/1 2024, men det kommer säkert att ta sin tid för Imazo att sätta sig in i allt. Därför kommer vi (Kjell och Christian) i praktiken att fram t.o.m. den 30/6 2024 att sköta det mesta på Zoopet. Zoopet kommer sedan allt efterhand att föras över till Imazo, samtidigt som personal där kommer att utbildas av oss (i den mån det behövs) för att kunna ta över. Därför kommer du som är aktiv på Zoopet till en början inte så mycket att märka de förändringar som sker. En sak dock – fr.o.m. den 1/1 2024 pausar vi tills vidare intaget av nya Goldmedlemmar (tills hela genomförandet har genomförts och vi vet hur det sedan skall fungera i framtiden). De som idag är goldmedlemmar blir också kvar som sådana, även om deras betalperiod har löpt ut.
    Vi vill också ta tillfället i akt att rikta ett jättestort tack till ALLA de fantastiska akvariemänniskor som under åren lopp på olika sätt har bidragit till Zoopets utveckling (skickat oss foton, skrivit i forumet, varit goldmedlemmar, deltagit på Zoopetträffar etc. etc.) – utan ert aktiva stöd hade Zoopet inte funnits idag.
    Akvaristiska hälsningar från oss bägge till ER ALLA.
    Kjell och Christian.

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Tack för allt till er båda. Det har varit ett nöje att hänga här med er på forumet, oavsett om det handlat om ciklider, teknik, växtakvarier eller om Rottweilerns vara eller icke vara. Administreringen tog nog en del tid där en stund!

    Vi hörs! ❤️

    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Tack för allt!
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Utöver det enorma bidrag till akvaristiken så är jag personligt tacksam för sidan då det var här och min sambo (användarnamn Likan) sedan 7år först fick kontakt.

        Så det är inte bara kunskap som spridits genom Zoopet genom åren.

        Tack!
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6059

          #5
          Lite sorgligt känns det allt att ni ska sluta men fint ändå att Zoopet kommer att leva kvar i någon form. Tack för allt ert arbete under åren! Jag har bara ”varit med” i ca sex år men är övertygad om att existensen av detta forum, samt alla trevliga och hjälpsamma forummedlemmar, var det som gjorde att mitt intresse tog fart och verkligen lyfte. Utan er hade jag nog fortfarande suttit med ett enda litet kar med neontetror, platys och en ”mal” (inget fel på dessa fiskar såklart). Gott Nytt År på er!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            uj va tråkigt att höra Jag hittade zoopet 2005 och har varit aktiv hela tiden sen dess och jag är övertygad om att jag inte haft akvarium idag om det inte var för inspirationen och kunskapen från zoopet!!! All kärlek till Kjell och Christian Tack Grabbar!!!

            MVH Patrik aka Åheim
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • larsonandy
              • October 2023
              • 52

              #7
              Zoopet är en kunskapsbank och inspirationskälla utan motstycke! Tack!

              Kommentar

              • HampusH
                • July 2009
                • 106

                #8
                Stort tack för allt ni gjort, Kjell och Christian! Det var på Zoopet jag skrev mina första rader online gällande akvarium, när jag var 12-13 år tror jag. Efter det så har det blivit många fler rader, bland annat hehe... Även om jag hängt på andra forum (MFKsweden, Rovfisk, och numera Rovfiskforum.se), så är det ju faktiskt pga Zoopet som jag håller onlineforum väldigt kärt. Det är rätt fantastiskt vad mycket information och roliga stunder man fått ut från detta och andra akvarieforum. Men Zoopet är ju egentligen oslagbart när det kommer till att hitta information om fiskar och akvarium, och att kunna ta del av andras erfarenheter.

                Hoppas att det mesta får vara kvar, och att plattformen fortsätter utvecklas på ett bra sätt med Imazo!
                Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
                https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
                Nols Akvariehobby's youtubekanal:
                https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  #9
                  Tack Kjell & Christian för alla goda år! Tyvärr verkar det gå mer mot grupper FB och liknande som inte alls är lika seriösa och där frågor och svar liknar mer gissningslekar.

                  Kommentar

                  • JensJ
                    • February 2002
                    • 2

                    #10
                    Tack Christian och Kjell. 21 år är en enastående insats för akvaristiken i Sverige. Respekt.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Jag vill också säga TACK för dom roliga och lärorika fantastiska åren jag har tillbringat här på Zoopet, många timmar har det blivit. Kram på er Kjell & Christian

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Fanbyalperna

                        • September 2005
                        • 752

                        #12
                        Även jag vill tacka för många år med en bra och seriös hemsida. Uppskattar det stora arbete som lagts ner under åren 0ch har full förståelse för överlåtandet. Tack!
                        Har inte alltid rätt, men fel ibland

                        Kommentar

                        • Zombivarg

                          • December 2015
                          • 249

                          #13
                          Stort tack till er båda Kjell och Christian för allt ni gjort för Zoopet.

                          Kommentar

                          • Igelkott
                            • June 2003
                            • 214

                            #14
                            Tack för allt! Zoopet var ett av de första forumen jag hängde på. Jag förundrades över viljan att sprida kunskap och att hjälpa andra. På den tiden representerade det vad internet var, och vad vi tänkte om internet framtid. Sen vet vi alla hur det gick..

                            Tänk att jag fått nyhetsbrevet från Christian Alfredsson alla dessa år. Det är verkligen unikt.
                            Är inte detta en japan?

                            Kommentar

                            • GKn
                              • December 2023
                              • 11

                              #15
                              Tack för allt som ni två bidragit med till akvariehobbyn. Vad kommer att hända nu med zoopet? Blir det nya artbeskrivningar m.m. som ni alltid skrivit allteftersom. Å en massa andra artiklar som ni skrev eller andra. Eller blir det en död sajt? Vilka planer finns från de som tagit över?
                              Senast redigerad av GKn; 03 January 2024, 21:52.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...