Dyr Elräkning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Ursprungligen postat av qenzo
    Jösses.. låter som jag har det onaturligt bra!
    Jag betalar 4000 kr/mån i hyra... thats it. Allt ingår i det priset.
    Just det... det är en villa på 140 kvm.
    Det var billigt och bra
    Mvh.Patrik

Kommentar

• solbacka
      • January 2004
      • 3952

Kan du inte prova (stene) att ha elementet på 20 grader och bara ha doppvärmare i SA och Malawi? Testa om du minskar elkostnaden. Tetror behöver väll inte ha mer än 20-22 och guldfiskarna kan ju ha ännu kallare...
      Ev. kan du ju klä med frigolit på baksidan och kortsidorna... men det är ju uppåt den mesta värmen kommer...

Eller kan du ju säga till din fru att det blir billigare om karen står innomhus
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

Ursprungligen postat av solbacka
        Kan du inte prova (stene) att ha elementet på 20 grader och bara ha doppvärmare i SA och Malawi? Testa om du minskar elkostnaden. Tetror behöver väll inte ha mer än 20-22 och guldfiskarna kan ju ha ännu kallare...
        Ev. kan du ju klä med frigolit på baksidan och kortsidorna... men det är ju uppåt den mesta värmen kommer...

Eller kan du ju säga till din fru att det blir billigare om karen står innomhus
        innomhus är inte aktuellt någonsin för när jag kom hem i från Lomma idag så låg där ca 200L vatten på golvet det var röret till strilröret som hade lossnat ifrån ytterfiltret så va vaksam Linda annars så får din man där hemma rätt Klä med frigolit blir svårt ,det är så trångt i mellan jag ska koppla ur frysen där ute så spar jag lite så man kan kvitta elen lite
        Mvh.Patrik

Kommentar

• Tenkare
          • May 2005
          • 2519

Så då drar jag upp tråden igen.
          Har sänkt min elförbrukning med 2/3. Det visade sig att syllvärmen inte alls behöver vara igång. Grannarna runt om kopplade ur sina för ca 7 år sedan och har inte haft problem. Andra har aldrig haft sina inkopplade typ 30+ år.
          Ska bli skönt att slippa betala nästan 27000 på 6 månader i el. Bör ju få ner det till en 12000 nåt ist. även sommarräkningarna kommer att bli lägre.
          kollat mätaren tidigare förbrukning 76 kwh/dygnt nuvarande 24kwh/ dygn
          GUD VAD SKÖNT!
          Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• petnym
            • May 2002
            • 5028

Får man fråga vad "syllvärme" är för något... Har aldrig hört talas om det innan.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

Ursprungligen postat av Tenkare
              Så då drar jag upp tråden igen.
              Har sänkt min elförbrukning med 2/3. Det visade sig att syllvärmen inte alls behöver vara igång. Grannarna runt om kopplade ur sina för ca 7 år sedan och har inte haft problem. Andra har aldrig haft sina inkopplade typ 30+ år.
              Ska bli skönt att slippa betala nästan 27000 på 6 månader i el. Bör ju få ner det till en 12000 nåt ist. även sommarräkningarna kommer att bli lägre.
              kollat mätaren tidigare förbrukning 76 kwh/dygnt nuvarande 24kwh/ dygn
              GUD VAD SKÖNT!
              Du menar värme i Torpargrunden eller krypgrunden eller är jag ute och cyklar
              Mvh.Patrik

Kommentar

• Guest

ibörjan betalade jag ca 170kr i månaden sen kom en fin räkning i januari på typ 1500kr så nu betalar jag ca 260kr i månaden.

I lokalen ligger jag på ca 250-300kr i månaden, räknar själv som tur är.

Kommentar

• cecilienne
                  • February 2007
                  • 282

Jag har ett 200-liters och ett 100-liters akvarium och sambon har en hemmastudio med säkert 30 synthar, effekter och datorer. Vi ligger på ca 600-700 i månaden. Ja just - det är en 100 kvm sekelskifteslägenhet med enorm takhöjd som ska värmas upp oxå. Det måste väl vara överkomligt?

Kommentar

• Tenkare
                    • May 2005
                    • 2519

Ursprungligen postat av stene
                    Du menar värme i Torpargrunden eller krypgrunden eller är jag ute och cyklar
                    Huset är byggt på en gjöten platta direkt på marken. För att slippa fukt/mögelproblem så satte dom in sk syllvärme. Det är en låååång värmeslinga som löper runt huset och viras runt syllarna. har faktiskt ingen aning om riktigt vad själva syllarna gör för nytta. Men med tanke på att här står hus som inte haft problem under dom 30 år som värmen inte varit igång och mina grannar som inte haft problem på 7 år+. Så stängde jag också syllvärmen. Som fö stod märkt som golvvärme på proppskåpet?
                    Och visst känner jag att det har blivit kallare i huset sedan jag stängde den, men inte värre än att man tar på sig en långarmad tröja och klarar sig.

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Tenkare
                      • May 2005
                      • 2519

Ursprungligen postat av aelva
                      Jag har ett 200-liters och ett 100-liters akvarium och sambon har en hemmastudio med säkert 30 synthar, effekter och datorer. Vi ligger på ca 600-700 i månaden. Ja just - det är en 100 kvm sekelskifteslägenhet med enorm takhöjd som ska värmas upp oxå. Det måste väl vara överkomligt?

Låter faktiskt överkomligt. Kolla mätaren bara så ni inte betalar för mycket eller för lite.

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• MantaC0re
                        • July 2005
                        • 512

Fick problem när jag hade bott i lägenheten ett år, dom som bodde innan hade nästan inte använt någon ström alls fick räkningar på ca 600 i kvartalet, men när dom gjorde mätarkoll så fick jag en saftig en på ca 4500 innan jul!
                        Som tur är så bytte dom ut mätaren mot en som är uppkopplad mot deras server så jag får exakt min förbruking varje månad.
                        Ligger på ca 550 kwh i månaden har väl hushållsström, tv + dator står på för jämnan och 5 kar igång, är i mitt tycke ganska billigt.

//Mattias
                        If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av MantaC0re
                          Ligger på ca 550 kwh i månaden har väl hushållsström, tv + dator står på för jämnan och 5 kar igång, är i mitt tycke ganska billigt.

//Mattias
                          Äntligen någon som nämner Kwh!! Är det med eller utan värme?

Kommentar

• fredd
                            • February 2007
                            • 3360

jag har 4 kar igång, antar att det inte ökat vår elkostnad så mycket då farsan inte klagat hehe:P
                            www.frfoto.tk

Kommentar

• MantaC0re
                              • July 2005
                              • 512

Ursprungligen postat av Anettejt
                              Äntligen någon som nämner Kwh!! Är det med eller utan värme?
                              Värmen är vattenburen oljepanna(ej miljövänlig så att säga).
                              Så varken värme och vatten betalar jag för.
                              Kwh är väl det som är intressant, priset kan ju variera ganska mycket.
                              Så vill jag ånga på i lägenheten så går ju inte doppisarna så ofta, men har ingen lust att gå i shorts på vintern.
                              Och värmen i tvättstuga/tvättmaskin och värmen i garaget ingår oxå.
                              Så i princip så är det bara hushållsström tror det låg på ca 7000 kwh på hela förra året.

//Mattias
                              If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

Kommentar

• Pelee
                                • May 2007
                                • 9

Om man bor i en el-uppvärmd villa så kostar det egentligen inte så mycket att värma sina akvarier. Man ska ju ändå värma upp huset. Det kan man likväl göra genom ett akvarie som en elpanna/elelement. Det betyder också att man inte behöver bry sig så mycket om tända lampor, påslagna datorer akvariepumpar etc.
                                Energisparlampor är bortkastat i ett eluppvärmt hus! Enda vinningen är att de håller längre men de är också dyrare i inköp än glödlampor. Då yttertemperaturen är högre än innertemperaturen dvs på sommaren, vinner man på att ha energisparlampor också i ett el-uppvärmt hus.

Obs! Bor man i en villa med bergvärme/fjärrvärme kostar det verkligen mer att värma akvarier eftersom man annars skulle värmt huset med en billigare värmekälla.

Ännu värre är det om man bor i lägenhet där värmen ingår men inte elen. Hyresvärden kanske blir glad iofs eftersom han inte behöver betala så mycket för uppvärmning i din lägenhet då du värmer den själv.

Det man bör se till är att värmen inte går ut ur huset utan stannar kvar. Ur den synvinkeln är det rent slöseri att tex duscha och göra vattenbyte på sitt akvarie.
                                En lösning kunde vara att ha en tank i källaren dit avsloppsvattnet går och släppa ut det först då det har svalnat till källartemperaturen. En ännu bättre lösning kunde vara att placera tanken i ett kylskåp! ;P Då släpper man ut vatten som är kallare än temperaturen inne!

Himla intressant detta
                                Rätta gärna men gör det snyggt!
                                /Pelle
                                Senast redigerad av Pelee; 17 October 2007, 10:33.

Kommentar

Arbetssätt...