Dyr Elräkning
Kollaps
X
-
-
Kan du inte prova (stene) att ha elementet på 20 grader och bara ha doppvärmare i SA och Malawi? Testa om du minskar elkostnaden. Tetror behöver väll inte ha mer än 20-22 och guldfiskarna kan ju ha ännu kallare...
Ev. kan du ju klä med frigolit på baksidan och kortsidorna... men det är ju uppåt den mesta värmen kommer...
Eller kan du ju säga till din fru att det blir billigare om karen står innomhusKommentar
-
Kan du inte prova (stene) att ha elementet på 20 grader och bara ha doppvärmare i SA och Malawi? Testa om du minskar elkostnaden. Tetror behöver väll inte ha mer än 20-22 och guldfiskarna kan ju ha ännu kallare...
Ev. kan du ju klä med frigolit på baksidan och kortsidorna... men det är ju uppåt den mesta värmen kommer...
Eller kan du ju säga till din fru att det blir billigare om karen står innomhusKlä med frigolit blir svårt ,det är så trångt i mellan jag ska koppla ur frysen där ute så spar jag lite så man kan kvitta elen lite
Mvh.PatrikKommentar
-
Så då drar jag upp tråden igen.
Har sänkt min elförbrukning med 2/3. Det visade sig att syllvärmen inte alls behöver vara igång. Grannarna runt om kopplade ur sina för ca 7 år sedan och har inte haft problem. Andra har aldrig haft sina inkopplade typ 30+ år.
Ska bli skönt att slippa betala nästan 27000 på 6 månader i el. Bör ju få ner det till en 12000 nåt ist. även sommarräkningarna kommer att bli lägre.
kollat mätaren tidigare förbrukning 76 kwh/dygnt nuvarande 24kwh/ dygn
GUD VAD SKÖNT!Kommentar
-
Får man fråga vad "syllvärme" är för något... Har aldrig hört talas om det innan.Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter saltKommentar
-
Så då drar jag upp tråden igen.
Har sänkt min elförbrukning med 2/3. Det visade sig att syllvärmen inte alls behöver vara igång. Grannarna runt om kopplade ur sina för ca 7 år sedan och har inte haft problem. Andra har aldrig haft sina inkopplade typ 30+ år.
Ska bli skönt att slippa betala nästan 27000 på 6 månader i el. Bör ju få ner det till en 12000 nåt ist. även sommarräkningarna kommer att bli lägre.
kollat mätaren tidigare förbrukning 76 kwh/dygnt nuvarande 24kwh/ dygn
GUD VAD SKÖNT!Mvh.PatrikKommentar
-
Guest
ibörjan betalade jag ca 170kr i månaden sen kom en fin räkning i januari på typ 1500kr så nu betalar jag ca 260kr i månaden.
I lokalen ligger jag på ca 250-300kr i månaden, räknar själv som tur är.Kommentar
-
Jag har ett 200-liters och ett 100-liters akvarium och sambon har en hemmastudio med säkert 30 synthar, effekter och datorer. Vi ligger på ca 600-700 i månaden. Ja just - det är en 100 kvm sekelskifteslägenhet med enorm takhöjd som ska värmas upp oxå. Det måste väl vara överkomligt?Kommentar
-
Och visst känner jag att det har blivit kallare i huset sedan jag stängde den, men inte värre än att man tar på sig en långarmad tröja och klarar sig.Kommentar
-
Jag har ett 200-liters och ett 100-liters akvarium och sambon har en hemmastudio med säkert 30 synthar, effekter och datorer. Vi ligger på ca 600-700 i månaden. Ja just - det är en 100 kvm sekelskifteslägenhet med enorm takhöjd som ska värmas upp oxå. Det måste väl vara överkomligt?
Låter faktiskt överkomligt. Kolla mätaren bara så ni inte betalar för mycket eller för lite.Kommentar
-
Fick problem när jag hade bott i lägenheten ett år, dom som bodde innan hade nästan inte använt någon ström alls fick räkningar på ca 600 i kvartalet, men när dom gjorde mätarkoll så fick jag en saftig en på ca 4500 innan jul!
Som tur är så bytte dom ut mätaren mot en som är uppkopplad mot deras server så jag får exakt min förbruking varje månad.
Ligger på ca 550 kwh i månaden har väl hushållsström, tv + dator står på för jämnan och 5 kar igång, är i mitt tycke ganska billigt.
//MattiasIf Today Was Perfect There Would Be No Need For TomorrowKommentar
-
Guest
Kommentar
-
jag har 4 kar igång, antar att det inte ökat vår elkostnad så mycket då farsan inte klagat hehe:PKommentar
-
Ursprungligen postat av AnettejtÄntligen någon som nämner Kwh!! Är det med eller utan värme?
Så varken värme och vatten betalar jag för.
Kwh är väl det som är intressant, priset kan ju variera ganska mycket.
Så vill jag ånga på i lägenheten så går ju inte doppisarna så ofta, men har ingen lust att gå i shorts på vintern.
Och värmen i tvättstuga/tvättmaskin och värmen i garaget ingår oxå.
Så i princip så är det bara hushållsström tror det låg på ca 7000 kwh på hela förra året.
//MattiasIf Today Was Perfect There Would Be No Need For TomorrowKommentar
-
Om man bor i en el-uppvärmd villa så kostar det egentligen inte så mycket att värma sina akvarier. Man ska ju ändå värma upp huset. Det kan man likväl göra genom ett akvarie som en elpanna/elelement. Det betyder också att man inte behöver bry sig så mycket om tända lampor, påslagna datorer akvariepumpar etc.
Energisparlampor är bortkastat i ett eluppvärmt hus! Enda vinningen är att de håller längre men de är också dyrare i inköp än glödlampor. Då yttertemperaturen är högre än innertemperaturen dvs på sommaren, vinner man på att ha energisparlampor också i ett el-uppvärmt hus.
Obs! Bor man i en villa med bergvärme/fjärrvärme kostar det verkligen mer att värma akvarier eftersom man annars skulle värmt huset med en billigare värmekälla.
Ännu värre är det om man bor i lägenhet där värmen ingår men inte elen. Hyresvärden kanske blir glad iofs eftersom han inte behöver betala så mycket för uppvärmning i din lägenhet då du värmer den själv.
Det man bör se till är att värmen inte går ut ur huset utan stannar kvar. Ur den synvinkeln är det rent slöseri att tex duscha och göra vattenbyte på sitt akvarie.
En lösning kunde vara att ha en tank i källaren dit avsloppsvattnet går och släppa ut det först då det har svalnat till källartemperaturen. En ännu bättre lösning kunde vara att placera tanken i ett kylskåp! ;P Då släpper man ut vatten som är kallare än temperaturen inne!
Himla intressant detta
Rätta gärna men gör det snyggt!
/PelleSenast redigerad av Pelee; 17 October 2007, 10:33.Kommentar
Kommentar