Är det vanligt att cryptocorne inte trivs i blästersand? Mina verkar inte ens ha märk att jag bytt sand men det kanske är en sällsynt tålig variant?
blomgalningar!
Kollaps
X
-
Mina var rätt fina ett tag i början när jag petade ner dom i sanden. Men nu har dom sakta minskat och minskat. Det är väl inte bara för att det är blästersand jag vill testa utan ett kanske smart sätt att odla Crypto så man kan flytta dom lite utan att sabba rötterna. Kanske sätter dom fart och växer lite snabbare också och skickar fler utlöpare om dom får en riktigt bra botten. Dom verkar gilla lite "lortigare" botten i alla fall, kar som varit igång en längre tid. I alla fall hos migKommentar
-
PatrikMalmo
Mm, jag är inne på Sonjas linje, att Cryptos i kar utan CO2 verkar gilla skitigare botten. Växer allra bäst i väl etablerade kar och om de får stå ostörda i lång tid. Med CO2 och gödning i vattnet spelar bottenlagret mindre/ingen roll - fullt möjligt att odla Cryptos fritt i vattnet då (helt oplanterade alltså). Bottenlagrets täthet kan spela viss roll - med grus i 2-5 mm size blir botten "skitigare" fortare och djupare. Ett finkornigt bottenlager kan med tiden bli för tätt också så att det inte cirkulerar något vatten alls genom botten. Märks på bubblor från bottenlagret och en otrevlig doft av ruttna ägg från karet...
Att köra ett tunt lager vattenväxtjord under hela bottenlagret skulle kunna funka, men testa med kruka först. Jorden innehåller ju lera (med mängder av järn) vilket under våra svenska förhållanden verkar kunna ge finfina och stora mängder av trådalger. TMG innehåller ungefär samma saker som vattenväxtjorden, så det gör mer skada än nytta att ha i det i jorden (risk att få för koncentrerad gödning för rötterna så de bränns, plus att TMG i flytande form troligen läcker rakt ut i vattnet). Du kommer fortfarande att sakna kväve, fosfor och kalium. Rätt övertygad om att det kommer att funka bra i kruka om du matar ok, inte har för mycket ljus och ingen CO2.
Hilsen,
PSenast redigerad av Gäst; 26 July 2005, 06:51.Kommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoMm, jag är inne på Sonjas linje, att Cryptos i kar utan CO2 verkar gilla skitigare botten. Växer allra bäst i väl etablerade kar och om de får stå ostörda i lång tid. Med CO2 och gödning i vattnet spelar bottenlagret mindre/ingen roll - fullt möjligt att odla Cryptos fritt i vattnet då (helt oplanterade alltså). Bottenlagrets täthet kan spela viss roll - med grus i 2-5 mm size blir botten "skitigare" fortare och djupare. Ett finkornigt bottenlager kan med tiden bli för tätt också så att det inte cirkulerar något vatten alls genom botten. Märks på bubblor från bottenlagret och en otrevlig doft av ruttna ägg från karet...
Att köra ett tunt lager vattenväxtjord under hela bottenlagret skulle kunna funka, men testa med kruka först. Jorden innehåller ju lera (med mängder av järn) vilket under våra svenska förhållanden verkar kunna ge finfina och stora mängder av trådalger. TMG innehåller ungefär samma saker som vattenväxtjorden, så det gör mer skada än nytta att ha i det i jorden (risk att få för koncentrerad gödning för rötterna så de bränns, plus att TMG i flytande form troligen läcker rakt ut i vattnet). Du kommer fortfarande att sakna kväve, fosfor och kalium. Rätt övertygad om att det kommer att funka bra i kruka om du matar ok, inte har för mycket ljus och ingen CO2.
Hilsen,
P
Jag tänkte inte blanda in TMG i lerjorden, utan i flytande form i vattnet. Men då kanske jag ska vänta med det... fast dom andra växterna i det karet vill kanske ha? Äh, det är "bara" att kolla färgen på plantornas blad och se om dom verkar må bra.
Köpte några lagom små lerkrukor idag. Ska testa det och någon plastkruka också.
Det ska bli kul, eller nåtatt se hur blästerkaret kommer att funka efter längre tid med tanke på den täta bottnen. Mina stora Corys bökar rätt ordentligt och silar mycket sand genom gälarna hela tiden på jakt efter mat. Jag har haft i en hel del boklöv då och då, men Coryna täcker dom med sand rätt fort... och jag gräver upp dom. Sen håller vi på så tills dom börjar falla sönder. Hälften tar jag upp och hälften förvinner ner i sanden. Kanske inte så bra?
Nej nu ser krabaterna hungriga ut, bäst att skynda sig så dom inte börjar hoppa ur karenKommentar
-
PatrikMalmo
Sonja,
oki, du tänkte TMG i vattnet, kopplade inte det. I långsamväxande kar pytsar jag alltid i lite TMG/microgödning i vattnet efter vattenbyte (görs varje eller varannan vecka). Det torde funka bra, om du har fler växter i karet som ska funka. Gjorde det senast idag i karet med krukorna med Cryptos i.
En del Corys bökar en del, det är sant. Har inte pejl på om de rensar bottenlagret från skit eller bökar ner det i stället. Det som de virvlar upp torde hamna i filtret, men en viss del borde gå nedåt. Kanske något att fundera på när det gäller Cryptornas trivsel. De jag planterade i kruka för en vecka sedan skjuter redan nya blad - men jag vet inte om det beror på jorden i krukan eller bra näringsförhållanden i vattnet generellt. Har dock bägge Cryptoarterna både i kruka och ren sand, så det visar sig med tiden.
Hilsen,
PKommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoSonja,
oki, du tänkte TMG i vattnet, kopplade inte det. I långsamväxande kar pytsar jag alltid i lite TMG/microgödning i vattnet efter vattenbyte (görs varje eller varannan vecka). Det torde funka bra, om du har fler växter i karet som ska funka. Gjorde det senast idag i karet med krukorna med Cryptos i.
En del Corys bökar en del, det är sant. Har inte pejl på om de rensar bottenlagret från skit eller bökar ner det i stället. Det som de virvlar upp torde hamna i filtret, men en viss del borde gå nedåt. Kanske något att fundera på när det gäller Cryptornas trivsel. De jag planterade i kruka för en vecka sedan skjuter redan nya blad - men jag vet inte om det beror på jorden i krukan eller bra näringsförhållanden i vattnet generellt. Har dock bägge Cryptoarterna både i kruka och ren sand, så det visar sig med tiden.
Hilsen,
P
Jodå, mina stora imitator bökar helt klart ner skräp i sanden. Jag ser skräpranden 3-4 cm ner nu mot frontrutan. Det känns lite som en tickande bomb. Sanden är väldigt ren och fin uppepå, så det kommer inte in mycket fastare skräp i filtret. Det bryts ner och vänds ner i sanden av malarna. Det karet har väl varit igång drygt 3/4 år nu, på ett ungefär... tror jag. Kanske blir bra, kanske kollapsar balansen... lite spännande är det i alla fall. Jag håller superkoll på Coryna i alla fall, och gör mina vattenbyten. Skulle dom börja bete sig konstigt så hivar jag direkt över dom någon annanstans.
Sen är väl de stora regnbågarna rätt känsliga för i alla fall syrebrist. Så jag ser nog på dom ifall det händer något med balansen.Kommentar
-
tillbaka ovanför vattenytan; upptäckte att skottet på min nattens drottning som jag råkat bryta av när det började arta sig visar tecken på återhämtning. Satte ned den avbrutna delen i krukan bredvid den andra och höll tummarna. Nu kommer det lite tillväxt på första skottet och toppen har inte torkat bort så den håller nog på att rota sig.
Måste hitta mina provadopinnar med . de ligger på nått bra ställe mitt i kartonkaoset - och imerialissticklingen har fått nått misstänkt på sig nu när den änligen kommit igång på allvar.http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188
"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
(ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)Kommentar
-
Vad har du fått på imperialisskottet då? Vilken tur med Nattens drottning. Dina Huerniaskott är ordentligt rotade och på tillväxt nu i alla fall. Dom har vuxit en hel del på längden redan, men inte grenat sig än.Kommentar
-
tror att det var ullöss på imperialisstackaren.. har iaf ruinerat mig på provadopinnar - blir en hel del när man skall "mata" alla hoyorna. Vete sjutton var alla växter kommer ifrån?
Pelargonerna jag kastade ut på trappan i början av sommaren verkar ha hämtat sig från chocken och en del blommar... "bird dancer" visade sig vara en liten sötnos...http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188
(ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)Kommentar
-
Vad är det här för växt???
Har en lustig liten växt som verkar vara något slags variant av suculent? Den är en sån där som levt vidare genom skott som folk delat med sig av. Fick ett skott från mormors och skall försöka hålla liv i den.
tror att det finns en grönmelerad variant också förutom den varigerade på bilden.http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188
-
Nämen den är ju jättefin. Lite svårt att se hur bladen egentligen ser ut på den lilla bilden. Först tänkte jag: paradisträd. Men det är det nog inte. Bladen ser för tunna ut, eller hur?
Jag har fått den allra sötaste minivariant av just paradisträd av Patrikmalmo. Tog död på de två första skotten i vintras. Slarvade nog med vattningen och dom hade så små rötter. Men jag fick nya nu i sommar och dom har verkligen satt fart.
F-n att jag har så fullt överallt i fönstrenJag skulle vilja ha massor av succulenter (stavning?) och blomvilliga kaktusar. Har förresten precis hittat knopp på en gammal sjöborrekaktus för första gången. Det var ca 10 år sen jag fick den som en liten taggig boll. Hoppas blommorna slår ut också, det blir kul att se vilken färg det är. Har en rosa och en vit redan. jag fotar om det blir något och kastar in här.
Kommentar
-
Den där pelargonen är ju för snuttig den med. Du får väl skylla på mig om det är fullt bland sticklingarnaAj, aj, aj! Har du berättat för sambon att det är jag som bidragit till blomsamlingen? Jag kanske får på moppe när vi syns
Kommentar
-
Echinopsisknopp!
Ni har säkert sett sjöborrekaktusar blomma tidigare. Jag är väldigt facinerad över att knoppen växer så fantastiskt fort. Nu när det är lättare att fota så ska jag följa en knopp till blomma, om den inte torkar in. Sånt händer då och då. Här är två nytagna bilder med knoppen som är 35 mm lång idag. Det ska bli kul att se blomfärgen. Just den här har inte blommat tidigare men jag har en rosa och en vit innan. Jag vet inte om det finns andra färger.
Just den här har jag haft 10 år nu och visar det sig att jag har en dubblett så åker den nog ut.
Senast redigerad av Sonja; 02 August 2005, 12:50. Anledning: tog bort en tveksam formulering och fixade ett stavfelKommentar
Kommentar