Hur blir man akvarist?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekmanjenny
    • July 2006
    • 342

Hur blir man akvarist?

Detta är faktiskt en seriös fråga. Jag undrar om de/ni som jobbar med akvarier på heltid har utbildningar inom området eller om det främst är erfarenhet som gjort er till akvarister? Det kanske finns bägge delarna.

Om det nu finns utbildningar eller kurser, vart finns då dessa?

Hälsningar från en som verkligen undrar!
    Så länge man lär sig, lever man!
    Ge blod, hela Sverige behöver det!
  • Opus
    • January 2006
    • 1014

Så här förklarar man akvarist på susning.nu :

En akvarist är en ägare och skötare av akvarium. En riktig akvarist har också försökt lära sig så mycket om akvaristik som möjligt. Ett sätt att lära sig mera är att bli medlem i en akvarieförening.

Akvaristik = Konsten/Läran om/att sköta akvarium och dess levande innevånare.

Så det ser ut som att det enda du kan göra är att utbilda dig själv
    Vescere bracis meis!

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Man kan väl säga att det till största delen handlar om egen praktisk erfarenhet men jag håller inte med opus att man bara kan lära sig att bli akvarist själv. Jag vill t.ex. också slå ett slag för föreningsverksamhet där man kan lära av andra bl.a. genom att besöka odlare eller lyssna på föredrag. Själv lyssnar jag på åtminstone 30 olika föredrag per år och varje gång lär jag mig något nytt.
      Sedan om man nu vill gå en rent formell utbildning så finns det ju t.ex. en viss akvaristisk utbildning på en del av naturbruksgymnasierna, vad gäller eftergymnasial utbildning så finns det vissa biologutbildningar (är inte insatt här) som i viss mån har denna inriktning.
      För att få starta akvarieaffär och liknande krävs det ju också en viss form av utbildning - dels en grundutbildning på 16 timmar och sedan en akvaristisk utbildning på 16 timmar http://www.zoopet.com/index.php?opti...250&Itemid=131
      En annan kunskapskälla är nätet och i än högre grad böcker - beställde t.ex. själv nyligen 34 akvarieböcker på amazon.com
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• ekmanjenny
        • July 2006
        • 342

Tack så mycket Kjell. Ja, jag menade självklart om man vill jobba mer professionellt och undrade vilka utbildningar det finns. Nu har jag endast hållit på en månad så jag har rätt mycket att lära om man säger så. Men jag tänkte mer på de som som sagt jobbar med det proffessionellt i akvariebutiker och liknande.

Härligt i alla fall att få kalla sig akvarist bara av att vara ägare till ett akvarium. Vem kunde ana att det var så kul?

Kommentar

• Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

Vad gäller utbildning så kan jag säga att den som man går för att starta eller äga butik, alltså grundutbildning och akvaristikutbildningen, ger mera om man kan lite innan. Alltså är det bara att köra på med akvarierna hemma, skapa och experimentera och diskutera med andra akvarister (zoopet är perfekt).

Till sist så är det väl så att en riktig akvarist är man väl inte förrän man har misslyckats en rackarns massa gånger... så länge det går på räls så lär man sig ingenting.
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

Kommentar

• ekmanjenny
            • July 2006
            • 342

Det är faktiskt sant att man lär sig mycket av sina misstag. Det är så trist bara att det är små stackars fiskliv som står på spel när man experimenterar.

Jag ställde en fråga i någon diskussion häromdagen. Men jag glömde bort i vilken av diskussionerna för jag skriver lite överallt märker jag så jag vet inte om jag fick något svar.

Frågan lyder...

Hur gör ni som har sten bakgrund? Då menar jag riktig sten. Önskar jag kunde skicka bild för att förklara vad jag menar men ni kanske förstår. Jag vill nämligen satsa på ett mer naturligt akvarium till nästa gång och jag undrar hur ni bygger upp bakgrunden? Jag menar bakgrundsbilder i all ära men just det här med stenar har jag fastnat för. Då menar jag alltså att hela bakgrunden inne i akvariet är täckt av sten så att det hela ser ut som en klippa. Vore jätteglad om någon kan hjälpa mig med detta!

Kommentar

• Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

Du kanske menar antingen en back to naturebakgrund eller så en frigolitbakgrund... sök på dessa ord så hittar du säkert det du söker...
              MvH
              Tant Nancy
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

Kommentar

• ekmanjenny
                • July 2006
                • 342

ja jag menade en frigolitbakgrund. jag hade bara inte fattat att de var gjorda i frigolit för de ser så himla äkta ut. men det säger ju sig självt att man inte kan ha ett stort tungt stenrös i ett akvarium så det borde jag förstått att det var gjort i frigolit. back to nature bakgrund vet jag inte riktigt vad det är men jag har massor av olika bakgrunder som jag bytt mellan. frigoliten får bli i nästa akvarium ej detta.

Kommentar

• petnym
                  • May 2002
                  • 5028

Ursprungligen postat av ekmanjenny
                  back to nature bakgrund vet jag inte riktigt vad det är men jag har massor av olika bakgrunder som jag bytt mellan. frigoliten får bli i nästa akvarium ej detta.
                  Här finns deras hemsida med bilder på deras bakgrunder: http://www.backtonature.se/sweden/index.html
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Sorry - men bakgrundsfrågor passar inte in i denna kategori.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• ekmanjenny
                      • July 2006
                      • 342

Jag förstår Kjell!

Tack för länken i alla fall.

För att återgå till ämnet så vore det kul om någon som gått olika kurser kunde berätta om sina erfarenheter. Vet inte om det finns någon som gjort det? Om inte annat ska jag börja leta efter olika seminarier man kan gå på. Det står väl en hel del på den här hemsidan. Men finns det något enkelt sätt att veta precis vad som händer när och var? Vilka får vara med etc etc. Allt står säkert här på hemsidan om inte annat.

/Jenny

Kommentar

• Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

Seminarier och sådant annonseras oftast på förstasidan här på Zoopet.

Är du inte med i en akvarieförening, så är det en bra start att gå med i en.

Kursen i akvaristik annordas bl a av Zoorf, länk finns nog i länkregistret. (som jag skrev så ger den kursen mera om man ha en del erfarenhet innan)
                        MvH
                        Tant Nancy
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

Kommentar

• ekmanjenny
                          • July 2006
                          • 342

Jag ska kolla runt lite. Vet bara inte riktigt vilken förening som skulle passa. Jag vet ju inte ens än vilka fisksorter jag ska satsa på. En himla soppa i mitt akvarium.

Kommentar

• Daniel Blom
                            • June 2003
                            • 1670

Gå genast med i en av Stockholms akvarieföreningar, antingen den allra bästa eller någon av de andra.
                            Senast redigerad av Daniel Blom; 23 July 2006, 23:30.
                            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                            och framgången är given.
                            Samuel Clemens
                            Mina bilder

Kommentar

• ekmanjenny
                              • July 2006
                              • 342

Men om den allra bästa finns, varför välja en sämre. Får man fråga vad akvarieföreningar pysslar med. Har ni små möten eller? Vad får nybörjare göra där? Sitta och lyssna kanske?

Kommentar

Arbetssätt...