Akvariets lexion

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • May 2025

Akvariets lexion

Hur bra är Akvariets Lexikon ? skall man köpa denna bok eller räcker Zoopet till ?

Tack !
    Senast redigerad av Gäst; 01 May 2012, 18:55.
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

fördelar: det finns många arter beskrivna, det är bra grundkunskap, färgbilder, det finns en del sjukdomar beskrivna, det finns lite kemi och annat grundläggande.

nackdelar, det står ju inte jättemycket om var art men helt klart OK, finns en del stavfel, viss info är lite gammal, jag kan tycka att man rekommenderar för små akvarier till ganska många arter.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Det är en alldeles utmärkt bok som dock har en hel del år (nära 30 år gammal) på nacken.

Rent allmänt så tycker jag att böcker har en betydligt större "sanningshalt" än internet. När jag skriver artbeskrivningarna här på Zoopet så är böcker den viktigaste faktakällan jag använder.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 May 2012, 20:09.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Bygert
        • March 2010
        • 2169

Akvariets lexikon är fortfarande den mest kompletta boken på svenska och jag tycker den är rätt oumbärlig. Den har sina brister men det är ändå en väldigt bra uppslagsbok. Vill man komplettera så finns det också fler delar, del två och tre finns på engelska, fyran och femman bara på tyska. Nåt som är väldigt bra är det kompletta fotoregistret till alla fem delarna som finns på engelska, där är beskrivningarna av naturliga skäl mycket kortfattade men det är en bra sammanställning av nästan allt som man riskerar att råka på i akvarier där man i alla fall kan få lite grundfakta så man inte går på allt för stora nitar.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Jag har den boken, och visst, den är gammal, men tycker ändå den innehåller mycket bra. Det den möjligtvis är lite dåligt "up to date" med är väl de fiskar som nyligen fått nya vetenskapliga namn. Men annars är den bra, och t.ex så litar jag mer på stavningarna av en del latinska namn i den, än de på nätet, ett exempel är chokladcikliden, där "nätstavningen" av dess vetenskapliga släktnamn, "Hypselecara" verkar sprida sig mer och mer, i Akvariets Lexikon stavas det "Hypselacara" vilket jag finner mer logiskt, eftersom det finns flera ciklidsläkten som har just "acara" (och inte "ecara") i sina släktnamn.

Så som Kjell säger, jag litar mer på böcker än allt som står på nätet, och just Akvariets Lexikon känns som en av de pålitligare och seriösare böckerna, trots sin ålder. Se´n är bilderna oftast mycket bra i den.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• freddi36
            • December 2010
            • 2882

det är en mycket bra bok om man ska slå upp en viss art och få info om den. det finns ändå vissa fel som t.ex att Ancistrus skulle kunna hållas i ett 60cm långt kar och att odlingen är okänd.

det finns även som sagt väldigt bra bilder

Kommentar

• Christer5

Jag är tjatig men jag är så enormt nöjd med min Akavariets lexikon som är upplaga 4 från 2007 försök att få tag på den ni blir inte besvikna.

Denna upplaga är delvis reviderad.

Kommentar

Arbetssätt...