Vilken billig sorts digitalkamera duger?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundancer
    • October 2008
    • 145

Vilken billig sorts digitalkamera duger?

Hejsan!
    Kollar runt för fullt efter en ny kompakt digitalkamera då min mest strular med att ta slut på batterier efter bara 3 bilder etc.

Letar efter en kamera med minst 8 mpx och gärna att den inte får kosta mer än 1500. Jag vill kunna fotografera lite allt möjligt, och även fiskar och annat i akvariet.

Någon som har någon sådan kamera som var billig?

Vad är viktigast att tänka på, zoomen eller macro förmågan?

De jag hittat har allt mellan 4-15 cm avstånd för macro, och min uppfattning är att ju närmre objektet man kan komma med kameran för macrobilder, ju bättre är det, eller är det tvärtom?

Någon som har någon av dessa kameror, och är ni isf nöjda? Eller om det bara är någon av dessa som ni mest rekommenderar?

Jämför priser och läs recentiorer ner på Digitalkamera. Vi hjälper dig hitta rätt Digitalkameror. Vårt köpskydd ger dig pengarna tillbaka om något går fel

Jämför priser och läs recentiorer ner på Digitalkamera. Vi hjälper dig hitta rätt Digitalkameror. Vårt köpskydd ger dig pengarna tillbaka om något går fel

http://www.pricerunner.se/pi/29-1068...uktinformation (närmast macroförmåga, men bara 7,0 pix.)

Säg också gärna till om ni rekommenderar någon annan
    --------------------------------
    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
    47 L (Guppy)
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Problemet med din nuvarande kamera är nog inte kameran i sig utan att batteriet är slut. Uppladdningsbara batterier håller inte hur länge som helst. Köp ett nytt batteri och den är lika bra som när du köpte den...

Vad som är viktigast att tänka på är att bildsensorns storlek är avgörande för bildkvaliten. Ju mindre kamera och mer ggr zoom desto mindre sensor, i allmänhet, och sämre bildkvalité. Antalet megapixlar likaså. Ju fler pixlar desto sämre bildkvalité om man inte samtidigt gjort sensorn större. Många konsumenter verkar tro tvärt om...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• sundancer
      • October 2008
      • 145

Ursprungligen postat av petnym
      Problemet med din nuvarande kamera är nog inte kameran i sig utan att batteriet är slut. Uppladdningsbara batterier håller inte hur länge som helst. Köp ett nytt batteri och den är lika bra som när du köpte den...

Vad som är viktigast att tänka på är att bildsensorns storlek är avgörande för bildkvaliten. Ju mindre kamera och mer ggr zoom desto mindre sensor, i allmänhet, och sämre bildkvalité. Antalet megapixlar likaså. Ju fler pixlar desto sämre bildkvalité om man inte samtidigt gjort sensorn större. Många konsumenter verkar tro tvärt om...
      Nej, jag har köpt allt ifrån laddningsbara nya kända märken och billiga märken på batterier och kameran dör lika snabbt ändå. Dessutom är det något fel med själva batteriluckan o.s.v. Sen är det en lite sämre kamera än vad jag egentligen vill ha.
      47 L (Guppy)

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Nej, fler pixlar är inte samma som sämre bildkvalitet.

Teoretiskt sett ger fler pixlar högre upplösning, dvs mer detaljerade bilder, och tillåter utprintning i större format - det är därför det blivit ett försäljningsargument. Om bildsensorn är liten (som i en mobiltelefon t.ex.) får man dessutom som regel mer brus, men det brukar inte vara ett problem med riktiga kameror. Mobiltelefoner har dessutom dåliga linser, vilket gör det extra meningslöst att ha väldigt högupplösta bilder.

Allt över 3-4 megapixel är helt acceptabelt för en enkel kamera, i avancerade kameror med bra linser vill man gärna ha så många pixlar man alls kan.

Av betydligt större betydelse är kvaliteten på linsen, och dess ljuskänslighet. Ljusstyrkan kan man få en uppfattning om genom att titta på vilka F-värden som anges (t.ex. F2.8), ju lägre desto bättre/ljusstarkare. Kameror med stor zoom har oftast två F-värden, där den lägre är i vidvinkel-läget och den högre i zoomläget.
        Linsens kvalitet får man däremot försöka kolla via review-sites på nätet.

Bildstabilisering är bra. Vill du fota fisk vill du ha ett bra macro-läge med kort närgräns.

Andra saker att tänka på: vill du ha en kamera som är lätt att bära med dig i fickan? Väderskyddad? Tillgång till undervattenshus? Ansiktsigenkänning (fokuserar automatiskt på ansikten)? Samma minneskort-format som på din gamla kamera? Kontakt för extern blixt?

En väldigt bra site för att få en uppfattning om hur bra en kamera är, är DPReview. Du kan jämföra kamerorna du valt där.

Jag har inte hängt med i vad som hänt bland kameror senaste två åren eller så, och jag vet inte heller vilken prisklass du tänkt dig, så jag kan inte ge dig några bra tips.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• linda.n
          • March 2008
          • 459

Den i nedersta länken, nikon coolpix..., är batterihungrig och fokuserar inget vidare in i akvarium. Annars är det en bra kamera men inget att rekommendera till just akvariebilder. Det tar dessutom ca 3 sekunder innan du kan ta en ny bild, en evighet när det är action på gång i akvariet. De andra har jag ingen erfarenhet av.
          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

Kommentar

• sundancer
            • October 2008
            • 145

Har hittat en liten favorit http://www.dustinhome.se/pd_50101295...icerunner_5096

Vad tror ni om den? Den verkar ha bra stabilisator och har macro förmåga från 1 cm!
            47 L (Guppy)

Kommentar

• sundancer
              • October 2008
              • 145

Någon som har fler åsikter och kunskaper att dela med sig av?
              47 L (Guppy)

Kommentar

Arbetssätt...