Hej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • voggen
    • August 2007
    • 134

    Hej

    Vilka fiskar passar bäst i ett Aquarium Aqualantis Kidsafe? Hälst några lättskött fiskar. Jag vet inte hur många liter akvariet ligger på, då det inte är jag som köpt det. Går det att ha 2 guldfiskar eller är det för litet för dom? Akvariet är inte så jätte stort. Tack!
    54L
  • Malcus
    • June 2006
    • 555

    #2
    Guldfiskar blir ~40cm som fullvuxna. Så det går nog inte.
    Bästa vore väl om du tog reda på hur många liter karet rymmer, sen kan vi nog hjälpa dig.

    Kommentar

    • voggen
      • August 2007
      • 134

      #3
      Hmm jaa, vad kan det ligga på. 20-30 L kanske? vill ha några lättskötta fiskar pga. att jag är ny
      54L

      Kommentar

      • Malcus
        • June 2006
        • 555

        #4
        20-30 liter är nog lite lite att hålla fisk i (vad jag hört). Du skulle kunna ha räkor, snäckor.

        Kommentar

        • Sannstrom
          • August 2007
          • 211

          #5
          Ursprungligen postat av Malcus
          20-30 liter är nog lite lite att hålla fisk i (vad jag hört). Du skulle kunna ha räkor, snäckor.
          20-30 liter går alldeles utmärkt att ha fisk i! Jag har själv ett 26 liters akvarium med 2 afrikanska dvärgklogrodor, 1 mal o 10 fiskar. Dom trivs jätte bra, alla fiskarna o grodorna är under 6 cm. Mest platys. Mitt akvarium är 50x22x25. Jag vet inte riktigt hur man mäter hur många liter det är (min pappa fixade det) men det var något med att man skulle gångra alla sidorna (50x22x25) och sedan dela det i hälften eller något för att få fram... äh, jag vet inte hur.. Jag är bara 13, men jag har haft akvarium när jag var liten (typ 100 l) och nu startar jag om med ett lite mindre akvarium, för att se så jag orkar hålla intresset uppe. Det jag har bara haft mitt akvarium i 2 veckor, men fiskarna och grodorna stortrivs, och jag älskar å titta på dom!

          Du kan med all säkerhet ha fiskar i ditt akvarium, men kanske bara guldfisk bebisar, inte fullvuxna. (40cm) Jag tycker själv att min mal gör ett väldigt bra jobb, han äter inget flingfoder eller mygglarver alls. Neontetre eller någon annan tetra kanske skulle passa? Guppys är också ganska lättskötta, förökar sig också fort. Mina platys är lätta också, och grodorna är Väldigt söta och roliga att skåda! Fast jag har två, man ska hällst ha några fler..

          Hoppas du fick lite tips där ! Ha det !

          // Sandra
          70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
          Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
          Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            jag tycker att du ska ha räkor i ditt kar....tack vare ditt lilla kar så har du inte så mkt fisk att välja på.....
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • voggen
              • August 2007
              • 134

              #7
              Men jag borde ju kunna slänga i 2 guldfiskar tills vidare? tills dom blir större? OM ni inte har något annat tips på lättskötta "mindre" fiskar isåfall, dumpa räkorna.

              Alla svar är tacksamma! Helst gärna av folk som vet vad dom pratar om!
              54L

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av voggen
                Men jag borde ju kunna slänga i 2 guldfiskar tills vidare? tills dom blir större? OM ni inte har något annat tips på lättskötta "mindre" fiskar isåfall, dumpa räkorna.

                Alla svar är tacksamma! Helst gärna av folk som vet vad dom pratar om!
                Glöm guldfiskarna.
                Däremot så skulle Endlers guppy funka bra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163
                Det finns även en del olika dvärgrasboror som skulle funka - men de är rätt ovanliga i affärerna.

                Räkor som en del har tipsat om är också ett bra råd.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • voggen
                  • August 2007
                  • 134

                  #9
                  Okej, guppysen verkar finast och bäst isåfall. Men nu är det så att jag bara har "guldfisk foder" hemma, funkar detta att mata guppysen med?
                  54L

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av voggen
                    Okej, guppysen verkar finast och bäst isåfall. Men nu är det så att jag bara har "guldfisk foder" hemma, funkar detta att mata guppysen med?
                    Jo då det funkar för guppys också.
                    Men välj Endlers guppy, de blir inte så stora som vanliga (jag tycker också att de är vackrare, men det är ju mest en smakfråga förstås)
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • voggen
                      • August 2007
                      • 134

                      #11
                      Kjell Fohrman

                      Tack så mycket för hjälpen! Så det fodret jag har går att till alla guppys? Tycker det kanske är finare med lite blandade sorter av guppys, om det går? Men guppys är lättskötta och så eller? Dom behöver också växt och pump?
                      54L

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av voggen
                        Kjell Fohrman

                        Tack så mycket för hjälpen! Så det fodret jag har går att till alla guppys? Tycker det kanske är finare med lite blandade sorter av guppys, om det går? Men guppys är lättskötta och så eller? Dom behöver också växt och pump?
                        Ja pump och växter bör man ha.
                        Att blanda flera fisksorter i ett så litet akvarium gör att det ser ut som fisksoppa.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • voggen
                          • August 2007
                          • 134

                          #13
                          okej, men går dom guppysen du tipsade om där uppe ihop med nån mal? tänkte att jag skulle ha en mal också. Hur är det med vatten temperatuer och så för dom? "sköter" sig guppysen mycket själva eller?
                          54L

                          Kommentar

                          • Loelle
                            • July 2007
                            • 623

                            #14
                            Ursprungligen postat av voggen
                            okej, men går dom guppysen du tipsade om där uppe ihop med nån mal? tänkte att jag skulle ha en mal också. Hur är det med vatten temperatuer och så för dom? "sköter" sig guppysen mycket själva eller?
                            Inga fiskar "sköter sig själva". Du behöver växter, filter, lyse och ev doppvärmare nu när det blir kallare. Dessutom behöver du byta en del vatten varge vecka, kanske oftare då det lilla karet komer bli skitigt fort. Ju mindre akvarium du har desto mer jobb och desto svårare att hålla bra balans i.

                            Guldfiskar kan du ablsolut inte ha då en Guldfisk behöver minst 250 Liter vatten och en Slöjstjärt behöver minst 120 Liter vatten.

                            (ps. vattenmängden mäter du i decimeter T.ex 4dm*4dm*6dm = 96 Liter)
                            Senast redigerad av Loelle; 02 September 2007, 20:41.
                            Lelle
                            "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                            Kommentar

                            • voggen
                              • August 2007
                              • 134

                              #15
                              Jo jag kan allt der där med vattenbyten osv. Men det jag menar är att är dom känsliga? behöver man kolla till dom ofta osv? Sen vill jag gärna ha svar på om man kan ha dom tillsammans med en mal? Nu pratar jag om guppysen.
                              54L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...