Hej

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Ursprungligen postat av EvaPeva
    Snälla du, batski, kan inte du klistra in det från djurskyddslagen i denna tråd oxå? Här behövs den verkligen & min otekniskhet finns det bara inte ord för

Tack på förhand!

Mvh Eva
    Hehe Vet inte om det handlar så mycket om teknik. Snarare så att jag haft någon som lärt mig en gång i tiden och sen blir man van

Om akvariets storlek säger lagen följande:

"Utrymmen

5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

Allmänna råd till 13 kap. 5 §
    Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk."

Notera att bara för att det står "bör" innebär det inte att det är upp till var och en att bestämma själv, utan ordet "bör" används bara för att den ansvariga myndigheten ska ha möjlighet att i vissa speciella fall ge dispens.

Om vattnets kvalitet står bl a:

"8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen. Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.

Vattentemperatur

9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov."

Och så om sällskap:

"1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks.

Allmänna råd till 13 kap. 1 §
    Utpräglade stimfiskar bör hållas i grupp med fiskar av samma art."

Så alla som har fiskar i för små och/eller överbefolkade akvarier bryter faktiskt mot svensk lag. Likaså alla som har stim/gruppfiskar ensamma eller i för små grupper.

Vill man läsa mer har jag lagt upp det som står i djurskyddslagen om fiskar på min zoon: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1339670
    Senast redigerad av batski; 04 September 2007, 15:57.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Jag tycker nog att man med all rätt kan kalla en del fiskar för "skräpätare". Felet som många gör att dock att de många tror att dessa håller rent akvariet från allt skräp. Detta är helt fel - sköta akvariet får man göra själv - däremot så kan "skräpätarna" dra ett LITET "strå till stacken" när det gäller att hålla rent akvariet från skräp.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• streezz88
        • July 2007
        • 529

Ursprungligen postat av batski
        Väldigt proffsigt av henne att uttrycka sig så - NOT!

Det finns fiskar som äter matrester, döda växtdelar och annat som inte andra fiskar bryr sig om, men som givetvis innehåller näring som de kan tillgodogöra sig.

Sen måste jag säga att jag finner det riktigt märkligt att man inte vill veta vad det är för arter man skaffar och har i akvariet. Inte minst med tanke på att olika arter har olika behov beträffande bl a miljö, temperatur, sällskap, kost och inte minst utrymme.

Om du kan du fixa en bild på din sk skräpätare ska vi försöka lista ut vad det är för art.

Det kan vara bra att komma ihåg att affärer vill sälja och det är tyvärr inte ovanligt att de säljer fiskar som inte alls kommer att trivas i det akvariet man har. Sen har de inte sällan bristande kunskaper om de arter de säljer. Det finns givetvis även kunniga och seriösa personer, men tyvärr verkar de nästan vara undantaget snarare än regeln.
        Jag har försökt och ta en bra bild på den lilla "ätaren" men det går inge vidare bra, kan försöka ge en bra förklaring så kanske nån känner igen utseendet.

Just nu är den väldigt liten runt 1-1.5cm (kanske dock inte blir större), den är vit, med brun/svarta prickar ser leopardfärgad ut nästan fast den är vit istället för gul/brun. Ryggfenan har ett svart slut, och den har som skägg/känselspröt runt munnen, den är livlig av sig, det är inte så att den är på botten hela tiden utan simmar gärna omkring med mina andra småfiskar.

Vet inte om det hjälper dig/någon att förstå vad det är för liten rackare, men den är iaf väldigt rolig att se på
        Tack så mkt
        Annah

Kommentar

• batski
          • October 2004
          • 8891

Ursprungligen postat av streezz88
          Jag har försökt och ta en bra bild på den lilla "ätaren" men det går inge vidare bra, kan försöka ge en bra förklaring så kanske nån känner igen utseendet.

Just nu är den väldigt liten runt 1-1.5cm (kanske dock inte blir större), den är vit, med brun/svarta prickar ser leopardfärgad ut nästan fast den är vit istället för gul/brun. Ryggfenan har ett svart slut, och den har som skägg/känselspröt runt munnen, den är livlig av sig, det är inte så att den är på botten hela tiden utan simmar gärna omkring med mina andra småfiskar.

Vet inte om det hjälper dig/någon att förstå vad det är för liten rackare, men den är iaf väldigt rolig att se på
          Tack så mkt
          Annah
          Tack för beskrivningen! Kan det vara en sån (eller liknande art)? http://www.planetcatfish.com/catelog...p?image_id=994

Kommentar

• streezz88
            • July 2007
            • 529

Tack för beskrivningen! Kan det vara en sån (eller liknande art)? http://www.planetcatfish.com/catelog...p?image_id=994

Ja, den är mycket lik, men min är prickig, den där var randig, så det är nog i samma släkte är det en bra "ätare" trivs den bäst, eller med partner?

Kommentar

• EvaPeva
              • May 2007
              • 765

Corydoras e stimfiskar & bör vara minst 6 st. Dessutom vill dom helst ha sandbotten, annars förstörs skäggtömmarna. Dom e väldigt kul när man har flera, dom stimmar verkligen & "går" på rad & smaskar

Mvh Eva

Kommentar

• streezz88
                • July 2007
                • 529

Corydoras e stimfiskar & bör vara minst 6 st. Dessutom vill dom helst ha sandbotten, annars förstörs skäggtömmarna. Dom e väldigt kul när man har flera, dom stimmar verkligen & "går" på rad & smaskar

Mvh Eva
                Så jag bör införskaffa mig fler? Jag har ganska finkornigt grus, så ser inte att hans "spröt" har gått av, eller attdet är nån skada på dom.
                Han mår iaf bra han leker med sina kompisar så det är väldigt rogivande att se!

Mvh

Annah

Kommentar

• batski
                  • October 2004
                  • 8891

Så jag bör införskaffa mig fler? Jag har ganska finkornigt grus, så ser inte att hans "spröt" har gått av, eller attdet är nån skada på dom.
                  Han mår iaf bra han leker med sina kompisar så det är väldigt rogivande att se!
                  Ja, man ska ju som sagt inte hålla grupp-eller stimfiskar ensamma. Corydoras bör ju vara minst 5-6 (helst fler). Fast jag vill inte göra dig ledsen men ditt akvarium är alldeles för litet för corydoras. Nu vet jag inte vilken cory-art det rör sig om men i vanliga fall behöver de minst 60 liter och dessutom mycket större bottenyta än vad du har.

Jag förstår att du inte visste detta och att du bryr dig om dina fiskar, men det hjälper tyvärr inte fiskarna. De skulle verkligen behöva ett större akvarium och flera artfränder.

Beträffande bottenmaterialet står det följande på zoopets infosidor om corys: "Ett lämpligt Corydoras-akvarium skall innehålla en del växter, några gömställen av rötter, samt en öppen yta med ett bottenmaterial som består av fin sand (max 2 mm) utan vassa kanter."

Det är inte bara skäggtömmarna som kan vara problemet, utan är sanden inte tillräckligt fin kan de inte böka, vilket de älskar att göra. Och dessutom sjunker en del matrester ner i gruset, vilket innebär att de får det svårare att hitta mat.

Förresten, vad är det för kompisar h*n har? Du sa ju tidigare att du bara hade en
                  Senast redigerad av batski; 05 September 2007, 01:35.

Kommentar

• streezz88
                    • July 2007
                    • 529

Ja, man ska ju som sagt inte hålla grupp-eller stimfiskar ensamma. Corydoras bör ju vara minst 5-6 (helst fler). Fast jag vill inte göra dig ledsen men ditt akvarium är alldeles för litet för corydoras. Nu vet jag inte vilken cory-art det rör sig om men i vanliga fall behöver de minst 60 liter och dessutom mycket större bottenyta än vad du har.

Jag förstår att du inte visste detta och att du bryr dig om dina fiskar, men det hjälper tyvärr inte fiskarna. De skulle verkligen behöva ett större akvarium och flera artfränder.

Beträffande bottenmaterialet står det följande på zoopets infosidor om corys: "Ett lämpligt Corydoras-akvarium skall innehålla en del växter, några gömställen av rötter, samt en öppen yta med ett bottenmaterial som består av fin sand (max 2 mm) utan vassa kanter."

Det är inte bara skäggtömmarna som kan vara problemet, utan är sanden inte tillräckligt fin kan de inte böka, vilket de älskar att göra. Och dessutom sjunker en del matrester ner i gruset, vilket innebär att de får det svårare att hitta mat.

Förresten, vad är det för kompisar h*n har? Du sa ju tidigare att du bara hade en

Jag har bara den lilla ätaren (en av den arten), sen har jag även några barber som simmar omkring, jag känner mig elak nu när du skriver att dom ska ha det större, och att dom ska leva i stim.
                    Tycker det är fel av dom i affären och säga att man kan ha plats för 25-30 st, när man köper ett akvarium om det är så litet, och även att man inte behöver vänta så länge innan man ha i fiskarna. Jag ska köpa mig ett större kar snart, satsar då på runt 100l - 150l, men just nu tillåter inte ekonomin det, men jag fyller snart år då vet jag iaf vad som ska vara först på min önskelista!

Usch vad usel jag känner mig

Kommentar

• EvaPeva
                      • May 2007
                      • 765

Du ska inte känna dig usel det minsta, det ska dom i butiken göra! Tyvärr så pratar dom allt som oftast strunt för att få sålt fiskar & tillbehör till kar osv.
                      Ett gott tips till dig nu när du ska köpa större kar e att gå in på blocket & kolla i området du bor. Där kan man hitta kar som e kompletta med allt (pump, värmare, stativ, ljusramp)i den storleken du nämnde eller till & med större för bara några 100-lappar. Sen kan du ju bara skriva ut & ge dom som ska köpa dig presenter & be om en i förväg

Ett annat bra tips e att INNAN du går till en butik nästa gång e att kolla upp fiskarna du e intresserad av på artbeskrivningarna här på zoopet så har du "kött på benen" & vet precis vilka som passar ihop, vilken storlek på kar dom kräver & temp osv.

Detta e ett mkt bra ställe att lära sig på! Man lär nåt nytt varje dag!

Lycka till!

Mvh Eva

Kommentar

• streezz88
                        • July 2007
                        • 529

Du ska inte känna dig usel det minsta, det ska dom i butiken göra! Tyvärr så pratar dom allt som oftast strunt för att få sålt fiskar & tillbehör till kar osv.
                        Ett gott tips till dig nu när du ska köpa större kar e att gå in på blocket & kolla i området du bor. Där kan man hitta kar som e kompletta med allt (pump, värmare, stativ, ljusramp)i den storleken du nämnde eller till & med större för bara några 100-lappar. Sen kan du ju bara skriva ut & ge dom som ska köpa dig presenter & be om en i förväg

Ett annat bra tips e att INNAN du går till en butik nästa gång e att kolla upp fiskarna du e intresserad av på artbeskrivningarna här på zoopet så har du "kött på benen" & vet precis vilka som passar ihop, vilken storlek på kar dom kräver & temp osv.

Detta e ett mkt bra ställe att lära sig på! Man lär nåt nytt varje dag!

Lycka till!

Mvh Eva
                        Jora här är en av dom bättre sidorna jag vet.
                        Har hört avmig till några som säljer sina kar på tradera/blocket och eniro. Får väl se vilket som blir bäst
                        Men jag menar att den lilla ätaren jag har nu, ska jag ge bort honom? Eftersom jag varken har sand,eller kompisar till honom av sin egen art?
                        Hade jag vetat om det tidigare, så hade jag inte skaffat den utan tagit något annat.

Sen när man går till affär, så säger dom ju inte namnet som dom heter på latin eller vad det är för språk, utan dom kallar dom olika saker.
                        Som min lilla ätare kallades för Skräpätare.
                        inte snällt..

Men vist får jag dåligt samvete, när jag läser (all hjälp jag får) att de ska ha helt annorlunda inredning än vad jag har.
                        Kanske blir bäst att ge bort honom.. =/

MVH

Annah

Kommentar

• batski
                          • October 2004
                          • 8891

Jag har bara den lilla ätaren (en av den arten), sen har jag även några barber som simmar omkring, jag känner mig elak nu när du skriver att dom ska ha det större, och att dom ska leva i stim.
                          Fast du är ju inte elak. Hade du varit det hade du inte brytt dig och det gör du ju. Du litade på dem i affären, så det är de som är the bad guys

Tycker det är fel av dom i affären och säga att man kan ha plats för 25-30 st, när man köper ett akvarium om det är så litet, och även att man inte behöver vänta så länge innan man ha i fiskarna.
                          Javisst är det fel. Det är rakt ut sagt för j*vligt. Men där är det tyvärr pengarna som styr. Tyvärr är det ganska vanligt att folk får helt galna råd och "information" i zooaffärer. Visst finns det även de som är kunniga och seriösa, men ibland verkar de tyvärr vara en försvinnande minoritet

Jag ska köpa mig ett större kar snart, satsar då på runt 100l - 150l, men just nu tillåter inte ekonomin det, men jag fyller snart år då vet jag iaf vad som ska vara först på min önskelista!
                          Det låter toppen Dina fiskar kommer att bli jätteglada Då kan du även köpa fin sand. Personligen gillar jag Rådasand. Den finns i olika kornstorlekar. I mina akvarier har jag blandat den finaste (0,33mm) och den nästfinaste (0,4-0,8mm) och tycker att det funkar fint. Mina corys blev jättenöjda när jag bytte (jag hade 0,8-2mm innan). Det var en nöje att se dem simma omkring och böka i sanden

Det du skulle kunna göra nu är att skaffa ett par artfränder till din cory och sen när du köpt ett större akvarium kan du skaffa 3 till.

Usch vad usel jag känner mig
                          Gör inte det! Jag tycker du verkar vara en bra människa!

Kommentar

• batski
                            • October 2004
                            • 8891

Jag köpte mitt första akvarium (på 250 liter) begagnat. Jag fick det komplett med ett fint ytterfilter, heltäckande lysramp, akvariemöbel, plus en stor rot, en håv och en burk Ektozonsalt, för 2000 spänn.

Mycket bra tips!

Kommentar

• batski
                              • October 2004
                              • 8891

Men jag menar att den lilla ätaren jag har nu, ska jag ge bort honom? Eftersom jag varken har sand,eller kompisar till honom av sin egen art?
                              Hade jag vetat om det tidigare, så hade jag inte skaffat den utan tagit något annat.
                              Om du ska skaffa ett större akvarium snart tycker jag den lilla krabaten kan vänta hos dig tills h*n får ett nytt hem och nya kompisar av sin egen art. Jag är ganska säker på att h*n kommer att få ett bra hem hos dig eftersom du bryr dig.

Sen när man går till affär, så säger dom ju inte namnet som dom heter på latin eller vad det är för språk, utan dom kallar dom olika saker.
                              Som min lilla ätare kallades för Skräpätare.
                              inte snällt..
                              Enligt lagen måste de kunna ge sina kunder information om arten, vilket givetvis inkluderar det latinska artnamnet.

Men vist får jag dåligt samvete, när jag läser (all hjälp jag får) att de ska ha helt annorlunda inredning än vad jag har.
                              Kanske blir bäst att ge bort honom.. =/
                              Fast du kommer ju att fixa ett nytt hem till henne/honom (man kan faktiskt se på corys vad det är för kön men jag är dålig på det) inom kort med rätt inredning och nya vänner.

När du sen startar upp det nya akvariet kan du under de första 4-5 veckorna låta ditt gamla filter gå samtidigt som det nya i det nya akvariet, så du har en bakterieflora redan från början.

Kommentar

• EvaPeva
                                • May 2007
                                • 765

Tack Batski! Har köpt de flesta av mina kar på blocket. & jag köpte ett 250 l komplett med rubbet för 500 spänn!!! Mkt bra affär det! Köpt ett 640 komplett för 1500! Det gäller att ha is i magen, kolla varje dag & så till slut så finns det där!

Mvh Eva

Kommentar

Arbetssätt...