Abborrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    Abborrar

    Är det någon som vet om det går att få till ett akvarium för svensk fisk? Typ Abborre, mört eller liknande?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja det går. Det har diskuterats flera gånger här på zoopet, kör en sökning på "abborre" så hittar du nog mycket.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Audion
      • December 2006
      • 205

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Ja det går. Det har diskuterats flera gånger här på zoopet, kör en sökning på "abborre" så hittar du nog mycket.
      Har suttit och läst lite nu att det går. Men hitta typ bara trådar som handlade om vilka sorters fiskar man kunde blanda?
      Så de viktigaste frågorna e ju kvar ;( Hur bereder man vattnet så det passar abborre och mört och kan man fiska upp dem och plantera dem i akvariet eller måste man fånga dem väldigt väldigt små?
      Har för mig att de inte brukar vilja äta i fångenskap

      Kommentar

      • mange016
        • May 2006
        • 341

        #4
        Det som är svårast med att hålla svensk fisk i akvariet är väl att hålla temperaturen efter som dom vill ha en vinterperiod också !

        Kommentar

        • Audion
          • December 2006
          • 205

          #5
          Ursprungligen postat av mange016
          Det som är svårast med att hålla svensk fisk i akvariet är väl att hålla temperaturen efter som dom vill ha en vinterperiod också !
          Så jag kan starta upp ett kar och fiska upp lite firrar och mata med mask/Maggot/Mygg och deg och annat gotta.Sen får jag finurla ut nått bra sätt att sänka deras temperatur till typ 15-20grader på sommaren och 3-4 på vintern Hmm

          Kommentar

          • mange016
            • May 2006
            • 341

            #6
            Ja, svårare en så ska det väl inte vara ;P

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag provsökte och ja, det var faktiskt så mycket att det var svårt att hitta de relevanta trådarna. De här här bra:




              Sammanfattningen är att det går lätt att hålla de flesta svenska fiskar i akvarium, och du behöver ingen kylning. Vanlig rumstemp är helt OK.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • mange016
                • May 2006
                • 341

                #8
                Hur är det med lek när man har svensk fisk i akvariet ?!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Lek är knepigare eftersom de flesta vill ha en kall period för att bli redo för lek, samma som med guldfisk, men tar du vuxen fisk nu på vårkanten kan de nog leka när de hamnar i varmare vatten i akvariet (de har ju redan gått i kallt vatten i naturen).
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Var gränsen går för leklusten är jag osäker på men fått lek på både abborre och gös efter temp på ca 14grader. Vattnet blir väldigt fint särskilt om dom leker samma vecka, not. Blev en del vattenbyten men det ordnade sig. Frys in småmört eller ha ett till akvarium för matfisk åt abborren. Koipellets, ärtor, flingfoder mm funkar bra åt mörtarna. Sen växer ju abborren mycket fortare så ha större mört än abborre om du blandar. Tempen är ingen fara som Azur säger.
                    Senast redigerad av eriahl; 22 January 2007, 09:05.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • mange016
                      • May 2006
                      • 341

                      #11
                      Fan det här låter ju spännande. måste man ju testa nån gång

                      Kommentar

                      • Kyssguramin
                        • October 2006
                        • 227

                        #12
                        hur stort akvarium krävs för mört?

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Beror ju på storlek men jag skulle ha åtminstone 400-500L om dom inte är pyttesmå så slipper du byta akvarium när dom vuxit till sig
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Kyssguramin
                            • October 2006
                            • 227

                            #14
                            ok

                            Kommentar

                            Arbetssätt...