Svensk biotop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carlw
    • November 2005
    • 53

    Svensk biotop?

    Är det någon som har testat att inreda ett svenskt biotop-akvarie?
    Var inne på växter förut, och det verkade som vissa plockade växter i lokala sjön. Svenska stenar, sand och rötter är ju inte heller några problem. Bakgrund kan man ju också fixa själv.
    Frågan är väl vilka fiskar som skulle trivas där. Mört? Och hur man ska få vattnet tillräckligt kallt?
  • MantaC0re
    • July 2005
    • 512

    #2
    Du kan ha abborre, gädda, snorjärs, strävling, lake och småfisk. Mört är väldigt känslig fisk som lätt dör av för hög värme, stress.
    vet ej hur det är med id och brax. Även ädelfisk går nog att ha typ bäcköring, röding, Rödningen är nog det bästa av dom inte lika känslig.
    Hade tänk mej ett sådant akvarium när jag skaffa hus och ha ute på verandan(varm).
    Ja du kan väl ta saker från sjöar dom lever ju i dessa vatten så dom tål nog bakterierna och andra sjukdomar som akvariefiskar skulle dö av. Sen kan man ju ha "mat" djur i som en riktig biotop.
    Tänk på att dom växer så det knakar om man matar dom som man gör med vanliga akvariefiskar.


    Mvh Mattias
    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

    Kommentar

    • carlw
      • November 2005
      • 53

      #3
      Jo dom blir nog rätt feta.
      Det är nog lite väl stora fiskar, alla dom du räknade upp, för att passa mig i alla fall.
      Men jag kämpar just nu med ett svartvatten-akvarie. Har i alkottar och eklöv och olika grenar och rötter. Tycker det ser mer svenskt ut än sydamerikanskt för tillfället. Vore kul att göra det fullt ut någon gång.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av carlw
        Och hur man ska få vattnet tillräckligt kallt?
        kylanläggning.
        i vissa fall går det att bygga om ett litet kylskåp men kolla först effeken.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • [xstream]
          • March 2006
          • 520

          #5
          Tror att den enda svenska fisk du kan lyckas få ner i ett akvarium av normal storlek och trivas är silverfisk... Allvarligt talat, jag kan inte komma på någon liten svensk fisk, möjligen skulle det vara om du kontinueligt kunde få tag på abborryngel och helt enkelt äta de stora till middag när de växt ur akvariet.

          Vad det gäller växter så finns det vissa intressanta aspekter. Näckrosor och flera andra svenska växter är anpassade till det djup som de växer på, så om du drar upp en näckros från 2m så måste den planteras på ungefär samma. Nu är ju näckrosen kanske lite väl stor för akvarium visserligen.

          Just svenskt brukar vara reserverat för dammar där man kan få lite storlek på det.

          Cheers
          720L Malawi-biotop

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Elritsa och spigg är klassiska fiskar i akvarier. De tål variationer i salthalt och vattenkvalitet. Men man måste nog ha ganska stort alkvarium för att de ska leka.

            Jag har bara svenska växter plus javamossa i mina kar. Det funkar utmärkt. Kul att samla in också. Och så får man en massa roliga insekter och kräftdjur och maskar och snäckor att sitta och glo på också när man plockar in växterna från naturen. Risken för kollaps p g a att man får in nåt skit finns ju. Men den risken finns om man handlar i affärern också.

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Tänkte också tipsa om spigg, finns ju både småspigg och storspigg och de blir inte mer än max 10 cm.

              Eventuellt skulle du kunna ha någon simpa (berg-, sten-, rysk). Vet dock inte hur de fungerar i ett akvarie...

              Finns några till små arter, men jag tror de flesta är "skyddsvärda".
              Senast redigerad av mmm; 06 April 2006, 08:12.
              /Mattias

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Beror ju på storleken på akvariet. Med gädda och lake är det en tidsfråga vem som äter upp dom andra först och sen varandra. Mörten är inte det minsta känslig för rumstemperatur. Stress av sura abborrar kan iofs bli jobbigt för dom. Lake och öring trivs bättre i svalare vatten. Id brax inga problem heller. Gärs kan få svårt att hinna med att äta om du har mörtar och idar tex eftersom dom är lite sävliga av sig. fångar du fiskarna i stålmjärde skrapar dom sig och får såklart lätt svamp. Bästa är nog att ut med metspöt, kanke hullinglös krok.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  fångar du fiskarna i stålmjärde skrapar dom sig och får såklart lätt svamp. Bästa är nog att ut med metspöt, kanke hullinglös krok.
                  Men då blir de garanterat skadade och kan få svamp. Jag hade en fisk som skadade sig i munnen och fick svamp. Fiskar är dessutom väldigt känsliga just kring munnen, så det gör nog ont som s*t*n.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • laerni
                    • October 2005
                    • 1046

                    #10
                    Spigg är inte så svårt att fånga med håv intill stranden! Och hannarna kan tävla med vilken fisk som helst i sin färgprakt!
                    Lasse

                    Min Zoon

                    Bilder på Diskusyngel mm:
                    http://www.laerni.dk/rubin.htm
                    Nytaget på Diskusfröna
                    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                    De senaste
                    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Klart att håva upp dom är bäst. Men hullinglös krok är ingen fara. Bara man hanterar dom snällt sen och inte proppar en hink full tex.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        OK... Av svensk sötvattensfisk har jag hållit abborre, mört, gärs, sandstubb, björkna, och bäcköring.
                        Samtliga går att hålla. Bäcköring är extremt aggressiv, och om inte akvariet är väldigt stort kommer du bara att kunna ha en. Den är dessutom rovgirig, och extremt stillsam - den rör sig i stort sett bara vid matdags och för att spöa nån annan fisk.
                        Abborre blir stor. Snabbt. Min gick från kanske 50 gram till över halvkilot på ett år. Den är också rovgirig, och äter upp all fisk som får plats i munnen på den. Annars en väldigt vacker och trevlig fisk.
                        Mört, gärs, och björkna är alla lämpliga akvariefiskar. Mörten blir så småningom dock för stor, samt den äter akvarieväxter.

                        Förutom öringen höll jag samtliga fiskar vid 25-27 grader celsius, i vanligt akvarium. Ingen kylning behövs. Andra lämpliga fiskar som jag vet funkar bra under såna omständigheter är spigg & ruda.

                        Fiskar jag inte skulle rekommendera är röding, harr och sten/bergsimpa (sveriges temperaturkänsligaste fiskar), samt stora rovfiskar som gädda, lake, ål och gös.

                        Elritsa är nog den svenska fisk jag främst skulle rekommendera för akvarium, men jag har aldrig lyckats få hem dem levande - de verkar vara extremt transportkänsliga.

                        EDIT: visstja... De flesta av mina fiskar har jag tagit med håv, men bl.a. abborren och öringen metade jag upp med en vanlig krok. Du bör förstås kunna ge fisken en ren och fin miljö, de skall inte behandlas illa bara för att det är vildfångad svensk fisk, utan skall ha minst lika bra miljö som du skulle ge svindyr vildfångad fisk från Tanganyika eller Malawi, men gör du det så är ett litet sår efter en krok inget problem, utan det läker på bara en dag eller två.
                        Senast redigerad av Azur; 06 April 2006, 12:15.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Berserken
                          • December 2005
                          • 472

                          #13
                          Gå ut på natten med ficklampa o håv då är det lätt o fånga dom

                          Kommentar

                          • carlw
                            • November 2005
                            • 53

                            #14
                            Ursprungligen postat av Krax
                            Jag har bara svenska växter plus javamossa i mina kar. Det funkar utmärkt. Kul att samla in också. Och så får man en massa roliga insekter och kräftdjur och maskar och snäckor att sitta och glo på också när man plockar in växterna från naturen. Risken för kollaps p g a att man får in nåt skit finns ju. Men den risken finns om man handlar i affärern också.
                            Räknas inte ditt som svenskt biotopakvarie då? Det låter trevligt att plocka egna växter också.

                            Men om man tar t.ex. Vänern som exempel, är det inte bara vanlig kranvattenkvalitet? Typ mjukt vatten, ph7,5? När jag har i mina kottar och löv så försuras ju vattnet, men det måste ju ske i svenska insjöar också?
                            Det är i alla fall något min ancistrus trivs med.

                            Är det inte svenskt svartvatten i vissa tjärn?

                            Om jag väljer andra växter än amazonplantor lär ju knappast påverka så mycket. Dessutom är ancistrusen troligtvis född i sverige, men med utlänsk bakgrund.
                            Fast då kanske det inte räknas?

                            (jag får nog snart ta en tur till bibblan..)
                            Senast redigerad av carlw; 06 April 2006, 12:19.

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Elritsa är nog den svenska fisk jag främst skulle rekommendera för akvarium, men jag har aldrig lyckats få hem dem levande - de verkar vara extremt transportkänsliga.
                              inte vad jag märkte när ja va en liten parvel och satt med en plastdunk mellan benen i bil 12mil.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...