insjöakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    insjöakvarium

    Hej!
    Är helt grön på akvariumområdet, men har blivit jäkligt sugen på att starta upp ett! Hade tänkt mig ett i storleksklassen runt 200 l.
    Det jag vill göra är att bygga upp ett biotopakvarium, och jag hade tänkt mig att fixa ett med svensk insjöfisk och -växter.

    Då har jag några frågor till alla er erfarna akvarister där ute:
    1. Fiskar - vilka är lämpliga och tåliga, och vilka kan man kombinera?
    2. Växter - (se ovan)
    3. Belysning. Jag har läst en del om det på forumet, men inte blivit mycket klokare. Kan någon ge några enkla tips till en nybörjare, som inte är grym på tekniska uttryck.
    4. Jag bor i Göteborg - finns det någon som vet bra vatten att håva upp fiskarna i, och där man inte behöver fiskekort?
    5. Jag tänkte ha en karantänburk vid sidan av, men jag undrar om det finns något medel som man kan "bada" växterna i för att avdöda parasiter och dyligt, men som inte skadar växterna.

    Oj, vad många frågor det blev...

    p.s - jag tänkte bara kyla av vattnet med en fläkt.
    "This is a lighthouse. Your call."
  • Gardener
    • October 2004
    • 136

    #2
    Hur ska du lyla vattnet med en fläkt? *nyfiken*

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Här en länk till Svenska fiskar. http://hem.passagen.se/kent.andersson/varafiskar.htm
      Sök på Abborre på forumet
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Glajdarn
        • November 2004
        • 270

        #4
        Garderner:

        Enligt uppgifter på forumet kan vattnet kylas några grader om man sätter dit en fläkt. Antagligen fungerar det enligt principen att ökad avdunstning (vilket skulle vara effekten av fläken) ger ökad energiavgång, vilket i sin tur ger sänkt temperatur.
        Dessutom torde en ökad rörelse över vattenytan leda till bättre omblandning, vilket i sin tur borde ge bätte syesättning av vattnet...

        Detta är något av spekulationer, men verkar rätt rimligt.
        "This is a lighthouse. Your call."

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Svensk insjöfisk klarar temperaturer en bra bit ovan 30 grader. Jag har mätt upp 32 i den lilla badsjö som ligger vid min fd sommarstuga. Trots temperaturen så nappade dom på metet.

          Jag har hållt aborrar i akvarium i 2 år utan att varesig värma eller kyla. Aborrars "comfortzone" är väl mellan 0 och 35 grader gissar jag.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Glajdarn
            • November 2004
            • 270

            #6
            Jag har ytterligare en fråga:

            Vilket bottenmaterial är lämpligt att använda? Jag har funderat på sand - men å andra sidan vill jag ju ha ett biotopakvarium, och det är väl rätt sällan sandbotten i våra sjöar... Men dy/lera verkar ju inte så lämpligt heller. Man vill ju gärna SE vad som finns i akvariumet!
            "This is a lighthouse. Your call."

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Visst finns det sand i våra svenska sjöar. Inte för att det är det vanligaste men det finns, och där det finns sand finns det också aborrar. Så visst är det biotyopriktigt med sand.

              När jag hade aborrar så tog jag med mig sand från samma ställe som jag fångade fiskarna på.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen skickat av Tropfrog
                Svensk insjöfisk klarar temperaturer en bra bit ovan 30 grader. Jag har mätt upp 32 i den lilla badsjö som ligger vid min fd sommarstuga.
                32 grader? Kanske borde kolla den termometern...
                Fast visst kan översta centimetrarna i en sjö bli väldigt varma om det är absolut vindstilla & mycket varmt väder i några dagar.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  (Men FAN har zoopet börjat äta meddelanden igen!? OK, då skriver jag väl in allt igen då!)

                  Då har jag några frågor till alla er erfarna akvarister där ute:
                  1. Fiskar - vilka är lämpliga och tåliga, och vilka kan man kombinera?
                  200 liter är inte så stort. Abborre och mört är fina och lätta att få tag i, men blir snabbt för stora för ett sånt akvarium. Abborren är dessutom mycket glupsk, och mörtar äter växter. Gädda, hornsimpa, lake, ål, gös, öring, lax och andra storvuxna rovfiskar går också bort - dels för stora, dels för glupska.
                  Bäcköring blir inte så stor, men är extremt aggressiv mot andra av samma art, plus är väldigt glupsk.

                  Mina tips på lämpliga fiskarter som inte blir för stora och går att fritt kombinera är: elritsa, nissöga, gärs, (ung) björkna, (ung) ruda, storspigg, småspigg. Löja om du kan få hem den levande. Kanske också sten/bergsimpa, fast de gillar inte varmt vatten och är kanske i glupskaste laget.

                  Försök få tag i unga fiskar - de anpassar sig mycket bättre till fångenskap än vuxen fisk.
                  2. Växter - (se ovan)
                  Finns massor av fina växter som skulle funka bara bra. Själv skulle jag nog satsa på vattenpest, axslinga, och gädd- eller ål- eller krus-nate, tror jag. Gärna kransalger eller braxengräs om jag kunde få tag i det.
                  Se:
                  http://linnaeus.nrm.se/flora/veg/eutrof.html
                  http://linnaeus.nrm.se/flora/veg/oligo.html
                  för lite exempel.
                  3. Belysning. Jag har läst en del om det på forumet, men inte blivit mycket klokare. Kan någon ge några enkla tips till en nybörjare, som inte är grym på tekniska uttryck.
                  Till ett 200-liters? 2-4st 30-watts lysrör. Jag skulle satsa på dagsljusrör med högre färgtemperatur & bra färgåtergivning, t.ex. Philips TL-D 965. Andra skulle nog rekommendera Philips Aquarelle, men jag gillar personligen inte det rosa ljus de rören har.
                  5. Jag tänkte ha en karantänburk vid sidan av, men jag undrar om det finns något medel som man kan "bada" växterna i för att avdöda parasiter och dyligt, men som inte skadar växterna.
                  Du får inte in några parasiter med växterna. Snäckor kanske, men de gör ju ingen skada, och du har ju ett biotopakvarium, eller hur? Eventuella parasiter får du in med fisken.

                  p.s - jag tänkte bara kyla av vattnet med en fläkt.
                  Som andra har nämnt är det inte egentligen nödvändigt - normal rumstemperatur funkar bra för svensk insjöfisk, med undantag för vissa laxfiskar och istidsrelikter (som t.ex. hornsimpa). Men visst, en fläkt kyler akvariet ett par grader, och uppskattas nog av fisken, särskilt varma sommardagar.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Gardener
                    • October 2004
                    • 136

                    #10
                    Tack för svar på nyf frågan;-)

                    Åhhhh sand och aborrar...vill minnas en sommar i Höga kusten, kristallklart djuuupt vatten med totalt siktdjup, ren sandbotten (som blästersand) och JÄTTEborrar vid en risvase... DET är hjärtklappning innnan man landat dem;-) ...Men nu på ålderns höst... läste jag i en fiskbok att enkilos borrar kan vara 45 år gamla...och tappade plötsligt lusten att beröva dem livet.

                    Lycka till med tusenbröderna!

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      I fall du fortfarande inte har köpt akvariet tycker jag du borde fundera på ett något större kar. Många av dessa fiskar kan ju bli väldigt stora.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Glajdarn
                        • November 2004
                        • 270

                        #12
                        Tackar så mycket för svaren (framför allt från Azur)! Nu skall jag bara ta och kika upp i böcker vilka de olika arterna är och var jag kan få tag på dem... Och - just det: Jag skall få tag på dem också! =)Kommer nog att få kuska runt en del för att lyckas få tag på dem! (För det finns väl ingen akvariehandel som säljer svenska fiskar och växter??)

                        Nästa fråga: Är det "overkill" att ha amfibier i akvariet också (typ salamandrar)? Eller är alla svenska arter skyddade/fridlysta? Och i så fall; finns de att köpa?
                        (Eller kan det rent av vara så att de skulle bli fiskmat...?)
                        "This is a lighthouse. Your call."

                        Kommentar

                        • Glajdarn
                          • November 2004
                          • 270

                          #13
                          Batski:

                          Jag har funderat lite över det jag med, men som icke ensamstående blir det lätt en liten konflikt om jag bygger om ena rummet till fisktank... =)
                          Fast 300 liter är ju inte så mycket större, förstås.
                          "This is a lighthouse. Your call."

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            #14
                            det är förbjudet att plocka salamandrar från naturen...

                            lycka till med projektet.. ser fram emot bilder när det är klart
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • Glajdarn
                              • November 2004
                              • 270

                              #15
                              smurfmats:

                              Det var som jag misstänkte. Det var därför jag undrade om det fanns någon som föder upp svenska arter.
                              Bilder kommer att läggas upp så snart jag har fått någorlunda ordning på det. Tyvärr kommer det nog att dröja ett tag, med tanke på att vintern just har kommit... Men man skall ju planera i god tid, sägs det! =)

                              Om någon känner till en hemsida om just "svenska" akvarium så får ni gärna tipsa!
                              "This is a lighthouse. Your call."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...