Asientema akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #46
    Ursprungligen postat av gladys
    Ja dom blir otrevliga, men jag visste inte riktigt vad jag köpte..
    Fast när jag hade dom så bråkade dom endast med varandra. (Men jag ska erkänna att jag kontrollerade att alla fiskögon satt där dom skulle. )

    Qenzo, rekomendera ditt jobb att köpa Otocinclus. Det är väl egentligen dom enda algätare som får plats i deras kar. Men dom är ganska känsliga.
    Vet inte vad det blir, ev små ancistrus... Jag arbetar ju fortfarande aktivt på att de ska byta kar.
    Men det är en helt annan historia....
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #47
      Ursprungligen postat av gladys
      Qenzo, rekomendera ditt jobb att köpa Otocinclus. Det är väl egentligen dom enda algätare som får plats i deras kar. Men dom är ganska känsliga.
      Varför inte några räkor, eller om man kan hitta dem ett litet stim av LDA25? De är ju tåligare än otocinclus och midre än ansistrusar. Otos är ju som sagt väldigt känsliga.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Linda_A
        • March 2005
        • 1479

        #48
        Någon som har någon erfarenhet av dessa malar?

        Hara hara
        Hara jerdoni

        (efter en liten snabb koll på vad det fanns för malar ifrån asien på goc.se)
        //Linda

        Kommentar

        • gladys
          • March 2005
          • 1962

          #49
          Jag har hört mig för lite om dom, men jag tycker att dom är för små. Dessutom tyckte jag att det blev för många bottenätare i mitt kar. Har ju botiorna. Ska se om jag hittar tråden..
          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

          Kommentar

          • gladys
            • March 2005
            • 1962

            #50

            Det här är iaf de svar jag fick..
            Quidquid latine dictum sit, altum viditur

            Kommentar

            • Linda_A
              • March 2005
              • 1479

              #51
              Gladys:å tackar, jag hittade nämligen inget när jag sökte på zoopet. Men det beror nog mera på skit bakom datan än något annat. *s*

              Idag har jag varit och tittat ut nästa akvarium, otroligt bra paktpris.
              Plus att jag har titta på de olika fiskarna som jag har tittat på här på zoopet.

              Fastnade mest för kopparbarben, otroligt vacker med sin röda färg. Ska sätta mig och läsa mera om den i kväll. Plus att tittade på 4 olika botior som alla verkade intressant. Ska kika lite mera nog där dock. Har inte riktigt bestämt mig. Plus att det kommer att bli S.algätare och gurmai.
              Jag tror att detta kommer att bli rätt bra när jag väl kommer igång.
              //Linda

              Kommentar

              • gladys
                • March 2005
                • 1962

                #52
                Ursprungligen postat av Linda_A
                Fastnade mest för kopparbarben, otroligt vacker med sin röda färg. Ska sätta mig och läsa mera om den i kväll. Plus att tittade på 4 olika botior som alla verkade intressant.
                Jag har 1.000.000 stycken kopparbarbyngel.. synd att du inte bor närmare!
                Jag gillar dom, synd bara att dom inte stimmar. Men de är ganska snygga och praktiska fiskar.
                Jag blir avundsjuk på dig!! Jag vill också ha ett kar till.

                Ursprungligen postat av Tastyfish
                för er som funderat på 'borneo sucker' osv, dom trivs bäst i ett renodlat "flod akvarie", mycket strömt och sånnt, dom påstås annars vara rätt rejält skygga
                Jag har såna..5 stycken. Världens fränaste fiskar!
                Inte skygga alls och jag har inte supersblås i pumparna. (Kör iof 2 st på max.. men det rör sig mest på ytan.) Dom brukar ligga på min Tigerlotus äter av granulatet som fastnar på bladen. http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...789&gid=590915
                Jag befarade att dom skulle tyna bort och dö, som jag läst att en del gjort. Men det verkar inte vara nåt problem.
                Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #53
                  Vilken söt en Vad äter de?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • gladys
                    • March 2005
                    • 1962

                    #54
                    Jag tror att de äter en del alger, de brukar sitta på glaset och tugga sig fram. Men den verkar gilla torrfodret också. De brukar lägga sig på sanden och äta av granulatet och algtabletterna ibland.
                    Bryr sig inte om de andra fiskarna heller. Och det är en blandning av: botior, pansarmalar, kopparbarber, och parotocinclus. (Tom "Otosarna" äter från gruset ibland.. det visste jag inte att de brukar göra.)
                    Senast redigerad av gladys; 26 January 2006, 22:39.
                    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                    Kommentar

                    • Linda_A
                      • March 2005
                      • 1479

                      #55
                      Ursprungligen postat av gladys
                      Jag har 1.000.000 stycken kopparbarbyngel.. synd att du inte bor närmare!
                      Jag gillar dom, synd bara att dom inte stimmar. Men de är ganska snygga och praktiska fiskar.
                      Jag blir avundsjuk på dig!! Jag vill också ha ett kar till.
                      Hehe ja det var verkligen synd. Jag tittade på dem ett tag i zooaffären. Verkar som att hanarna är rödare och honar mera åt kopparhållet.
                      Ska se vad jag hittar om dem på nätet.

                      Botiorna blev svårare dock, fanns många kul där. Även de som du har (tror jag i alla fall)

                      Guramin vet jag inte riktigt heller. Svårt ju. *S*

                      Ja du ska bli skönt att hämta hem det nästa månad. Kommer att passa bra i hallen. Tom sambo gilla det.
                      //Linda

                      Kommentar

                      • Tastyfish
                        • February 2005
                        • 1761

                        #56
                        hur går det nu med karet? om du fortfarande arbetar på det kan ja passa på o va lite elak om du inte redan hittat den, www.loaches.com
                        fullsmockat med fina botior .
                        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                        Måste skaffa mig fler djur!

                        Kommentar

                        • gladys
                          • March 2005
                          • 1962

                          #57
                          Hur går det??? *nyfiken*
                          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                          Kommentar

                          • Linda_A
                            • March 2005
                            • 1479

                            #58
                            Jag håller fortfarande på att planerar. Akvariumet kommer ju inte förens i slutet av Feb. Så jag planerar och planerar.

                            Jag har bestämt mig för kopparbarbaren dock. Är helt förälskade i den.
                            Fick hem akvariumets lexikon igår så jag sitter och tittar genom den rätt ofta nu med.

                            Tastyfish: Jag har kollat lite på den sidan men jag ska ge min in på allvar på den nu.

                            Gladys: Jag har följt din tråd om botior med stort intresse. Tycker att dina är väldigt vackra.
                            //Linda

                            Kommentar

                            • dl_4711
                              • June 2005
                              • 82

                              #59
                              Ursprungligen postat av Linda_A
                              Gladys: Jag har följt din tråd om botior med stort intresse. Tycker att dina är väldigt vackra.
                              Ett tips om botior kan vara att de i många fall verkar kunna umgås mellan sorterna. Ifall du har svårt att bestämma dig och inte nödvändigtvis vill ha stora stim med samma sort kan man alltså mixa och utöka gradvis.

                              Som jag beskrev i systertråden umgås mina rostrata, dario och striata (speciellt de två senare, de hänger ihop för det mesta). Min almorhae fick inte vara med så igår fick han två nya almorhae-kompisar istället.

                              Ja, jag är rätt fixerad vid botior. ;-) Men jag tycker de är de fiskar (av de jag stött på) som har klart mest personlighet och underhållningsvärde.
                              ///
                              Dan L

                              Kommentar

                              • Linda_A
                                • March 2005
                                • 1479

                                #60
                                Ursprungligen postat av dl_4711
                                Ett tips om botior kan vara att de i många fall verkar kunna umgås mellan sorterna. Ifall du har svårt att bestämma dig och inte nödvändigtvis vill ha stora stim med samma sort kan man alltså mixa och utöka gradvis.

                                Som jag beskrev i systertråden umgås mina rostrata, dario och striata (speciellt de två senare, de hänger ihop för det mesta). Min almorhae fick inte vara med så igår fick han två nya almorhae-kompisar istället.

                                Ja, jag är rätt fixerad vid botior. ;-) Men jag tycker de är de fiskar (av de jag stött på) som har klart mest personlighet och underhållningsvärde.


                                Det är bra att veta. Inte för att jag har bestämt mig riktigt ännu. Det är JÄTTESVÅRT! Sitter just nu och tittar genom den länken som Tastyfish skickade. Jag gillar YoYo-botian, men jag la märke till att mönstret verkar skilja en hel del mellan de olika djuren.
                                Då kanske man skulle kunna satsa på att skaffa 5/5 eller så.
                                //Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...