Asientema akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    #16

    Inte vad jag skulle gjort, men lite inspiration kanske..
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #17
      Ursprungligen postat av Linda_A
      Qenzo:
      Goolge är alltid bra för den flitiga. *S*

      Inte för att väderålen var något för min rent utseendemässigt.

      Detta var svårt, jag vet inte riktigt om jag vad jag ska välja nu.
      Malawi VS Asien.

      Asien blir ju rätt likt mitt nuvarande SA akvarium. Och det kunde ju varit kul med något "nytt". Svårt detta ju.
      Det är därför jag ska köra båda två
      Ett asien och ett Mbuna.
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • gladys
        • March 2005
        • 1962

        #18
        Det blir många kar för dej du..Q.
        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #19
          Ja G det blir det... men idagsläget har jag bara 2.... eller ja 3... och ett blir asien och ett blir Mbuna... skitenkelt.
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • Linda_A
            • March 2005
            • 1479

            #20
            Gladys: Jag menade inte svårare eller så utan att malawi (mycket stenar) skulle skilja sig mot mitt nuvarande SA. (se bild nedan)

            Ovanligare, ja det beror nog på vad för fiskarna man har i.

            qenzo hehe sant iofs. Jag har dock som du fast ett SA. Och SA är det bästa. Men dock inte just för mitt vatten alla gånger.

            Så nästa kar vill jag kör enkelt och lätt. Mbuna är ju färgglad fiskar och med lite "avbrytande" mot mitt SA akvarium. Medans Asien skulle bli något som bli nr 2 och det är ju inte så annorlunda mot mitt nuvarande.

            Svårt som sagt.
            Bifogade filer
            //Linda

            Kommentar

            • gladys
              • March 2005
              • 1962

              #21
              Ursprungligen postat av Linda_A
              Gladys: Jag menade inte svårare eller så utan att malawi (mycket stenar) skulle skilja sig mot mitt nuvarande SA. (se bild nedan)

              Ovanligare, ja det beror nog på vad för fiskarna man har i.

              qenzo hehe sant iofs. Jag har dock som du fast ett SA. Och SA är det bästa. Men dock inte just för mitt vatten alla gånger.

              Så nästa kar vill jag kör enkelt och lätt. Mbuna är ju färgglad fiskar och med lite "avbrytande" mot mitt SA akvarium. Medans Asien skulle bli något som bli nr 2 och det är ju inte så annorlunda mot mitt nuvarande.

              Svårt som sagt.
              Jag menar att det är svårt att hitta fiskar som passar ihop i en asien biotop. Det finns fler SA fiskar att välja mellan.
              Sen hur det ser ut, det styr man alldeles själv! Det måste väl finnas miljarder variationer..det gäller bara att komma på dom.
              Quidquid latine dictum sit, altum viditur

              Kommentar

              • Tastyfish
                • February 2005
                • 1761

                #22
                inred karen bra och alla blir individuella! .

                jag säger att du ska satsa på asien biotop (dels för ja har en och den är skit kul, dock inte helt biotop aktig) därför att det är kul o allt, tycker fiskarna därifrån har potential till att bli mkt finare / personligare än mbunas osv

                sprutfiskar skulle lätt varigt häftigt, finns ju microlepis som till 90% hittas i sötvatten eller något sånnt
                Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                Måste skaffa mig fler djur!

                Kommentar

                • Linda_A
                  • March 2005
                  • 1479

                  #23
                  Gladys: Jag håller med och ändå inte. Men jag förstår vad du menar.

                  Tastyfish: Vad för något har du i ditt asienkar då? (ska kolla din zoon men ändå)

                  Stora fördelen med asien är att det är lite mera olika sorters fiskar ju.

                  Jag ska kolla lite närmare så ska jag återkomma med förslag och sen kan ni få göra eran bedömming av det.
                  //Linda

                  Kommentar

                  • Tastyfish
                    • February 2005
                    • 1761

                    #24
                    jag har 2 siameser, macrognathus ålen ( vet inte sorten ), 4 praktbotior
                    ,1 flying fox, 2 ormgröngölingar, dom biotop avvikande fiskarna: skarpsill fångad i en vik, regnbågsfisk m parkinsonii och 2 ctenopoma acutirostre .

                    tänkte försöka skaka fram några toxotes microlepis men men.. , ska ju lätt skaffa några sånna om det finns tillfälle, då åker ju någon fisk om det blir för mycket .
                    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                    Måste skaffa mig fler djur!

                    Kommentar

                    • Linda_A
                      • March 2005
                      • 1479

                      #25
                      Bestämt oss.

                      Med hjälp av sambo så beslutade vi oss för att köra på
                      asien. Min sambo fick fri hand att välja först mellan Malawi och sen av de olika förslagen fiskar som jag tagit fram. Livet blev mycket lättare så.

                      Så om vi kom fram till detta tillsammans


                      Ev att jag skulle skaffa Siamesisk algätare men jag vet inte om det blir för mycket bottenfiskar. Eller så byter jag ut Beaufortia mot Siameiska algätare. (gladys var det inte du som undrade om det fanns några algätare i asien?)

                      Plus att jag kommer att skaffa lite asiatiska växter och fin sand på botten.
                      Plus att jag ska ha lite grenar i akvariumet som sticker ner.

                      Vad tycks?


                      //Linda

                      Kommentar

                      • Tastyfish
                        • February 2005
                        • 1761

                        #26
                        verkar riktigt bra, själv har jag aldrig gillat stimmfiskar, ingen aning om varför


                        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=274 den tar trådalger hoss mig




                        dom ja hitta
                        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                        Måste skaffa mig fler djur!

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Ursprungligen postat av Linda_A
                          Vad tycks?
                          Kul att det blev Asien Även jag planerar för ett Asienakvarium

                          Siamensis är inga bottenfiskar, utan de simmar överallt och mina är inte sällan rätt nära ytan. Praktbotia skulle jag inte rekommendera eftersom de blir så stora. Kolla in Botia striata (http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=928). Jättefina tycker jag

                          Här är en länk om en sydöstasiatisk svartvattensjö (där bl a gurami och botior lever): http://fish.mongabay.com/biotope_se_asia_pool.htm

                          Vad gäller växter så planerar jag ha några (eller samtliga) av följande arter:
                          javaormbunke, tigerlotus, cryptocoryne, vallisneria, plus någon flytväxtart (guramis uppskattar det).
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Linda_A
                            • March 2005
                            • 1479

                            #28
                            Batski: Visst är det. Just ang praktbotia så har jag själv haft/har samma åsikter som dig. De blir för stora. Tanken var mest att när de blir för stora mitt 240 liters så åker de över till mitt 375 liters. Och när de känns för stora där så har jag troligen större akvarium. Och att de växer rätt långsamt med? Tyckte att jag läste detta i en tråd på zoopet innan. Men mitt minne är kort och bara ibland bra.

                            Tyvärr funkar inte dina länkar för mig. Jo de gjorde de när jag tog bort sista ). väldigt ot men jag såg det i några av dina andra trådar/svar. Vore nog bättre med ett litet mellanrum där. Men det har inte så mycket med saken att göra.

                            Men tillbaka till botiorna, det är ju inte så super tvunget att det ska vara just praktbotia just. Det är väl den som vi fastnade vi efter att ha tittat genom BTN akvarieguiden. Den som du visade var läcker med. Fördelen är väl att jag kanske kan skaffa ett större stim av dem då. Vilket inte är fel om man ser det så.

                            Tack för länken den ska jag kolla mera noga genom.

                            Hur stort kommer ditt akvarium att vara och vad för fisk blir det? *nyfiken i en strut*

                            Det är de växterna som jag har tänkt på med. Främst då Tigerlotusen och cryptocoryne som jag redan vet funkar bra hos mig.
                            //Linda

                            Kommentar

                            • gladys
                              • March 2005
                              • 1962

                              #29
                              jo Siamesiska algätare lär det nog bli.
                              Skulle oxå gärna ha gurami, men jag är rädd att mina botior käkar upp spröten på dom.

                              Jag har fn Cryptpcoryne, Vallisneria, Tigerlotus, Hygrophila och Javaormbunke.
                              Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                              Kommentar

                              • jolon
                                • December 2002
                                • 1075

                                #30
                                Jag såg ett kar med bara siameser på Akvarie lagret för nått år sen och det karet är fastetsat på nät hinnan,, inga växter löv på botten nån rot och massor med siameser. Klart häftigt!
                                My internet should be readonly.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...