Asientema akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_A
    • March 2005
    • 1479

    Asientema akvarium

    Hej!
    Jag skulle vilja ha några tips på lätta fiskar ifrån Asien som
    passar i ett 120*40*50 akvarium.
    Vill ha fisk i alla nivåerna
    En grupp stimfiskar, har funderat på antigen kopparbarb eller
    praktbarb. Men någon rasbora verkar med rätt intressant.
    Sen vet jag inte om jag ska titta efter gul ciklid (fast de kanske bräckt vatten?) eller om jag ska välja en guramiart. (inte de allra minsta utan gärna lite större)

    Sen vill jag gärna ha en botia sort med. Praktbotia är ju rätt lockande men
    samtidigt blir de ju rätt stora. (har iofs ett 375 liters hemma när de sen blir större plus att jag säkert byter upp mig senare i alla fall).
    Och sen vill jag gärna ha ett gäng Kuhlii-ålar.

    Hur många av varje bör jag ha?
    20 av stimfiskarna?
    1+2 av gurami?
    Botiorna och kuhliiålarna?

    Kanske bör säga att mina vattenvärden ligger på 7.5 i PH och 7 i KH och 9 i Dh. Om det påverkar något.

    Många frågor blev det.

    Innan jag glömmer, om någon har några bilder på era Asien kar så får ni
    gärna visa upp dem som lite motivation.
    //Linda

  • Linda_A
    • March 2005
    • 1479

    #2
    Ingen som någon idée alls?
    //Linda

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Asien är stort och det finns givetvis många olika biotoper.
      Varför inte försöka begränsa sej till någon mer specifik asienbiotop i så fall?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • gladys
        • March 2005
        • 1962

        #4
        Jag vill oxå ha en asien biotop.
        Har tänkt mej Ett ganska litet kar, 150 - 200 liter.

        Botia Rostrator i botten. Blir ca 7cm. (MAX 9cm) Ser ut ungefär som pakistanbotior, men det skiljer sig en del i teckning osv.. Läs här: http://www.djurportalen.nu/artarkiv....id~1169~site~1
        Här har jag provat att fota dom inte det lättaste, men men..: http://zoonen.com/perzoonen/galleri....789&gid=590801
        Dom jag har är väldigt harmoniska, och bråkar sällan.
        Dom har jag redan så jag kommer att utgå ifrån dom. Jag har 5st fn, men vill gärna ha fler. Förhoppningsvis blir dom lite mindre skygga då.

        Fembandsbarber, ett ganska stort stim. Var inne på Tigerbarber först, men dom verkar så ettriga..

        Och/eller..
        Kopparbarber, har en miljon såna yngel nu, ganska trevliga och fina fiskar. Något tråkiga kanske.

        Och förstås:
        Borneo Suckers! Mycket rolig fisk, om än något liten. Har 5st nu, men gärna fler av dom oxå.
        Bild: http://zoonen.com/perzoonen/galleri....789&gid=590915

        Det här är mina planer iaf..
        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Jag har skissat en biotop här hemma för asien, har i karet gurami (bara en numer...) och väderål (som dock är lite stora för det karet).
          Att tänka på med gurami är ju att det bör vara flera honom på en hane, då hanarna tenderar att gå hårt åt annars... vilket är anledningen till min sista honas död (typiskt karlar att inte hålla igen lite).

          Jag tycker du liksom ngn sa, koncentrera dig på ett specifikt område... det är ju betydligt lättare då.
          Mitt kar kommer att bli öppet, eller så öppet det nu blir med fint nät som tak. Ålarna rymmer ju annars.
          Googla, och du kommer att få fram mkt snygga kar att sno idéer från!
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • Linda_A
            • March 2005
            • 1479

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Asien är stort och det finns givetvis många olika biotoper.
            Varför inte försöka begränsa sej till någon mer specifik asienbiotop i så fall?
            Det var en bra fråga. Jag vet inte alls något direkt om Asien utan har jämt varit mera insnöad på SA.

            Om du har tid/lust kanske du har ork att berätta i korta drag vilka olika biotoper som det finns?
            (kan iofs goolga självklart men jag vet inte riktigt vart jag ska börja)


            Gladys det var ungefär något liknade som jag hade tänkt mig med.

            Lägger till att jag inte heller riktigt vet vilken stimfisk som jag ska välja. Annars är det väl ganska klart för mig. Eller jo, det som "stör" mig är väl att jag är sugen på en liten ciklidart med. Svårt att bryta gamla vanor. *S*

            Qenso: Det är sant, vilken bitop är det som du planerat för? Vilken finns väderålen i?
            Senast redigerad av Linda_A; 21 January 2006, 09:29.
            //Linda

            Kommentar

            • Linda_A
              • March 2005
              • 1479

              #7
              Kanske ska tillägga att jag söker lätta fiskar. Alltså inga fiskar som kräver speciellt vatten m.m.

              Min tanke kom ifrån CB (ciklidbladet) ifrån en artikel som heter ciklidpaus. Jag vill ha ett lätt akvarium som inte "kräver" så mycket. (med detta menas inte att jag inte kommer att byta vatten varje vecka eller så utan bara inga krävande fiskar)

              Den hette inte ciklidpaus, utan dramatik i ciklidburken

              Senast redigerad av Linda_A; 20 January 2006, 21:43.
              //Linda

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Väderålen är ju ganska utbredd ändå, Kina, korea, japan och även amur-området i sibirien... så det klart... där kan man ju vara väldigt flexibel.
                Ålarna tycker iaf jagär väldigt lätta, men de rymmer från karet om chansen ges.
                Gurami även där... mkt lättskötta. Men det är ju i mina ögon det.

                Jag har ju planer på öppet kar. Ovanför det ska det vara ett hyllplan med mossa å blommor...gärna orkidé eftersom jag älskar de blommorna... sedan har jag planer på ngn näckros... men som sagt, växter, fina sådana från asien kostar en del... så det får ju ta den stund det tar
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • Linda_A
                  • March 2005
                  • 1479

                  #9
                  qenzo: Men vad är det för bitop som väderålen lever i? (om jag nu inte har fattat fel vad ordet bitop innebär, så är det väl hur området ser ut som fisken lever i?)
                  Alltså sumpmark? Flodområde? Dike? Risfält?

                  Jag är totalt ny på asien så jag gissar mest. Vet inte om jag "behöver" vara så noga heller.

                  Låter snyggt med ett öppet kar. Har själv planer på det, den dagen jag bor i egen villa.

                  Jag tror att jag ska göra något liknade som gladys planerar för.
                  //Linda

                  Kommentar

                  • gladys
                    • March 2005
                    • 1962

                    #10
                    Aha, kul att jag inte är ensam om mina planer.
                    Jag har dock lite problem, för jag vill ha en algätande mal.. och jag hittar inte någon lämplig. Förutom Siamesisk Flying Fox, men den blr lite för stor tycker jag.
                    Det närmaste jag kommit är ju Borneo Suckers, men tror inte att dom äter så mycket alger..
                    Senast redigerad av gladys; 21 January 2006, 16:11.
                    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                    Kommentar

                    • Linda_A
                      • March 2005
                      • 1479

                      #11
                      Gladys: Hehe kan vara bra att ha ett stöd. ;D

                      Det funderar jag med på först, ville ha räkor men sen vet jag inte om Botiorna kommer att se dem som en gratis lunch.

                      Jag ska kolla in fiskarna lite närmare i affären. Är ju skillnad att se dem live.

                      Skiter sig allt så får det bli ett malawi kar.

                      Tur att det dröjer en månad innan akvariumet kommer så att jag hinner att bestämma mig.
                      //Linda

                      Kommentar

                      • qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

                        #12
                        Klicka på bilden för större version

Namn: mangsite2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 13,2 KB
ID: 2092170
                        I liknande vatten kan man hitta väderålarna. De klarar stora förändringar av vattenvärden och är inte det minsta känsliga.
                        Men stilla vatten med lerig och sandig botten är väl det de föredrar...

                        Jag tänker inte ha en ren ler/sandbotten och exakt biotop, utan koncentrerar mig främst på temat asien. Dvs bamu, växter á la asien mm mm. Hur det i slutändan kommer att se ut visar sig, eftersom jag även har gurami att tänka på ang biotopen.

                        Väderålen har föresten hittats även i Australien.
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                        Kommentar

                        • qenzo
                          • February 2005
                          • 1747

                          #13
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 11040001ny.jpg
Visningar: 1
Storlek: 52,5 KB
ID: 2092171
                          En typ av bitop/Asien.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2374_7736260.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,7 KB
ID: 2092172
                          En annan biotop/Asien.

                          Google är bra
                          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                          Kommentar

                          • Linda_A
                            • March 2005
                            • 1479

                            #14
                            Qenzo:
                            Goolge är alltid bra för den flitiga. *S*

                            Inte för att väderålen var något för min rent utseendemässigt.

                            Detta var svårt, jag vet inte riktigt om jag vad jag ska välja nu.
                            Malawi VS Asien.

                            Asien blir ju rätt likt mitt nuvarande SA akvarium. Och det kunde ju varit kul med något "nytt". Svårt detta ju.
                            //Linda

                            Kommentar

                            • gladys
                              • March 2005
                              • 1962

                              #15
                              Joo Asien är ovanligare (tror jag) än malawi.

                              Det är säkert lättare att skapa en SA biotop.. men utmaningar är kul!!
                              Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                              Kommentar

                              Arbetssätt...