Fungerar denna kombination?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Fungerar denna kombination?

    Akvarium 240 liter.

    1 par skalare
    1 par blå ciklid
    1 par nyckelhålsciklid
    15 sorgmanteltetra
    15 corydoras panda
    3 ancistrus

    Blir det för många ciklidpar?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Blå cikliderna kan bli lite i tuffaste laget, men annars så känns det som en bra kombination.
    Du kan ju byta ut blå mot typ krobias, laetacara eller bågfenar.
    Apistogramma skulle kanske också kunna funka eller bolivianer.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det kan funka, enligt min erfarenhet är nyckelhål tuffare än sitt rykte, och blåciklider är ju inte så aggressiva. Det verkar som om nyckelhål ofta vill försöka dominera, om inte sällskapet är för tufft, och det kan nog bli en del småtjafs med andra ciklidpar då, så mer harmoniskt i karet hade det kanske blivit med antingen blåciklid eller nyckelhålsciklid. Men med bra inredning där de inte alltid ser varandra, och där de kan skaffa varsitt avgränsat revir, så kan det funka som sagt. Däremot vet jag inte om jag skulle lita på fullvuxna blåciklider ihop med Corydoras panda. Nå'n lite större Corydoras, eller Brochis, kanske funkar bättre. Brochis är väldigt lika Corydoras, men något större, har själv ett gäng som går ihop med nyckelhål, egyptiska munruvare, och glasmalar.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Stryk blåcikliderna. De blir stora, tuffa vid lek (och de leker gärna och ofta) och tvekar inte på att ta mindre fisk. I ett 240l blir det därmed svårt att kombinera med andra ciklider och karet är på gränsen till för litet.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Då hoppar jag blåcikliderna

          Kan jag ha två nyckelhålspar istället då och ett par skalare?

          Kommentar

          Arbetssätt...