översociala fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    översociala fiskar

    Mina scalarer, silverhajar och platys är galna
    Det spelar ingen roll om det var 20 timmar sedan mat eller 20 minuter. Så fort man går förbi karet eller stannar till så sitter de som klistrade på rutan. Platyna är värst, de gör svallvågor motströms i upphetsning. Scalarerna (speciellt 1) lägger sig vågrätt under mathörnet och spanar mot ytan.

    Det är nästan irriterande för om man vill sitta och studera karet så får man sitta där 5-10 minuter innan de fattar att det inte blir mat och istället ägnar sig åt att vara normala.

    Någon mer som har social fisk?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • august1996
    • October 2009
    • 333

    #2
    Ursprungligen postat av danne0301
    Mina scalarer, silverhajar och platys är galna
    Det spelar ingen roll om det var 20 timmar sedan mat eller 20 minuter. Så fort man går förbi karet eller stannar till så sitter de som klistrade på rutan. Platyna är värst, de gör svallvågor motströms i upphetsning. Scalarerna (speciellt 1) lägger sig vågrätt under mathörnet och spanar mot ytan.

    Det är nästan irriterande för om man vill sitta och studera karet så får man sitta där 5-10 minuter innan de fattar att det inte blir mat och istället ägnar sig åt att vara normala.

    Någon mer som har social fisk?


    du har ju riktig tur alla mina fiskar blir livrädda och gömersig i 5-10 min istället

    Kommentar

    • Strikah
      • November 2009
      • 158

      #3
      Samma sak med mitt 54 liters guppy kar, varenda gång man går ut i köket kommer alla som en flodvåg till mat hörnet.

      Annat är det med Fembandsbarberna, dom har jag gömt undan i ett rum man knappt alldrig vistas i för dom är så otroligt skygga. där får man också sitta en stund om dom ska komma fram. Borde filma dom när dom matas med mygglarver nångång, dom sticker upp till ytan som ett spjut och tar munnen full innan dom försvinner ner igen och gömmer sig. man hinner knappt blinka.
      45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

      Kommentar

      • joelvuo
        • September 2009
        • 771

        #4
        Mina verkar inte bry sig om att jag är nära akvariet, förutom en skalar, han kommer fram och följer efter mina rörelser

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Mina ap. hongsloi, n. anomala, scalarerna, mollys samt även min black ghost är alla framme när jag är vid rutan och spanar. Dom är riktigt tama så man kan även "klappa" dom ^^

          Kommentar

          • Malawi1
            • February 2009
            • 583

            #6
            när jag hade golden så var dom framme vid rutan så fort jag gick förbi.
            375 liter malawi / tanganyika.

            96 liter SA

            Kommentar

            • zoomi
              • August 2004
              • 829

              #7
              Min teori grundar sig i beteendemönstret för djur i synnerhet de betingade reflexerna.
              Antar att du inte spenderar så mycket tid framför akvariet bara att vara där utan du kollar lite då och då samt när du matar dem.
              De ser att ofta när du kommer får de mat och kopplar då ihop dessa parallella fenomen. Min slutsats är alltså att de vet att när du är i närheten finns chansen för mat och då de vill vara först till bords är de framme vid glaset och är beredda.

              Min rekommendation lyder att vidta någon av följande åtgärder;
              ʚ Spendera mer tid framför akvariet och särledes vänja fiskarna vid din tillvaro och göra de mer tama
              ʚ Mata dem enbart då de ej ser dig samt när de inte vet att du är nära, alternativ lösning på denna punkt skulle kunna vara en foderautomat.


              Mvh. Sigmund Freud☺

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Jag kan knappt resa mig från datorstolen i andra änden av rummet utan att mina diskusar reagerar, och skulle man närma sig karet bara lite grann så blir de mkt ivriga efter mat direkt!
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • legis
                  • November 2009
                  • 95

                  #9
                  Som sagts i annan tråd ligger det ett pärlband med fiskar här varje kväll kl 19, oavsett om jag är nära akvariet eller ej. Övrig tid på dygnet kan de simma fram till rutan när jag tittar in men oftast fortsätter de bara göra sitt. Skalarerna är nog roligast när jag rotar runt bland växter etc, de simmar alltid fram och nafsar mig på armen. Inte bara en gång heller, de fortsätter tills jag tar bort armen. Roliga typer.

                  Kommentar

                  • joelvuo
                    • September 2009
                    • 771

                    #10
                    Mina verkar inte heller vara så brydda, när jag slamsuger botten så skiter dom i slamsugen och simmar runt och gör det jobbigt för mig.

                    Men det är väl som någon här ovan sa, att om man inte spenderar mycket tid vid akvariet så blir fiskarna så. Jag ligger vid akvariumet nästan hela min vakna tid så dom har väl blivit vana.

                    Kommentar

                    • linastorm
                      • January 2010
                      • 146

                      #11
                      Haha du har ju lite tur i alla fall, mina fattar inte ens att det är matdags när man häller i. Dom reagerar inte på något alls, bara när jag slänger i ärtor.
                      170l - 64l - 40l - 16l
                      Bloggen

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        Vårat kar står i en hall där folk springer till vardagsrummet nonstop från 14 varje dag, och i stort sett varenda gång någon går förbi får dom frispel
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        Arbetssätt...