någon typ av pleco

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elaz
    • April 2012
    • 48

    någon typ av pleco

    jag köpte för några dagar sedan 2 stycken plecomalar men jag vet inte vilken sort. i affären stod de bara som "drakmalar" en orange och en svart och mörkbrun. någon som kan säga vad det är för nån?http://dayviews.com/improvised/503773224/
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Liknar en vanlig gibbiceps.
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Jag tycker också det ser ut som en vanlig gibbi. Då är frågan om du vet hur stora de blir, och hur stort akvarium du har?
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, den skarpa kontrasten mellan grundfärgen och fläckarna säger gibbiceps, eller segelfenspleco som den också kallas.

        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ABSOLUT-71
          • January 2012
          • 81

          #5
          Priset kan också avslöja om det är en gibbiceps.
          Om den var billig eller kosta ett par hundra.

          Gibbiceps är så vanlig så den kostar oftast inte så mycket.

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            Ursprungligen postat av elaz

            jag tycker det är väldigt fel av affären att säga att den inte blir så stor...

            Kommentar

            • elaz
              • April 2012
              • 48

              #7
              tack för svaren.

              Kommentar

              • elaz
                • April 2012
                • 48

                #8
                de sa att den inte ska bli jätte stor. 16-18cm har jag för mig och jag har nu ett 160L men ska köpa ett 300 liter innom kort. jag hoppas att det ska räcka. annars får jag väl gå tillbaka till affären och lämna tillbaka den eftersom de sa att det skulle räcka gott och väl.

                Kommentar

                • elaz
                  • April 2012
                  • 48

                  #9
                  hur stora brukar de bli?

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    De kan bli upp mot 50 cm, men blir oftast i akvarium runt 30-35 cm vad jag har sett. Men det är mer pretty stort!
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av elaz
                      hur stora brukar de bli?
                      Läs zoopets artbeskrivning som jag länkade till Där står en del om den.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Inte ens 300 liter räcker till EN pleco, så gå du tillbaks med dem omedelbums.
                        Jag har en som är drygt 35 cm och han har växt ur sitt 375 liters. Så snart terminen är slut så blir det flytt till ett större.
                        Lita inte på vad som sägs i zooaffärer utan läs på själv innan. De flesta affärer vill bara sälja fisk och tar inte så värst mycket ansvar för vad säljer och till vem.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Inte ens 300 liter räcker till EN pleco, så gå du tillbaks med dem omedelbums.
                          Jag har en som är drygt 35 cm och han har växt ur sitt 375 liters. Så snart terminen är slut så blir det flytt till ett större.
                          Lita inte på vad som sägs i zooaffärer utan läs på själv innan. De flesta affärer vill bara sälja fisk och tar inte så värst mycket ansvar för vad säljer och till vem.
                          Talar inte detta lite emot sig själv? :P

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Ursprungligen postat av Vanish
                            Talar inte detta lite emot sig själv? :P
                            Jo, absolut. Historien bakom är att han fick flytta ur ett 100 liters till mitt 375 liters. Då var han 28 centimeter, mager och inte i särskilt god form.
                            375 liters akvariet står i skolan och där har han blivit en given favorit bland eleverna. Det är därför han får gå kvar två månader till.

                            Detta är en utmärkt illustration av problemet med att köpa små, vackra/söta plecos som man tror att ska passa i ett lite akvarium. De växer FORT och det är inte helt lätt att hitta någon som vill ha dem och som dessutom har ett tillräckligt stort akvarium.
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mumin
                              Jo, absolut. Historien bakom är att han fick flytta ur ett 100 liters till mitt 375 liters. Då var han 28 centimeter, mager och inte i särskilt god form.
                              375 liters akvariet står i skolan och där har han blivit en given favorit bland eleverna. Det är därför han får gå kvar två månader till.

                              Detta är en utmärkt illustration av problemet med att köpa små, vackra/söta plecos som man tror att ska passa i ett lite akvarium. De växer FORT och det är inte helt lätt att hitta någon som vill ha dem och som dessutom har ett tillräckligt stort akvarium.
                              Då förstår jag

                              Nä, det är inte lätt. Men sen är ju folk lite roliga också att dom vill ha väldigt mycket pengar för stora malar, när det är tillräckligt svårt att hitta en bra hem för dom som det är. Samma med akvariebutikerna, dom vill gärna ta en hel del pengar för dom för att dom är stora, men är det verkligen så många som går in och köper en 25cm+ mal?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...