Kulfisk Tråden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madafakka
    • August 2011
    • 70

    tack så mycke för hjälpen kan komma lite fler frågor.. fins de nån typ av skaldjur som e stort nog för att kulfisken inte ska ge sig på de vuxna exemplaren som klarar bräckvatten?

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      Alltså... En biocellatus tar en kräfta som är minst lika stor. Den äter del för del.
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Madafakka
        • August 2011
        • 70

        hehe där ser man glupska viste ja att dem va men ojoj, och de slutar inte äta ihäller. några tips? innan hadde jag ett litet kar med sniglar som ja brukade ge till dem, men de karet är ju numera bräckvatten.. några andra tips på hur man kan lösa mitt problem?

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          Vad är problemet? Att du inte kan ha skaldjur eller andra fiskar med nigroviridis? Bara att acceptera. Jag har iofs biocellatus med toxotes microlepis, garra flavatra och jättedanio. Det går utmärkt. Men det skiljer på individer också, vissa är lite snällare än andra.
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • Madafakka
            • August 2011
            • 70

            problem kanske var lite dåligt fomulerat, nog mer jag som e öat och tyckt de vore praktiskt om man kunde få en typ av symbios mällan nått ``skaldjur´´ som städade upp efter kulorna samtidigt som kulrna såtill att ``skaldjuren´´´inte blev för många... så i grund å botten handlar de om nått jag tyckt va jävligt praktiskt.

            Kommentar

            • joelvuo
              • September 2009
              • 771

              Min Fahaka tröck i sig varenda snigel och snäcka som fanns i karet, var väl iaf 200-300 stycken.. Allt under en natt

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                Ursprungligen postat av Madafakka
                problem kanske var lite dåligt fomulerat, nog mer jag som e öat och tyckt de vore praktiskt om man kunde få en typ av symbios mällan nått ``skaldjur´´ som städade upp efter kulorna samtidigt som kulrna såtill att ``skaldjuren´´´inte blev för många... så i grund å botten handlar de om nått jag tyckt va jävligt praktiskt.
                Jo, men nä. Blir svårt om du inte har ett riktigt stort akvarium.
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • Madafakka
                  • August 2011
                  • 70

                  Ursprungligen postat av DAHLBERG
                  Jo, men nä. Blir svårt om du inte har ett riktigt stort akvarium.



                  330 liter?

                  Kommentar

                  • DAHLBERG
                    • September 2008
                    • 1598

                    Ta det gånger 10 så har du ett stort akvarium.
                    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                    540 liter kulfisk - T. lineatus
                    120 liter salt - Koraller och fisk

                    Kommentar

                    • joelvuo
                      • September 2009
                      • 771

                      Någonting som kanske skulle fungera skulle väl vara om du hade ett lager med engelsk sjösten längst ner och sen ökar storleken till 5cms stenar högre upp, sen ett lager sand på det.

                      I mitt 325 (L108xD75xH40) så har jag några stora stenar i ett stenrös och där finns det några sniglar som förökar sig, så fahakan får sig en matbit då och då.

                      Men det blir bäst om du gör som Dahlberg sa(tror jag) att du har ett separat akvarium som du odlar snäckor och räkor i, det är ju inte allt för jobbigt att ta därifrån.

                      Kommentar

                      • Madafakka
                        • August 2011
                        • 70

                        ny fråga angående kulfisk ... Dhalberg litar på dig nu.. jag har sätt några akvarium där de har mer än 1 sort av kulfisk.. e de nått och rekomendera med tanke på hur pass agresiva kulfiskar KAN VARA?

                        Kommentar

                        • Madafakka
                          • August 2011
                          • 70

                          Ursprungligen postat av DAHLBERG
                          Ta det gånger 10 så har du ett stort akvarium.

                          det blir ett senare projekt

                          Kommentar

                          • DAHLBERG
                            • September 2008
                            • 1598

                            Ursprungligen postat av Madafakka
                            ny fråga angående kulfisk ... Dhalberg litar på dig nu.. jag har sätt några akvarium där de har mer än 1 sort av kulfisk.. e de nått och rekomendera med tanke på hur pass agresiva kulfiskar KAN VARA?
                            Man brukar oftast ha artakvarium Jag har haft tetraodon biocellatus och tetraodon erythrotaenia i samma kar utan några som helst problem mellan arterna.. Biocellatus går att ha flera av i samma kar, men Erythrotaenia är sjukt aggressiva mot den egna arten, dock inte alls mot andra (biocellatus). Erythrotaenia slogs så mycket att de "glömde" äta...

                            Just nu har jag Fahaka och ancistrus i samma, har också haft jättedanio utan problem. Fahakan är inte tillräckligt snabb för att äta dem XD

                            Kan tänka mig att man kan blanda Mbu/fahaka och Travancoricus (största kulfisken vs den minsta).. Mbun lär inte ens försöka lägga energi på en liten plutt på 2-3 cm

                            Så visst nog går det, men det är kanske inte det smartaste att blanda Lineatus och Mbu Man kan testa sig fram och ha en tomt akvarium redo så man kan flytta över om det skiter sig.
                            Senast redigerad av DAHLBERG; 17 August 2011, 22:40.
                            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                            540 liter kulfisk - T. lineatus
                            120 liter salt - Koraller och fisk

                            Kommentar

                            • Madafakka
                              • August 2011
                              • 70

                              åter igen tack så sjukt mycke

                              Kommentar

                              • esoxlucius74
                                • October 2009
                                • 493

                                Jag hoppar in här........
                                Vet inte vart det passar bäst att skriva, men jag har precis hoppat tillbaka i kulfisk-träsket!!
                                Jag hade några Dvärgkulfiskar som tynade bort för att de inte fick i sig tillräckligt med mat...

                                Men nu kunde jag inte hålla mig längre, JAG KÖPTE EN NY IDAG!! Nu ska jag jobba hårt för att få den här att trivas...
                                Är så glad att det spritter i kroppen!!
                                360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                                16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                                Kommentar

                                Arbetssätt...