Kulfisk Tråden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Jag som hade nästan övertalat mig själv igår natt att inte köpa kulfisk till samma kar som Gobi. Trotts att Gobi är rätt så robust av sig och kaxig...
    Nu när Dre skrev sitt inlägg börjar jag tveka igen och blir mer sugen!
    Skulle det inte funka kan jag alltid köpa ett till akvarium!
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      Då ska du veta att min Lorteti har tagit livet av många fiskar i blandade storlekar.

      Den har vid ett tillfälle gett sig på en biffig zebraciklidhanne på 12cm, men aldrig riddargobyn.
      Checking out...

      Kommentar

      • rasmus_agren
        • January 2010
        • 198

        Jag funderar på att endast ha dvärgkulfiskar i mitt växtakvarium på 250l. Hur många tror ni jag kan ha då? Kan jag ha 20 tex? Det är lummigt med mycket gömställen osv. Kommer de stressa varandra?

        Kan någon våga sig på hur många som klarar sig endast på de sniglar som produceras "naturligt" i en sån tank? Så jag matar sniglarna lite och hoppas slippa mata fiskarna.

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          Så du ids mata snäckorna men inte kulorna? XD
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • rasmus_agren
            • January 2010
            • 198

            Just så Men det handlade mer om att jag gillade tanken på att det blev lite mer att ett ekosystem på det sättet, plus att då kan jag lämna det några dagar i sträck utan att ha dåligt samvete. Om man dessutom har snäckor som äter växter eller har mycket alger så kanske man inte behöver mata nåt alls. Det är iaf min förhoppning.

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              Ah okej.. men 20 st kanske var att ta i, kanske inte för att kulorna bryr sig. Jag tycker det skulle bli plottrigt med små prickar som simmar upp,ner,runt,höger,vänster hela tiden
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • rasmus_agren
                • January 2010
                • 198

                haha, det är ju det jag tycker verkar så mysigt. alternativet är nån liten stimfisk och de är inte alls lika roliga att titta på. men du tror alltså det är ok för deras del att vara 20? 12.5 liter var blir det och jag läste nånstans att det var typ vad de ville ha.

                Kommentar

                • DAHLBERG
                  • September 2008
                  • 1598

                  Prova? Är det för många lär de ju dö en efter en tills det blir balans
                  DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                  750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                  540 liter kulfisk - T. lineatus
                  120 liter salt - Koraller och fisk

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    Tror inte du kommer lyckas odla så mycket snäckor så kulfiskarnas behov täcks, iaf inte i samma kar som kulfiskarna, de är rätt glupska. Det ser man ju på DAHLBERG's avatar

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      Om du kör just amazonas varianten tror jag faktiskt det skulle funka och tanken kitrlar. De är inte farligt dyra så:
                      Go ahead!!

                      Jag tycker tanken med sniglar skulle vara intressant att se om det går. Du behöver också en hel del rötter och kanske bygga upp en snigelfarm innan du lägger i kulorna?
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • esoxlucius74
                        • October 2009
                        • 493

                        Ursprungligen postat av Dre
                        Om du kör just amazonas varianten tror jag faktiskt det skulle funka och tanken kitrlar. De är inte farligt dyra så:
                        Go ahead!!

                        Jag tycker tanken med sniglar skulle vara intressant att se om det går. Du behöver också en hel del rötter och kanske bygga upp en snigelfarm innan du lägger i kulorna?
                        Då har jag kanske gjort rätt som startat en snäckodling separat för att förse Praktbotior och Dvärgkulfiskar med smarriga snäckor?!
                        360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                        16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                        Kommentar

                        • DAHLBERG
                          • September 2008
                          • 1598

                          Yes!
                          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                          540 liter kulfisk - T. lineatus
                          120 liter salt - Koraller och fisk

                          Kommentar

                          • esoxlucius74
                            • October 2009
                            • 493

                            Ursprungligen postat av DAHLBERG
                            Yes!
                            Skönt att man är på rätt spår trots att man är nybörjare...
                            360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                            16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              Min katt fiskade upp min Lorteti kulfisk som jag hittade uppblåst död på sidan av karet!
                              Astråkigt, det var en riktigt intressant fisk och min son stod länge och pratade om hur synd det var om honom som fick ensam ligga där och dö.

                              Som tur var åt inte katten fisken. jag vet iofs inte om så små fiskar är giftiga, men men...
                              Checking out...

                              Kommentar

                              • esoxlucius74
                                • October 2009
                                • 493

                                Ursprungligen postat av Dre
                                Min katt fiskade upp min Lorteti kulfisk som jag hittade uppblåst död på sidan av karet!
                                Astråkigt, det var en riktigt intressant fisk och min son stod länge och pratade om hur synd det var om honom som fick ensam ligga där och dö.

                                Som tur var åt inte katten fisken. jag vet iofs inte om så små fiskar är giftiga, men men...
                                Attans...

                                Sälj katt-skrället!
                                360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                                16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                                Kommentar

                                Arbetssätt...