jag vet att man kan a 8;orna i sötvatten men de mår betydligt bättre i bräcktvatten och blir mycket äldre. Bräckt vatten är saltvatten med väldigt lite salt (lite saltvatten+sötvatten)
Kulfisk Tråden.
Kollaps
X
-
Jo, men vet inte om mina ålar klara mer än ca 1.001-1.002 SG och det räknas väl knappast som bräckt. Fig 8:orna ska väl helst ha runt 1.005 eller lite mer om man kollar runt på nätet.
Har någon några egna erfarenheter av att ha fig 8:or i låg salthalt eller är det dvärgkul att leta efter?
(Hittade info om den andra kulfisken jag pratade om och den var extremt sällsynt så får nog inte tag på den i första taget.)Kommentar
-
Jo, men vet inte om mina ålar klara mer än ca 1.001-1.002 SG och det räknas väl knappast som bräckt. Fig 8:orna ska väl helst ha runt 1.005 eller lite mer om man kollar runt på nätet.
Har någon några egna erfarenheter av att ha fig 8:or i låg salthalt eller är det dvärgkul att leta efter?
(Hittade info om den andra kulfisken jag pratade om och den var extremt sällsynt så får nog inte tag på den i första taget.)
Har mina F8 i 1.005-6 ungefär och det fungerar utmärkt. Vill du ha en sötvattenskulfisk så kan du köra på t ex travancoricus. Finns lite olika här.
Skulle inte rekommendera dig att blanda kulfiskar med vanliga fiskar (eller andra arter av kulor heller). Alltid någon som får däng.Kommentar
-
-
Jag är en riktig nybörjare på kulfisk men tycker det verkar vara en kul fisk, HAHA!
Den har säkert ingen hört förut :P
Nåväl jag har några frågor om kulfisk.
- Har läst att dom bara ska gå själva. Stämmer detta eller är det bara vissa arter? Såg att någon hade fått lek på dom så då kan ju inte den regeln vara jätte hård. Eller är det några speciella knep för att få dom i lek?
- Hur ser man könsskillnader?
- Någon som har erfarenhet av Tetraodon mbu eller Tetraodon miurus? Som kan berätta lite om dessa gynnare.Kommentar
-
Olika från art till art, på vissa arter är det näst intill omöjligt.
Det finns inte bara en art av kulfisk, finns ca 120 arter inom Tetraodontidae.Senast redigerad av DAHLBERG; 18 November 2009, 22:55.Kommentar
-
Nigroviridis - nej
Fluviatilis - nej
Biocellatus - väldigt sällan
Modestus - nej
Mbu - nej
Linneatus - nej
Miurus - nej
Travancoricus - väldigt sällan
Asellus - väldigt sällan
När det väl händer att de leker så vet ingen vad/hur eller varför det hände. Sen kan det vara lite småklurigt att få ynglen att överleva.Kommentar
-
hej!
Vet inte hr aktiv denna tråd är men jag ställer frågan igen.
Stämmer det att Colomesus asellus Är de "snällaste" kulfiskarna och att de går i sötvatten? Kallas för amazon kulfisk.
Jag funderar på att ha två st i mitt 310l med Regnbågsfiskar.Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter
Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
FiskbloggenKommentar
-
-
Kolla här:
dvs en bit uppChecking out...Kommentar
-
Kolla här:
dvs en bit upp
Det ser ut att göra ont som attans,Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter
Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
FiskbloggenKommentar
Kommentar