Kulfisk Tråden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pytte86
    • November 2007
    • 158

    hur många salt per 10liter brukar vara lagom?

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      1msk / 100L hade jag i nu för att en firra hade svamp. men är det inte 1dl /100L så blir det bräckt? men vad har du med för firrar i? alla kanske inte tycker om bräckt, sen så lever dom i sött vatten när dom är små ute i neturen =)
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Pytte86
        • November 2007
        • 158

        vad klassas som små då? :P. mina är runt 2-4cm. jag har bara en mal ihop med dom.

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          Vanliga malar om man kan säga så tycker ju inte om salt, är dom 2-4cm kan dom gå i sött, men ska du byta till bräckt så skaffa dig en saltmätare och lägg i LITE salt då och då, så dom inte får en chock sen.. =)

          Sen finns det jätte många fina arter som ska ha bräckvatten som du kan ha i.. du ska inte köra på det?
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • Pytte86
            • November 2007
            • 158

            jasså, han i djuraffären sa att jag skulle slänga i 3dl salt i karet och helst försöka få allt över dom..

            har funderat stark på bräckvatten akvarie så ska kolla lite mer på vad jag kommer behöva osv, sen så vill jag ju ha rätt balans i det osv innan jag skaffar andra fiskar till det

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              Allt på dom? okej har jag inte hört.. är inte 100 på hur mycket salt man ska ha i. sök på google eller här sen kan man tyvärr inte ha alla växter i bräckt vatten
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • Pytte86
                • November 2007
                • 158

                nu har jag gjort vatten byte och satt i fler växter, mer gömmställen osv. och det verkade som om dom blev mycket piggare på en gång, så nu hoppas jag bara på att det håller sig så. det är bara en som e lite slö, den som dom svarta prickarna har blivit bruna på :S

                Kommentar

                • Pytte86
                  • November 2007
                  • 158

                  finns det nått billigare alternativ till Ektozon salt?, det blir ju rätt dyrt i längden om man ska ha i det.

                  vad tror ni om det här? http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm

                  Kommentar

                  • Wunder
                    • September 2007
                    • 315

                    Ursprungligen postat av Pytte86
                    finns det nått billigare alternativ till Ektozon salt?, det blir ju rätt dyrt i längden om man ska ha i det.

                    vad tror ni om det här? http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm
                    Du kan köpa havssalt på Granngården. 25 kg för 99 kr.

                    Kommentar

                    • Pytte86
                      • November 2007
                      • 158

                      hur mycket ska man dosera av det då? eller är det samma mängd som ektozon?

                      Kommentar

                      • Grodlund
                        • January 2008
                        • 560

                        Ursprungligen postat av patriksg
                        Musslor ger man firren ska få slipa tänder, dock äter en kulfisk inte snäckor/musslor som är större än deras öga (typ) så dvärgkulfiskar bör ju ha mycket små musslor/snäckor.
                        Skulle vilja påstå att detta är en myt.
                        Sök på "Dwarf Puffer" på youtube så ska du se att de finns ett par filmer där dvärg-kulisar käkar snäckor som e typ lika stora som dem själva

                        Kommentar

                        • Pytte86
                          • November 2007
                          • 158

                          ja mina har käkat relativt stora musslor, men man kanske ska ge dom mindre bitar för att det inte ska bli så skitet?

                          Kommentar

                          • patriksg
                            • May 2007
                            • 1705

                            Men får dom i sig skalet och allt? Läste på Tpf att dom inte tog större, mina förra kulfiskar fick iofs bara mindre snäckor.. kan ha fel =)
                            Mvh Patrik

                            Kommentar

                            • Grodlund
                              • January 2008
                              • 560

                              De typ krossar skalet, knäcker hål på det med flera riktade attacker med den vassa "näbben"
                              sen käkar de som ur en skål

                              Kommentar

                              • Pytte86
                                • November 2007
                                • 158

                                tänkte bara uppdatera lite :P

                                jag gjorde ett stort vattenbyte, ca 60-70%, planterade fler växter och möblerade om så att det finns fler gömställen.

                                nu trivs dom kanon, alla simmar runt och verkar må jätte bra. dom äter som dom ska.

                                nu när dom verkligen trivs så ser man verkligen vilken otroligt charmig och underbar fisk det är =)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...