Kulfisk Tråden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #31
    Dvärg kulisar behöver inte snäckor.
    Läs mer på http://www.dwarfpuffers.com

    citat för den som e lat:
    "As far as Dwarf Puffers needing snails in their diet to "wear down" their teeth, it has been agreed upon by most in the forum that they are not necessary for this. Dwarf Puffers seem to have no problems at all with overgrown teeth (unlike almost all other puffer species)."
    Senast redigerad av Grodlund; 10 March 2008, 19:48.

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #32
      Asellus och modus behöver tydligen ha snäckor regelbundet för att tänderna ska filas mer. övriga kulfiskar har inte lika stort behov av detta. Som det står på sidan Grodlund länkade till så är det dock bra att ge dom snäckor. Dels för att det är deras naturliga föda och att dom får träna på sina jaktinstinkter.. Det är faktiskt ganska så coolt att se dom jaga =) Tänk bara på att inte ge dom sådana Malysiska snäckor, dom som är formade som en glass strut, dessa ska tydligen vara för hårda och fisken kan skada sina tänder.

      Synd att den inte klarade sig
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • annatzk
        • January 2008
        • 165

        #33
        tack för länken!

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #34
          Jag planerar själv att skaffa kulfisk.
          Annatzk> et du någon affär som har dom?
          Annars tar Godhems Zoo hem på beställning.
          Inte helt säkert dock, dom skulle kolla upp om dom kunde få hem den fisken åt mig.
          Du kan ju hojta om de blir aktuellt så kan vi beställa hem dom tilsammans!

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #35
            Ursprungligen postat av Grodlund
            Jag planerar själv att skaffa kulfisk.
            Annatzk> et du någon affär som har dom?
            Annars tar Godhems Zoo hem på beställning.
            Inte helt säkert dock, dom skulle kolla upp om dom kunde få hem den fisken åt mig.
            Du kan ju hojta om de blir aktuellt så kan vi beställa hem dom tilsammans!
            Vad är du ute efter för Kulfisk? Havannazoo i Surte ska ha ibland, annars om du tittar på annonser här på zoopet har jag satt ut på mina kulfiskar.
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #36
              För det första vill jag ha en som inte bara överlever utan mår bra i sötvatten.
              Sen vill jag slippe behöva ta upp stackaren och klippa tänderna på den med en nagelsax - skulle aldrig kunna förmå mig att göra det - och att fixa en snäckodling verkar meckigt.
              Sist men inte minst ska den gå att hålla i min 200 liters bytta med 15 Tigerbarber...

              Efter all forskning jag har gjort så verkar Dvärgkulfisk vara det enda självklara valet...

              Edit: Många verkar ha fått bra result med kulfiskar och tigerbarber.
              En av källorna är författaren till den utmärkta sidan Puffernet

              Kommentar

              • annatzk
                • January 2008
                • 165

                #37
                Grodlund, Hornbach på hisingen har dvärgkulfisk. Vet ej hur deras fiskhållning är, men de såg friska ut

                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #38
                  Har vart där mycket och tittat på andra fiskar men de har aldrig haft kulfisk tidigare.
                  Kul(fisk) att de har fått in dem nu då.

                  Men ja klarar inte av att de är så SJUKT otrevliga där :s

                  Kommentar

                  • Bilal
                    • August 2007
                    • 2

                    #39
                    Tetraodon lineatus

                    Hej
                    Jag har efter ca:8 månader hittat en Tetraodon lineatus fahaka
                    Det jag undrar är ifall det är vanligt att han ligger ner hela tiden och verkar vara ovanligt blyg (vilket han inte var butiken)

                    Han lever tillsammans med två blåciklider,en nyckelhålsciklid och en mal .Dessa fiskar äter upp alla stora bitar och min fahaka verkar nöja sig med småbitar vilket han inte heller gjorde i butiken...

                    jag blir över glad om någon kan ge mig lite info,råd samt tips på hemsidor...

                    tack

                    Kommentar

                    • thomazine
                      • September 2007
                      • 14

                      #40
                      Självmordsbenägen Dvärgkulfisk...

                      Köpte mig 2 stycken dvärgisar i lördags för att dem skulle hålla efter snäckbeståndet i akvariet. I söndags skulle jag höja tempen en halv grad för jag tyckte det var lite kyligt i karet. Hade locket borta ca 30 sekunder, och mitt akvarium är bara på 60 liter så det är ju inget stort kar jag har...
                      Satte mig en stund senare och tittade på firrarna, men kunde bara hitta en dvärgkulfisk. Satt hur länge som helst och letade, tänkte att han gömde sig i växterna kanske.
                      Hittade den lilla krabaten på golvet uttorkad och uppblåst... stackars min lilla dvärgis, han var självmordsbenägen. Inte visste jag att dem hoppade! Iof vet jag inte för mycket om dem små liven, men jag hoppas att den andra inte är självmordsbenägen han också...

                      Någon med bra tips på hur man ska få dem att trivas?
                      Om man inget frågar får man inget veta

                      Kommentar

                      • mongoloj
                        • August 2006
                        • 125

                        #41
                        Grodlund har tidigare lagt in en länk (inlägg #31) till en hemsida. Där står (tycker jag) bra information om dvärg kulfisken. Gå gärna in på forumet och läs på där inne då det står mycket mat nyttigt där med.
                        Rent inredningsmässigt sett så ska man ha mycket växter och gömställen för de, speciellt om man har fler än en dvärg kul fisk. De är ju något aggressiva av sig och då är det bra om de kan slippa se varandra.
                        Min zoon:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

                        Kommentar

                        • thomazine
                          • September 2007
                          • 14

                          #42
                          Jag har bara en kvar, då den andra ville se sig om i världen... Tyvärr kom han ju inte längre än till golvet, en väldigt tragisk historia

                          Tack för tipset om länken, ska kika in där
                          Om man inget frågar får man inget veta

                          Kommentar

                          • patriksg
                            • May 2007
                            • 1705

                            #43
                            Ursprungligen postat av Bilal
                            Tetraodon lineatus

                            Hej
                            Jag har efter ca:8 månader hittat en Tetraodon lineatus fahaka
                            Det jag undrar är ifall det är vanligt att han ligger ner hela tiden och verkar vara ovanligt blyg (vilket han inte var butiken)

                            Han lever tillsammans med två blåciklider,en nyckelhålsciklid och en mal .Dessa fiskar äter upp alla stora bitar och min fahaka verkar nöja sig med småbitar vilket han inte heller gjorde i butiken...

                            jag blir över glad om någon kan ge mig lite info,råd samt tips på hemsidor...

                            tack
                            Hej. Fahakan kan ibland ligga och lata sig. Tänk på att fahakan växer otroligt snabbt i början, kanske 2-4cm i månaden, sen blir den mycket stor. Hade jag haft plats hade jag lätt köpt en sådan! gå in på www.thepufferforum.com där står allt om dom!!
                            Mvh Patrik

                            Kommentar

                            • mongoloj
                              • August 2006
                              • 125

                              #44
                              Skulle vilja fråga de som har/har haft dvärgkulfisken om den är så kräsen med maten som det står i dwarfpuffers.com? Har funderingar på att skaffa ett till akvarium för att möjligtvis ha ett par dvärgkulfiskar däri.
                              Min zoon:
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

                              Kommentar

                              • Barr
                                • July 2004
                                • 194

                                #45
                                Ursprungligen postat av Bilal
                                Tetraodon lineatus

                                Hej
                                Jag har efter ca:8 månader hittat en Tetraodon lineatus fahaka
                                Det jag undrar är ifall det är vanligt att han ligger ner hela tiden och verkar vara ovanligt blyg (vilket han inte var butiken)

                                Han lever tillsammans med två blåciklider,en nyckelhålsciklid och en mal .Dessa fiskar äter upp alla stora bitar och min fahaka verkar nöja sig med småbitar vilket han inte heller gjorde i butiken...

                                jag blir över glad om någon kan ge mig lite info,råd samt tips på hemsidor...

                                tack
                                Hur stor är den? Hur stort är akvariumet? Du vet att du i princip inte kan ha honom med några andra fiskar sedan när han blir större?

                                www.thepufferforum.com är ett utmärkt forum för kulfiskar, om man inte har några problem med engelskan.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...