Aktivera kulfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    Aktivera kulfisk?

    Vi har skaffat oss en liten kula av arten Carinotetraodon irrubesco. Han är riktigt söt och trevlig, nyfiken och med på precis allt som händer. Tråkigt nog bor han för tillfället i ett rätt litet kar, eftersom han fick akutflyttas från stora karet då han hamnade med huvudet halvvägs ner i en grodmage, men efter att jag planterat tätt och inrett med grottor och gömställen verkar han iaf trivas, och har slutat åka kana upp och ner för rutan av tristess.

    Men jag tycker det är uppenbart att det här är en smart liten rackare som skulle behöva nåt att göra. Typ som att aktivera en hund, snarare än en fisk...

    Vi har tänkt på att skaffa honom nåt slags sällskap, och eftersom han ju inte går ihop med snäckor funderade jag på räkor. Nån som vet om kulor går ihop med såna? Tänkte liten variant typ körsbär, för att passa i det lilla karet som städare också. Då skulle han ha nån annan att titta på, och eftersom hans mun är så liten borde han ju inte direkt kunna svälja dem iaf.

    Vill skaffa små skräpsnäckor åt honom att jaga, men det vete fasen var man får tag i ens...

    Finns det nån form av "fiskleksaker"? Vi funderade på om man skulle kunna skaffa nån liten kula med hål i att lägga maten i, så han får jobba lite för att hitta och få fram den. Nån som har nån idé på nåt annat man kan ha ner i karet, kanske bara tillfälligt, som är vattensäkert men lite kul för honom?

    Alla tips är välkomna!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    "Kanelbulle"- snäckor borde väl gå att få tag i, om du spanar i butikerna? De följer ofta med som mer eller mindre oönskade invånare när man köper växter. Då lär firren både aktivera sig och bli rund om magen.
    Annars borde både Physasnäckor och sandsnäckor gå att få tag i. Synd det är så kallt, annars hade jag kunnat skicka alla tre sorterna.

    Körsbärsräkor funkar säkert också bra, men kulan lär nog demontera en och annan räka. Även om inte hela räkan går att få in i munnen, går det ju att nypa ett ben eller så.

    Sedan finns det ju flytande fiskmatsbehållare där man kan lägga levande eller fryst foder. Fiskarna får då gå och buffa på behållaren för att få tag på godbitarna.

    Sådana kan man ju kanske göra själv också, t ex med två små plastbollar där man kapar den ena i två halvor och borrar fullt med små hål i den. I den andra borrar man bara ett hål och sticker in en liten träbit i hålet som man fäster en lina i. Sedan fäster man linan i den andra bollen. För att hålla ihop de båda halvorna kan man använda gummiband eller något...
    Sedan lägger man i käket och så får firren försöka få ut det. Finns säkert många varianter...kolla på kattleksaker mm. Går säkert att modda för fiskbruk.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • vitter
      • August 2010
      • 219

      #3
      Kanske kan hitta nån i närheten som man kan få tag i snäckor hos... Ska till handlaren på lördag, troligen, så kan kolla både räksituationen och snäckläget då.

      Vi var lite inne på kattleksaker också faktiskt. Han verkar gilla färgglada saker, och kattleksaker brukar ju ofta vara det, så det kanske vore en plan.

      Kommentar

      • vitter
        • August 2010
        • 219

        #4
        Snäckor var tydligen inte så roligt när man fick äta dem, för att de små äppelsnäcksbarn som fått flytta in till honom lever och frodas. Typiskt otacksam fisk...

        Men vi skaffade i alla fall hem några kinderägg, och sen borrade vi hål i en plastkula från ett sånt och nu får han putta ut sin egen mat. Det verkar himla uppskattat, och helt klart roligare än att bara samla mygglarver där de landar i gruset. Så den varianten fungerade helt klart för att ge honom lite roligt att göra.

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          Jag har klicker tränat guldfisk och skalar - det tyckte de var kul. Guldfisken simmade genom ringar och hämtade upp saker som ramlat i botten. Scalaren simmade genom ringar och lärde sig höger och vänster...
          Simma genom ring var inte alls svårt.
          Jag började med att nudda glaset med fingret staxt innan jag släppte ner lite frysfoder. Krävdes inte många upprepningar för att firrarna skulle fatta att nu var mat på gång.
          Sedan gjorde jag en ring av lite ståltråd (trädgårdstråd som är klädd med plast) gärna med en kraftigt avvikande färg. Jag lätt den hänga i akvariet en dag för att vänja in den.
          När ingen i akvariet brydde sig om ringen längre så satt jag på vakt - varje gång fisken närmar sig ringen så lägger jag fingret på glaset och en liten bit fryst mygga damp ner i vattnet. Det gjorde ringen intressant och så ökade jag kravet - fingret på glaset kom bara när fisken var riktigt nära ringen (den måste vara ordentligt vid i början) och så ökade jag kravet att bara om den var på väg igenom så fick den sina myggor - tog inte lång stund att lära in grunden. det knepiga blir när man skall börja höja och sänka ringen så att fisken alltid väljer att simma igenom den när den ser den.
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • vitter
            • August 2010
            • 219

            #6
            Spännande! Tror aldrig jag hört om tränade fiskar förut, men kulfisken är riktigt smart och det syns på honom att han lär sig läskigt fort, så skulle det gå att träna nån är det nog honom.

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Kolla in detta
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Apparently fish can be tamed and taught tricks, as demonstrated by Jackie Chan.This video first appeared on Jackie Chan's website, www.JackieChan.com
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • 022helpek
                  • November 2010
                  • 626

                  #9
                  hmm såg på en annan tråd att det finns något som heter fish school. Jag kollade in deras hemsida - den är rätt kul http://fish-school.com/
                  Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                  Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                  Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...